pcarolien

Moeite met innemen van Ritalin (pillen in het algemeen)

Mijn zoontje moet beginnen met Ritalin maar hij wil ze niet innemen. Niet voor het effect maar hij kan ze niet doorslikken met water. Hij heeft altijd al moeite gehad met pillen slikken en wij hebben zoveel mogelijk vloeibaar gedaan, zo neemt hij al vanaf zijn 2e visolie vloeibaar. Met een hap toetje neemt hij het ook niet, hij voelt dan het pilletje en gaat kokhalzen en spuugt het uit. Zo wordt het echt een drama en we vinden het al zo moeilijk. Ik kan nergens terug vinden of we het ook fijn zouden mogen maken en het dan ergens doorheen mogen doen. Kan iemand mij hier antwoord op geven? Bedankt. Het is trouwens maar een half pilletje wat hij moet nemen.
Faker

Re: Moeite met innemen van Ritalin (pillen in het algemeen)

Gewone tabletten (Ritalin, Medikinet en Methylfenidaat): innemen met wat water.
Tabletten met verlengde afgifte (Concerta): neem de tabletten in met een glas water, zonder te kauwen. De tabletten zijn voorzien van een beschermende laag die het werkzame bestanddeel langzaam gedurende de hele dag afgeeft aan het lichaam. Als u de tabletten kauwt of fijnmaakt gaat het beschermende laagje kapot en komt al het werkzame bestanddeel onbedoeld tegelijk vrij.
Capsules met verlengde afgifte (Equasym XL en Medikinet CR): neem de capsules heel in met een glas water, zonder te kauwen. U kunt ook de capsules openen en de inhoud van de capsule strooien over een eetlepel appelmoes. Dit meteen innemen zonder kauwen en daarna wat water drinken. De korrels in de capsules zijn voorzien van een beschermende laag die het werkzame bestanddeel langzaam gedurende 8 uur afgeeft aan het lichaam. Als u de capsules of de korrels kauwt of fijnmaakt, gaat het beschermende laagje kapot en komt al het werkzame bestanddeel onbedoeld tegelijk vrij.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... rId=760#L1

Als ik dit zo lees zou ik denken dat als jouw zoontje de gewone Ritalin moet gaan gebruiken dat je ze fijn zou mogen maken en door een toetje of zo kan roeren..
Dan geef je hem bv na het eten nog een beker limonade ofzo..

Het niet fijn mogen maken staat hier bedoeld voor de langzame afgifte tabletten omdat ze na het stukmaken van die tabletten geen langzame afgifte tabletten meer schijnen te zijn..
Vraag het voor de zekerheid na bij z n arts of bij je apotheek..

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”