Hega

Bijgeloof

Wie heeft hier eigenlijk 'last' van bijgeloof?
Zelf heb ik dit met cijfers; vooral de laatste tijd; echt heel merkwaardig.
Vooral 13 probeer ik veel te vermijden en alles tussen de 30 en 80.
Sorry; maar kan het niet verklaren; het is gewoon onbewust en het lijkt in mijn onderbewustzijn op te spelen.
Rafelraafje

Re: Bijgeloof

Jahoor, je bent zeker niet de enige ;) Cijfers heb ik ook hoor, zo zet ik op mijn mp3 en mijn tv het volume nooit op bepaalde getallen :P Soms heb ik ook dat ik niet op bepaalde tegeltjes mag lopen en dat soort dingen. Maar dit heeft eigenlijk meer te maken met dwang. Ik weet dus niet of het wel bijgeloof is, want bijgeloof is bijv idd het getal 13, zwarte katten en niet onder ladders doorlopen. Die standaard 'ongeluksdingen' doen me eig niet zoveel :P
Leeuwtjuh

Re: Bijgeloof

Ik heb last van mensen die bijgeloof hun leven laat bepalen.
(ik heb een vervelende moeder, die werkelijk in de vreemdste dingen gelooft)
Betty

Re: Bijgeloof

Ik heb besloten om alleen maar de positieve bijgelovige dingen te willen kijken
Zwarte katten en zo wil ik niet als eng gaan zien,het is toch een soort van leren anders te gaan denken.
13 kan ook niets maar als je weer bang bent en er zenuwachtig van wordt,dan zal het vast en zeker mis gaan.
Het is gewoon een getal.

Als ik een duif zie betekent dat voor mij vrede,en dan mag die duif ook grijs zijn :)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Bijgeloof

Ik heb geen last van bijgeloof. Dingen als het getal 13 of een zwarte kat (jarenlang zwarte katten gehad trouwens, tot voor vorig jaar) en het gaat best goed met me ;) Als je zo op die dingen gaat letten als getallen etc. dan wordt het bijna iets dwangmatigs en dan praat je eerder over dwanggedachten ofzo en dat is een psychische afwijking.

De reden waarom ik er geen last van heb is omdat ik kijk naar of het klopt. Ik heb nog nooit ongeluk gehad op vrijdag de 13de, niet meer rare dingen meegemaakt als op andere dagen. En die zwarte kat heeft me 17 jaar liefde en plezier gegeven, moest er alleen om huilen toen hij doodging vorig jaar.

Dus nee... ik ga dan liever af op hetgeen ik zelf ervaar. Spiritueel.. met een nuchtere inslag noem ik dat. Ik laat me niets aanpraten omdat een hele groep mensen zegt dat getal 13 een ongeluksgetal is of omdat onder een ladder doorlopen ongeluk brengt ofzo.

Als er een logische verklaring voor is dat iets wel ongeluk brengt, dan zal ik het natuurlijk ook niet op gaan zoeken. Sommige volks"wijsheden" zijn namelijk wel waar of blijken wetenschappelijk gezien wel een grond van waarheid te bevatten. Maar ja.. zodra dat bekend is, is het geen bijgeloof meer natuurlijk.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Spiritualiteit”