Ben jij liever de hamer of een spijker?

Ik ben liever de hamer
Geen stemmen
0
Ik ben liever de spijker
75%
3
Ik heb hierover geen mening
25%
1
 
Totaal aantal stemmen: 4
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Ben jij liever de hamer of een spijker?

Ben jij liever de hamer of een spijker?

Wat is dat nu weer voor eigenaardige, rare vraag? Maak je geen zorgen, ik kan het uitleggen. [027]
Het is een vraag die me al een paar decennia bezig houdt, eigenlijk van af het eerste moment dat ik de vocale versie van El Condor Pasa hoorde.
En dan hebben we het over het jaar 1970. Yeah, man! 001_tongue

'El Condor Pasa' van Simon en Garfunkel, dat liedje ken je vast wel.
Niet? Nou, vooruit dan, voor de jongere forumleden die alleen maar naar house, hiphop, dance en trance luisteren: zo klinkt èchte muziek: 001_tongue



Maar nu de kernvraag. In het tweede couplet komen de volgende regels voor:

I'd rather be a hammer than a nail
Yes, I would, if I only could. I surely would


Zou je, net als de zanger van het liedje, liever de hamer willen zijn en waarom?
De hamer en de spijker zijn beide volkomen passieve voorwerpen. De hamer komt alleen maar tot zijn daden omdat hij het instrument in iemands handen is.
Hetzelfde geldt voor de spijker, alhoewel hij in sommige opzichten meer als een slachtoffer gezien zou kunnen worden dan de hamer.

De spijker kan de nobele taak hebben een meubelstuk bijeen te houden, of er voor te zorgen dat een schilderijtje aan de muur blijft hangen.
Als ik het eerlijk moet zeggen, ben ik toch liever de spijker. ;-) Zelfs als je er een religieuze draai aan geeft door te denken aan de kruisiging van Jezus.
Je kunt de hamer niet verwijten dat hij de spijkers in de handen en voeten van Jezus heeft gedreven, dat was zijn keuze immers niet.
Net zo min als je de spijker kunt verwijten een bijdrage te hebben geleverd aan het lijden van Jezus.

In de afgelopen decennia heb ik af en toe geprobeerd of ik bereid was de ultieme consequenties te trekken.
Ben je liever de beul dan de veroordeelde, liever de blanke dan de neger, liever de Duitser dan de Jood?
Soms meende ik het antwoord te weten, maar vaak ook niet.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

Ik ben liever een Zwitsers zakmes ;)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

Kijk eens aan daar is dan de vraag van de week. Leuk en filosofisch dus. ;-)

Mijn antwoord op deze vraag van de week is dat ik liever een spijker ben. Maar de uitleg erover kan misschien heel anders zijn, dan dat iemand anders erover zal denken.

Wat dit betreft ben ik liever een schakelpunt. (Zoals je zelf al aangaf een meubelstuk bij elkaar houden of een schilderij op de plek houden.)
Laat ik erover wat duidelijker zijn. Als hamer stel ik mij zo voor dat je een spijker een aantal tikken op de kop kan geven inderdaad met behulp van vaak anderen. De spijker zit dan vast in het hout of in ander materiaal omdat de hamer er zo nodig op moest tikken. Het fijne van hout is alleen dat hout leeft en dat de spijker als je het zo zal zien dan altijd bewegingsvrijheid heeft door het hout. Wat ook zo is, is dat als een hamer een spijker in hout zou tikken dat het daarna klaar is. De spijker zit erin. Dat terwijl de spijker niet klaar is. Een spijker zit als het goed is diep in het materiaal. Wat ik zie als: gaat de diepte in, dieper in het bewustzijn, kijkt dieper.

Een hamer kan de spijker veel tikken geven is dan is het over. Maar dat hoeft niet zo voor de spijker te zijn. Zelfs als een spijker behoorlijk wat tikken krijgt kan het meebewegen. (Ombuigen.) Een spijker in de muur die bijvoorbeeld een kalender of iets anders aan de muur houd, kan er zelfs niet mee eens zijn hoe een hamer met iets omgaat of hoe hij een spijker behandeld. Het komt namelijk wel eens voor dat een hamer tikt op de kop van een spijker en toch merk je later dat de kalender van de muur valt, omdat de spijker is afgebroken of heeft bewogen. De hamer heeft het dus niet altijd voor het zeggen. De bewegingsvrijheid van de spijker is erg belangrijk. En zelfs al doet de hamner zijn best, het trekt dus niet altijd aan het kortste eind. Een spijker kiest een eigen weg. De hamer heeft vaak een ander nodig om iets te kunnen doen.

Mocht een spijker toch enigsinds "vastzitten" in een muur omdat het in ijzer iets aan de muur moet houden, bijvoorbeeld een boekenplank met verschillende soorten boeken, dan heeft de spijker nog steeds de vrijheid. De spijker heeft namelijk door wat hij of zij doet de "kennis of de informatie beter gezegd" van dat wat hij of zij doet (boekenplank op de plek houden, belangrijk want daar zit de informatie soms in) en de vrijheid daar iets mee te doen. Mee te bewegen. Een eigen pad te gaan.
Hij of zij moet dan soms de klappen van materialen verwerken of doorgronden, (of van mensen in dit geval) toch kan hij of zij door. Terwijl de hamer het enkel maar bij tikken kan houden en dus stil staat. (Ligt.)
De hamer houdt het bij de bovenkant, de oppervlakte, de spijker gaat hoe dan ook en waar dan ook dieper.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

Jeetje wat diep. Je zou dus geneigd zijn om de spijker als belangrijker te zien. Beide zijn een instrument om iets te bewerkstelligen namelijk iets laten ophangen of iets bijeen te houden.

Als ik dat in die kont-tekst zie dan ga ik voor de hamer. Letterlijk en figuurlijk 011. Ik heb liever dat ik een verlengstuk ben (de hand) dan degene die de boel bij elkaar moet houden. Met andere woorden ik doe liever een actie dan dat ik op een actie mag wachten. En daarnaast zo'n spijker zal vast wel knalllende hoofdpijn hebben, liever de spijker dan ik.

Zo zie ik het.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

koen0069 schreef:Jeetje wat diep. Je zou dus geneigd zijn om de spijker als belangrijker te zien. Beide zijn een instrument om iets te bewerkstelligen namelijk iets laten ophangen of iets bijeen te houden.

Als ik dat in die kont-tekst zie dan ga ik voor de hamer. Letterlijk en figuurlijk 011. Ik heb liever dat ik een verlengstuk ben (de hand) dan degene die de boel bij elkaar moet houden. Met andere woorden ik doe liever een actie dan dat ik op een actie mag wachten. En daarnaast zo'n spijker zal vast wel knalllende hoofdpijn hebben, liever de spijker dan ik.

Zo zie ik het.
De spijker is niet belangrijker voor mijn gevoel. De spijker is voor mijn gevoel beweeglijker.
Als je zegt: de spijker houdt alles bij elkaar, dan kan de spijker ook een soort van hand zijn.
(Maar dan in andere vorm.)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

Memories schreef:
koen0069 schreef:Jeetje wat diep. Je zou dus geneigd zijn om de spijker als belangrijker te zien. Beide zijn een instrument om iets te bewerkstelligen namelijk iets laten ophangen of iets bijeen te houden.

Als ik dat in die kont-tekst zie dan ga ik voor de hamer. Letterlijk en figuurlijk 011. Ik heb liever dat ik een verlengstuk ben (de hand) dan degene die de boel bij elkaar moet houden. Met andere woorden ik doe liever een actie dan dat ik op een actie mag wachten. En daarnaast zo'n spijker zal vast wel knalllende hoofdpijn hebben, liever de spijker dan ik.

Zo zie ik het.


De spijker is niet belangrijker voor mijn gevoel. De spijker is voor mijn gevoel beweeglijker.
Als je zegt: de spijker houdt alles bij elkaar, dan kan de spijker ook een soort van hand zijn.
(Maar dan in andere vorm.)
Zo kan je het ook zien.
Understand: you been understood
elgebak

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

Interessante vraag. Boeiend ook om te lezen hoe mensen op hele diepzinnige antwoorden komen bij een vraag over een hamer en een spijker.

Ik heb zelf ook gekozen voor de spijker. Ik zie de spijker een beetje als de onderdanige. De hamer bepaalt de richting van de spijker. Ik vind het fijn als ik sturing krijg van een ander. Ik ben liever de volger dan de leider.

Het buigzame van de spijker zou ik wel wat meer willen hebben. Ik ben niet flexibel en dat maakt het leven soms lastig. Als de spijker een klap tegen de zijkant krijgt buigt ie mee, ik breek dan kapot.

Wat Memories zegt over de diepgang van de spijker vind ik ook een mooie eigenschap, die ik zelf nog niet had bedacht. Diepgang vind ik iets bijzonders. Het verbindt mensen (of andere zaken) met elkaar. Het geeft een gevoel van saamhorigheid, zoals de spijker hoort bij de plank waarmee deze is verbonden. De hamer staat boven de rest door alleen maar bevelen uit te delen, en bereikt zo met niets of niemand de diepgang waar ik behoefte aan heb.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Ben jij liever de hamer of een spijker?

elgebak schreef:Interessante vraag. Boeiend ook om te lezen hoe mensen op hele diepzinnige antwoorden komen bij een vraag over een hamer en een spijker.

Ik heb zelf ook gekozen voor de spijker. Ik zie de spijker een beetje als de onderdanige. De hamer bepaalt de richting van de spijker. Ik vind het fijn als ik sturing krijg van een ander. Ik ben liever de volger dan de leider.

Het buigzame van de spijker zou ik wel wat meer willen hebben. Ik ben niet flexibel en dat maakt het leven soms lastig. Als de spijker een klap tegen de zijkant krijgt buigt ie mee, ik breek dan kapot.

Wat Memories zegt over de diepgang van de spijker vind ik ook een mooie eigenschap, die ik zelf nog niet had bedacht. Diepgang vind ik iets bijzonders. Het verbindt mensen (of andere zaken) met elkaar. Het geeft een gevoel van saamhorigheid, zoals de spijker hoort bij de plank waarmee deze is verbonden. De hamer staat boven de rest door alleen maar bevelen uit te delen, en bereikt zo met niets of niemand de diepgang waar ik behoefte aan heb.
Tja en dat maakt deze vraag dus juist leuk en filosofisch. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”