Tinkerbell

Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ik ben gewoon heel benieuwd of iemand hierin cursus gedaan heeft of mee bezig is en wat dan zoal de ervaringen zijn.
-Judith-

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ik heb Reiki gedaan in juni 1995...eerste graad, en in september van dat jaar de 2de graad.
Hoewel ik ondertussen een ware dégoût gekregen heb van de new age en aanverwante onderwerpen, heb ik daar destijds wel mooie ervaringen mee gehad.

Toen ik m'n eerste graad deed, reed ik al 3 jaar niet met de auto, durfde ik niet meer alleen de straat op, niet meer naar de winkel gaan, en was ik verslaafd aan kalmeermiddelen....omwille van hyperventilatie - en angstaanvallen.

3 weken na m'n eerste graad reed ik al terug in m'n eentje met de auto, en na de tweede graad was ik van m'n kalmeerpillen af.... Ik was blij dat ik Reiki gedaan had, en het mooie ervan was : ik had het altijd bij, want ik had m'n handen altijd bij..en ik werd er heerlijk kalm van.....het beschermde me eigenlijk ook voor veel dingen...

Helaas heb ik me laten vangen in 2002, toen mijn Master en zijn vrouw zich lieten ompolen tot een soort 'betere' en 'zuiverdere' Reiki. Ze hebben me bijna gedwongen om me ook te laten ompolen, wat hen ook gelukt is, en van toen af was het gedaan met mij en Reiki....ik kreeg er elke keer een heel slecht gevoel bij als ik het gebruikte, en sindsdien gebruik ik het nooit meer....het is kapot, voor altijd.

Daarom : een gouden raad : zorg dat je Master verbonden is met de Reiki Alliance via Phyllis Furumoto...dat is dé Reiki... er is ondertussen zoveel kaf tussen het koren gekomen dat je heel makkelijk met zwendelaars te maken krijgt... (dat betekent wel dat je inwijdingen vrij duur zullen zijn)...

Dat is mijn ervaring....
Ben jij van plan om ermee te beginnen ?
[anoniem]

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Klinkt interessant. Zometeen eens wat over googelen :)
Tinkerbell

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ikzelf heb Reiki I gedaan mei 2005 en in de herfst van dat jaar Reiki II.
Als enige leerling bij de master. Een hele fijne warme vrouw.
Zij gaf Reiki m.b.v. het handboek van Diane Stein.

Na de cursus heb ik weldegelijk kleine wondertjes bemerkt en voelde ik ook een enorme rust en gelukszalig gevoel.

Zoals met zoveel cursussen en dingen die ik gedaan heb, verzinkt alles weer in de diepte en ben ik dan alleen nog
bezig met het werk of andere dingen.
Tinkerbell

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Reiki is een spiritueel onderwijssysteem en een helingmethode, ontwikkeld door Mikao Usui in het begin van de twintigste eeuw. Reiki wordt meestal vertaald als Universele Levensenergie.

Op het meest basale niveau is Reiki een set van vijf levensprincipes, een verzameling handposities voor de behandeling van jezelf en anderen en de ontvangst van een afstemming ofwel inwijding met de Reiki-energie.
Reiki werkt door eenvoudig je handen op te leggen en je te richten, het helpt om weer in harmonie te raken met de universele levensenergie en dat is vaak al helend. In Reiki gebruik je niet je eigen energie, maar laat je de liefdevolle universele levensenergie door je heen stromen naar anderen of jezelf. Mensen die Reiki doen worden vaak Reiki-kanaal genoemd.

Het is de natuurlijke energie die iedereen bij de geboorte en als kind nog heeft. Door alles wat je in je leven meemaakt en onvoldoende verwerkt, ontstaan er spanningen in je lichaam. Daardoor wordt je energie kanaal kleiner of raakt zelfs helemaal geblokkeerd. Tijdens de Reiki training ontvang je inwijdingen die jouw kanaal weer openen.

Hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben

:hug:
Tinkerbell
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ik heb ook Reiki gedaan. Verder als I ben ik niet gekomen. Ik had altijd wel de ervaring dat ik met of zonder Reiki met mijn handen de energie liet stromen. Zowel bij mezelf als bij anderen. Het stroomde toch wel. Vandaar dat ik niet door gegaan ben daarin. Er veranderde niet zoveel voor mij.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor anderen, mede door het bewustwordingsproces en de ontspannings en meditatietechnieken die er bij zitten, een heel diep effect heeft. Als je je daar allemaal niet van bewust bent en ook de energieleer er achter niet kent, dan heeft het zeker een grote waarde en is het een bijzondere ervaring.

Of je het wel of niet doet, is een persoonlijke keuze. Wat je er daarna mee doet ook.

Voor degene die iets meer over Reiki willen weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Reiki
Er zijn trouwens veel "energiesystemen" in de New Age wereld te leren of te beleven. Vaak gaan deze vergezeld van dezelfde basis maar borduren door met eigen uitgebreidere rituelen of personages/rollen. Zelf heb ik er niet zoveel mee. Teveel poespas voor mijn gevoel, voor iets wat vrij eenvoudig kan zijn.
Inzicht als Uitweg..
-Judith-

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Toen was ik er weg van, maar nu heb ik zoiets van : is het niet iets dat werkt, gewoon omdat je er op dat moment in gelooft ? Ik sta er nu eigenlijk wel wat sceptisch tegenover....gewoon ook door m'n ervaringen waarschijnlijk... en toch....ik heb sinds die eerste inwijding jaren geleden nooit meer koude handen gehad... Het blijft een raar verschijnsel... afin, ik lig er niet meer van wakker : ik heb de new age ver achter me gelaten...
Drake

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Maar wat bedoelen ze met new age eigenlijk?
Ik dacht dat t n soort muziek stijl was. :roll:
Ik heb namelijk veel new age cd's die ik zo nu en dan beluister om tot rust te komen.
Met name de 'Solitudes'cd's zijn erg ontspannend.
Of dwaal ik nu teveel af van t topic onderwerp? :oops:
inactieve gebruiker

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

erg goeie vraag Drake! ben ook heel benieuwd wat dar nu een goede omschrijving van zou kunnen zijn.

Heel erg kort door de bocht zou je kunnen zeggen: alles wat onbewijsbaar is en een min of meer religieus karakter heeft , althans met het bovenzinnelijke te maken hebbend, en ergens in de afgelopen decennia tot ontwikkeling gekomen is, als een soort van leer of ideologie.
Een voorbeeld voor mij is Fritjov Capra's 'God in de natuurkunde' , maar dat heeft dan nog een soort van intelligente onderbouwing. De meeste new age dingetjes die zich na de jaren zeventig ontwikkelden, zijn alleen nog maar wazerige beetje romantische dromerijtjes.
New age muziek kan ik net als jij soms heel erg fraai vinden. Ik denk daarbij dan vooral aan Philip Glass, ken je die? (weet niet zeker of je dat wel new age mag noemen trouwens...)
Drake

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Philip Glass ken ik niet :) maar k sta open om nieuwe dingen te proberen. :)
Tinkerbell

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Zelf zou ik het eerder omschreven als de oerwaarden. Het oorspronkelijke, natuurlijke. Alles tegenovergestelde van chemie, technologie en alles wat met materialisme te maken heeft.
De eenheid van de mens in z'n natuurlijke vorm, op zoek naar natuurlijke vormen via zintuiglijke waarnemingen.

:hug:
Tinkerbell
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

New Age, duidt op een periode na de jaren 70 tot eind vorige eeuw. Na de Flower Power en Hippies kwam de New Age. Een nieuwe spiritualiteit waarbij met name de spirituele zelfontwikkeling centraal stond. Dit is tegenstelling tot de strakke religieuze monotheistische godsdiensten die tot dan toe de spirituele dienst hadden uitgemaakt.

New Age stond meer voor bewustzijnsveruiming door kennis te nemen van met name Oosterse denkbeelden als het Hindoeisme, Boeddhisme en Soefisme, wat tot dan toe nog onbekend was in het Westen. Hier hadden we slechts op Christelijke leest geschroeide strenge en minder strenge godsdiensten die jou enkel de wet voorschreven (hoe je diende te leven en te denken en te handelen). Bij de New Age staat de mens en met name zijn bewustzijn en relatie tot God of het Ene/de Bron meer centraal, zijn ontwikkeling zowel op het psychologische als het religieuze en het filosofische vlak. New Age stond ook veel voor paranormale en soms ook occultistische dingen. En alles wat daar zo'n beetje tussen hing.

Tarotkaarten, astrologie, meditatie, yoga, handoplegging, edelsteen en aroma therapie en veel van de deels nu erkende alternatieve geneeswijzen zoals acupunctuur, acupressuur, manuele therapiesoorten, reiki, homeopathie, ostheopathie, herleving van kruidenkennis/behandeling, wicca en nog een heleboel meer.

Wat in de New Age ontstaan is, is nog niet echt uitgekristalliseerd in mijn beleving. Er zit veel nonsens tussen, veel wazige types, maar er zitten ook pareltjes en diamanten tussen. Sommige zijn reeds herkend als parels of diamanten en sommige zitten nog diep verborgen of zijn nauwelijks echt onderzocht waarom en hoe het werkt of dat het niet werkt.

Het is jammer dat nog steeds, zoals in de hele historie van de mensheid reeds te zien is geweest, dat parels en diamanten die nog onbekend zijn, vaak onbemind zijn en worden afgeschilderd als onzin of schadelijk, terwijl men er waarschijnlijk weer 100 jaar of meer over gaat doen, voordat men de werking ervan heeft begrepen en kan professionaliseren. Het kaf moet nog van het koren gescheiden worden en er dient nog veel onderzoek gedaan te worden na al hetgeen ontstaan is in de New Age.

Het leuke van zulke oplevingen is dat er een erg groot creatief proces is ontstaan binnen het denken van de mensheid. Met name hier in het Westen heeft dit enorme gevolgen gehad m.b.t. de beleving van spiritualiteit. De leegloop van de kerken is daar ook een uitvloeisel van. Niet voor niets hebben de kerken, dit zolang mogelijk tegengehouden met angst dictaturen en machtsuitdrukkingen (inquisitie, verbanning en heksenverbrandingen) gedreigd met hel en verdoemenis, want zij wisten ook wel, dat als de mens zelf de godsbeleving (in welke zin dan ook) ter hand / geest zou nemen dat het gedaan zou zijn met de rijke, welvarende kerkelijke instituten.

Dat zijn de gevolgen van de Flower Power, Hippies en New Age bewegingen.
Inzicht als Uitweg..
angsthaasje

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ik heb een 2-tal jaar geleden reiki 1 gedaan, we waren slechts met 2 cursisten.
Ik heb daar noch iets positief noch iets negatief van ondervonden, helemaal niets.
Ik stel me wel de vraag waarom reiki zo ontzettend duur moet zijn, het is allesbehalve een wondermiddel alhoewel het vaak zo wordt voorgesteld.
Nee, reiki is echt niet "mijn ding" maar alle begrip en respect voor mensen die daar wel baat bij hebben, we zijn allemaal verschillend nietwaar!
Groetjes,
Vixen

Re: Iemand REIKI gedaan? Wat zijn je ervaringen?

Ik heb eens ooit een Reiki behandeling gehad.
Na de behandeling de dag erna voelde ik me vrij lamlendig. Ik heb ook maar 1 sessie gehad.
De vrouw opzich die het bij mij de behandeling deed voelde wel direct aan waar mijn zwakke punt was in mijn lichaam. en dit klopte precies.
Ze voelde hoe zwak mijn nieren waren. Ik had erna verteld dat ik een nierbekken ontsteking had gehad. Dus ik geloof nu wel degelijk dat reiki behandeling werkt. Maar meer in de zin van dat ze degelijk kunnen aanvoelen waar je zwakke punten liggen
Niet zozeer dat het over zou moeten zijn. Daar moet ik nog achter komen.

Wie weet, ooit. haha..

Terug naar “Spiritualiteit”