BasEg

geest "in gesprek" met het lichaam

In de meeste gevallen behandel ik mbv CGT, OGT of EMDR.
Zijn jullie bekend met de volgende hypothese?
Het lichaam kiest ervoor om los van de geest zijn eigen weg te gaan, cq weigert lokaal te functioneren, in dit geval lokale parese; neurologisch en overig medisch klinisch onderzoek hebben geen oorzaken kunnen vinden, dus OLK.
Heb dus met CGT behandeld, maar onvoldoende resultaat mbt de klacht.
Is het mogelijk om vanuit de geest het lichaam aan te spreken? Dus letterlijk toe te spreken; in "gesprek" te gaan? Ik heb van andere disciplines wel zoiets vernomen. Wie heeft ervaring met deze benadering, en welke specifieke technieken hanteer je dan?
tommy9119

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

Wat bedoel je precies met 'de geest'? Als je op het onderbewustzijn doelt zijn NLP, hypnotherapie en eventueel redekunde de disciplines die je moet hebben.

Bij de 'spiritueele geest' moet je toch meer in de richting van het occulte gedoe gaan denk ik, hoewel ik me niet kan herinneren ooit gehoord te hebben van iemand die met die geest praat.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

BasEg schreef:In de meeste gevallen behandel ik mbv CGT, OGT of EMDR.
Zijn jullie bekend met de volgende hypothese?
Het lichaam kiest ervoor om los van de geest zijn eigen weg te gaan, cq weigert lokaal te functioneren, in dit geval lokale parese; neurologisch en overig medisch klinisch onderzoek hebben geen oorzaken kunnen vinden, dus OLK.
Hoi Bas,
zou je deze hypothese nader kunnen toelichten..? En misschien ook iets vertellen, met alle anonymiteit, over de meneer of mevrouw die hier last van heeft...?

Wat je beschrjft, is vaag, i am sorry.
Wat jij beschrijft, zou kunnen duiden op iemand die ondanks een normaal EEG "niet aanspreekbaar is" en alle gedragskenmerken van coma heeft. (Okee, dan is het woord lokaal wellicht niet van toepassing...)

Verder is in je hypothese sprake van "het lichaam kiest". Een lichaam kan idd keuzes maken: doorgaans zijn die keuzes gericht op overleven (energie geven aan hersenen ten koste van spijsvertering bijv.).
En idd: wat je onder geest verstaat, is al helemaal onduidelijk. (Alles, wat niet lichamelijk is...? Om die ouderwetse, achterhaalde 2 deling maar te gebruiken...)

Ik neem aan, dat je met "lokale parese" bedoelt, dat bepaalde delen van het lichaam verlamd zijn, hoewel er geen lichamelijke, medische verklaring is voor die verschijnselen.
En dan kom je in de buurt van wat wel conversie wordt genoemd en dan gaat het meestal over stevige trauma's en is de keuze voor "oplossings" gerichte gedragstherapie dan wel cognitieve gedragstherapie glad verkeerd: liever een degelijke traumatherapie (waarin emdr in de 2e fase goede diensten kan bewijzen).
Men leze ook "The Body Bears The Burden" van Robert Scaer. Wat Freud met allerlei moeilijke constructies aanduidde, is vaak ""gewoon"" de bevriezingsrespons (die helaas niet altijd als zodanig wordt gezien).
BasEg schreef:Is het mogelijk om vanuit de geest het lichaam aan te spreken? Dus letterlijk toe te spreken; in "gesprek" te gaan?
Absoluut.
Alle technieken die werken met biofeedback zijn daarop gebaseerd. Maar let op: "het lichaam kan liegen" - de functie van een lichaam is namelijk niet om met een buitenstaander te praten (al kan dat zeer wel) de functie van een lichaam is, om het leven van de bewoner te waarborgen.
...gesteld, dat jouw hypothese gaat, over een mens die ingrijpende, pijnlijke en/of bedreigende ervaringen heeft gehad, dan is aan jouw kant voorzichtigheid geboden. Ofwel: kan een lichaam aan alle kanten "liegen" om verdere traumatisering te voorkomen.
BasEg

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

bedankt allemaal voor jullie prettige reacties. Enkele aanvullingen op jullie opmerkingen.
- cle is niet comateuz, ligt, hangt voornamelijk, is voortdurend vermoeid
- onder 'geestelijk' versta ik wat de seculiere psychologie daar onder verstaat: de psyche; of zoals gesteld: alles wat niet lichamelijk is. In een seculiere therapie relatie hanteer ik deze context.
- de werkdiagnose is ongedifferentieerde somatoforme stoornis 00.82
- cle heeft inderdaad traumatische ervaringen, maar de testen IES en ZIl wezen uit dat deze nog maar in milde vorm manifest zijn; ik overweeg evenwel om emdr tzt toe te passen.
- jullie suggestie tav OGT (Oplossings- ) is ook inspirerend.
- het aanspreken van het lichaam ken ik zijdelings en niet expliciet als instrument toegepast zien worden vanuit o.a. de religieuze bevrijdingstherapie, de hypnotherapie en de schrijftherapie. Emdr houdt zich beperkt tot het scannen, dwz stilstaan en luisteren naar de informatie vanuit het lichaam.

Mijn vraag is dus of er zelfspraak technieken zijn, maakt niet uit vanuit welke school, die ik de cle kan aanleren om zo met haar lijf systematisch in gesprek te gaan.
En zoja, waar kan ik hier meer over lezen?

Alvast erg bedankt voor jullie inbreng, [045]
mcgr,
Bas
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

Hoi BasEg,

ik snap iets niet helemaal.

Ik kan me voorstellen, dat het een kwestie is van al dan niet de Tiber oversteken: "is dit nu te wijten aan trauma, ja of nee".

Maar ALS een en ander te wijten is aan een trauma, dan moet je gewoon je testscores het raam uitgooien. (Oh nee, privacy, versnipperen.)
Wie haar ellende sublimeert of hoe je het precies wil noemen in een "somatoforme stoornis", is daarmee ook het trauma zo ongveer 'kwijt'.

Uiteraard zou een een vorm van "we gaan in gesprek met je lichaam" de beslissing (we gaan te ja of te nee de Tiber over: het is trauma, of niet) kunnen verduidelijken.

Heb jij in je emdr opleiding de "ja en nee" oefening gehad...?
Samen met RDI kan dat een heleboel opleveren. (Bedenk: de belangrijkste functie van een lichaam is haar bewoonster van dienst te zijn - je krijgt pas reacties, als er voldoende vertrouwen is en noem het hee scala aan fase 1 trauma verwerking maar op.)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

oi Bas Eg,
2 aanvullingen (laat tijdstip enzo :oops: ) :zaken als somatoform 'gedrag' kan wijzen op dissociatie. Zowel verlamming, als vermoeidheid kunnen daar onder vallen: op een ander niveau lijkt het wel, alsof ze totaal geen energie wil hebben in haar lichaam, zodat ze - naar ik vermoed - ''alsjeblieft de pijn niet hoeft te voelen''.
Ik heb gedrag tussen aanhalingstekens gezet - ergens is het gedrag (want verlamming is een observabele), maar ik vind het het duidelijkste om over gedrag te spreken, als het gaat om een min of meer bewuste keuze en die is er vaak niet bij dissociatie.

Ad 2 En de rivier is de Rubicon.
(Oude romein steekt de rivier over en gaat daarmee een forse confrontatie aan - zeg maar gerust begint een oorlog.)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

Ik ben nog lerende in deze materie maar wat ik ervan geleerd heb is dat dit soort conversiestoornissen (zo worden ze bij in de lesstof van klinische psychologie genoemd) onderdeel uitmaken van de dissociatieve stoornissen.

Er wordt een lichamelijk gebrek vaak onbewust teweeggebracht door client omdat hij/zij daar een bepaald voordeel mee behaalt binnen een bedreigd bestaan. Het voordeel is soms dubieus of symbolisch en kan de volgende inhoud hebben: aandacht, medelijden, manipulatie, vermijding van moeilijke situaties.

Een gebrek aan lichaam of lichaamsdelen kan een voordeel hebben ten opzichte van een levensprobleem. Het kan ook zijn dat het symbool staat voor iets wat met het levensprobleem te maken heeft (bijv. iemand kan zijn rechterhand niet meer gebruiken omdat hij anders veel moet schrijven en daar heeft hij faalangst voor of overmatig braken staat symbool voor het figuurlijk van bepaalde mensen of gebeurtenissen moeten kotsen).
De kwaal kan zich vroeger ook als fysieke kwaal hebben voorgedaan maar is nu genezen doch overgegaan in een conversiestoornis.
Of het kan zijn dat iemand iets gelezen heeft over de kwaal en het op zichzelf projecteert (vorm van hypochondrie).

Bij mijn lesstof wordt gesproken over dat conversiestoornis in een soort van dissociatieve toestand kan zijn ontstaan (als in een hypnotische of shock toestand tijdens een ongeluk of gebeurtenis die traumatisch was).

Als behandelingsmethodiek staat ondermeer CGT in de vorm van ontspanningsoefeningen, training in rationeler en positiever denken, training en hulp bij probleemoplossende beanderingen de eigen moeilijkheden, training in zelfhypnose als middel om zich veiliger te voelen. Verder besef laten krijgen van de stoornis en evt. alterpersoonlijkheden aan het woord laten en laten vertellen over hetgeen gebeurd is ten tijde dat de conversies ontstaan zijn.

Ik ken verder de methodiek van Voice Dialogue waarbij die alters aan het woord kunnen komen maar dat is beste een behoorlijke investering om dat eerst aan te leren als therapeut. Er zijn wel trainingen voor. Je werkt dan niet met het lichaam als gesprekspartner maar wel via de verschillende onderdelen van de persoonlijkheid. Ik ken dit uit de boeken van Hal/ Sidra Stone Thuiskomen in jezelf en De innerlijke criticus ontmaskert.

Verder ken ik uit ervaring met Gestalt therapie dat je dan wel veel meer via meditatieve toestanden met het lichaam kan werken. Dit heeft ook een soort van hypnose effect.

Ik weet dat het niet helemaal een antwoord op je vraag is maar wellicht haal je er onderdelen uit die je verder helpen in je speurtocht.
Inzicht als Uitweg..
BasEg

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

bedankt lui!
ik heb onderstaand bericht gevonden; ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ja Mystica, ik gebruikte in de casus ook GCT en ACT / Mindfulness; bereikte wel dat de aandacht zich verplaatste van verleden naar toekomst, en van onmogelijkheden naar mogelijkheden. Maar de lichamelijke klachten bleven aanhouden.
------------------
Onderwerp: In gesprek met je lichaam
Eén van mijn huidige oefeningen bestaat uit het in gesprek raken met mijn lichaam. Deze oefening kwam tot mij door een boek van Jacob Slavenburg waarin hij iets vertelt over zijn eigen proces van bewustwording en de ontwikkeling van zelfkennis.

De techniek die ik uit zijn worden gedestilleerd heb gaat als volgt:
- adem in, adem uit
- breng je aandacht naar je linker voet
- adem in, adem uit
- zeg innerlijk de zin:

"welkom linker voet, ik ben je dankbaar voor je aanwezigheid, en heb je lief. Wil je wat vertellen? Zit je ergens mee? Ik sta voor je open, klop maar aan en ik zal naar je woorden luisteren en proberen hulp te bieden"

(de zin mag je naar wens aanpassen, belangrijkste is dat je dat lichaamsdeel het gevoel geeft gewaardeerd te worden en dat het mag spreken als het ergens mee zit en dat je dan zal luisteren)

Er komen waarschijnlijk niet direct woorden tot je, maar houd vast dat als op een ander moment je voet wil spreken dat je dan aandachtig zal luisteren en zijn woorden serieus zal nemen.

Vervolgens ga je verder naar je andere lichaamsdelen en werk je zo omhoog tot bij je hoofd. Heb dus ook je hersenen lief en bedank ze voor al het werk wat ze voor je doen. Ook je denken hoort bij jou en is een waardevol instrument in je leven.

Ik heb bovenstaande oefening nu 2x helemaal doorlopen (kost wat tijd) en er gebeurt wel iets wonderlijks in mijn lichaam. Het is net of er meer levendigheid in mijn lichaam komt, dat pijnen afnemen, maar ook dat mijn lichaam meer aanwezig is. De twee weer één maken, betekent dus ook dat lichaam en geest weer één worden en met elkaar versmelten.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: geest "in gesprek" met het lichaam

Dat klinkt inderdaad zoals ik het ken vanuit de Gestalttherapie. Weliswaar niet door het direct "aanspreken" van lichaamsdelen maar wel met de aandacht er naar toe gaan via een geleidemeditatie (wat ze nu mindfullness noemen) en te voelen, ervaren wat daar gebeurt. Mooi om te lezen wat het doet !
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”