mamavan2kids

twijfel twijfel

Hoi
Ik ben nieuw hier,
reden dat ik me heb aangemeld is als volgt:
Mijn zoontje van 5 1/2 jaar oud heeft veel gedragsproblemen en we zijn al met onderzoeken bezig maar ze weten niet wat het is en we weten ook niet of ze uberhaupt wel achter gaan komen wat er met hem is. Hij vertoont kenmerken van adhd en autisme.
Nu lees ik vaak dat mensen met ADHD (waar hij een behoorlijk aantal kenmerken van heeft maar niet alles) als kind zonder medicatie of wat dan ook agressief kunnen zijn? klopt dit?

Ik zit zelf te denken om wat voedingsupplementen aan te schaffen wel gericht naar de kant van adhd -add- pdd nos etc. om te kijken of het enig effect zal hebben. Ik geloof daar wel in.
hebben jullie adviezen? als ik google komt er zoveel uit zie door de bomen het bos niet meer zeg maar. Dus vandaar mijn hulpvraag.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: twijfel twijfel

Hoi mam van 2 kids,
ik heb 3 tips voor je.
Ten eerste: die voedingssuplementen, "daar zit iets in", letterlijk en figuurlijk. Doe het wel op een verantwoorde wijze: stap met je kind van 5 naar een orthomoeleculaire therapeut of arts (google eens op de letters 'mbog', de beroepvereniging). Dan heb je iemand voor je neus die toch meer weet dan de drogist en die een gerichte, lichamelijke diagnose kan stellen. (Let wel: verwacht van een orthomoelculair iemand geen diagnose in de zin van "het is te ja of te nee adhd en/of autisme"!) Maar als jij iets zegt over het type moeilijheden, gedrag en vermoedens, heeft de orthomoleculair een "handvat" om gericht bloedtesten uit te voeren. Is er voldoende B6? Is er voldoende zink? Is er voldoende vitamine F (heet tegenwoordig omega 3 olie of visolie) etc.
Enne: voel je niet schuldig! Soms zet je als moeeder HEUS prima eten voor, maar heeft iemand "gewoon" moeite om het op te nemen!!!

Tip 2: kijk eens op de site van het INPP. Dat gaat over fysiologische (= lichamelijke ) psychologie. Ofwel: soms lukt het bijv. je zoontje niet, om de reflexen die je hoort te hebben in je vroege kindertijd (= in de baarmoeder en de eerste plm. 6 maanden na de geboorte) "onder controle" te krijgen. En dat gaat dan storen. (Zo is er een babyreflex, dat maakt, dat telkens als je je hoofd naar voor doet, je benen zich opvouwen. Geeft niets bij een dreumes van 4 maanden, maar als je gaat proberen te lopen en dat reflex blijft storen, dan MOET je wel compleet je aandacht "binnen" houden, anders lig je op je neus. En dan hebben we het nog niet over de frustratie!)

Tip 3: van mensen met adhd is aangetoond, dat ze niet vaak (= het is moeilijk.. waarschijnlijk) "beta golven" produceren in hun hoofd. Voor de meeste mensen zin dat de gewone hersengolven als je bijv. leest op praat. Heel veel adhd'ers verkeren een groot deel van de tijd in "thetagolven", wat de meeste mensen alleen produceren als ze aan het ontspannen zijn. (= Dan vind ik het heerlijk om in theta te zijn, maar stel me geen logische vraag, want ik weet het echt niet. Dan moet ik eerst "wakker worden" = weer beta golven maken - en dat lukt dus niet iedereen....)
Practisch: er zijn CD's te koop (voor plm. 20 dollar) met een muziekje en een effect (binaural beat) dat je ene oor een heel klein beetje andere toon te horen krijgt dan je andere oor; je gewone bewustzijn merkt het niet op, maar je hersens reageren er wel op. Via dat effect kun je je hersens 'via de koptelefoon' beta golven laten maken. (Google eens op hemi sync; brainsync; of in NL op egosoft in amsterdam.)
Werkt dat, dan heeft het wellicht zin om neurofeedback te proberen.

Sucses!
mamavan2kids

Re: twijfel twijfel

jeetje dat is een heel verhaal....bedankt ik ga me er eens in verdiepen...
groet
Wolf

Re: twijfel twijfel

Ja, een heel goed bericht van Janneke. De voedingssupplementen die zij noemde worden in de orthomoleculaire therapie zowel voor autisme als adhd gebruikt. Magnesium citrate is ook een goed supplement voor deze aandoeningen. Succes.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”