Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Je komt het vaker tegen. Mensen die regelmatig naar begraafplaatsen toegaan, niet alleen om dierbaren te bezoeken, maar ook voor rust. Het is een beetje minder geworden momenteel, maar ook ik ben zo iemand. Iemand die het niet erg vind om over begraafplaatsen of kerkhoven te lopen. Dat voelt voor mij ook niet eng of schokkend. Als het mij vaak wat te druk werd, ging ik wel eens naar een kerkhof of een begraafplaats om daar even tot rust te komen, rond te lopen en stilte te ervaren. Even weg en daar even mee bezig zijn. Het ligt (meestal) toch ook een beetje afgelegen.
Ik vind het dus best rustgevend daar en ik heb er eigenlijk ook geen moeite mee om er te zijn.

Er zijn dus mensen die (graag) daar komen om verschillende redenen. Maar wat vind jij? Hoe denk jij er zelf over?

Vraag van de week: (Kunnen) begraafplaatsen en kerkhoven rustgevend werken voor je?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

'


Dat hoor je inderdaad vaker, het is er stil, het is een plaats die ons aller ultieme lot, namelijk de dood, gewoon voor een gegeven aanneemt. Het heeft daar geen zin meer om te vechten, om je hoofd boven water proberen te houden, om je druk te maken. Het is volbracht.

Toch kom ik er niet graag. Ik ga elk jaar op 6 januari naar de begraafplaats, de sterfdag van mijn vader. En 15 jaar na dato doet het me nogsteeds zoveel dat van rust weinig terecht komt.
"Hier rust onze lieve zoon, vader, opa en broer". Yes he does. En dat was veel te vroeg. Kinderen van (toen) 12, 15 en 18 jaar horen niet aan het graf van hun vader te staan. Dat hoort gewoon niet.
Dus: rustgevend? Nee, geenszins. Maar wel fijn om een plek te hebben..om you know..to remember.
elgebak

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

normaal gesproken vind ik dat er op kerkhoven een doods gevoel hangt, behalve op het kerkhof vlakbij ons. Er hangt een levendige, maar tegelijkertijd erg rustgevende sfeer. De bomen en bloemen zijn daar mooier dan gewoon in het bos. Waarom ik dat zo zie weet ik niet. Het is een bijzondere plek in elk geval. Ik moet daar weer eens naar toe gaan, maar ik loop er vaak maar voorbij omdat het voor anderen vast een beetje raar lijkt als ik daar rondjes ga lopen. Dus om de vraag te beantwoorden: Ja, kerkhoven kunnen rustgevend voor me zijn, al heb ik dat zelf maar op één specifieke plek.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Ik mag er ook graag rondlopen ook al is de reden dat je er bent lang niet altijd leuk of juist erg verdrietig. Kerkhoven hebben iets sereens. Iedereen is daar doorgaans rustig en stil. Mensen lopen in gedachten rond, zitten op een bankje en kijken naar een graf van een dierbare en herdenken er hun geliefden. Veel mensen verzorgen een graf en zijn rustig bezig met het planten van bloemen of het schoonmaken van het graf. Het heeft iets liefdevols als ik ze dat zie doen.

Hier in Breda hebben we een aantal mooie begraafplaatsen. Ik mag er graag komen. Het heeft iets rustgevends.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Vroeger liep ik nog wel eens naar een verlaten begraafplaats, daar kwam helemaal niemand en niets meer bijgehouden. Het was lekker stil, maar verder doet het mij eigenlijk niets. Toch kom ik liever niet op een begraafplaats, omdat ik er niet echt iets te zoeken heb. Ik ken ook niemand die op een begraafplaats ligt. Ik kan mij zo voorstellen dat mensen die er familie hebben liggen het misschien niet zo op prijs stellen als ik daar rondloop omdat ik de rust prettig vind.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Reinaart schreef:Vroeger liep ik nog wel eens naar een verlaten begraafplaats, daar kwam helemaal niemand en niets meer bijgehouden. Het was lekker stil, maar verder doet het mij eigenlijk niets. Toch kom ik liever niet op een begraafplaats, omdat ik er niet echt iets te zoeken heb. Ik ken ook niemand die op een begraafplaats ligt. Ik kan mij zo voorstellen dat mensen die er familie hebben liggen het misschien niet zo op prijs stellen als ik daar rondloop omdat ik de rust prettig vind.
Mocht je er rondlopen zonder dat er op dat kerkhof of die begraafplaats iemand ligt die je (goed) kent, kan je altijd nog enkel ergens blijven zitten, natuurlijk. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Ka-yicka

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Op de begraafplaats heb ik het gevoel dat ik nog steeds contact heb met mijn overleden dierbaren.
Als ik daar op een bankje ga zitten is het net of mijn overleden familieleden naar me toekomen en en gesprek met me aangaan waar ik dan inwendig een heerlijk gevoel van krijg.
Voor mij is die begraafplaats een rustgevende en relaxte omgeving.
Leeuwtjuh

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Nee, het doet mij totaal niets. Ik heb innerlijke rust; daar hoef ik de deur niet voor uit.
Bovendien heb ik daar ook niks te zoeken.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Reinaart schreef:Vroeger liep ik nog wel eens naar een verlaten begraafplaats, daar kwam helemaal niemand en niets meer bijgehouden. Het was lekker stil, maar verder doet het mij eigenlijk niets. Toch kom ik liever niet op een begraafplaats, omdat ik er niet echt iets te zoeken heb. Ik ken ook niemand die op een begraafplaats ligt. Ik kan mij zo voorstellen dat mensen die er familie hebben liggen het misschien niet zo op prijs stellen als ik daar rondloop omdat ik de rust prettig vind.
Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als mensen er gewoon zitten voor de rust ofzo. Wie ben ik om er iets van te vinden als jij daar komt om op een kerkhof te gaan zitten omdat het er lekker rustig is. Het is niet dat ik meer rechten heb omdat er toevallig iemand "ligt" die ik ken?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Leeuwtjuh schreef:Nee, het doet mij totaal niets. Ik heb innerlijke rust; daar hoef ik de deur niet voor uit.
Bovendien heb ik daar ook niks te zoeken.
Rust in mezelf kan ik ook vinden zonder er naartoe te gaan. Maar ik vind het ook niet onaangenaam om eens erheen te gaan ervoor. :)
Wat dat betreft gelukkig kan ik het ook gewoon buiten dat vinden.

Ik zou er trouwens ook niet zomaar heen gaan met regen, wind of sneeuw. Maar als ik in de buurt ben... mooi weer...ja doe ik dat wel. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Leeuwtjuh

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Ik denk dat ik meer rust zou hebben als ik zelf mocht kiezen wie erop lag :D
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Leeuwtjuh schreef:Ik denk dat ik meer rust zou hebben als ik zelf mocht kiezen wie erop lag :D
Dat snap ik. :knuffel:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Ik vind ze noch rustgevend noch onrustwekkend (zal het zo maar beschrijven ;) ).

Zelf heb ik zelden iets van een overleden dierbare persoon terug gevonden op het kerkhof.
Buiten die ene vriendin waar ik al één jaar geen contact meer mee had voor ze stierf, vermoedelijk doordat er terug een plaats ontstond waar ik wel opnieuw dichter bij haar kon zijn (op een andere manier uiteraard) na een jaar gemist te hebben.
Verder herinner ik me dat mijn moeder bijna wekelijks naar het kerkhof wilde na het overlijden van mijn vader en steeds hoopte dat ik en mijn broer erbij zouden zijn.
Dat begrijp ik maar al te goed en ook al ging ik soms mee, ik vond hem daar niet dus soms ging ik ook niet mee.
Later, bij elk van mijn grootouders had ik dezelfde ervaring.
En als we tijdens de periode gingen dat er meer volk was, dan stoorde het me wel eens wanneer ik vreemde mensen zag bij de graven of de plaats waar mijn vader zijn urne stond.
Wat hadden ze te vertellen?
Wat deden ze daar aan de plaats van mensen die me nauw aan het hart lagen, terwijl ze hen waarschijnlijk niet eens kenden?

Wel heb ik uitzonderlijke momenten gehad toen ik als tiener alleen ging wandelen in ons dorpje dat ik er plots wel héén wou.
Dan leek het anders, al kon ik er niet lang blijven de drang was er wel om eens langs te gaan.

Ik vind het wel belangrijk dat mensen een plaatsje hebben om héén te gaan als ze daar behoefte aan hebben, kunnen versieren en hen dat het gevoel geeft nog iets te kunnen doen of eren van de persoon die ze verloren.
Bij mij komt spijtig genoeg op die plaatsen sneller het idee boven hoe ze daar zouden liggen, of wat dat potje as nu nog betekent.
Net zoals bij ons Lucky'tje die we begroeven in de tuin ; het mooi maken van haar plaatsje helpt denk ik wel deels bij de verwerking en er mag iets zichtbaars zijn in de tuin zodat ze nooit vergeten kan worden.
Maar zelfs na drie weken vraag ik me nog steeds af hoe ze daar zou liggen, dat ze niet in de aarde hoort, enz...dan zou ik er haar het liefst van al uit halen en als het aan mij lag dan verkoos ik indien dat mogelijk was om haar lichaampje laten in te balsemen zodat het intact zou blijven.
Niet dat ik elk levend wezen (persoon of dier) ergens in huis zou willen een plaats geven, dat lijkt me dan ergens weer een beetje griezelig.
Maar gewoon een plaats in de buurt waar ik steeds terecht kon om me de persoon of het dier die ik mis terug te kunnen zien zoals die in levende lijve was en nog even kon knuffelen.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Ik ga soms speciaal wandelen op kerkhoven.
Waar niemand ligt die ik ken, gewoon struinen en naar de namen kijken.

het allermooiste kerkhof dat ik tot nu toe bezocht is pere lachaise in Parijs. Het is zo groot dat er zelfs straten zijn en in verschillende niveaus.Er is bovenaan een soort grasveld waar je mag zitten en gewoon er zijn.

De stilte, de rust en de eerbied die er hangt is speciaal.

Tegen dat het donker wordt ben ik wel weg,dat dan weer wel :badgrin:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
quodpersortem

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Ik heb niet zoveel met "gewone" kerkhoven. Ja, ik vind het interessant om grafzerken te lezen/bekijken (en dan met name de hele ouden) maar daar houdt het ook wel een beetje mee op.

Wel ga ik graag naar militaire begraafplaatsen. Toen ik klein was ben ik eens naar Margraten geweest, de Amerikaanse begraafplaats in Limburg, en een paar jaar geleden op de Brits-Canadese begraafplaats in Oosterbeek. Vooral dit laatste heeft indruk op me gemaakt. Het type "rust" dat daar hangt is zo anders dan op gewone begraafplaatsen... Heel beladen vond ik het, en niet helemaal ongelijk aan het gevoel dat ik kreeg toen ik Kamp Westerbork en Kamp Amersfoort bezocht. En tegelijkertijd heb ik dán pas het gevoel dat ik écht stil sta bij al de doden die gevallen zijn in de oorlog. Paying my last respects, ofzo...
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

quodpersortem schreef:Ik heb niet zoveel met "gewone" kerkhoven. Ja, ik vind het interessant om grafzerken te lezen/bekijken (en dan met name de hele ouden) maar daar houdt het ook wel een beetje mee op.

Wel ga ik graag naar militaire begraafplaatsen. Toen ik klein was ben ik eens naar Margraten geweest, de Amerikaanse begraafplaats in Limburg, en een paar jaar geleden op de Brits-Canadese begraafplaats in Oosterbeek. Vooral dit laatste heeft indruk op me gemaakt. Het type "rust" dat daar hangt is zo anders dan op gewone begraafplaatsen... Heel beladen vond ik het, en niet helemaal ongelijk aan het gevoel dat ik kreeg toen ik Kamp Westerbork en Kamp Amersfoort bezocht. En tegelijkertijd heb ik dán pas het gevoel dat ik écht stil sta bij al de doden die gevallen zijn in de oorlog. Paying my last respects, ofzo...
Ja, dat van de oorlogsgraven, dat is wel een andere 'stilte' ander soort 'rust'. Die 'rust' en die 'stilte' kan ik eigenlijk ook niet zo goed omschrijven.
Rust en stilte waardoor je het gevoel krijgt dat er een soort van steen in je maag zit....
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
quodpersortem

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Memories schreef:Ja, dat van de oorlogsgraven, dat is wel een andere 'stilte' ander soort 'rust'. Die 'rust' en die 'stilte' kan ik eigenlijk ook niet zo goed omschrijven.
Rust en stilte waardoor je het gevoel krijgt dat er een soort van steen in je maag zit....
Inderdaad.

Net alsof het te merken is dat het veelal jongens zijn van onze leeftijd die daar liggen... Mensen die helemaal nog niet klaar waren voor de dood maar het toch waren door de oorlog.
The Dug-Out

WHY do you lie with your legs ungainly huddled,
And one arm bent across your sullen, cold,
Exhausted face? It hurts my heart to watch you,
Deep-shadow’d from the candle’s guttering gold;
And you wonder why I shake you by the shoulder;
Drowsy, you mumble and sigh and turn your head...
You are too young to fall asleep for ever;
And when you sleep you remind me of the dead.
(Gedicht is van Siegfried Sassoon)
Gebruikersavatar
Laothe
Berichten: 2349
Lid geworden op: 07 okt 2010 18:14

Re: Begraafplaatsen en kerkhoven zijn rustgevend (?)

Ik krijg bij het woord "begraafplaats" of "rustplaats" of iets in die richting meteen brok in mijn keel. Ik zou er zelf niet tot rust kunnen komen, maar ik denk dat dit voor iedereen verschillend is. Mijn opa en oma zijn over in deze maanden 4 jaar terug overleden, en ik ben nog nooit, maar dan ook echt nog nooit bij het graf geweest na de begrafenis. Ik durf dat gewoon niet, bang dat ik in honderdduizend stukjes zal breken ofzo. Ik heb er niets mee, het jaagt mij enkel heel veel angst aan bij het idee dat er allemaal mensen liggen die niet meer leven. Ik ben gewoon heel gevoelig voor alles wat met geesten en onverklaarbare dingen te maken heeft, dus ik wil er zoveel mogelijk afstand van nemen. Diep van binnen zou ik wel eens naar ze toe willen, graag zelfs. Maar die stap durf ik niet alleen te nemen omdat ik bang ben dat er iets gebeurd. En ik durf de stap ook niet samen te nemen omdat ik me dan weer schaam voor al die 4 jaar die er uit gaat komen. Nee, ik heb er niets mee. Ben er liever niet. Ik laat die mensen met rust, en ik hoop dat ze ook echt rust hebben. Wil zelf ook niet begraven worden, lijkt me een verschrikkelijk idee - ook al ben je dan dood. Nee, ik word liever gecremeerd dan.
It seems like nothing has changed, but everything is different now.

Terug naar “Vraag van de week”