Mickey~

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

fijn dat alles weer een beetje goed is! :knuffel:
Mickey~

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

ik heb net een interessant boek over BDE's uit, 'eindeloos bewustzijn' van pim van lommel.

mijn psy had het daar ooit over, eigenlijk meer omdat ik me afvroeg (hardop) als je je gedachtes en gevoelens niet 'bent' maar ze alleen maar 'hebt' of 'ervaart' wat je dan in vredesnaam wel bent. En toen had ze het over bewustzijn enzo en dat nog niet echt duidelijk is waar dat precies zit en wat het is. en over dat boek dat zij er ooit over had gelezen. Een paar sessies later heb ik toen nog een keer de titel van dat boek gevraagd omdat ik na er wat over na te denken zo nieuwsgierig was geworden dat ik het ook wilde lezen.. :lol:

Maar interessant dus om te lezen als je geinteresseerd bent in BDE of bewustzijn..

zitten wel een paar pittige hoofdstukken in, zoals eentje over kwantumfysica.. heb ik wel even over gedaan voordat ik (dacht dat ik? ben er nog altijd niet zeker van..) het begreep
Positive

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

wow interesse gewekt. Nu nog niet doen maar zeker onthouden voor in een later stadium. Deze topic ook maar eens lezen als ik de confrontatie ermee aan kan.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Interessant. :nod:
moeilijkkarakter

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Matrix schreef:Het lijkt mij echter Ik vind dat er soms te snel gewezen wordt naar een hogere macht alleen omdat wij niet in staat zijn het logisch te verklaren. :roll:
Amen, keep preaching brother :lol:

http://www.infidels.org/library/modern/ ... HNDEs.html

Erg intreresante conclusie. Onderzoekers die op bijna dood ervarijngen focussen starten vaak al vanuit een geloof dat die ervaringen bewijzen dat er leven is na de dood, iets wat veel mensen een aangenaam idee vinden. Voor idereen met voldoende kennis van de Engelse taal is het stuk over van Lommel , ja die van Lommel ;) , zeker de moeite waard.

' In a recent assessment of "the factual and logical errors present in the analysis proposed in the van Lommel et al. study" (Braithwaite 8), Jason Braithwaite independently raises similar objections to the typically overreaching conclusions of near-death researchers. For example, he notes the tendency of those with survivalist inclinations to mischaracterize what the dying brain hypothesis actually says about the role of anoxia in NDEs, only to force the conclusion that the hypothesis cannot account for the data on actual anoxic conditions during cardiac arrest.'
http://www.infidels.org/library/modern/ ... conclusion

Bezwaren in video
http://www.youtube.com/watch?v=aZQgf1B7qYE
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

http://eentweedeleven.kro.nl/aflevering ... ring1.aspx

http://eentweedeleven.kro.nl/aflevering ... ring2.aspx

http://eentweedeleven.kro.nl/aflevering ... ring3.aspx

http://eentweedeleven.kro.nl/aflevering ... ring4.aspx

http://eentweedeleven.kro.nl/aflevering ... ring5.aspx

http://eentweedeleven.kro.nl/aflevering ... ring6.aspx

In het nieuwe programma KRO’s Een Tweede Leven ontmoet Karin de Groot mensen die een bijna-doodervaring hebben gehad. Aan de hand van persoonlijke verhalen, aangevuld met reconstructies, maakt de kijker in dit programma kennis met zestien mensen wier levens drastisch zijn veranderd door deze ervaring. De Groot praat met hun over deze gebeurtenis en de gevolgen hiervan voor de rest van hen leven. In veel gevallen heeft het ertoe geleid dat de mensen rijker en zelfbewuster in het leven zijn komen te staan.

Tijdens een bijna-doodervaring bestaat de indruk dat mensen op weg zijn naar de dood en niet of nauwelijks hersenactiviteit hebben, maar desondanks lijken ze dingen mee te maken die moeilijk te verklaren zijn; ze zien bijvoorbeeld tunnels, kleurrijke landschappen of ontmoeten overleden familieleden. Door hun verhaal te vertellen doorbreken deze mensen het taboe dat op een bijna-doodervaring rust en wordt duidelijk dat mensen meer waarnemen in een levensbedreigende situatie dan dat vaak gedacht wordt.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik heb daarnet de eerste drie uitgezonden afleveringen bekeken. Het zijn gelukkig TV uitzendingen in een stijl zoals je die van de KRO kunt verwachten. De ervaringen worden heel nuchter verteld, zonder analyses, nabeschouwingen of conclusies. Mooi om te zien, gewoon mensen die hun verhaal zonder opsmuk vertellen.
Het mooist vond ik het verhaal van de Harly rijder, die man blijft gewoon nuchter onder alles wat hij ervaren heeft.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ja ik hou ook erg van de manier waarop de KRO van die wat meer spirituelere onderwerpen aan pakt. Verfrissend en verrassend.
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik vind de VPRO toch meer mijn ding:


neurosis1982

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Volgens de IC arts ben ik bijna dood geweest, maar ik heb geen bijna dood ervaring meegemaakt. Betekent dat dan dat ik niet bijna-dood genoeg was, of werken mijn hersenen gewoon niet goed?
Sowieso werken mijn hersenen niet goed denk ik. Maar het hangt mogelijk ook af van de oorzaak van het bijna dood gaan. Vergiftiging met een substantie die hersenactiviteit onderdrukt zal wel een reden zijn om zonder bijna dood ervaring bijna dood te gaan.
Ik vind het wel een interessant verschijnsel,maar het is natuurlijk moeilijk te onderzoeken.Ik vind het artikel in de eerste post wel duidelijk en ook een verklaring geven voor deze verschijnselen anders dan "een bewijs van leven na de dood"
Caio

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik weet niet of de volgende ervaring meetelt, maar allez.

Vele jaren terug leende een vriend van mij op een zomerse zaterdag de volkswagen kever van de pastoor, onder het mom dat hij die zou gaan wassen. In werkelijkheid reden we met nog een andere jongen en 2 meisjes naar een baai bij de rivier waar waar de auto gewassen werd en wij zwommen.

Op de terugweg over de dijk begon de bestuurder die de auto geleend had, heel hard te rijden, hij vond dat blijkbaar stoer vanwege de meisjes. Ik zat naast hem en had al een keer aan de handrem getrokken om er uit te kunnen maar daarvan ging de auto scheef dus dat liet ik verder. De chauffeur, de enige in de auto die GEEN rijbewijs had, leek wel bezeten. Ten einde raad zette ik mijn voeten tegen de klep van het handschoenen vakje klemde me vast tussen de stoelleuning en dat vakje en hield het handvat daar vast. Meteen daarop vlogen we over de kop en terwijl we rolden besefte ik me dat niets op deze aarde me nog kon redden, en voelde net alsof we over Gods eigen enorme hand rolden. Na de aanvankelijke paniek kwam er een enorme rust over me en beleefde ik het doodgaan 'als iets dat eenvoudiger was dan het losmaken van mijn schoenveters'. Het enige wat ik op dat moment erg vond was dat mijn familie dadelijk zou horen dat ik dood was en zij niet zouden weten hoe eenvoudig en simpel dat doodgaan was, dat het niets voorstelde.
Ik kwam weer bij in de sloot waar de auto boven me hing en kreeg ineens die ontzettende drive weer om er onderuit te komen.
De vader van de chauffeur heeft later tegen de politie verklaard dat hij achter het stuur zat en was uitgeweken voor een konijn. De politie verklaarde dat de auto 6 keer over de kop was gegaan. Er waren nog geen veiligheidsgordels. De chauffeur was er op de dijk al uitgesmeten. Na het ongeluk lagen we krom van het lachen (adrenaline?) op de dijk.
Dit is me altijd bijgebleven en mijn theorie is dat het leven zich blijft verdedigen tot waar het kan, maar dat als het echt moet vertrekken dit heel eenvoudig en zonder drama gaat.
elgebak

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik wil niet lullig doen, maar is dit niet nog een gevalletje die ons weer problemen kan opleveren met auteursrechten?
elgebak

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Caio schreef:Ik weet niet of de volgende ervaring meetelt, maar allez.

Vele jaren terug leende een vriend van mij op een zomerse zaterdag de volkswagen kever van de pastoor, onder het mom dat hij die zou gaan wassen. In werkelijkheid reden we met nog een andere jongen en 2 meisjes naar een baai bij de rivier waar waar de auto gewassen werd en wij zwommen.

Op de terugweg over de dijk begon de bestuurder die de auto geleend had, heel hard te rijden, hij vond dat blijkbaar stoer vanwege de meisjes. Ik zat naast hem en had al een keer aan de handrem getrokken om er uit te kunnen maar daarvan ging de auto scheef dus dat liet ik verder. De chauffeur, de enige in de auto die GEEN rijbewijs had, leek wel bezeten. Ten einde raad zette ik mijn voeten tegen de klep van het handschoenen vakje klemde me vast tussen de stoelleuning en dat vakje en hield het handvat daar vast. Meteen daarop vlogen we over de kop en terwijl we rolden besefte ik me dat niets op deze aarde me nog kon redden, en voelde net alsof we over Gods eigen enorme hand rolden. Na de aanvankelijke paniek kwam er een enorme rust over me en beleefde ik het doodgaan 'als iets dat eenvoudiger was dan het losmaken van mijn schoenveters'. Het enige wat ik op dat moment erg vond was dat mijn familie dadelijk zou horen dat ik dood was en zij niet zouden weten hoe eenvoudig en simpel dat doodgaan was, dat het niets voorstelde.
Ik kwam weer bij in de sloot waar de auto boven me hing en kreeg ineens die ontzettende drive weer om er onderuit te komen.
De vader van de chauffeur heeft later tegen de politie verklaard dat hij achter het stuur zat en was uitgeweken voor een konijn. De politie verklaarde dat de auto 6 keer over de kop was gegaan. Er waren nog geen veiligheidsgordels. De chauffeur was er op de dijk al uitgesmeten. Na het ongeluk lagen we krom van het lachen (adrenaline?) op de dijk.
Dit is me altijd bijgebleven en mijn theorie is dat het leven zich blijft verdedigen tot waar het kan, maar dat als het echt moet vertrekken dit heel eenvoudig en zonder drama gaat.
Ik vind dit trouwens een interessant verhaal. Het zou fijn zijn als dat altijd zo zou zijn, maar helaas kom je daar pas achter als het zover is... Maar liever de laatste seconden met een gevoel zonder drama dan een ellendige laatste paar seconden.
Caio

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Code: Selecteer alles

maar is dit niet nog een gevalletje die ons weer problemen kan opleveren met auteursrechten?
Hoezo???
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Een pastoor die zijn auto uitleent aan een jongeman ...
dan ga ik toch denken dat die pastoor wellicht ook secundaire motieven had.
De jongeman was natuurlijk al te oud om een ritje te maken op de
schoot van meneer pastoor, maar wel oud genoeg om de versnellingspook
te bedienen.

Ik vind het trouwens eerder een verhaal dat past bij een topic 'Heb je wel eens een ernstig ongeluk gehad'
of iets dergelijks.
* Liebe Macht Frei *
elgebak

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Caio schreef:

Code: Selecteer alles

maar is dit niet nog een gevalletje die ons weer problemen kan opleveren met auteursrechten?
Hoezo???
Ik doel niet op jouw reactie, maar op de openingspost. Laatst waren er problemen omdat er op het forum artikelen waren geplaatst die net als deze letterlijk waren overgenomen. Zelfs met bronvermelding valt dat onder schending van auteursrechten. Ik hoop dat zulke problemen niet nog eens zullen voorkomen op het forum.
Caio

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

volhoudertje schreef:Ik vind het trouwens eerder een verhaal dat past bij een topic 'Heb je wel eens een ernstig ongeluk gehad' of iets dergelijks.
@Volhoudertje, Nou ja, het was zeker een bijna doodervaring. Dat andere topic ken ik niet.
En over pastoors en pedofelie gesproken, als ik tegenwoordig een pater zie vraag ik me ook altijd af waarom ze pater zijn geworden etc. Je beziet ze met wantrouwen. Toch ben ik door katholieke broeders en later priesters opgevoed op school en internaat en is daar voor zover mij bekend tenminste, nooit iets gebeurd in de sfeer van pedofilie of seks met jongens.

Terug naar “Spiritualiteit”