Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Hoe ervaar jij troost van een ander?

Het werd weer eens tijd voor een vraag van de week. :) Ik ben benieuwd wat de reacties zullen zijn en of met elkaar in gesprek kunnen.

Hoe ervaar jij troost van een ander en hoe sta jij daar tegenover?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Memories schreef:Hoe ervaar jij troost van een ander en hoe sta jij daar tegenover?
Ik vind, net als bij veel andere intermenselijke zaken, geven interessanter dan ontvangen. :nod:
Troosten is bevredigender dan getroost worden.

Nou bevind ik mij gelukkig in de gunstige positie dat ik vrijwel nooit troost nodig heb.
Tja, waar zou ik troost voor nodig hebben? Voor de kleine dagelijkse dingen die even tegen zitten?
Daar zet ik me wel over heen. ;-)

Getroost worden is best wel aangenaam, hoor. Ik heb er geen bezwaar tegen, het hoeft voor mij niet
al te nadrukkelijk en zeker op een kleffe manier, maar dat spreekt vanzelf. 011
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
ImogenQ
Berichten: 708
Lid geworden op: 11 dec 2013 16:16

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

ik word erg graag getroost,
hoe meer hoe beter.

Emotioneel ben
ik een watje .

Hoe meer knuffels hoe beter, vandaar dat ik ze ook graag
geef.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

De vraag: Hoe ervaar jij troost van een ander? kan ik op twee manieren in context plaatsen. Binnen op dit forum en buiten dit forum dus in het "echte leven".

Op dit forum deel ik ze graag uit. Omdat ik hoop dat andere mensen daar wat aan hebben, in zware momenten des levens. Soms vraag ik daar ook om en het is fijn als ik ze krijg. Echter het is virtueel. Wel echt, maar niet echt. Snap je mij nog?

In het leven buiten dit forum wordt ik ook erg graag getroost door de ander. Maar het is anders. Je hebt een persoon voor je. En die persoon kan net even de verkeerde dingen zeggen waardoor je breekt. Dan komen de tranen. En dan komt de troost. Een hele lieve collega van mij heeft mij vroeger vaak getroost en ook wel troostend aangeraakt en dat voelt erg fijn. Het "smaakt" naar meer. Een warme hand op de rug. Contact en aandacht.

Wat wil een mens nog meer ?
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Ik vind, net als bij veel andere intermenselijke zaken, geven interessanter dan ontvangen. :nod:
Troosten is bevredigender dan getroost worden.
Juist. Laat ik zeggen dat ik lang niet altijd goed ben in troost ontvangen. Maar ik kan anderen wel troosten. Tenminste ik verneem vaak van anderen dat ik daar "goed" in ben. Invoelend ben. (Al zeg ik zelf met zeer grote regelmaat dat dat allemaal wel meevalt. Aard van het beestje denk ik.) In ieder geval zie ik het als iets van zelfsprekends... Vanuit mezelf troost geven of bieden aan anderen. Het gebeurd ook weleens onbewust. Dat mensen troost ervaren terwijl ik het op dat moment niet als troosten zie.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Dwarrel_66
Berichten: 689
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:12

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Ik vind het moeilijk om troost te ontvangen, al zou ik het heel graag willen. Maar als iemand een arm om mij heen slaat, verstijf ik. Heel ambivalent dus.
Ik verblijf zo graag in de natuur, omdat deze geen mening over mij heeft
elgebak

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Dwarrel_66 schreef:Ik vind het moeilijk om troost te ontvangen, al zou ik het heel graag willen. Maar als iemand een arm om mij heen slaat, verstijf ik. Heel ambivalent dus.
Wat zorgt er dan precies voor dat je verstijft?
Gebruikersavatar
Dwarrel_66
Berichten: 689
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:12

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Ik weet het niet El, alleen dat het gebeurt. Misschien speelt ook hier weer schaamte.
Ik verblijf zo graag in de natuur, omdat deze geen mening over mij heeft
elgebak

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Dwarrel_66 schreef:Ik weet het niet El, alleen dat het gebeurt. Misschien speelt ook hier weer schaamte.
Lastig dat je daar zoveel last van hebt [AAI]
Op het moment dat je verstijft, kan de troost desondanks toch nog fijn voelen? Of zit dat een fijn gevoel in de weg?
Gebruikersavatar
Dwarrel_66
Berichten: 689
Lid geworden op: 04 dec 2014 21:12

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

elgebak schreef:
Dwarrel_66 schreef:Ik weet het niet El, alleen dat het gebeurt. Misschien speelt ook hier weer schaamte.
Lastig dat je daar zoveel last van hebt [AAI]
Op het moment dat je verstijft, kan de troost desondanks toch nog fijn voelen? Of zit dat een fijn gevoel in de weg?
Ik word niet zo vaak getroost, moe(s)t dat meestal zelf doen. 1 Keer heb ik het als fijn ervaren.
Ik verblijf zo graag in de natuur, omdat deze geen mening over mij heeft
elgebak

Re: Hoe ervaar jij troost van een ander?

Dwarrel_66 schreef:
elgebak schreef:
Dwarrel_66 schreef:Ik weet het niet El, alleen dat het gebeurt. Misschien speelt ook hier weer schaamte.
Lastig dat je daar zoveel last van hebt [AAI]
Op het moment dat je verstijft, kan de troost desondanks toch nog fijn voelen? Of zit dat een fijn gevoel in de weg?
Ik word niet zo vaak getroost, moe(s)t dat meestal zelf doen. 1 Keer heb ik het als fijn ervaren.
Ik kan me voorstellen dat het lastig is om getroost te worden als je het altijd zelf hebt moeten doen. Als je het niet gewend bent om getroost te worden moet je dat eigenlijk nog leren. Ik heb zelf vaak moeite gehad met knuffelen, maar door het vaker te ervaren is het makkelijker geworden en weet ik weer dat het fijn kan zijn.

Terug naar “Vraag van de week”