Hega

fobie voor flatgebouwen

Sinds 2005 kamp ik al met een soort van 'afkeer' van flatgebouwen.
Ik weet gewoon niet waar het probleem nou in zit, maar ik lijk er haast een soort fobie voor te hebben.
Het is een tijdje weggeweest, maar ineens is het sindskort weer terug.
Hoewel ik toch wel redelijk een stadsmens ben (alhoewel; fifty-fifty; ten opzichte van 'het buitenleven'), kan ik maar niet wennen aan hoge en deprimerende flats.
Ik vind het gewoon zo anoniem en massaal en voel er geen binding mee.
Daarentegen vind ik de meer klassieke (stads)bouw tm de jaren 30 wel weer mooi.
Maar zodra ik ergens ben en ik zie zo'n hoog flatgebouw, dan krijg ik een soort van afkeer.
Of het nou bewust of onbewust is; dat weet ik eigenlijk niet goed.
Maar is er iemand die dit soort fobieen herkent?
Ben wel benieuwd naar (ondersteunende) reacties, want ergens kamp ik hier gewoon erg mee en weet niet wat ik met dit probleem aan moet.
Faker

Re: fobie voor flatgebouwen

Ik denk niet dat het echt een fobie is, je noemt afkeer enzo maar ik zie je niet schrijven dat je extreem bang bent als je in de buurt van een flatgebouw komt..
Ik heb het opgezocht en batofobie is dus de naam van zo n fobie voor bv flatgebouwen in je buurt..

Batofobie
Fobie of angst om/voor: Gebouwen: in de buurt van hoge gebouwen zijn
Gevonden op http://www.angstlijst.nl/index.php


Batofobie
Fobie of angst om/voor: Hoogten
Gevonden op http://www.angstlijst.nl/index.php

Ik ken het zelf niet, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord..
Misschien kun je met een psycholoog of zo over praten?
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: fobie voor flatgebouwen

Hoi Hega,
ik vind het persoonlijk volstrekt normaal, om een afkeer te hebben voor hoge, onpersoonlijke (goedkope) flatgebouwen. Die dingen zijn onpersoonlijken massaal. (En ipv. een klein dorpje word je als flatbewoners "elkaars tegenstander".)
Nou heb ik 11 jaar zelf in een flat gewoond, maar die was redelijk laag en 'vriendelijk' uitgevoerd.
Een vriend van mij woonde ooit in de Bijlmer: als ik daar rondloop, werd ik spontaan aggressief, zo lelijk als die gebouwen waren!! (inmiddels heeft met een en ander aangepast en voelt het een stuk beter, maar troosteloze flatwijken bestaan nog steeds.)

Maar als je je regelmatig klam om het hart voelt, als je zo'n onding ziet (bijv. omdat je er pal tegenover woont, oid.) dan heeft actie wel zin. (Als emdr fan, ben ik geneigd te zeggen probeer emdr, kan prima werken tegen afkeer, maar verwacht geen spontane 'lover' te worden van troosteloze gebouwen...)
Leeuwtjuh

Re: fobie voor flatgebouwen

:o

Maar mijn flat is juist zo mooi

Afbeelding
Wolf

Re: fobie voor flatgebouwen

Afbeelding

Ja. Hega. Het is normaal dat dit soort walgelijke, lelijk ontworpen gebouwen je angst en afkeer inboezemen. Dit soort afschuwlijke moderne gebouwen geeft ook mij nachtmerries.

Och, och, och, en dan die mooie klassieke universitaire bibliotheken die worden vervangen door walgelijke moderne gebouwen die de mentale rust totaal verstoren. Nee, deze architecten hebben geen smaak, zijn esthetisch krom, en slim zijn ze ook niet. En wij moeten hun gedrochten aan kijken.

Tranen in mijn wolvenogen van moderne groteske architecteur. Ja, grotesk, dat is precies het woord dat ik zocht.
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Allereerst hartstikke bedankt voor jullie reacties (tot dusver).
Het heeft mij zeer verrast en ook goed gedaan.
Zal hieronder nog even op een aantal reacties ingaan.
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

*Franje schreef:Ik denk niet dat het echt een fobie is, je noemt afkeer enzo maar ik zie je niet schrijven dat je extreem bang bent als je in de buurt van een flatgebouw komt..
Ik heb het opgezocht en batofobie is dus de naam van zo n fobie voor bv flatgebouwen in je buurt..

Batofobie
Fobie of angst om/voor: Gebouwen: in de buurt van hoge gebouwen zijn
Gevonden op http://www.angstlijst.nl/index.php


Batofobie
Fobie of angst om/voor: Hoogten
Gevonden op http://www.angstlijst.nl/index.php

Ik ken het zelf niet, sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord..
Misschien kun je met een psycholoog of zo over praten?
Het klopt inderdaad wel dat ik er geen extreme angst voor heb.
Maar toch heb ik wel een zekere vermijdingsdrang voor flatgebouwen.
Het liefst loop of rijd ik er niet langs en wil er al helemaal niet in.
Het voelt echt als een hele sterke afkeer.
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Janneke schreef:Hoi Hega,
ik vind het persoonlijk volstrekt normaal, om een afkeer te hebben voor hoge, onpersoonlijke (goedkope) flatgebouwen. Die dingen zijn onpersoonlijken massaal. (En ipv. een klein dorpje word je als flatbewoners "elkaars tegenstander".)
Nou heb ik 11 jaar zelf in een flat gewoond, maar die was redelijk laag en 'vriendelijk' uitgevoerd.
Een vriend van mij woonde ooit in de Bijlmer: als ik daar rondloop, werd ik spontaan aggressief, zo lelijk als die gebouwen waren!! (inmiddels heeft met een en ander aangepast en voelt het een stuk beter, maar troosteloze flatwijken bestaan nog steeds.)
Vind dit echt een treffende reactie.
Zelf kan ik absoluut niet tegen troosteloze flatwijken.
En die kom je in vele steden nog veel tegen.
En op zulke momenten wil ik me allesbehalve een stadsmens voelen en verlang ik erger dan ooit naar het ruimtelijke buitenleven.
Janneke schreef: Maar als je je regelmatig klam om het hart voelt, als je zo'n onding ziet (bijv. omdat je er pal tegenover woont, oid.) dan heeft actie wel zin. (Als emdr fan, ben ik geneigd te zeggen probeer emdr, kan prima werken tegen afkeer, maar verwacht geen spontane 'lover' te worden van troosteloze gebouwen..)
Die afkeer veroorzaakt vermijdingsdrang en soms kan dat wel hinderlijk zijn.
Weet eigenlijk niet zoveel van emdr, maar zal er eens naar gaan zoeken.
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Wolf schreef: Och, och, och, en dan die mooie klassieke universitaire bibliotheken die worden vervangen door walgelijke moderne gebouwen die de mentale rust totaal verstoren. Nee, deze architecten hebben geen smaak, zijn esthetisch krom, en slim zijn ze ook niet. En wij moeten hun gedrochten aan kijken.

Tranen in mijn wolvenogen van moderne groteske architecteur. Ja, grotesk, dat is precies het woord dat ik zocht.
Veel architecten lijken alles maar zelf te willen bepalen en willen slechts pronken met hun rare hersenspinsels.
In Nederland worden hele wijken kant-en-klaar opgeleverd, zonder dat er ook maar iets van betrokkenheid is van de consument.
Nu is het weer zo dat die massale woontorens weer helemaal het straatbeeld gaan bepalen in veel steden.
Anoniem en massaal en zonder enig gevoel van binding.
Faker

Re: fobie voor flatgebouwen

Een sterke afkeer voor iets hebben maakt het geen fobie en om nou overal voor gelijk EMDR in te schakelen nou sorry dat is bij mijn weten om traumatische gebeurtenissen beter te verwerken en zo te zien heeft hij alleen een sterke afkeer tegen flats en geen fobie dus laat die EMDR maar voor iemand die het echt nodig heeft..

Hier kun je lezen wat EMDR precies is..

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56977
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Ik ben er nog niet echt over uit of het nou een (lichte) fobie is of een zware afkeer.
Wat ik vooral zo haat zijn vooral die flatgebouwen uit jaren '50 en '60.
Zeg maar wat deel uitmaakt van de zogeheten stempelbouw.
Maar goed; er is al heel wat over geschreven.

Ben eigenlijk verder nog wel benieuwd wie nog meer ervaringen heeft met een soortgelijk iets (hoge gebouwen, flatgebouwen, stadsleven etc)
Faker

Re: fobie voor flatgebouwen

Hega schreef:Ik ben er nog niet echt over uit of het nou een (lichte) fobie is of een zware afkeer.
Wat ik vooral zo haat zijn vooral die flatgebouwen uit jaren '50 en '60.
Zeg maar wat deel uitmaakt van de zogeheten stempelbouw.
Maar goed; er is al heel wat over geschreven.

Ben eigenlijk verder nog wel benieuwd wie nog meer ervaringen heeft met een soortgelijk iets (hoge gebouwen, flatgebouwen, stadsleven etc)
Het is een zware afkeer, haat noemde je het zelf al maar géén fobie..
Je bent er niet bang voor je vindt ze alleen maar lelijk, een fobie is een irreele angst voor iets en al vraag je het je nog 20x af, wat jij hebt tegen die flatgebouwen is geen fobie..

Hier kun je lezen wat een fobie is.. misschien stelt het je gerust..

http://www.therapiehulp.nl/klacht/angst ... -is-fobie/
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Het is een lastige situatie voor me.
Ergens denk ik dat het niet alleen een afkeer is, aangezien ik ook de neiging heb om bepaalde plekken te vermijden.
Wellicht is het een lichte angst, maar niet groot genoeg om het als een fobie aan te duiden.
Ik vind het heel moeilijk om aan te geven.
Toch ben ik er wel regelmatig mee bezig; haast een beetje obsessief.
Hoe kan dit?
Zou het dan toch niet naar een fobie kunnen neigen?

Verder ben ik vaak ook bang dat ik ooit zelf in zo'n troosteloze flat zou moeten gaan wonen; waarom weet ik niet.... een soort ongegronde angst.
Soms heb ik gewoon erg weinig controle over mijn eigen gedachten en opvattingen; soms vraag ik me af of het wel klopt zoals ik het beredeneer.
Dat roept ook weer sterke twijfels op over mezelf.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: fobie voor flatgebouwen

Hoi Hega,
ik denk: als het een lastige situatie voor jou is
(..of als die lelijke dingen op de een of andere manier iets akeligs voor jou oproepen of representeren...)
dan heeft het zin, om maatregelen te nemen.

(Of je het afkeer, obsessie, angst of nog weer iets anders noemt, staat daar in feite los van. Over woorden kun je eindeloos debatteren, zeker op een forum waar we alleen met een coputer dngen kunnen uitwisselen. Maar als jij last hebt van dingen: blijf er niet mee rondlopen, trek aan de bel!)
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

@Janneke; bedankt voor je reactie.
Opzicht zou ik maatregelen kunnen nemen, mits het blijft aanhouden.
Het gekke van dit probleem is dat het bij vlagen er sterk opkomt.
Soms zijn er periodes dat ik me helemaal niets van lelijke flatgebouwen aantrek en er niet op let, maar toch lijkt het steeds weer terug te komen.
Als ik al eens in een flat kom, is het vervelende gevoel wel echter verdwenen en kan de gezelligheid binnenshuis veel goedmaken.
Maar aan de buitenkant blijft het vaak niet om aan te zien (vooral jaren '50 en '60 bouw).
Wellicht heeft het ook te maken dat ik ook veelal graag in het buitenleven ben en daardoor vervreemd raak van de stad.
Het blijft namelijk een groot contrast.
Faker

Re: fobie voor flatgebouwen

Je hebt dit al sinds 2005, heeft het niet lang genoeg geduurt,denk je?
Zoek er toch hulp voor man, je hebt er last van dus dat lijkt me dan toch wel nodig, vind je zelf ook niet?

Sterkte
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Maar om wat voor hulp zou dit moeten gaan dan?
Ik denk ook dat ik hoog-sensitief ben en erg gevoelig ben voor omgevingen.
Het is erg lastig om dit een plekje te geven.
Faker

Re: fobie voor flatgebouwen

Dan niet alleen van flats...
Gewoon vraag dat aan je huisarts..
Je denkt dat je hebt van alles.. niet zo..
Zoek een psycholoog..
Hega

Re: fobie voor flatgebouwen

Blijft wel heel vaag zo, zoals je dit omschrijft.
Ik zal het er eerst eens goed met mijn maatschappelijk werker over gaan hebben.
Almare

Re: fobie voor flatgebouwen

Ik denk ook niet dat dit echt een fobie is. Een fobie is toch echt een hele heftige en onredelijke angst voor iets, dat je als het ware bijna flipt als je er in de buurt komt. En je geeft zelf aan dat je wel eens in flats komt en er dan geen last meer van hebt omdat de gezelligheid binnen weer een hoop goed maakt. Het lijkt me niet dat als je een fobie hebt dat je dan uberhaupt maar in de buurt durft te komen van een flat, laat staan dat je je er op je gemak kan voelen. Ik denk daarom dat het eerder gewoon een sterke afkeer is van de gebouwen.

Misschien ben je inderdaad hoog-sensitief, dat weet ik niet, maar dan ben ik het met Cis eens, dan heb je waarschijnlijk last van meer lelijke dingen in je omgeving en niet alleen van lelijke flats. En er zijn genoeg lelijke gebouwen tegenwoordig, helaas!
Maar goed, als je er zo lang mee zit denk ik ook dat je er best eens hulp voor kan zoeken. Heb je al eens gepraat met de huisarts hierover? Of met een psycholoog? Ben je wel eens onderzocht op hyper-sensitiviteit? Alleen maar dingen aannemen en vermoeden gaat ook niet helpen natuurlijk, je moet wel concrete antwoorden zoeken wil je er iets aan kunnen doen.

Verder heb ik het idee dat je heel graag zou willen dat het een fobie is, je lijkt er een beetje op aan te sturen terwijl de definitie van fobie je klachten tegenspreekt. Is er iets aan de diagnose 'fobie' waardoor jij denkt dat je hierdoor gerustgesteld gaat worden of zo? Heb je het vermoeden dat je er dan beter mee om zou kunnen gaan? En waarom is dat, denk je? Of zie ik het nou verkeerd?

In elk geval, ik denk niet dat je een fobie hebt (maar ik ben verder ook geen professional natuurlijk), maar dat je gerust een keer met iemand erover kan praten om er wat minder last van te hebben. Thuis zelf dingen gaan bedenken gaat niet werken, dus ga eens echte stappen ondernemen! :)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”