peter74

Re: Geloof jij in God?

Ik weet niet of die bestaat, maar als ie wel bestaat hou ie dr vreemde ideeen op na.

1 vb 10 tijgers die een hert levend opeten na een half uur piept ie nog, ik begrijp niet waar die angst en pijn voor nodig is bij zon hert, en kom niet aan omdat tijgers moeten overleven of om de populatie in stand te houden.

It's torture
Nindy

Re: Geloof jij in God?

Isaia schreef:Ik geloof in God maar ook in eigen verantwoordelijkheid van de mens.
Het valt me op dat er vaak gezegd wordt...Als er een God zou zijn dan......zou er niet zo veel ellende op de wereld zijn etc. , etc. Ik vind het makkelijk om dat op God af te schuiven. Volgens mij heeft God ons niet als marionetten gemaakt maar als mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.
idd wordt vaak bovengenoemde gezegd, maar er is meer dan God alleen...
en de mens is zelf verantwoordelijk voor veel dingen, niet voor alle,
maar het leven is ook gegeven als leerproces, zo zie ik t, en met wat ik heb meegemaakt kan en mag ik dat ook wel zeggen denk ik...
geloof is heel persoonlijk, je voelt t, ontvangt t of niet...
je staat er voor open of niet.
het is ook heel menselijk om iets wat niet goed gaat af te geven op God of iemand uit je familie/vrienden club...
ik geloof wel dat God bestaat, ik geloof ook dat er veel 'menselijke'dingen erbij gekomen zijn, maar kijk maar es bijv naar de Bijbel, reiki etc...ga de grote lijnen langs en je komt op t zelfde uit... tsja dan denk ik toch; er is een God!! is geen toeval.
kijk es naar de natuur, hoe alles leeft en beweegt etc...door een oerknal?? nee DAT geloof ik dus niet.
( wat n verhaal.. :-) )
-Iris-

Re: Geloof jij in God?

Gisteravond dacht ik nog wat gepost te hebben, maar dat was blijkbaar niet gelukt. Over God & homoseksualiteit

In de eerstgenoemde passage verbiedt het joodse wetboek Leviticus 'vrouwelijke bijligging' (Statenvertaling[4]) aan mannen met manspersonen (over vrouwen wordt niet gesproken). In hoofdstuk 20 wordt een lange lijst van godslasterlijke en seksuele doodzonden gepresenteerd: de 'man die met een manspersoon zal gelegen hebben met vrouwelijke bijligging' staat daar opgesomd tussen de man die zijn vader of moeder vervloekt, de man die overspel pleegt met andermans huisvrouw, of met die van zijn vader of zoon en de man die een vrouw én haar moeder 'neemt', evenals de man, maar ook de vrouw die 'bij enig vee' zal gelegen hebben. Al deze seksuele zonden worden met de dood bestraft. http://nl.wikipedia.org/wiki/Homoseksualiteit

Ik neem aan dat dit toch wel is hoe God erover denkt?

Volgens mij geef ik God trouwens nergens de schuld van dingen die mensen aangericht hebben. Zo ja, waar dan?

En willen geloven of niet, da's ieder z'n zaak. Maar ik zie een hoop "gelovigen" allerlei dingen doen die God verboden heeft als ze even niet in de kerk zitten. Behoorlijk hypocriet als je het mij vraagt. Om nog maar te zwijgen over al die oorlogen gevoerd door gelovigen terwijl 1 van de 10 geboden toch is dat je niet zult moorden.

Nee, ik vind dat ik als niet-gelovige er een veel netter leventje op na hou als vele gelovigen.

En als ik naar mijn eerste post kijk, moet ik toch echt denken, dat als dit soort kleine details al niet kloppen. Wat moet dat dan zeggen over de rest van het verhaal?
Isaia

Re: Geloof jij in God?

Dat heb ik ook niet gezegd hoor Iris ;)
Ik heb gezegd : het valt me op dat er vaak gezegd wordt......
En ja er leven in de kerk mensen die het veel slechter doen dan anderen buiten de kerk. Dat zegt iets over de mensen , niet over God.... ;)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Geloof jij in God?

De bijbel is geschreven door mensen..ontstaan uit de overleveringen van de oude gnostici en zwaar gecensureerd door de katholieke kerk en de pauzen.

Als je mij vraagt geloof je in God.. dan zeg ik aarzelend ja. Maar niet in God zoals die in de bijbel staat. De God die je daar leest is een God gemaakt door mensenhanden. Geschreven om te manipuleren. Om het volk onder de duim te houden en geestelijke macht te hebben.

Als je me dus vraagt geloof je in de God van de Bijbel, zeg ik nee.

Waar ik wel in geloof heeft meer raakvlakken met de Boeddhistische beschrijvingen van "Goddelijkheid" (Dit beweren is eigenlijk al een contradictie). En het heeft raakvlakken met de huidige ontdekkingen in de kwantumfysica. Dit klinkt wat vreemd misschien. Maar ik zie God niet als een persoon die buiten ons bestaat. Ik geloof meer in het Goddelijke dat overal is en ook dus in ons zit.

We zijn scheppers zoals God. We scheppen voortdurend onze werkelijkheid. Dat doen we individueel en dat doen we gezamenlijk. We maken er een mooie wereld van of we maken er een minder mooie wereld van.. .maar dan heb ik het over ons menselijk handelen. En samen zijn we Goddelijk. Onlosmakelijk verbonden met elkaar en voortdurend in staat van creatie (schepping dus).
Inzicht als Uitweg..
Betty

Re: Geloof jij in God?

Precies zoals ik ook wilde zeggen Mystica maar ik kon de juiste woorden niet vinden.

Hoef ook niets meer toe te voegen geloof ik.
Betty

Re: Geloof jij in God?

Al een poosje volg ik op een afstandje de Partij voor mens en spirit.
Ik krijg dan ook regelmatig nieuws via hun nieuwsbrief,die mij heel veel doet.
Dit is een stukje wat ik wilde delen en geschreven door E.Ravensteijn als ik het goed begrepen heb.

Ik vind dat stukje over pijn nog heel moeilijk om te omvatten.

http://www.mensenspirit.nl/Home.o3x

Levenskunst
Het draait in het leven hier op aarde om twee peilers. De ene peiler is gevuld met de energie van vertrouwen. Het goed. De andere peiler is gevuld met de energie van angst. (kwaad).Dat is de aardse dualiteit.Daar zijn we in terecht zijn gekomen nadat er gegeten was “van de appel van de Boom van de Kennis van goed en kwaad.”

Voordat we naar de aarde komen en dus zonder lichaam in de zee van bewustzijn aanwezig waren, ervaarden we de eenheid. In een bepaalde staat van on-bewust Zijn. Toch heeft ieder, diep in zichzelf verborgen, hier een herinnering aan. De aarde is de leerschool waar deze staat kan groeien naar een hoger bewustzijn. Als de ziel de aarde weer verlaat, is het afhankelijk van de behaalde staat van bewustzijn, hoe de reis verder verloopt.

We leven nu in een tijd hier op aarde dat er steeds meer mensen wakker worden. Dat wil zeggen, dat er steeds meer mensen de Kennis van het omgaan met het goed en het kwaad onder de knie krijgen.
Waardoor er ook hier op aarde momenten van eenheid beleefd kunnen worden. Momenten die niet langer gereserveerd zijn voor de goeroe’s en meesters, momenten die ook eindelijk door de gewone mens op aarde ervaren kunnen worden. Momenten van Liefde en Eenheid.

Dat zijn de momenten waarop tegenstellingen wegvallen, de angst wordt opgenomen door het vertrouwen.

Het inzicht dat het goed en het kwaad met elkaar verbonden zijn, dat het licht niet zonder de duisternis ervaren kan worden, kan juist door die momenten ontvangen worden.
De ont-dekking dat liefde en pijn bij elkaar horen en een helpende werking hebben bij het helen van oude kinderpijnen, kan pijn in een ander licht zetten, waardoor het draagbaar wordt. Het inzicht dat pijn een wegwijzer is naar oude vastgeroeste overtuigingen, die niet gebaseerd zijn op jouw innerlijke waarheid, kan verlichting, ruimte rust en vrede brengen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Geloof jij in God?

Dat is een mooi stuk Betty. Leuk dat er een partij van is :) Ben wel benieuwd hoe zij zouden willen regeren ;)
Inzicht als Uitweg..
storm

Re: Geloof jij in God?

Nee, ik geloof niet in God.
In welke God moet je geloven? Religiën botsen onderling. Ook in ons land botst dit.
Een echtpaar verliest op een kerstavond hun 4 jonge kinderen, hun huis, hun restaurant en alle herinneringen. Alles in één klap weg en hebben niets meer. Is dit dan 'de wil van God'?!
Welke God roep op om 'ongelovigen' te stenigen en dieren ritueel te slachten?!
Bovendien eisen gelovigen vaak dat ongelovigen zich aan hun moeten aanpassen. Ik wil me tot beperkte hoogte aanpassen. Ik zal op een zondag niet met een kettingzaag aan de gang gaan. Als ik daarentegen mijn tuin wil schoffelen heb ik echt geen boodschap aan een streng gereformeerde die me zwart aankijkt.
Ik respecteer tot op zekere hoogte als men gelovig is maar ik laat me er niet hun wil opleggen.
Tenslotte geloof ik ook niet in een leven na de dood. Na de dood zijn er volgens mij alleen maar herinneringen over, meer niet.
Nindy

Re: Geloof jij in God?

daarom zei ik ook dat geloof iets heel persoonlijks is...
wat 'de Bijbel'zegt ) wat je wel en niet op zondag mag doen...dat is door mensen bedacht, ik ga bijv best op zondag de was doen, of met de kids zwemmen etc...zie ik geen kwaad in eerlijk gezegd, volgens mij is t belangrijkste dat je goed voor jezelf, je naaste en alles om je heen zorgt, dingen uit je hart laat komen, goed doen...
ja het is door mensen geschreven idd, daarom heb ik ook mn vraagtekens, maar toch geloof ik, ook door dingen die ik hebmeegemaakt..
Ik heb er kracht doorgekregen vooralin een zeer verdrietige periode...
Betty

Re: Geloof jij in God?

Mystica schreef:Dat is een mooi stuk Betty. Leuk dat er een partij van is :) Ben wel benieuwd hoe zij zouden willen regeren ;)
Volgens mij willen ze handelen vanuit het Goddelijke in hen zelf.
Het Goddelijke in ons,die velen van ons zich niet meer herinneren.

Het Goddelijke in ons en ons verbind aan de ander,om even wat voor kleur,religie,wat dan ook.

Ik denk dat ze van daar uit denken,voelen,handelen.

Zoals ze zelf ook schrijven Kennis van het omgaan met het goed en het kwaad onder de knie krijgen.
Waardoor er ook hier op aarde momenten van eenheid beleefd kunnen worden.


Ik denk dat ze dit zullen zeggen Mystica maar ik weet het niet zeker en daarom blijf ik ze wel volgen.
3some
angsthaasje

Re: Geloof jij in God?

Ik geloof in Hemel en Aarde, in de kracht van het universum, de kosmos, de natuur.
God, men spreek altijd over Hij en Hem, wie weet zo zeker dat God een man is, met een lange baard dan nog wellicht. En de vrouw, zij die leven geeft, kan zij dan niet God zijn?
Ik geloof, rotsvast, in alles wat echt is, ik hou niet van bijvoorbeeld bruggen, autosnelwegen, betonnen constructies.
Ik hou van wat echt is, akkers, velden, weiden, de seizoenen, planten, bloemen, dieren, goede mensen, voor mij betekent dat God. Wie die veelbesproken God dan is zie ik wel als mijn uur van gaan gekomen is.
Rena

Re: Geloof jij in God?

Ik ben het met mystica "eens"
Voor mij niet de God uit de boeken, daarbij heb ik het gevoel dat er teveel gebeurt waar hij wat aan zou kunnen doen. En ik weet dat daar de vrijheid van de mens gaat spelen, maar wat dan bij de mensen die er ongewild bij betrokken raken?... Nee niet die God voor mij.
Inderdaad veelmeer een boedistische invalshoek. De rust de kracht en de energie in alle mensen en dieren. Leren van de weg die je gaat en alles wat er op je pad komt. Zoeken naar het goede wat in iedereen schuilt. (Iets wat niet in iedeeen even makkelijk te vinden is maar toch echt aanwezig is). Doen wat goed voelt, en daarbij rekening houden met de ander. Daar ligt mijn "waarheid".

Ik vind wel dat iedereen mag geloven wat hij gelooft, en ik geloof ook dat dat de basis is van elk geloof, christendom, islam etc. Ik vind het heerlijk om erover te praten met anderen, die iets anders geloven, maar mensen moeten niet hun ding opdringen...

Terug naar “Spiritualiteit”