Gebruikersavatar
PeterT.
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2021 19:11

Spraakproblemen, druk in keel, angst

Hallo allemaal,

Ik hoop hier ergens wat herkenning en geruststelling te vinden voor de klachten waar ik het afgelopen jaar mee worstel.

Het begon allemaal vorig jaar nadat ik mijn diploma aan de universiteit op zak had. Het 'echte' leven kon beginnen...
Ik ben altijd iemand heel ambitieus geweest. Ik haalde goeie punten op school, presteerde goed op het vlak van sport, een uitgebreid sociaal leven. Tegelijk ben ik ook heel stressgevoelig. Dat was ook al zo voor mijn examens vroeger of bij het voetballen,...

Mensen zien mij doorgaans als iemand heel sociaal, extravert en met veel zelfvertrouwen. Op momenten waarop ik moet 'presteren' (examens, gesprek met persoon die enige aanzien heeft...). Omdat ik van nature wel stressgevoelig ben, heb ik nooit echt veel erg aan gegeven. Dit zou wel afnemen naarmate ik ouder werd...

Toen ik in december mijn eerste job als projectmanager te pakken had, zijn deze klachten echter steeds erger geworden. Op het werk kreeg ik steeds meer moeite met praten en het gevoel dat mijn spontaniteit, waar ik anders zo sterk in was, stukje bij beetje aan het verdwijnen was. In maart kwam corona en waren we allemaal aangewezen op thuiswerken. Overleggen gingen plots niet meer fysiek door, maar alles moest via 'beeldbellen' gebeuren. Dit heeft alles eigenlijk nog veel erger gemaakt. Ik kreeg last van spraakproblemen, woordvindproblemen, een drukkend gevoel in de keel, concentratieproblemen. Plots ging ik allerhande woorden vermijden om dat ik al voor het uitspreken voelde dat het niet zou lukken. Langzaam aan begonnen deze symptomen zich ook door te zetten in mijn sociaal leven tot op het punt dat elk gesprek moeilijk werd. Dr. Google was zeker al geen hulp, want ik kreeg diagnoses als MS, kanker... Ik heb allerhande testen (bloedonderzoek, hersenscan...) ondergaan om maar gerustgesteld te worden, maar zelfs na de boodschap van verschillende artsen dat ik kerngezond was, bleven mijn klachten aan.

In juni ben ik dan bij een psycholoog/gedragstherapeut langsgegaan. Deze sessies hebben mij veel inzicht gegeven in mijn manier van denken. Blijkbaar ben ik heel perfectionistisch en fel bezig met wat anderen van mij denken. Ik heb ik eigenlijk al heel mijn leven een onzeker kantje die ik altijd goed verborgen heb weten houden via mijn schild van uiterlijk zelfvertrouwen. Maar ik heb het gevoel dat het contrast tussen hoe andere mensen mij percipiëren (heel zelfzeker) en hoe ik mij voel (gevoel van totaal controleverlies) altijd maar groter wordt. De sessies bij de psycholoog helpen mij enorm. Ik lees ook veel boeken over perfectionisme , kwetsbaarheid... Maar de problemen met mijn spraak, de aanhoudende spanning in mijn keel, concentratieproblemen, spontaniteitsverlies blijven nog steeds. De ene periode is het sterker aanwezig dan de andere, maar weg is het nooit helemaal. Mijn psycholoog zegt dat ik op een korte tijd heel veel inzicht heb verworven over mijn persoonlijkheid. Ik weet dus goed waarom ik bepaalde symptomen krijg, toch ben ik enorm bang dat ik hier nooit meer van af kom.

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die deze klachten herkennen en wat hierbij kan helpen? Ik ga door een heel emotionele periode en corona heeft een enorme invloed op mijn veerkracht. Ik hoop dat alles snel terug normaal wordt en dat daarmee ook de sociale persoon die ik ooit was, kan terugkeren.

Alvast bedankt om mijn verhaal te willen lezen.

Vele groetjes
Peter
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Spraakproblemen, druk in keel, angst

Mijn psycholoog zegt dat ik op een korte tijd heel veel inzicht heb verworven over mijn persoonlijkheid. Ik weet dus goed waarom ik bepaalde symptomen krijg, toch ben ik enorm bang dat ik hier nooit meer van af kom.
Het lijkt me belangrijk dat je voor jezelf durft te benoemen dat je bang bent dat je hier niet meer van afkomt. Doordat je meer inzicht hebt verkregen over je persoonlijkheid lijkt het me niet onmogelijk dat je deze angst een plaats zal kunnen geven en eventueel leert bedwingen, vooral ook omdat je klachten geen fysieke of neurologische oorzaak hebben.
Je psycholoog zal kunnen helpen met het doorbreken van bepaalde patronen die te maken hebben met streven naar perfectionisme en het verbergen van onzekerheid.
Belangrijk lijkt het me om het idee los te laten dat je geen onzekerheid mag tonen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
eenspanjaard
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 apr 2022 16:13

Re: Spraakproblemen, druk in keel, angst

drink kruidenthee of sop er brood in dat is voor mij troost hoor ook al komt dat nu toch een beetje dom over
maar probeer maar en dan voornamelijk de ontzuringthee die bevat heel veel vitaminen

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”