Maxy

Winden laten en asperger en pddnos

Hoi,

Van het weekend had ik een jongen ontmoet die lijdt aan het syndroom van asperger. Hij had ook uiterlijke kenmerken (mond stond nogal raar, en had een vreemd gezicht), en mij aankijken deed hij amper. Ik vond het echt een bijzondere ervaring om hem te ontmoeten. Behoorlijk intelligent, maar gevangen in gehandicapte hersens. Maar goed, mijn volgende vraag is:

Hij begon opeens winden te laten 001_tongue En dat was vreselijk :crybaby: Ik vroeg of hij daar mee wou ophouden, maar begon toen over dat hij het thuis wel ging doen, want dat was zijn huis...Misschien was ik nogal hard, maar ik liet duidelijk merken dat hij ook rekening met zijn gasten moest houden, en was vervolgens opgehouden met het laten van winden.

Nu mijn volgende vraag is:

Mijn moeder die ik heftig verdenk PDD NOS te hebben, was ook altijd erg open in het vrij laten van haar darmgassen in gezelschap, en peuterde regelmatig in haar neus en de resultaten at ze op. Ook rookte ze zich te pletter toen ze zwanger van mij was :crybaby: (wordt in één keer heel misselijk bij zien van beelden)

Nu is mijn vraag dus eigenlijk:

Kun je dit soort dingen nou linken aan hun (aanverwante) autistische stoornis? Ik bedoel, ik heb vrienden die wel "normaal" zijn, en die zitten ook in hun kamer bier te drinken en elkaars ruften te beoordelen (doe ik net zo hard aan mee trouwens :-P ... *Denkt erover na, en wordt heel misselijk*)
Maar bij deze twee mensen in mijn leven, ervaar ik het anders, omdat ze zich er niet voor schamen lijkt wel, en het doen om aandacht te trekken of om iets anders duidelijk te maken. Die jongens die bier drinken, de hele dag over vrouwen praten en elkaar choqueren door te ruften, die doen het dan weer op een andere manier en vaak met hele andere intenties...Zo lijkt het iig..

Wat is jullie mening hierover?
Zoeza

Re: Winden laten en asperger en pddnos

Ik heb echt heel hard nagedacht maar ik heb er echt geen mening over. :question:
Audrey

Re: Winden laten en asperger en pddnos

Nee, lijkt mij niet. Lijkt me eerder een typisch geval van schaamteloosheid en niet beter weten. Mensen met asperger zijn juist mensen die zichzelf uitstekend sociale manieren aan kunnen leren. Puur droge kennis. Sociaal zijn gaat bij hen niet vanzelf, dus leren ze het zichzelf aan door regeltjes. Het zou onzin zijn dat ze dus niet die ene regel aan kunnen leren van niet winden laten in gezelschap. Natuurlijk kunnen ze dat. Enkel als ze niet beter weten zullen ze zich niet realiseren dat het ongepast is; maar dat heeft niets met de stoornis te maken.
Pokemonk

Re: Winden laten en asperger en pddnos

Moet er spontaan een 'wind' van laten :nod:
Sander1986

Re: Winden laten en asperger en pddnos

Robi schreef:Nee, lijkt mij niet. Lijkt me eerder een typisch geval van schaamteloosheid en niet beter weten. Mensen met asperger zijn juist mensen die zichzelf uitstekend sociale manieren aan kunnen leren. Puur droge kennis. Sociaal zijn gaat bij hen niet vanzelf, dus leren ze het zichzelf aan door regeltjes. Het zou onzin zijn dat ze dus niet die ene regel aan kunnen leren van niet winden laten in gezelschap. Natuurlijk kunnen ze dat. Enkel als ze niet beter weten zullen ze zich niet realiseren dat het ongepast is; maar dat heeft niets met de stoornis te maken.
Goed punt! Dingen die gemakkelijk als 'regeltje' aan te leren zijn, lijken niet snel door autisme te komen.

Terug naar “Autisme spectrum stoornissen”