-Judith-

Thuis zijn....

Wat is 'thuis' ? Wat betekent voor jou 'thuis' zijn ? Hoe voelt dat voor jou ? Wat maakt van jouw huis een 'thuis' ?

Ik vraag dit omdat ikzelf momenteel al een hele tijd geen 'thuis'-gevoel meer heb...ok, het is vertrouwd, ik slaap, eet, enz...hier, maar het voelt niet als 'thuis'....
Wolf

Re: Thuis zijn...

Echte vrienden is voor mij thuis.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Thuis zijn...

Thuis is daar waar ik mezelf kan zijn, met mijn benen op tafel kan zitten, in mijn joggingbroek en mijn fleecevest en dikke sokken. Waar een man is die hoe dan ook om mij geeft, die soms ligt te snurken in de bank (zoals nu) en waar de verwarming aanspringt als het er onder 20 graden komt. Thuis is waar kinderstemmetjes klinken, waar mijn kroost lacht, kibbelt en tot rust komt. Thuis is waar we lief en leed delen samen.. en waar de achtertuin een klein miniparadijsje is.

Thuis zit tussen mijn oren..en in mijn hart.
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Thuis zijn...

-Judith- schreef: Wat is 'thuis' ? Wat betekent voor jou 'thuis' zijn ? Hoe voelt dat voor jou ? Wat maakt van jouw huis een 'thuis' ?
Ik heb een nogal gemengd gevoel over wat thuis betekent. Zo heb ik ervaren dat een thuis niet persee een veilig thuis is, of goed ingericht hoeft te zijn, dat het niet uit maakt zolang je er maar goed voelt. Ik heb mij vroeger thuis niet zo vaak op mn gemak gevoelt, ondanks alle luxe en aan niets geen gebrek, bij een vriendinnetje verderop hadden ze geeneens vloerbedekking of een fatsoenlijk bankstel om op te zitten, toch heb ik mij daar vaak thuis gevoeld. Het welkoms-gevoel. Dat je er gewoon mag zijn, niets hoeft. Ik heb gewoond in een krot wat meer op een vuilnisbelt leek, gewoond op een oude boerderij, gewoond bij familie... Ik heb zelfs in een oude fabriek gewoond, op een matras en verder niets en tóch was het veiliger dan een luxe villa als je de verkeerde soort mensen om je heen hebt. Mijn eerste zolderkamer was een tochtig lekkend krot zonder warm water of sanitaire voorzieningen. Toch was dat mijn thuis, mijn spulletjes stonden er, en ik was vrij om te doen en laten wat ik wou en niemand die me een strobreed in de weg legde. Nu woon ik in een huis, tis geen perfect huis, maar het is wel mijn huis. Er mag in geleefd worden, hier kan ik mezelf zijn... Hier staan mijn spullen en mijn prive. Hier hoef ik niet constant op te letten. Thuis is waar je vrienden zijn, waar je jezelf kunt zijn, waar je kunt lachen, huilen, schreeuwen, gooien, dansen, lekker gek doen of gewoon rondhangen. Feitelijk als het 4 muren en een dak heeft, kun je er al heel wat van maken. En of die muren van gipsplaat, karton of piepschuim zijn... Zolang ze jou maar dat gevoel van veiligheid bezorgen. Liever tienduizend keer een krot, dan nog 1 keer die villa. Het ligt allemaal in de instelling die je zelf hebt. Handen uit de mouwen, likje verf eroverheen. Gordijntjes, spulletjes erin. Dan word een oude zolder al heel snel bewoonbaar. Binnen een hand omdraai. Mensen hebben niet veel nodig, rust veiligheid en geborgenheid is al genoeg. Gewoon een huiselijke sfeer, plantje, poes erbij...

Okeej, bovenstaand klinkt misschien alsof ik niet heel kieskeurig ben, maar er zijn me genoeg slechtere opties aangeboden. Bijvoorbeeld een afgebrand huis, het had volgens de bewoner alleen maar een likje verf nodig. En de benedenbuurman zei dat het pand onbewoonbaar verklaard was :lol: Verder nog een kamer van 10m2 voor 500 euro. Ook niet zo'n slim idee, het had nieteens een raam. Van pedofiel naar oplichter naar cocainejunk als verhuurders. Zolang je maar veel lol hebt en een breekijzer naast de deur just in case love3 Een plek voor je poezen om te snoozen, een plek waar een ieder zich kan terugtrekken, en een gezellig zitgedeelte. Een keuken waarin je alles kunt doen, een badkamer en toilet zou wel handig zijn en één of meer slaapkamers. Een leuk balkonnetje erbij. Een huis is een huis en als je het naar je zin hebt, is zelfs het ergste krot een paradijsje. Een huis waarin je toekomstplannen kunt maken, waar er altijd wel iets te doen is, je je nooit hoeft te vervelen... Een muur die je vol kunt tekenen met zijn allen, met watervaste stiften. Of simpelweg gewoon tekeningetjes maken, een muur die je met graffiti bespuit in je eentje. Een muur die je morgen mag oververven als de kleur je niet aanstaat. Jíj bepaalt.

Zo kun je van bananendozen een boekenkast maken. En van kratten een tafel. Tis een beetje behelpen hier en daar, maar waar het om gaat is dat je alles zelf opbouwt, dus je doet het met alle liefde en je doet goed je best om er iets van te maken. It aint much, but it's mine. Dát geeft je een thuisgevoel. Vrienden en omgeving zijn wat dat betreft erg cruciaal. Zonder steun van vrienden had ik het een stuk moeilijker gehad. Waaronder een huis vol illegale polen, pakistanen, ritsel-de-ritsel. Wil je werk? Hier, morgen kun je beginnen. Waar er altijd wel wat te regelen valt. Waar je niet hoeft te wanhopen. Waar de redding nabij is. Iets om je op te kunnen verheugen, als je een dag aan het werk geweest bent en je met een diepe zucht kunt neerploffen op de bank en de boel de boel kunt laten.
Leeuwtjuh

Re: Thuis zijn...

Okeej, en een kickass televisie natuurlijk, en heel veel computers :roll:
Op sommige dingen moet je niet bezuinigen :badgrin:
Faker

Re: Thuis zijn...

Voor mij zou thuis zijn er zo een beetje uitzien.

Met m n eigen spullen en naar mijn smaak ingericht en m n kinderen met hun eigen spullen bij me thuis..
Er zou rust en harmonie moeten zijn en begrip en warmte..
Thuis zou ik me vrij moeten kunnen bewegen en lekker met je benen languit op de bank of op de tafel, als je daar zin in hebt, je bord op je schoot bij de tv en dan op je gemak eten..
Thuis zou ook zijn, je eigen regels en niet meer andermans opgelegde regeltjes..
Veel spullen zou ik niet hoeven, alleen wat ik nodig heb maar mijn thuis zou er wél netjes en gezellig uitzien..
Wolf

Re: Thuis zijn...

-Judith- schreef:Wat is 'thuis' ? Wat betekent voor jou 'thuis' zijn ? Hoe voelt dat voor jou ? Wat maakt van jouw huis een 'thuis' ?

Ik vraag dit omdat ikzelf momenteel al een hele tijd geen 'thuis'-gevoel meer heb...ok, het is vertrouwd, ik slaap, eet, enz...hier, maar het voelt niet als 'thuis'..
Ik hoor je altijd positief over je zusje spreken, Judith. Als je gezellig bij haar bent, hem je dan niet het gevoel dat daar thuis bent.

Heeft het thuisgevoel voor jou misschien iets te maken met het je veilig voelen? Misschien heeft het iets met vrees/angst/onrust te maken dat je je nergens meer zo thuis voelt?
-Judith-

Re: Thuis zijn...

Dat heb je goed opgemerkt Wolf....bij m'n zusje voel ik me thuis....ja, waar we ook zijn, bij haar kan ik volledig mezelf zijn....(straks kan ik weer naar haar toe voor een feestje \o/ )

Weet je, ik denk dat thuis zijn voor mij inderdaad een gevoel van innerlijke rust is....ik heb inderdaad een onrust binnenin, die maakt dat ik hier thuis bv. niet gewoon lekker languit op de bank kan genieten van wat TV kijken of een boek lezen of zo...dat kan ik niet meer.
Als ik die innerlijke rust heb die ik een tijdje gekend heb, dan ben ik overal thuis, want thuis heeft bij mij niet veel te maken met het materiële thuis zijn....ik hang daar niet zo aan vast, snap je ? Ja, ik denk dat je het snapt, door wat je schreef....
Pebbeltje

Re: Thuis zijn...

Voor mij betekend thuis zijn in ons flatje, ik voel me daar veilig en op mijn gemak.
Kan hier doen en laten wat ik wil, mijn leven, mijn woning, mijn thuis.
Een groot deel daarvan is ook mijn lief want ook bij hem voel ik me veilig en dus thuis.
Dit gevoel heb ik ook als ik bij mijn jongste zussie ben, wij zijn zo ongeveer 1 en dat is een werelds gevoel.
Mier

Re: Thuis zijn...

Thuis betekend voor mij zoals al gezegd is door verschillende mensen de plek waar ik mijzelf kan zijn, kan doen wat ik wil en tot rust kan komen. Ik woon nu een jaar op mijzelf, het begin vond ik wel heel erg vreemd, maar nu voelt het echt als thuiskomen en het ouderlijk huis voelt niet meer als thuis maar een plek waar ik te gast ben.
Het heeft mij wel geholpen door alles zo in te richten als ik in gedachten had, mooie rustige kleuren en natuurlijke uitstraling, het geeft mij ook een hoop rust in mijn hoofd doordat ik door het huis kan lopen zonder schreeuwerige kleuren en dingen waar ik mij aan erger.
Ik heb ook nog niet gehad dat ik mij hier niet veilig voel of dat ik s'nachts bang ben dat er mensen mijn eigendom binnen kunnen komen, terwijl ik dat vroeger wel had, het voelt als mijn plekje waar ik veilig ben.
-Judith-

Re: Thuis zijn...

Hier op het forum zijn, voelt als thuis zijn....
In mijn bed, lekker in de dons ingerold, voelt als thuis zijn....
Nindy

Re: Thuis zijn..

-Judith- schreef:Dat heb je goed opgemerkt Wolf...bij m'n zusje voel ik me thuis...ja, waar we ook zijn, bij haar kan ik volledig mezelf zijn...(straks kan ik weer naar haar toe voor een feestje \o/ )

Weet je, ik denk dat thuis zijn voor mij inderdaad een gevoel van innerlijke rust is...ik heb inderdaad een onrust binnenin, die maakt dat ik hier thuis bv. niet gewoon lekker languit op de bank kan genieten van wat TV kijken of een boek lezen of zo...dat kan ik niet meer.
Als ik die innerlijke rust heb die ik een tijdje gekend heb, dan ben ik overal thuis, want thuis heeft bij mij niet veel te maken met het materiële thuis zijn...ik hang daar niet zo aan vast, snap je ? Ja, ik denk dat je het snapt, door wat je schreef...

weer heel herkenbaar juud..
mn thuis nu voelt ook niet meer zo thuis omdat ik mn vriend hier mis, die nu woonbegeleiding/therapie doet, en daarna zn eigen plek eerst wil...
het heeft idd te maken met wie en hoe je gelukkig bent, als daar een deel van mist, kan je t nog zo leuk en mooi ed hebben thuis, dan voelt t niet zo...
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: Thuis zijn...

Thuis...

Tot mijn 15de jaar nooit een thuis gehad, daarna ruim 1,5 jaar wel. Daarna weer een aantal jaren niet...
Voor mij is "thuis" een begrip wat voor mij te maken heeft met de omgeving (huisgenoten, plaats) en gevoelens (veiligheid, geborgenheid, liefde, begrip, acceptatie). Een plek waar ik mezelf kan zijn, een plek waar ik rust vind, een plek waar ik geaccepteerd word.

Thuis was/is: bij mijn oma thuis love3 , mijn eigen huis NU (samen met mijn echtnoot en beestenboel) en voor mij voelt Schotland als thuis... :D

Bij mijn oma voelde ik me thuis. Daar werd ik geaccepteerd en begrepen. Daar werd van me gehouden en werd zelfs ruzie over mij gemaakt (naar mijn ouders toe, en met name mijn vader...). Bij mijn oma werd ik gerespecteerd en werd ik geknuffeld. Ik werd in mijn waarde gelaten. Ik voelde me er veilig.
Soms mis ik dat heel erg, maar dan doe ik mijn ogen dicht en dan zie, proef, ruik, voel en hoor ik weer hoe het was. love3

Mijn eigen huis. Daar heb ik hard voor moeten werken, en niet alleen in materiele zin. Ook voor mijn echtgenoot heb ik (samen) hard moeten werken, gezien al zijn gezondheidsproblemen. Dit is een plek waar ik me veilig voel, waar ik gerespecteerd word en waar ik als persoon mag zijn wie ik ben. Met al mijn tekortkomingen. 3some

Schotland. Schotland heeft van kleins af aan indruk bij mij gemaakt. Ik was er nooit geweest. Maar ik weet nog goed: Raafje wilde nooit jurken of rokken aan als meisje. Maar die ene groene Schotse rok met die grote veiligheidsspeld vond ik helemaal het einde.
Vorig jaar voor de eerste keer in mijn leven in Schotland geweest. Toen ik uit het vliegtuig stapte had ik meteen het "Ik-kom-thuis" gevoel. Ik zat in een stad met 7,5 miljoen inwoners, maar heb me geen een moment onveilig gevoeld. In mijn eigen stad wonen nog geen 100.000 mensen en daar voel ik me niet veilig.
In Schotland voelde ik me veilig, gerespecteerd etc.
Nadat ik in Schotland geweest ben, ga ik zeker nog een keer terug. :nod:
En het stomme is dat het land ik af en toe mis. En dan sluit ik mijn ogen en weet ik weer precies hoe alles voelde (regen, zon, wind), hoorde, uitzag, ruikte (of is het rook?), proefde.
Kortom: love3 love3 3some 3some

Ik heb GEPROBEERT het zo goed mogelijk uit te leggen. Ik hoop dat het zo duidelijk is... :p
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
esje1973

Re: Thuis zijn...

Thuis is voor mij waar mn spulletjes zijn, waar mn kids zijn en waar mn schatje is!!! Alleen heb ik dat nu niet allemaal bij me, alleen een paar eigen spulletjes en mn schatje, mn kids maar af en toe en t grootste gedeelte van mn spullen, persoonlijke spullen, ook herrinneringen, staan opgeslagen tot ik mn eigen huisje heb!!! Dat mis ik wel heel erg, ik voel me hier enigszins wel thuis bij mn vriend maar toch niet helemaal, t zijn voornamelijk zijn spullen, en meubels is al helemaal niks van mij, hecht erg veel waarde aan t gebruik van mn eigen spullen al is t maar een handdoek om mee te douchen, is erg belangrijk voor me, mis mn eigen spullen, wist niet dat dat kon eigenlijk, heb heimwee naar mn eigen spullen, die geven mij een waar Thuisgevoel, al zeggen mensen dat bezittingen niet belangrijk zijn, voor mij zijn ze dat wel, ze zijn mijn herinneringen, ze zijn Es, en ze zorgen voor een thuisgevoel!! Straks als ik mn eigen plekje heb, hopelijk heel gauw, zijn mn kindjes weer bij me, en mn schatje, en mn spulletjes, dat moet t ware thuis zijn!!!!!

Terug naar “Spiritualiteit”