mcvries

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Marjolijn schreef:Mcvries, super hoe je klinkt! Ben trots op je!

Hier gaat het wel oke, ben gister naar de arbo arts geweest. Niet komende week, maar de week erna ga ik een kopje koffie drinken op het werk. De week daarna ga ik 2 dagen van 4 uur werken. Die week heb ik ook weer een nieuwe afspraak bij de arbo om te kijken hoe verder. Was een goed gesprek, en ik ben blij met de uitkomst!


Das heel positief! Mijn gesprekken met de Arbo arts hadden een hoog: Goh, wat vind je daar nou zelf van? gehalte, maar dat zorgde er wel voor dat de dialoog met de baas goed bleef lopen. Ik ben daaropvolgend een aantal keren naar een psycholoog geweest en dat hielp heel goed maar..... Die mensen zijn wel afhankelijk van wat je zelf bloot geeft dus tot de essentie vh probleem zijn we toendertijd niet doorgedrongen. Nou ja, daar is iig wel de basis gelegd om het uiteindelijk het huidige punt te bereiken denk ik dan maar. Succes met het beginnen met werken en zorg dat het je niet opvreet. Doseer je energie, want dit gemartel in het eigen hoofd vreet meer energie dan een marathon!

Een wonderbaarlijk iets het menselijke hoofd, wat jullie?

Ik heb op het moment mijn dochtertje in huis (HELE DIKKE VETTE GRIJNS (die grijns om haar bleef altijd, maar ja ik zie haar ook alleen in de weekeinden, dus ik heb makkelijk lullen, dat weet ik) En ik denk dat we samen met Pop maar eens een stukje gaan wandelen. Sterkte allemaal dit weekeinde en tot later.

P.s.: ik ben niet gek, het gaat echt beter, ik ben 2 kilo gegroeid in de afgelopen week :-D
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Goedemorgen allemaal,

Een kleine update: vrijdag ben ik bij de psychiater geweest.

- Hij gaat mijn huisarts voorstellen een algeheel bloedonderzoek te laten plaatsvinden. In België is dat standaard: in Nederland niet.
- Oxazepam werkt niet verslavend als het gelijktijdig met anti-depressica geslikt wordt...dus ik neem er 4 per dag a 10 mg :)
- Aangezien ik de laatste dagen zo'n hoofdpijn had ga ik nu een half pilletje minder per dag slikken. De hoofdpijn is een teken dat er teveel antidepressiva geslikt wordt.
- Psych denkt dat ik bij mijn omslagpunt zit. Dat het een kwestie van dagen is totdat de medicatie effectief werkt.
- En...ik kreeg op mijn kop dat ik er veel te veel mee bezig ben. Ik maakte hele excel-sheets over mijn gemoedstoestand, hield de medicatie ook nog netjes in een sheet bij :? , google er veel te veel over etc. etc. Ok, dat is allemaal waar, maar als je er midden in zit wil er toch z.s.m. vanaf en zoek je. Hij zegt zo makkelijk, dat ik het gewoon moet accepteren....maar ja, tot op heden blijft dat het grote probleem. Helaas.

Fijne dag allemaal :)
Sammy@

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Hé Edith!

Was erg benieuwd hoe 't gegaan was bij je psychiater!
Hoop voor je dat 't waar is wat hij zegt, dat je bijna bij het omslagpunt zit!
Maar dat is moeilijk om te geloven, hè?
Ik merk dat 't wel beter gaat, niet meer van de hysterische huilbuien en zwaar gevoel in je lijf. Ook het 'gieren' in m'n lijf is zo goed als weg! Ik wilde dat het omslagpunt zo zou zijn dat als je 's ochtends wakker wordt dat alles weg is en dat het leven je weer toelacht!
Ben er elke dag, ieder uur wel mee bezig of ik iets voel..... en als ik wat van de depressie, ben ik weer teleurgesteld en bang dat ik me weer slechter kan voelen... Heb zo nu en dan ook nog de zinloosheids gedachten...... hoewel ik daar niet héél lang in blijf hangen, maar ze zijn er nog wel!
Zou heel graag willen dat 't klaar is! Maar weet verstandelijk ook wel dat 't tijd nodig heeft.
Al zouden die rotgedachten eerst maar weg zijn, dat scheelt al een heel stuk.....

Ik snap wel dat je er steeds mee bezig bent......
Maar ik weet ook dat het je niet helpt.....
Probeer zelf zo veel mogelijk afleiding te zoeken...
Ben sinds m'n vakantie alweer 2 keer bij de sportschool geweest..... Ook probeer ik 's ochtends niet te lang te blijven liggen en bedenk ook een aantal activiteiten die ik ga doen, zodat ik niet zo'n doelloos gevoel heb en weer ga piekeren, etc, etc.
Weet vanuit mijn beroep dat het belangrijk is om structuur in je leven te hebben.....

Ik zag dat 'Mug' gestopt is op dit forum, begrijp haar wel. Aan de ene kant is het prettig om gevoelens/gedachten te delen, maar aan de andere kant ben je dan wel steeds met jezelf bezig, wat ook niet altijd helpt.....
Ben er zelf nog niet over uit of ik er ook mee stop....
Maar laat 't dan wel weten...

Nou, hou moed, hè?
Doe ik ook!
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Hoi Sammy,

Het klinkt gelukkig allemaal niet verkeerd bij je :). Hopelijk zit jij ook binnenkort op je omslag punt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat "anoniem" gestopt is met schrijven hier. Zoals ik al schreef vindt mijn psychiater ook dat ik veel te veel op de depressie gefocust ben (ik kan niet anders....het beheerst mijn leven momenteel volledig), maar goed, ik heb me voorgenomen om me in ieder geval alleen nog maar tot dit topic te beperken.

Als ik straks weer "ok" ben, dan kan ik ook weer veel ander leed aan ;) en kan ik weer over andere dingetjes meeschrijven.

Overigens vind ik het wel fijn om met julie van gedachten te wisselen, maar dat terzijde ;)

Gezellig avondje.

Liefs,
Edith
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Ik zal hier ook een kleine update geven.

Ik ben inmiddels 8 weken onderweg met de depressie en de Moclobemide. Helaas heb ik vanmorgen de bevestiging gekregen, dat deze medicatie voor mij niet werkt. (Dat wist ik zelf natuurlijk al langer, omdat ik bij mijn vorige depressies met Prozac sneller effect had). Terwijl ik nog wel sterk de hoop had op een dag wakker te worden en te ervaren dat de depressie over zou zijn.

En nu? Nu moet ik in 2 tot 3 weken langzaam afbouwen, ondertussen een psychiater in mijn woonplaats zoeken. (De bevriende psychiater waar ik over sprak woont 250 km verderop en hij vindt het nu toch wijzer om ter plekke hulp te zoeken.) En dan beginnen met andere antidepressiva.

Zoals de meeste mij hier kennen ben ik vanaf het begin erg optimistisch geweest over het feit, dat de depressie weer weg zou gaan. Op zich wil ik dat nog steeds zijn, maar het duurt nu een stuk langer dan ik verwacht had.
Overigens heb ik me vanmorgen ziekgemeld. Ik heb een maand lang met oxazepam de schone schijn opgehouden dat het allemaal wel ging, maar dat is natuurlijk een toneelspel geweest.

Prioriteit is nu om de depressie er onder te krijgen en daarna de draad van mijn leven weer op te pakken. Dat ik baal en uit het veld geslagen ben...ja, dat mag duidelijk zijn.
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Klaar met het afbouwen: vanmorgen de laatste niet werkende antidepressiva eringestopt :? ...en vanmorgen ook voor het eerst bij mijn nieuwe lokale psychiater geweest.

Ik heb er een positief gevoel over:

Maandag start ik met Prozac/Fluoxetine, omdat ik daar in het verleden baat bij heb gehad:)
Psychiater laat een algeheel bloedonderzoek plaatsvinden.

Net als een babietje moet ik aan mijn RRR's denken: Rust, Ritme en Regelmaat. Af en toe een wandelinkje gaan maken; absoluut niet gaan werken; geen probleem om dagelijks 4 tot 5 oxazepam te slikken (Als straks de depressie over is dan kan ik volgens hem vanzelf wel stoppen met de oxas)..en volgende week terugkomen.

Ik zie zelfs dat het zonnetje schijnt buiten. Ik ben er nog lang niet...maar ik heb er wel een goed gevoel over; net zoals de vorige keer ben ik weer optimtisch!

Maar ik ga er nu van uit, dat het echt goed afloopt!

Grtz,
Edith
esje1973

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Hoi Sunflower. Jouw laatste zin, ik wil weer gaan leven ipv overleven slaat ook ontzettend op mij en daar schrik ik tegelijkertijd ook weer van want dat is toch wel errug, en triest!!!! Als ik allemaal verhalen lees over ad denk ik, of ben ik bang dat ik er toch ook eens aan zal moeten beginnen, ben nu ook ziek thuis en moet weer werk gaan zoeken, heb alleen door nare ervaringen afgelopen jaar behoorlijk faalangst ontwikkeld en zit daar errug mee!!! Hoop echt dat jij het met je psychiater goed kan vinden, is erg belangrijk, en dat hij ( of zij) je een heel eind op weg kan helpen, verder moeten we het natuurlijk allemaal zelf doen en dat maakt het er niet makkelijker op....
inactieve gebruiker

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Net als een babietje moet ik aan mijn RRR's denken: Rust, Ritme en Regelmaat.
Interessant Sunflower. Ik heb ook vaak een dergelijk regeltje in mijn hoofd, gebaseerd op drie woorden : inzicht-erkenning-aanvaarding. En waarschijnlijk pas ik het dagelijks onbewust nog toe. Inzicht krijgen in (bv in wat je depressief maakt -in jouw geval een aanleg- ); alles erkennen wat daarmee verbonden gaat (in het geval van een depressie bv je beperkingen, maar ook bv dat een depressie weer OVER gaat, waar je gelukkig je stevig van probeert te doordringen); en aanvaarding daarvan (zoveel mogelijk). Dat werkt voor mij heel goed (ook al is er in mijn geval - godezijdank- dus al lang geen sprake meer van depressiviteit. Je kunt het op ieder probleem toepassen geloof ik.

Heel veel sterkte (ook aan Esje) Klaas
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

@Esje, gebruik dan ook de tijd dat je nu thuis bent om aan jezelf te denken en aan jezelf te werken. Het vinden van werk is straks makkelijker als je nu aan je faalangst werkt.

Jaren geleden heb ik het werkwoord "moeten" geschrapt uit mijn leven. Dat is altijd heel goed bevallen. En dat hanteer ik nog steeds.

@Klaas, gelukkig had ik de inzicht, erkenning en aanvaarding (mooi verwoord!) al. Ook weer met deze depressie. Ik was optimistisch dat de depressie zou weg zou waaien/genezen. Helaas gebeurde dat niet. Toch ben ik op 1 februari aan een nieuwe baan begonnen (deels met de gedachte "de depressie is toch snel over" anderzijds met het oog op de toekomst en dit leek me een geweldige baan).

Ondanks mijn schrappen van het woord "moeten" ben ik begonnen aan die baan. Ik zit nu in de ziektewet en het enige wat ik nu nog MOET is: helemaal niets meer. Ik pas de RRR's toe en hoop op een spoedige genezing en voor de rest ................en daarna zie ik wel weer verder :)
Isaia

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Veel sterkte en :hug: Sunflower Groet Isaia
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Thanks Isaia,

2 dagen eerder dan gepland, maar ik ben vandaag begonnen met mijn eerste Fluoxetine/Prozac.

Ik voel dat het goed gaat komen :)
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Vandaag de 12e fluoxetine genomen. Vandaag mijn 3e sessie met de psychiater gehad....en ik voelde het gisteren al............het gaat goedkomen :D

De medicatie slaat aan! Ik voel mij ook anders.

Ok, ik slik nog steeds oxazepam. Tot wel 5 stuks per dag, maar de switch zit er aan te komen en dan gaan we dat afbouwen. Ik kreeg nog wel een recept voor 150 stuks mee en 3x herhalen. Zo makkelijk gaat dat in Nederland!

Sta ik dan toch binnenkort op het dak te schreeuwen van blijdschap? 8)


p.s. Ik kreeg vandaag ook te horen, dat mijn werkgever onertussen op zoek is gegaan naar een vervangster voor me. Klinkt wat minder, maar doet niets af aan de vreugde voor de aankomende genezing van de depressie.
Als ik dan ECHT genezen ben zoek ik wel weer een andere baan.
Tinkerbell

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

hoop ik ook voor je Sunflower. Het licht mag weer schijnen. :zon:

Liefs
Tinkerbell
angel.inside

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Hooihooi,

Je bent 43 .. en ik ben pas 15.. Maar tog snap ik je helemaal .. 1 jaar geleden had ik ook een depressie door vervelende dingen die ik heb meegemaakt. en juist op zulke moment wil ik juist niet leven.. Het is zelf zo erg bij mij geworden dat ik in het ziekenhuis belandben voor zelfmoord .. Ik vind het moeilijk hier over te praten maar juist op een forum Lukt dit me wel .. ook omdat ik niemand recht aan hoef te kijken. Maar gelukkig ben ik van die tijd af .. tenminste .. dat dacht ik .. Ik ben nu een jaar verder .. en het gaat allemaal rustig.. er gebeuren geen vervelende dingen meer behalve school dan. Maar alsnog heb ik Last van depressiviteit. Ik lig nog steeds wakker in me bed maar ben tog erg vermoeid.. en ook ik kan uuuuren praten over waarom we leven .. waarom ik toevallig Raphaela ben .. En toevallig in nederland woon .. Waarom ?
Ik denk dat we daar allemaal wel is over denken .. Alleen er zijn ook mensen die nemen het leven iets minder serieus .. en die staan er niet bij still .. Die accepteren het maar zoals het is .. en kijken of ze het beste uit hun leven kunnen halen .. Want er zal egt niet een dag komern waarop iemand je verteld waarom jij leeft ..
Het enige wat je moet doen is juist daar zo min mogelijk aan denken .. ik denk dat dat je al meer helpt.. Besteed meer tijd aan jezelf.. probeer er wat van te maken en sta er niet bij stil .. Ik weet dat het moeilijk is want ik doe het zelf ook . :cry:

Sterkte ! :love3:
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Lieve Raphaela,

Welkom op het forum. Ik begrijp je berichtje volkomen. Sterker nog: de vragen waar jij over na denkt/dacht zijn zo herkenbaar. Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste depressie en kwamen ze voor het eerst aan de orde. Ik ben inmiddels bijna 30 jaar verder en ten tijde van een depressie komen de levensvragen altijd weer terug. "Waarom ben ik ik geworden.....;))

Maar uit ervaring weet ik gelukkig inmiddels ook, dat elke depressie weer overgaat en je weer (een tijdje) van het leven kunt gaan genieten. Op die momenten ben ik altijd erg blij geweest dat ik leefde.

Je hebt gelijk dat er (heel veel) mensen zijn die niet nadenken over zulke zaken; die tevreden kunnen zijn met een op de bank hangend chips etend leven om het zo maar eens te zeggen.

Weet je, ik baal van mijn depressies, maar hoe stom het ook klinkt hebben ze ook mijn leven verrijkt, omdat ik NA een depressie altijd met volle teugen van het leven geniet. Ik leef bewuster. Ik zie en waardeer de kleine dingen (ik zie een lieveheersbeestje veel eerder dan een ander).

Ik weet niet hoever je dit hele topic gelezen hebt, maar ergens aan het begin heb ik ook geschreven, dat ik ten tijde van een depressie niet teveel na probeer te denken. Je gedachten komen dan teveel in een cirkeltje terecht en je maakt jezelf er alleen maar gek mee. Want als ik uit een depressie ben, dan kan ik er wel "normaal" over denken. Dan heb ik wel vrede met het leven.

Weet je wat ik ook doe? Ik schrijf juist NIET in mijn dagboek als ik me beroerd voel, maar de dagen dat ik me goed voel en leuke dingen beleef, dan wel....want als ik dat dan weer terug lees op mindere dagen....dan weet ik ook weer dat goede tijden bestaan :D

Maar ik heb genoeg in de ik-vorm geschreven. Kom vaak hier, schrijf van je af en het moet al een hele geruststelling voor je zijn om te ervaren dat je niet de enige bent met zulke gedachten. (Die wetenschap gaf mij in ieder geval heel veel troost!).

Liefs,
edith
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

ff een klein updatetje in mijn eigen topic.

Ik ben nu bijna 6 weken onderweg met de Fluoxetine en het gaat goed. Eigenlijk Goed met een hoofdletter. Ik merk duidelijk dat de medicatie aanslaat. Ik zit lekkerder in mijn vel. Ik zie het allemaal weer wat zonniger. Alleen het slapen oftewel doorslapen blijft miserable. Na 5 uurtjes slapen houdt het gewoon op...

Vanmorgen bij de bedrijfsarts geweest. Gewoon zo doorgaan. Niet werken, beterschap en tot over 6 weken.

Mag het dan nu alsjeblieft zomer worden? :zon: :zon: :zon:

Voor wie dit leest: gezellig weekend.
esje1973

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Gaaf zeg dat de medicatie aanslaat, ik ga er waarschijnlijk binnenkort ook mee beginnen, heb eind mei mn intake bij de ggz en dan zal er ook over medicatie gesproken gaan worden... Het is de bedoeling dat er daar ook zeker aan mijn faalangst gewerkt gaat worden, en die angsten he die in mijn hoofd zitten... Merk ook wel dat op een goed moment ik heel errug intens van kleine dingen geniet, een lieveheersbeestje die zo maar ineens in mn auto zit, ff met de kids naar t strand, t valt me wel op maar tegelijkertijd geeft t me nog erg weinig terug op de momenten dat ik me zwaar depressief voel, dat mag nog wel beter!!!!! Ik heb ook wel last van terugkerende depressies hoor, heb ook behoorlijk wat meegemaakt en dat zorgt er dan ook wel voor denk ik... Nou ik hoop in elk geval dat t met jou zo goed blijft gaan, geniet idd lekker van t heerlijke weer( voor zolang t duurt) en van t feit dat de scherpe randjes er weer even af zijn!!!!!!!!! :hug: van Esje.
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Lieve Esje, dank je wel.

Ik gun het jou ook zo dat je opknapt, want je bent al zo lang aan het doormodderen. Jammer dat het zolang moet duren voordat je bij het GGZ terecht kunt, want hoe eerder de depressie opklaart des te beter toch!

Ik ben blij te lezen dat je af en toe van de kleine dingen kunt genieten. Ik heb het water nu ook opstaan. Ik ga zo lekker in de tuin een boekje lezen met een vers kopje thee. Voor de rest heb ik vandaag geen wensen meer :)

Liefs,
E.
Tinkerbell

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Lieve Sunflower, :love3:

Ik ben zooooooooo blij voor je dat de medicijnen nu op een stabiel level zijn. Eindelijk weer even licht en weg van die negatieve spiraal. Je hebt er ook lang op moeten wachten.
Gelukkig ziet bedrijfsarts dat ook in en geeft je de tijd.
Afbeelding

:hug:
Tinkerbell
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Goed nieuws moet je ook melden.

Als ik heel eerlijk ben...is de depressie voor 99% over :) na 7 weken Fluoxetine slikken.
Ik slikte daarnaast 4 oxazepams per dag. Die van de nacht laat ik al sowieso weg en de rest neem ik veel later in als ik deed, omdat ik ze gewoon niet meer nodig heb, maar ik moet dat afbouwen.

Deze geweldige opklaring wens ik iedereen toe.

Na heftige regen, orkaan, verwoestend natuur geweld ;) schijnt toch de zon weer en ja, ik ga er van genieten!

Liefs voor iedereen!

Edith
Tinkerbell

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Lieve Edith,

Afbeelding

Wat een fantastische vooruitgang. Je hebt dan ook wel met veel geduld dit moeten afwachten, maar met succes.
Je bent echt een kanjer en ik ben zo blij voor je. Geniet ervan, je verdient het!

Afbeelding

Tinkerbell
Sunflower

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Lieve Tinkerbell,

Dank je.

Ik wens jou ook een spoedig "herstel/verbetering" toe. Maar dat wens ik iedereen om uit de misere te komen.

Ik wil het hier gewoon blijven schrijven, dat het uiteindelijk goedkomt, omdat het zo lijkt -als je zo diep zit- alsof het nooit meer goed zal komen.

Gelukkig kan ik het tegendeel weer bewijzen!

Liefs,
e.
NT

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Dat heb je met sunflowers.
Die bloeien helemaal op zodra het zonnetje weer gaat schijnen. :sunny:
Erg fijn voor je...
Isaia

Re: Hij is er weer........de terugkerende depressie :(

Wat ben ik ontzettend blij voor je Edith. Er is hoop :D
Een hele dikke :hug: Isaia

Terug naar “Depressiviteit, somber zijn”