TheEmperor85

Vreemde stemmen

.

:lol: Daar had ik je tuk he? Weer zo'n oliebol met vreemde profetieen dacht je misschien.

Nee dit gaat over stem-probleempjes. Nu zijn er weinig mensen op dit forum die ooit m'n stem hebben gehoord (1,om precies te zijn :P )
dus om kort te zijn: diep en een tikje hees. En niet al te hard, ik kan bijvoorbeeld met geen mogelijkheid schreeuwen. Wat voor vreemde situaties kan zorgen als je 7 jaar
tussen de stampende dreunende brullende fabrieksmachines heb gestaan. Schor zijn is me niet geheel vreemd. Maar dat terzijde.

Maar nu komt het probleempje: ik heb onlangs mijn eerste (oefen)requisitoir gehad, 35 minuten non-stop praten, en na afloop kon ik nog maar aan 1 ding denken: AUW!
Ben nooit een grote prater geweest dus dat probleem had ik ook nooit gekend, maar m'n stembanden stonden echt in de fik.
Dus dat gaat nog wat worden,als praten over enkele jaren voornamelijk m'n werk wordt.

Nu zei iemand tegen me dat ik m'n stembanden misschien helemaal verkeerd gebruik, en dat logopedie misschien een optie was.
Ik dacht dat logopedie alleen voor kleine kinderen was met een slis of stotterprobleem. Blijkbaar niet dus.

Weet iemand wat een gemiddelde logopedinges kost in NL als je zorgverzekering het niet vergoed, en of het nog iets uit gaat halen na klaarblijkelijk 27 jaar lang je stem verkeerd gebruikt te hebben? Of zou het gewoon een kwestie van oefenen zijn?...Ik zit er best wel mee..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vreemde stemmen

Tuurlijk heeft 't na 27 jaar nog zin om je manier van spreken te verbeteren, zeker als je
in de toekomst professioneel je stem moet gebruiken.
Oefenen, opwarmen, letten op je ademhaling, je houding, voldoende water drinken, het hoort er allemaal bij.
In principe zijn het dezelfde oefeningen die een vocalist doet voor een optreden.
Behalve de toonladders zingen, uiteraard. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Vreemde stemmen

volhoudertje schreef: Behalve de toonladders zingen, uiteraard. ;-)
Eh, ik heb als kind zijnde logopedie gehad ivm stotteren, en daarbij had ik vroeger astma. Het advies was ook van zowel de kinderarts als de logopedist: blijf zingen. Beide problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Zingen is sowieso therapeutisch goed verantwoord; of je dat nou professioneel doet of niet. Het maakt je bewust van je ademhaling en het helpt je longen en stembanden.

@Emp, ik zou zo niet 1,2,3 weten wat een logopedist kost, wellicht kun je er eentje opbellen om een indicatie te krijgen van die kosten? Sterkte ermee!

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”