Thundersheep*

Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Omdat ons Mickey te lui is, doe ik het.

In veel opleidingen en therapieen komt deze manier van bewustwording aan de orde.

Wat zijn kernkwadranten?
Een persoonlijkheid laat zich moeilijk aanpassen. Karaktereigenschappen zijn over het algemeen redelijk sta-biel.
De invloed van opvoeding, training en de omgeving is veelal beperkt tot het eraf halen van de scherpe kantjes.
Het is nu juist dit laatste aspect waar het kernkwadrantenmodel van Daniel Ofman zich op richt.
Veel eigenschappen ('kernkwaliteiten') worden een valkuil als je erin doorschiet.
Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden.
Of: als je doorschiet in je zelfverzekerdheid wordt je arrogant.
Het zijn juist deze vervormingen van persoonlijke eigenschappen die tot op zekere hoogte wel aanpasbaar zijn. Door ze via het kernkwadrantenmodel in kaart te brengen word je je bewust van je eigen valkuilen.

Afbeelding


We zien dat het model naast kernkwaliteiten (eigenschappen) en valkuilen (doorgeschoten eigenschappen) ook nog twee andere elementen bevat.
Deze kunnen we het best bespreken aan de hand van een concreet voorbeeld.
Een persoon met de eigenschap behulpzaamheid heeft als valkuil bemoeizucht.
De uitdaging voor deze persoon is om in bepaalde gevallen dingen los te laten.
De vervorming van de uitdaging 'loslaten' wordt de allergie genoemd.
In dit geval is onverschilligheid de allergie van de behulpzame persoon.

Het kernkwadrantenmodel is door zijn eenvoud en elegantie buitengewoon goed in praktijk te gebruiken.
Ver-velende eigenschappen kunnen duidelijk, maar niet direct confronterend benoemd worden.
Door ze in een 'teveel van het goede' perspectief te plaatsen wordt de 'goede' of 'goedbedoelde' eigenschap zichtbaar.
De uitdaging maakt vervolgens het ontwikkelpunt van de medewerker zichtbaar.
Het model maakt gevoelige zaken in een team vrij neutraal bespreekbaar.
Onderlinge irritaties zijn vrijwel altijd te benoemen als allergie-en.
Zo kan een bescheiden medewerker zich mateloos storen aan een andere medewerker die zichzelf continu op de borst klopt.
Deze laatste medewerker moet iets minderen waardoor zijn zelfbewustzijn zich weer op een gezonde manier manifesteert.
Een eigenschap die juist weer de uitdaging vormt voor de bescheiden medewer-ker!

Enkele voorbeelden:
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Probeer hem eens voor jezelf in te vullen, echt het proberen waard!
Bron: The Art Of Management
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Ofman aan het bestuderen?

cool donder schaap 011
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Leeuwtjuh

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Thundersheep* schreef: Probeer hem eens voor jezelf in te vullen, echt het proberen waard!
TS begint :lol:
Thundersheep*

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Haha, nee hoor!:)
Ik heb er veel goede ervaringen mee en naar aanleiding van wat er gezegd werd door ons Mickey dacht ik;
Het delen waard! :nod:
Thundersheep*

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Don't temp me, dear!

Goed; Ik zal beginnen:
Kernkwaliteit: Ik heb geduldig.
Valkuil: Ik laat over me heen lopen, bewaak mijn grenzen niet.
Uitdaging: Ik blijf geduldig, maar geef hierbij wél mijn grenzen aan.
Allergie: Ik kan er niet tegen als mensen drammerig zijn.

Kernkwaliteit: Ik ben empathievol.
Valkuil: Ik laat me teveel meeslepen in de gevoelens van anderen.
Uitdaging: Ik zal hierin een grens moeten trekken; tot hier en niet verder.
Allergie: Ik vind het verschrikkelijk als anderen dat niet zijn.

Zo goed, dames? :D
bobomelo

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

interessant!
ikga hem later es doen, moet er even goed voor gaan zitten geloof ik!
moeilijkkarakter

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Wil niet arrogant lijken maar dit hele concept lijkt mij te simplistisch, voer voor de kort door de bocht therapie.

Het idee erachter had ik jaren geleden ook zonder er studies voor nodig te hebben net als vele anderen denk ik. Levenservaring leert mij dat ook dit niet zo zwart wit is als het wordt voorgesteld.

Dit kan een handig middel zijn om jezelf beter te leren kennen of iets van introspectie te introduceren bij mensen die dat moeilijk vinden maar te veel hierin blijven hangen is zonde en belemmert echte persoonlijke groei.

Niet alle menselijke eigenschappen en nog minder gedragingen zijn hiermee te verklaren. Nuttige tool maar relativeren is de boodschap
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

moeilijkkarakter schreef:Wil niet arrogant lijken maar dit hele concept lijkt mij te simplistisch, voer voor de kort door de bocht therapie.
Oh heerlijk, MK doet weer eens een paar prikkelende uitspraken. That’s The Way (Aha Aha) I Like It! (Om K.C. and The Sunshine Band maar eens te citeren.) [027]

Zal ik je uitspraken eens relativeren? 001_tongue Tuurlijk is het een handig hulpmiddel waarmee niet alle menselijke gedragingen verklaard kunnen worden.
Maar so what? Het is toch ook zo dat bij mensstudies als sociologie en psychologie veel dingen omschreven worden die mensen eigenlijk al in meer of mindere mate bewust zijn? Het gaat om dat 'meer of mindere mate'. Bijna iedereen zal onmiddellijk verklaren dat arrogantie het spiegelbeeld van onzekerheid is of dat starre denkpatronen zich op een bepaalde manier verhouden tot angst, verlangen naar zekerheid etc. etc. Het staat een ieder vrij zich eventueel in te laten met 'kort door de bocht therapie'. Inderdaad, dat ik ook niet mijn pakkie-an.

Ik heb het kernkwadrant bij verschillende cursussen en trainingen al eens voor bij zien komen. Best leuk om een keer in te vullen. Baat het niet dan schaadt het niet. Maar ik ben te lui om het nog een keer te doen. Mag jij lekker je levenservaring gebruiken om aan te wijzen waar mijn luiheid eventueel naar zou kunnen verwijzen. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
scampsd
Berichten: 187
Lid geworden op: 11 aug 2006 10:33
Locatie: België, Leuven

Re: Kernkwadrant --> Bewustwording van jezelf:

Hey,
Ik heb een tijdje geleden een cursus (een uurtje 's avonds) gevolgd over deze kernkwadranten, en ik heb daar iets veel interessanter geleerd: in de bovenstaande beschrijving wordt aangegeven hoe je over jezelf kan leren, maar het wordt pas écht interessant als je begrijpt hoe kernkwadranten kunnen gebruikt worden om sommige relatie-problemen aan te pakken (voor diegene onder ons die een relatie hebben): het zit namelijk inderdaad zo dat iedereen een aantal kernkwaliteiten heeft, en deze mensen zoeken dan vaak in hun partner hun uitdaging: bv. daadkrachtige mensen houden van het geduld dat hun partner uitstraalt. Wat hierboven wordt beschreven als "teveel van het goede" is hetgene dat vaak gebeurt als mensen gestresseerd raken: daadkrachtige mensen worden drammerig als ze nerveus worden, geduldige mensen hebben de neiging om passief en zelfs onverschillig te worden als het hen teveel wordt.
In een relatie tussen 2 mensen krijg je dan harmonie als de kernkwaliteit van de ene overeenkomt met de uitdaging van de andere; als echter de valkuil van de ene overeenkomt met de allergie van de andere krijg je klinkende ruzie.
Dit heb ik ooit eens meegemaakt met een vriendin die zich mateloos ergerde aan de passiviteit van haar man. Ik heb haar toen het systeem van de kernkwadranten uitgelegd en haar gevraagd "Maar wees nu eens eerlijk: dat geduld dat je man uitstraalt, is dat niet net hetgene dat je zo fantastisch vindt aan hem (buiten deze ruzie dan)?" en ze moest toegeven dat dit inderdaad zo was, en zo heb ik haar kunnen overtuigen die ruzie met haar man bij te leggen.

Misschien eens de moeite waard om te proberen?
Veel geluk

Terug naar “Positieve verhalen en tips”