Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Hoe denk jij over "geven en nemen"?

Geven en nemen. Nemen en geven. Iedereen kent de twee woorden wel die vaak met elkaar worden geschreven of aangegeven. Maar hoe denk jij erover? Moet je als je neemt ook in je achterhoofd houden dat je vrijwel altijd moet geven aan een ander? Moet je als je iets gegeven hebt, wat dat ook moge zijn, altijd in je achterhoofd houden dat je ook moet nemen? Gaan die twee volgens jou altijd hand in hand samen of kan het ook apart? Kan je (meer) nemen zonder terug te geven en kan je (meer) geven zonder iets te nemen (van de ander?)

Ben jij meer een gever of een nemer? Of zit er bij jou toch eigenlijk wel een prima balans tussen de twee?

Vind je van jezelf überhaupt dat je goed bent in geven? Vind je van jezelf überhaupt van jezelf dat je goed bent in (aan)nemen?

En vind je dat mensen elkaar wel wat meer kunnen gunnen of ben je van mening dat het nu wel goed is zoals het is?

Dit is de vraag van de week. Na lange tijd....maar hij is er weer. :) :nod:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hoe denk jij over "geven en nemen"?

Ik zou zeggen dat geven niet onmiddellijk hoeft te betekenen dat je er ook iets terug hoeft te krijgen.
En eerlijk gezegd ben ik daar ook niet in geïnteresseerd. Het hoeft voor mij geen ruilhandel te zijn.
En ik ben natuurlijk naïef genoeg om onbaatzuchtigheid als een deugd te beschouwen. [027]

Als geven en nemen betekent 'compromissen sluiten' dan heb ik daar aanmerkelijk minder zin in, ha ha. 011
Ik hou niet zo van compromissen, ik krijg het liefst mijn zin.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Hoe denk jij over "geven en nemen"?

Gezien alle ervaringen uit het verleden waarbij men denkt alles te kunnen nemen omdat ze iets hebben gegeven:

Ik wil niks :D Nee echt. Hou maar, als ik het echt nodig heb, koop ik het zelf wel.
Stik er verder in :tongue: Want je geeft alleen maar omdat je denkt dat je daarmee recht hebt op iets anders van mij.
Al is het iets niet tastbaars, zoals mijn waardigheid of denk je te kunnen meebeslissen over mijn leven en wat ik wel/niet doe.

Nee. Hou maar. Hou alles maar ;) Als ik het zelf niet kan betalen en te hard nodig heb, sluit ik wel een doorlopend krediet af.
Ik ben je bitch niet! Het liefst wil ik niks meer van niemand niet en ik zou mij ook bezwaard voelen wanneer iemand met iets aan zou komen zetten en er ook helemaal niet blij mee zijn. Ook geen verrassingen of cadeaus of iets dergelijks, want er zitten ALTIJD consequenties aan vast. En dat haat ik vanuit de grond van mijn hart. Ik ben niet te koop.
TheEmperor85

Re: Hoe denk jij over "geven en nemen"?

Ok ok, let op, want deze wordt zweverig :lol: : de essentie van een liefdesrelatie is geven, zonder de ander verplicht te stellen dit ook te doen. :nod:

In het verkeer 'nemen' mensen over het algemeen alleen maar, en ik ben het ondertussen zo zat dat ik daar tegenwoordig ook naar neig.
Heb ik voorrang maar wil jij toch eerst? Zéér vervelend voor je en vooral je verzekering want ik zál het op een botsing aan laten komen als je me niet geeft wat me rechtens toekomt :cool: Ja,toeter maar,frikandel.

In een werkrelatie mag het wat mij betreft 50/50 zijn. Ben best bereid over te werken, vakantieuren in te leveren etc, als de baas de volgende keer maar niet piept als ik om een snipperdag vraag.

Het is misschien de balans vinden om enigzins probleemloos dit leven door te komen :)
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Hoe denk jij over "geven en nemen"?

Ik heb wel zin om even mee te filosoferen vannacht ;)
Moet je als je neemt ook in je achterhoofd houden dat je vrijwel altijd moet geven aan een ander?
Het "nemen" noem ik zelf liever "ontvangen" --> ervan uitgaande dat er mij spontaan iets aangeboden wordt, want ik vraag niet gemakkelijk iets aan een ander.
Mijn antwoord op deze vraag : Het hangt ervan af wie, in welke omstandigheden en waarom me iets aangeboden wordt.
Wanneer dit blijkt te zijn zonder bijbedoelingen en er me verder niets stoort aan die persoon ((in dat geval zal ik het misschien ook niet aanvaarden tenzij ik geen andere keuze heb) , dan doet het me zelf ook plezier om iets terug te doen of te geven.
Moet je als je iets gegeven hebt, wat dat ook moge zijn, altijd in je achterhoofd houden dat je ook moet nemen?
Terug verander ik in gedachten het woord "nemen" in "ontvangen" en het antwoord is : Nee, zolang ik niet het gevoel heb dat er van mij geprofiteerd wordt.
Misschien kan die andere persoon tijdelijk of nooit iets terug geven door omstandigheden waar die niets kan aan doen.
Voorbeeld : Wij gaven soms kledij aan iemand die weinig had op dat moment, dan kan je ook niet verwachten dat die persoon iets zal terug geven. Dat hoeft dan ook niet ; de dankbaarheid en het plezier dat die persoon er achteraf van heeft, geeft me dan ook voldoening.
Gaan die twee volgens jou altijd hand in hand samen of kan het ook apart?
Dat moet apart kunnen :nod:
Zie op het forum : toen ik nog actiever was reageerde ik waar ik dacht iets te kunnen toevoegen, soms reageerden die mensen dan ook bij mij maar dat hoeft niet persé.
Een beetje interesse is altijd welkom, dat wel.
Anderzijds kreeg ik soms ook reacties van mensen bij wie ik zelf weinig kon reageren op een manier waar ze zelf iets aan hadden, anderen hadden soms geen topic.
Kan je (meer) nemen zonder terug te geven en kan je (meer) geven zonder iets te nemen (van de ander?)
Zie antwoord op de vorige vraag + je kan niet alles wat je geeft en ontvangt in cijfers omzetten, alles afwegen om te controleren of het in balans is.
Er zijn zoveel manieren om te geven, zoveel verschillende zaken dat je kan krijgen...
Soms geef je iets, maar is het precies dat wat die persoon nodig heeft?
Soms krijg je iets van iemand maar kan je er niets mee of omgekeerd --> beseft die persoon niet dat wat die geeft meer betekent dan wat die zelf beseft dat het is.
Ben jij meer een gever of een nemer?
Nogmaals ; moeilijk af te wegen of in te schatten. Voor de éne persoon zal ik misschien eerder een "nemer" zijn, voor de andere een "gever".
Het maakt verder ook niet uit ; als ik geef doe ik dat spontaan of dat nu iets liefs is of niet --> het komt altijd spontaan bij mij, ik hou niet van moeten :tongue:
En vind je dat mensen elkaar wel wat meer kunnen gunnen of ben je van mening dat het nu wel goed is zoals het is?
Iemand iets gunnen heeft voor mij ook een andere betekenis...
Namelijk dat je vindt dat iemand iets wel verdient.
Heeft iemand nood aan vakantie om tot rust te komen dan gun ik hen dat wel, maar ik kan en zal hun vakantie niet betalen :D
Heeft die iemand een rotslecht karakter of weet ik dat die persoon al veel leed berokkend heeft dan gun ik dat die persoon niet.
Gebeurt het toch word ik er niet slechter van maar dan weet ik het liever niet en verkies ik eerder dat Karma haar werk doet.
Betrekken we die vraag terug naar geven en nemen, dan is mijn antwoord : daar kan je nooit over oordelen of het genoeg is of niet want het hangt af van situatie tot situatie.
Er bestaat nergens gelijkheid aan wat mensen geven of "nemen", de ene persoon krijgt al meer hulp dan de andere net zoals bij geven.
Dus daarover kan men nooit zeggen het mag wat meer zijn of het is genoeg, want het is nooit voor iedereen gelijk.

Oeps, door deze vraag te beantwoorden werd me een kwartier tijd afgenomen en ik moet naar mijn nestje :-P
Maar het was dan wel mijn eigen keuze :D
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Hoe denk jij over "geven en nemen"?

Ik ben het met Black Rose eens, dat de combinatie geven / nemen beter geven / ontvangen kan worden. Maar je zal altijd zien dat mensen dat niet zo zien en dat ook niet zo (in het leven) gebruiken voor zichzelf en anderen. Je hebt altijd mensen die het heerlijk vinden om te nemen (wat op zich helemaal niet erg is, maar het moet niet uit de hand lopen.) Je hebt er dus verschillende stadia in en je zou een balans moeten vinden tussen geven (ontvangen) en nemen. Als het dan spontaan voorkomt dat je iets kan ontvangen of iets kan nemen is dat alleen maar plezierig en fijn. Je gaat er toch vanuit dat ze dat met goede bedoelingen doen en dat ze dat zelf ook oke vinden of er plezier van ervaren.
Ik weet van mezelf dat ik nog steeds te weinig neem (ontvang? ;) ). Ik ben meer een gever, vind dat ook leuk om te doen, vind het zelf ook fijn en ik word er ook blij van, maar daar schiet het nemen soms bij in. (Ik neem wel dingen aan en ik vind het ook hartstikke leuk en aardig, maar ik bedoel meer als richting mezelf... dat ik het geven erg leuk vind maar dat het niet ten kostte gaat van mij.) Het zal deels ook wel karakter zijn? :) Ik heb er ook nooit spijt van als ik "iets"geef in materiele zin, "iets" geven in "geestelijke" zin, doe ik ook regelmatig, met de hoop dat anderen dat prettig vinden. (Niet gedwongen, vaak niet uit mezelf, want ze moeten toch zelf kijken of ze er iets mee kunnen.) Maar wel als ik denk dat het ze zou kunnen helpen.

Ik vind overigens niet, dat je altijd, of dat een ander altijd iets terug moet doen. Het is toch iets wat spontaan moet zijn en daarmee ook gemeend.
En daarbij vind ik dat het niet als een gewoonte moet zijn, dat je dan ook maar iets terug doet....omdat.... of dat een ander iets teruggeeft en jij dan ontvangt omdat....Nee je moet het zelf fijn vinden en erachter staan. Het is goed om ook wel terug te doen natuurlijk, maar dat hoeft van mij echt niet altijd. Daar vraag ik ook niet om. Als het komt zoals het komt, doen ze spontaan wel iets en dat is juist wat ik leuker vind.

Ik vind dus ook dat het niet altijd samen hoeft te gaan ne je ze beiden apart kan zien.

Spontaan iets doen rondom dit is ook wel hoe ze mij kennen. Regelmatig neem ik spontaan iets mee voor iemand, geef ik als ik iets leuk vind een compliment, kom ik soms met een bemoediging waar ze misschien iets mee kunnen en wat goed word ontvangen, soms kom ik met een kleinigheidje aan, heel divers, maar spontaan en ook omdat ik het fijn vind om mensen te verrassen en blij te zien.
Zoals gezegd ben ik dus meer een gever dan een ontvanger (nemer), maar het komt ook wel iets meer in balans.

Overigens, Black Rose heeft gelijk dat gunnen ook een andere betekenis kan hebben en dat dat voor ieder verschillend kan uitpakken. Maar wat ik wél vind, is dat men (algemeen genomen, niet altijd forumgezien) is dat men elkaar meer ruimte kan en soms ook mag geven. Als in elkaar soms iets meer gunnen, tijd geven, tijd laten nemen, momenten gunnen enzovoort.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Vraag van de week”