angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Dank je Mystica.
Anja Opdebeeck was enkele jaren geleden toen ik een voordracht van haar bijwoonde nog een Vlaamse studente, nu zal ze wel zijn afgestudeerd, haar boek vertelt in feite hetzelfde als wat Dr. Moody en Ken Wilber eerder reeds schreven, ik verkies toch de boeken van de eerste twee auteurs.
Groetjes van Haasje!
catgirl

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

is deze verklaring nou niet 10 keer makkelijker en logischer dan aannemen dat er een hel en een hemel is... die niemand kan vinden... zucht,....
nordin

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

catgirl schreef:is deze verklaring nou niet 10 keer makkelijker en logischer dan aannemen dat er een hel en een hemel is... die niemand kan vinden... zucht,....
Natuurlijk :D .
Het idee dat er een voortbestaan is is ronduit absurd. Maar ja Catgirl, veel mensen zijn bang voor de dood, bang voor het niets, en/of te veel aan het leven gehecht om te aanvaarden dat het eens gewoon ophoudt. En dan staan ze voor deb gekste ideëen en de meest onzinnige verklaringen omtrent een hiernamaals open, zo gaat dat al duizenden jaren lang en de wetenschap verandert daar weinig aan, net zomin als de wetenschap aan enig ander bijgeloof ooit iets veranderen zal. En dat is niet erg natuurlijk
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

nordin schreef:
catgirl schreef:is deze verklaring nou niet 10 keer makkelijker en logischer dan aannemen dat er een hel en een hemel is... die niemand kan vinden... zucht,....
Natuurlijk :D .
Het idee dat er een voortbestaan is is ronduit absurd. Maar ja Catgirl, veel mensen zijn bang voor de dood, bang voor het niets, en/of te veel aan het leven gehecht om te aanvaarden dat het eens gewoon ophoudt. En dan staan ze voor deb gekste ideëen en de meest onzinnige verklaringen omtrent een hiernamaals open, zo gaat dat al duizenden jaren lang en de wetenschap verandert daar weinig aan, net zomin als de wetenschap aan enig ander bijgeloof ooit iets veranderen zal. En dat is niet erg natuurlijk
Ben het met jullie eens. De mens is vaak geneigd om voor de meest gecompliceerde verklaring te kiezen voor iets wat men niet direct begrijpt. Een excuus voor het 'niets' maakt het leven zoals het nu is aannemelijker om te leven, denk ik. Het geeft hoop. Met hoop is op zich niets mis. :nod:
nordin

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

daar is zeker niks mis mee Matrix, maar in het verleden werd de hiernamaalsgedachte wel heel vaak misbruikt. Het was vaak een geweldig recept om de arme sloebers onder de duim te houden, de rijke goegemeente (inclusief de clerus die op de zak van de goegemeente leefde) hield hen maar wat graag voor dat juist zij het hemelrijk zouden beërven. De mensen die het meeste leden, het meeste moesten afzien, die zouden hun beloning zekeer in de hemel ontvangen. Dat is het waardoor die hiernamaalsgedachte in het westen zo sterk geinstitutionaliseerd werd, je kunt er een geweldig sterk systeem van uitbuiting op grondvesten en laten gedijen
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Oh, daar ben ik het zeker mee eens. Religie als een middel van controle. Agh.. dat is een groot deel van de maatschappij intussen naar mijn inzicht. Ik weet hoe dat in het verleden ging inderdaad... groeperingen, oorlogen, noem maar op. Vaak op grond van.
Ik weet in ieder geval goed waar je over spreekt. :nod:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

In een artikel van Dick J. Bierman
'Wetenschap, Spiritualiteit, Democratie en Autoriteit.'
vond ik de volgende passage heel treffend:

Het onderzoek naar de zogenaamde Bijna Dood Ervaring, dat wel eens wordt
aangevoerd als bewijs voor ontkoppeling van geest en lichaam. stelt dat er tijdens een
dergelijke ervaring sprake zou zijn van geestelijke activiteit die niet gedragen wordt
door breinactiviteit. Dat is echter een interpretatie waarbij de vrijheid wordt gebruikt
dat er voor die bijzondere geestelijke ervaring niet bekend is wanneer deze is
gebeurd. De achteraf gerapporteerde ervaring kan namelijk hebben plaatsgevonden
vlak voordat het brein stilviel of vlak erna, nog voordat de patiënt weer is
bijgekomen.
De interpretatie van de dualisten, dat de ervaring moet hebben plaats gevonden toen
er hersendood was, zie ik als een voorbeeld waarbij een religieuze attitude de
interpretatie van gegevens kleurt.


Het bijna volledige artikel (inclusief correcties en kanttekeningen) is hier te vinden:
http://m0134.fmg.uva.nl/publications/20 ... liteit.pdf
* Liebe Macht Frei *
Drake

Leven na de dood?¿

Er zijn bepaalde dingen die ik mij wel eens afvraag;

is er leven na de dood?
En zouden al die verhalen over bijna dood ervaringen nu waar zijn?
Zijn er mensen of kent iemand mensen die ervaringen hebben met bijna dood ervaringen?
Wat ze gezien en gevoeld hebben..

Zou wel super zijn, een hiernamaals, een paradijs zonder lijden...
Mickey~

Re: Leven na de dood?¿

hoi drake,

ik ken die verhalen wel maar vraag mij soms af of het niet een soort droom is geweest van die mensen of een rare reactie van de hersenen.
Zelf denk ik dat mensen alleen maar graag geloven in een leven na de dood omdat ze anders zo superbang zijn om te sterven. En ik denk dat er eigenlijk niets is.. hoe eng dat ook mag zijn.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Leven na de dood?¿

Drake schreef:Zou wel super zijn, een hiernamaals, een paradijs zonder lijden...
Zorg dat je een leven hebt voor dat je dood gaat, dat is de kunst Drake.
* Liebe Macht Frei *
Mickey~

Re: Leven na de dood?¿

volhoudertje schreef:
Drake schreef:Zou wel super zijn, een hiernamaals, een paradijs zonder lijden...
Zorg dat je een leven hebt voor dat je dood gaat, dat is de kunst Drake.
mee eens. zolang je het niet zeker weet lijkt het mij sowieso zaak om ervoor te zorgen dat je je leven hier op orde krijgt!
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Leven na de dood?¿

Drake schreef:Er zijn bepaalde dingen die ik mij wel eens afvraag;

is er leven na de dood?
En zouden al die verhalen over bijna dood ervaringen nu waar zijn?
Zijn er mensen of kent iemand mensen die ervaringen hebben met bijna dood ervaringen?
Wat ze gezien en gevoeld hebben..

Zou wel super zijn, een hiernamaals, een paradijs zonder lijden...
Plus! :) De vragen die jij nu stelt en de opvattingen daarover zijn grotendeels beantwoord in dit topic, en in het topic 'heaven & hell', wat je overigens zelf aangemaakt hebt ;)
angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Het is net typerend dat je na een BDE totaal geen angst meer hebt voor de dood, integendeel!!!
Niemand die een BDE heeft gehad denkt aan een aards paradijs waar rijstpap wordt gegeten met gouden lepeltjes, integendeel, je beseft dat je hier op aarde keihard aan jezelf moet werken en dat je angsten overwinnen vaak toch wel een hoofddoel is in dit aardse leven.
Jullie vergelijken appelen met citroenen, ik heb al lang spijt dat ik hier mijn ervaring van in 1994 ooit heb neergeschreven, je wordt als persoon die een BDE beleefde precies bestempeld als een fantast en ook nog een leugenaar.
Bedankt hoor!!
Drake

Re: Leven na de dood?¿

Matrix schreef:
Drake schreef:Er zijn bepaalde dingen die ik mij wel eens afvraag;

is er leven na de dood?
En zouden al die verhalen over bijna dood ervaringen nu waar zijn?
Zijn er mensen of kent iemand mensen die ervaringen hebben met bijna dood ervaringen?
Wat ze gezien en gevoeld hebben..

Zou wel super zijn, een hiernamaals, een paradijs zonder lijden...
Plus! :) De vragen die jij nu stelt en de opvattingen daarover zijn grotendeels beantwoord in dit topic, en in het topic 'heaven & hell', wat je overigens zelf aangemaakt hebt ;)

Ja klopt, sorrie foutje van me.. :confused: :roll:
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

angsthaasje schreef:Het is net typerend dat je na een BDE totaal geen angst meer hebt voor de dood, integendeel!!!
Niemand die een BDE heeft gehad denkt aan een aards paradijs waar rijstpap wordt gegeten met gouden lepeltjes, integendeel, je beseft dat je hier op aarde keihard aan jezelf moet werken en dat je angsten overwinnen vaak toch wel een hoofddoel is in dit aardse leven.
Jullie vergelijken appelen met citroenen, ik heb al lang spijt dat ik hier mijn ervaring van in 1994 ooit heb neergeschreven, je wordt als persoon die een BDE beleefde precies bestempeld als een fantast en ook nog een leugenaar.
Bedankt hoor!!
Vanuit mijn/ons perspectief zou je de laatste zin ook kunnen zeggen (al vind ik hem wel zeer negatief uitgedrukt). Mensen die dus niet geloven in leven na de dood zijn onwetenden, en dus eigenlijk ook leugenaars? :lol:
Natuurlijk mag jij je visie en ervaringen delen. Wel vervelend dat een anders kijk erop je zo persoonlijk raakt! Het was natuurlijk niet de bedoeling om je te kwetsen o.i.d.
Jij hebt jouw ervaringen ermee, en jouw waarheid ;) En dat vind ik prima, ook al is het niet de mijne.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Een bericht wat ik tegen kwam over OBE (out of body experience.) Heeft ook enigszins betrekking op het hiernamaalse en mijn lijn van denken hier over. Vind het wel leuk om even te plaatsen. Mocht ik hier auteursrechten mee schenden dan hoor ik het.
Bron: Skepter

Uittreden tussen de oren

Onderzoek naar autoscopische fenomenen.

Bij een uittredingservaring zweeft men boven het eigen lichaam, dat men gewoon ziet liggen. Is dit iets voor theologen of neurologen?

Is er een scheiding van lichaam en geest? Velen denken van wel, speciaal degenen die een uittredingservaring hebben gehad. Die hebben zo’n scheiding in de uiterste vorm meegemaakt. Sommige uittreders zeggen bijvoorbeeld dat ze voor hun gevoel buiten hun lichaam waren, maar tegelijkertijd wisten of zagen wat zich in de buurt van hun lichaam afspeelde. Ze konden dan vaak hun eigen bewusteloze lichaam zien liggen. Door zulke verhalen wordt uittreden iets geheimzinnigs en tegelijkertijd duidelijke een bewijs dat lichaam en geest gescheiden kunnen zijn. Dit is echter een voorbarige conclusie. Er is nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar zogenaamde autoscopische verschijnselen. Deze term betekend letterlijk ‘zelfkijk’ en we gebruiken die als het eigen lichaam wordt waargenomen vanuit een ander standpunt. De Zwitserse neuroloog Olaf Blanke heeft zich er sinds 2002 veel mee beziggehouden. Hij zoekt de verklaring vooral in neuropsychologische hoek, met andere woorden in de hersenen. Daar gebeurt het een en ander dat specifieke gevoelens opwekt, die de ervaarder dan opvat als ‘uit het lichaam treden’. Volgens Blanke is er dus niets dat echt het lichaam verlaat.
Die geest die velen als gescheiden van het lichaam aanvoelen, is een soort innerlijk onveranderlijk ‘zelf’. Dat ‘zelf’ is degene die vrije keuzes maakt en vervolgens handelingen uitvoert, en dat de baas over ons lichaam en onze daden is. Door de jaren heen hebben filosofie, psychologie en theologie dit idee verder uitgewerkt, en ook allerlei esoterici en parapsychologen huldigen zulke gedachten; ze trachten zelfs de ziel te wegen (zie skepter zomer 2006)
De ontwikkelde leek weet het nodige van stralengang, beeldvorming, de staafjes en de kegeltjes op het netvlies en besef dus dat er bij ‘zien’niet echt blikken worden geworpen of een soort stralen worden uitgezonden zoals de ongevormde intuïtie meent. Wat betreft het ‘zelf’ is het nog niet zo ver. Verreweg de meeste mensen hebben daar nog theologische gedachten over. De laatste tijd hebben cognitieve(psychologische) neurowetenschappen en de psychiatrie flinke correcties op dit beeld van het ‘zelf’aangebracht.

Een of twee lichamen?

Allereerst waren verstoorde zelfconcepten bij schizofrenen en andere neurologische patiënten aanleiding voor nadere studie. Zoals al vermeld zijn er meerdere aspecten aan het ‘zelf’, zoals het idee dat we de baas zijn over ons zelf, het zelf als bezit, het perspectief vanuit het zelf, het onderscheid tussen zelf en anderen en de locatie van het zelf in het lichaam. Al die aspecten kunnen onafhankelijk van elkaar bestudeerd worden. Waar het hier om gaat is dat gebleken is dat de ervaring van een apart ‘zelf’, los van het lichaam, een gevolg is van neurologische processen.
Blanke denkt dat die processen ook autoscopische fenomenen verklaren. Als men zichzelf op enige afstand ziet, is er iets mis met de waarneming van het zelf, zowel wat betreft ruimte als tijd. Bij ruimtelijke waarnemingen voelt men zich abnormaal licht of juist heel zwaar, of men ervaart dat men dezelfde ruimte vanuit verschillende hoeken kan bekijken. Tijdsgebonden illusies kenmerken zich door een gebrekkig tijdsbesef: de tijd lijkt soms stil te staan, of men neemt meerdere eigen lichamen waar die er veel jonger of juist ouder uit zien dan men ‘zelf’ is. Blanke maakt onderscheid tussen drie soorten autoscopische fenomenen. De buitenlichamelijke ervaring (out of body experience of OBE) komt het vaakst voor. Men heeft dan een plotseling gevoel dat het ‘zelf’ loskomt van het lichaam. Men heeft de illusie het eigen lichaam (dit kan ook de vorm van een wolk of lichtbol hebben, of een enkel lichaamsdeel zijn) vanuit een ander, meestal hoger, perspectief te zien. De ervaring stopt meestal op het ogenblik dat de ervaarder goed kijkt naar het lichaam en dan beseft dat hij of zij uitgetreden is. Vaak gaat een OBE gepaard met een gevoel van tijdloosheid. Tien procent van de gezonde bevolking, in de meerderheid van alle culturen , heeft een- of tweemaaleen OBE in zijn of haar leven. Bij de OBE hoort men vaak geluiden die er niet zijn, lijkt het evenwichtszintuig volslagen foute informatie te geven en is de waarneming van lichaamspositie en lichaamsdelen gestoord.
Een tweede autoscopisch fenomeen is de autoscopische hallucinatie (AH). Men beseft dat men iets ziet wat niet kan, namelijk een tweede lichaam vanuit het eigen gezichtspunt, een zogenaamd extracorporaal perspectief. Men ziet als het ware een kopie van zichzelf. Die kopie is duidelijk jonger of ouder, in tegenstelling tot de tijdloosheid bij een OBE.
Ten derde hebben we nog de zogeheten heautoscopie (HAS). Dit is eigenlijk een tussenvorm van de AH en de OBE. Het evenwichtsgevoel is verstoord, en ook de waarneming van de eigen lichaamspositie. Men is ‘uitgetreden’ maar ziet twee personen, vaak van ongelijke leeftijd, maar men weet niet wie van de twee men in werkelijkheid is. Dit kan erg verwarrend zijn en het wordt doorgaans onaangenaam gevonden. De tijdloosheid van de gewone OBE komt zelden voor.
Een opvallend verschil tussen de drie vormen is dat zowel de AH als de HAS kunnen voorkomen als de persoon zit of staat of beweegt. De OBE komt vooral voor bij mensen die liggen.

Falende hersendelen

Bij Blankes onderzoek van 2002 werden bepaalde hersendelen achterin de rechter hemisfeer gestimuleerd. Het gevolg was dat de proefpersoon dan het gevoel kreeg door het bed te vallen, en dat dus het evenwichtszintuig ‘hallucineerde’. Als de proefpersoon tegelijk gevraagd werd naar het eigen lichaam te kijken, dan klopte daar van alles niet. De benen waren ineens verdwenen of korter, of men zag bewegingen die er niet waren. Als er iets meer gestimuleerd werd in hetzelfde gebied kwam er uiteindelijk een OBE. Blanke concludeerde hieruit dat de OBE te maken heeft met activiteit van hersengebieden die ook betrokken zijn bij verwerking van de indrukken van het evenwichtszintuig, het vestibulum bij het binnenoor. Een OBE zou wellicht een gevolg zijn van een neurologische verstoring van vestibulaire verwerking. Een hersengebied dat tevens verantwoordelijk is voor de waarneming van het lichaam en delen ervan, ligt precies op de verbinding van de rechter temporale en pariëtale kwab. Dit gebied verwerkt de multisensorische informatie van het lichaam en meer speciaal de tijdsaspecten. Deze temporaal-pariëtale junctie (TPJ) speelt volgens Blanke en zijn collega’s een grote rol in autoscopische fenomenen. Als de TPJ niet goed werkt, worden de waarnemingen van lichaamspositie, tastzin en de ogen niet goed met elkaar gecombineerd met een OBE als gevolg. Dit leidt tot een desintegratie van de persoonlijke ruimte (vestibulair) en extra-persoonlijke ruimte (visueel) . Er zijn meer redenen om te denken dat de TPJ een belangrijke rol speelt bij OBE’s . Men vroeg proefpersonen zich in te beelden dat ze een OBE hadden, waarna hun TPJ actief werd.
Met behulp van zogeheten transcraniale magnetische stimulatie kan men nauwkeurig een deel van de hersenen tijdelijk uitschakelen. Al men zo de TPJ in zijn werking belemmert, kunnen proefpersonen zich niet meer inbeelden dat hun lichaam draaide of anderszins transformeerde. Ze konden dan nog wel in gedachten andere objecten manipuleren. Dit duidt erop dat de TPJ te maken heeft met het bijeenbrengen van alle informatie over positie en bewegingen van het eigen lichaam.
Het lijkt erop dat sommigen aanleg hebben om een OBE te krijgen. Blanke vond dat OBE’ers in het algemeen meer hallucinatoir en perceptueel verstoord waren. Dit kwam naar voren bij fysieke en mentale ontspanningsoefeningen. Blanke denkt ook dat bepaalde ziekten een OBE bevorderen. Hij noemt migraine, epilepsie, slecht functionerende bloedvaten en posttraumatische hersenschade. Een OBE komt altijd voor tijdens een gedeeltelijke of minimale staat van bewustzijn. Volgens de neurocognitieve opvatting gaat er dus geen ‘zelf’ uit het lichaam tijdens een OBE, maar zijn er twee stukjes hersenen die dienst weigeren. Het ene stukje de TPJ zorgt er normaal voor dat men een goed model heeft van het eigen lichaam, waarin de informatie van de verschillende zintuigen met elkaar klopt. Het andere stukje verwerkt de informatie van het evenwichtszintuig, waardoor men als het ware niet meer weet welk deel van de ruimte men zelf inneemt.
Heel harde bewijzen over welke hersengebieden er precies betrokken zijn bij autoscopische fenomenen zijn er nog niet, maar we zijn aardig op weg. Het is bekend dat personen met een geamputeerd lichaamsdeel er toch gevoel in kunnen hebben. Ook dat vond men vroeger mysterieus, maar door neurologisch onderzoek snapt men nu wel hoe dat kan. We mogen optimistisch zijn over de toekomstige opheldering van autoscopie. Als het zover is, zullen we alweer meer weten over hoe de hersenen ons lichamelijk bewustzijn en ons zelfbewustzijn teweegbrengen.
angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik bestempel mensen werkelijk nooit als onwetenden of leugenaars beste Matrix en iedereen mag van mij er een eigen mening op nahouden.
Niemand hoeft mij gelijk te geven, niemand hoeft met mij akkoord te gaan maar een heel klein beetje respect voor de meest ingrijpende gebeurtenis in mijn leven tot nu toe die ik te goeder trouw met jullie heb gedeeld had ik hier toch wel verwacht.
Ik voel dit meer en meer aan als een strijd om toch maar het gelijk te halen via allerlei gecopieerde teksten en daar doe ik werkelijk niet aan mee.
Jij jouw waarheid, ik de mijne!!!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Het blijft moeilijk om mensen op hun woord te geloven Angsthaasje. Vooral als mensen zelf de ervaring niet hebben meegemaakt.

Je kan iemand blijven vertellen hoe lekker slagroomtaart is, maar zolang die persoon het nog nooit gezien, meegemaakt of geproefd heeft, blijven ze doorgaans knikken en denken: het zal wel. Ik ken geen slagroomtaart, nooit gezien, nooit ervaren, nooit geproefd.

Je kan iemand die altijd heeft geleefd bij de woestijnen van Zuid-Afrika of Australie ook niet uitleggen wat sneeuw is of schaatsen op natuurijs.... dat lukt gewoon niet. Ze zullen je in het meest ongunstige geval uitmaken voor een fantast of leugenaar. En er zullen er zijn die je verhaal in twijfel trekken en misschien een enkeling die je gelooft.

Zolang iemand iets niet zelf heeft ervaren, wordt het voor heel veel mensen heel moeilijk om te begrijpen, te geloven of zich in te leven van wat je hebt meegemaakt, gezien of geproefd.

Het heeft geen zin om daar een discussie over aan te gaan.. dat is dezelfde discussie als over de smaak van slagroomtaart met iemand die nog nooit slagroomtaart op heeft of over de lol van schaatsen op natuurijs of een sneeuwpop maken.
Inzicht als Uitweg..
angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Dank voor de uitleg Mystica, je hebt gelijk.
Ik had wel al een eindpunt geplaatst achter deze "discussie" want er zijn topics op dit forum waar ik het leuker vind!
Ik haak nu even af, kan niet uitleggen wat ik nu precies voel!
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Jullie vergelijken appelen met citroenen, ik heb al lang spijt dat ik hier mijn ervaring van in 1994 ooit heb neergeschreven, je wordt als persoon die een BDE beleefde precies bestempeld als een fantast en ook nog een leugenaar.
Ik vond zelf dit zinnetje een beetje en wijzende vinger. Ik bedoelde er niets verkeerds mee. Uiteraard kunnen percepties verschillen, en ik wilde je niet doen denken dat ik geen respect hebt voor wat jij meegemaakt hebt. Deze topic is genaamd 'laatste nieuws rondom BDE's', en daar heb ik op ingespeeld. Het is inderdaad geen discussie of iets dergelijks, simpelweg een beschouwing van het onderwerp. Ik bedoelde er niets persoonlijks mee, en jij vast ook niet.

Mystica, ik begrijp wat je bedoelt met je vergelijkingen. Ik zou het verhaal net zo goed om kunnen draaien :) Ook is een slagroomtaart binnen handbereik om te proeven, of iemand kan het simpelweg niet lekker vinden ;) Ik weet niet of je een tastbaar realistisch voorbeeld kunt vergelijken met iets als 'bewijs voor hiernamaals' wat zoveel gecompliceerder is. Ik zou het nog een stap dieper kunnen brengen.

Maar ik denk inderdaad dat wij hier elkaar niet in kunnen begrijpen, en dat is op zich niet erg. Nogmaals, het spijt me als ik je een slecht gevoel heb gegeven, angsthaasje.
angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

't Is ok hoor Matrix, ik voel nu oer-verdriet maar dat gaat wel weer voorbij, een bordje warme soep en wat tv-kijken kan wonderen doen!
:knuffel:
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Sorryyyyyy.... Ik zal ook nooit beweren dat een dergelijke ervaring niet ingrijpend is... Ik *hoop* het zelf nog eens mee te mogen maken.. Ik geloof alleen niet in een god of een hiernamaals. Maar BDE is een bestaand feitelijk iets, en ik heb heel vaak gehoord wat voor een ingrijpende gebeurtenis dit kan zijn. Nogmaals, ik wilde je geen slecht gevoel geven of je niet serieus nemen.
3some
Mickey~

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

angsthaasje schreef:Het is net typerend dat je na een BDE totaal geen angst meer hebt voor de dood, integendeel!!!
Niemand die een BDE heeft gehad denkt aan een aards paradijs waar rijstpap wordt gegeten met gouden lepeltjes, integendeel, je beseft dat je hier op aarde keihard aan jezelf moet werken en dat je angsten overwinnen vaak toch wel een hoofddoel is in dit aardse leven.
Jullie vergelijken appelen met citroenen, ik heb al lang spijt dat ik hier mijn ervaring van in 1994 ooit heb neergeschreven, je wordt als persoon die een BDE beleefde precies bestempeld als een fantast en ook nog een leugenaar.
Bedankt hoor!!

hoi angsthaasje,

vind je dat mijn reactie ook weergeeft dat je een leugenaar zou zijn?
Dat zou ik erg vinden, want dat bedoelde ik namelijk helemaal niet.
Ik geloof heus dat mensen het zo ervaren als ze beschrijven, maar ik weet niet of ik voor mijzelf geloof of het daadwerkelijk het hiernamaals is dat ze zien, of dat het iets is dat door de hersenen wordt veroorzaakt. snap je?
Ikzelf geloof heus dat het een ingrijpende gebeurtenis is, uberhaupt al omdát je bijna dood was, ongeacht wat er tijdens dat moment gebeurde!

liefs, en trek het je niet te veel aan!

Mickey~
angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Lief van je hoor Mickey.
Ach, even verdriet hebben is ook intens leven, ik vind dat geen ramp!
Ik heb het hiernamaals ook niet gezien hoor Mickey maar ik geloof er wel rotsvast in, ik respecteer echter ieders mening hieromtrent en nu ons leven op aarde zo happy mogelijk doorbrengen is zeker een prioriteit.
Zoals Matrix geloof ik ook niet in een God als zijnde een man met een lange baard of weet ik veel wat, God dat is voor mij de natuur, een mooi gedicht, vriendelijke woorden, iemand die je op straat spontaan een gemeende lach schenkt, dieren, boeken, eigenlijk is dat voor mij allemaal God en hoe het na de dood zal zijn, dat moet ik ook afwachten, al heb ik een BDE gehad maar ik geloof dus dat de ziel onsterfelijk is en eeuwig leeft!
Niet van wakker liggen hoor Mickey, gewoon genieten van je leventje en ruiken aan de bloemen op je weg!! ;)
:knuffel:
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Jouw definitie en uitleg van 'god' als term voel ik wel iets voor! Leuk dat je dat zo ziet. Een beetje god als omschrijving voor al het positieve als het ware? Zo denk ik er ook over, al geef ik dit niet de naam 'god' :) Ik hou zelf ook heel veel van natuur en zoveel mogelijk proberen te genieten van de kleine dingetjes in het leven. Seize the day! ;)

Terug naar “Spiritualiteit”