Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Wat is een trauma (voor jou) ?

Mystica, ik ben het compleet eens met je bericht. Alleen...:
Mystica schreef: Een traumatische ervaring is een verkrachting, je kind zien verdrinken, zwaar mishandeld worden, zwaar kankerpatient zijn, een vliegtuigramp overleven of hongersnood gekend hebben.. een weekje jongerencamping waar je slecht slaapt en niet fijn kan douchen is daar niet mee te vergelijken. En als je een paar kilo afvalt dan is dat ook geen ramp.
Ik ben het er niet mee eens dat alleen de heel zware dingen die je noemt traumatische ervaringen zijn. Het is eigenlijk een vraag die niet echt in dit topic hoort omdat de topicstarter hier niet op doelde, niet op deze berichten zit te wachten, maar ik vind het toch wel een essentiele vraag; wat is een trauma? Is het alleen een trauma als iemand zwaar mishandeld is of is het ook een trauma te noemen als iemand niet zwaar mishandeld maar "licht mishandeld" (klinkt een beetje stom maar als zwaar mishandeld bestaat, moet licht mishandeld toch ook bestaan?). Je omschrijft de situatie zwart-wit en inhoudelijk ben ik het er wel mee eens, maar hoe zit het met het grijze gebied? Ik heb nooit mishandeling meegemaakt of seksueel misbruik of iets anders zwaars, toch geven therapeuten aan dat bepaalde dingen traumatisch zijn geweest. In de ogen van een objectieve volwassene zijn de dingen die ik meegemaakt heb echt maar heel kleine dingen. Maar moeilijk te begrijpen dat het zo'n impact op me heeft gehad. Ik heb er zelf erg veel moeite mee om het bij mezelf een trauma te noemen. Ik zal dat dan ook nooit uit mezelf doen. Het is meer dat therapeuten me dat vertellen waardoor ik in elk geval kan zeggen dat anderen dat vinden. Misschien snij ik het dus ook aan omdat het een vraagstuk is die mij erg beziggehouden heeft en waar ik eigenlijk nog steeds niet uitben. Dus... kan een objectief gezien lichte nare ervaring(en) ook traumatisch zijn? En dan heb ik het niet over een weekje rotvakantie, maar toch wel iets groters. Maar je begrijpt wat ik bedoel toch?
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Trauma aan een weekje Jongerencamping in Terschelling

Een trauma is zwaar persoonlijk, subjectief, en zodoende relatief. Ik denk niet dat men ooit zal kunnen spreken van een 'objectief trauma', omdat een nare ervaring eigenlijk nooit objectief te noemen is.

Het benoemen van een trauma is persoonlijk. Het kan heel goed zijn dat mensen op dit forum 'ergere' dingen mee hebben gemaakt, dat wil echter nog niet zeggen dat dit gevoel voor TS niet net zo erg is. Het is voor hem immers ook het ergste dat hij heeft meegemaakt, en dus spreekt hij van een trauma, tot hij nog iets ergers meemaakt.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Ik heb 'm even afgesplitst omdat we anders offtopic gaan en ik wil er graag op reageren zonder de topicstarter verder in het vaarwater te zitten.

Wat is een trauma ? Ik heb buiten mijn eigen voorbeelden even een klein rondje Google gedaan en vind deze site de beste definitie geven: http://www.encie.nl/definitie/Trauma
Een trauma is een lichamelijke of psychische verwonding na bijvoorbeeld een ongeluk. Een voorbeeld hiervan is een botbreuk of wond, maar het kan ook een schokkende gebeurtenis zijn, waardoor blijvende psychische problemen kunnen ontstaan.

Psychisch letsel na een schokkende gebeurtenis, zoals na een overval, wordt ook wel een psychotrauma genoemd. Na een psychisch trauma kan er een posttraumatisch stresssyndroom ontstaan. Door psychotherapie of slachtofferhulp kan een stresssyndroom (grotendeels) verholpen worden. In sommige gevallen is er na een psychotrauma direct crisishulpverlening nodig. Lichamelijke trauma’s worden behandeld op de afdeling traumatologie of op de Spoedeisende Hulp. Vaak hebben trauma’s een operatieve behandeling nodig voor goed herstel, zoals bijvoorbeeld het opereren en hechten van grote wonden. Maar ook voor breuken blijft een patiënt vaak onder controle op de afdeling traumatologie.
Je hebt dus een fysiek trauma en dan praat je over ernstige verwondingen en je hebt het psychotrauma en dat gaat over ernstige, schokkende gebeurtenissen die iemand kunnen overkomen. In beide gevallen blijven ernstige problemen over die lang na spelen.

Om op je vraag terug te komen:
Is het alleen een trauma als iemand zwaar mishandeld is of is het ook een trauma te noemen als iemand niet zwaar mishandeld maar "licht mishandeld" (klinkt een beetje stom maar als zwaar mishandeld bestaat, moet licht mishandeld toch ook bestaan?).
Er is wel degelijk verschil tussen een "gewone" mishandeling en een "zware mishandeling". Het is nogal een verschil of je een droge klap van iemand in je gezicht krijgt waar je enkel een rode wang van over houdt, of dat je volledig afgetuigd zwaar bloedend op straat achterblijft.

De wet heeft daar ook verschillende wetsartikelen voor en kent ook zwaardere straffen toe naarmate het letsel zwaarder wordt.

Artikel 300 Wetboek van Strafrecht stelt:
Titel XX. Mishandeling Artikel 300

1 Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van de vierde categorie.
2 Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie.
3 Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
4 Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.
En dan heb je nog art.3 02 dat gaat over zware mishandeling

1 Hij die aan een ander opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toebrengt, wordt, als schuldig aan zware mishandeling, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2 Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste tien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Je ziet dus dat er wel degelijk gradaties zijn (je hebt ook nog 301, 304 maar die ga ik nu even niet hier quoten want dan wordt het wel heel erg juridisch).
Het is ook nog een verschil of je een enkele klap krijgt of stelselmatig jarenlang geslagen wordt door je vader of je echtgenoot of je buurvrouw zeg maar.

Een enkele klap is pijnlijk en vervelend maar iets wat jarenlang doorgaat is traumatisch.

Ik denk dat je het zo moet zien.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Mystica schreef:iets wat jarenlang doorgaat is traumatisch
Hier ben ik het wel mee eens :nod:
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Het is dan ook maar wat je onder zware en lichte mishandeling verstaat. Ik snap ook wel dat er verschil is tussen een klap in het gezicht en compleet in elkaar geslagen worden en dat de impact van het tweede een psychisch trauma kan veroorzaken terwijl het eerste daar hoogst waarschijnlijk niet voor kan zorgen. Maar wat nu als lichte mishandeling langere tijd plaatsvindt? Als je als kind dagelijks die ene klap in het gezicht krijgt? Het lijkt me waarschijnlijk dat je daar wel een trauma aan over kan houden terwijl het niet om zware mishandeling gaat. En daar doelde ik op. In die zin kan die klap in het gezicht wel degelijk voor een trauma zorgen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Mystica schreef:Een enkele klap is pijnlijk en vervelend maar iets wat jarenlang doorgaat is traumatisch.

Dat zei ik al ;)
Inzicht als Uitweg..
Liezel

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Ik denk dat het heel persoonlijk is of iets als traumatisch wordt ervaren of niet.
Bij sommige mensen zal zelfs een enkele klap een heleboel overhoop kunnen halen. Anderen zullen weinig last ondervinden van het meemaken van een ernstig verkeersongeval. Het gaat er volgens mij vooral om welke gevolgen iemand ervaart na de gebeurtenis. Hoe reageer je op de gebeurtenis?
Daarnaast speelt volgens mij ook mee dat je een trauma wel kunt verwerken maar dat je het nooit echt kwijt raakt.
16 jaar geleden is een vriendinnetje verongelukt toen we buiten aan het spelen waren. Daar ben ik inmiddels wel overheen. Maar toen een leerling verongelukte kwam het weer naarboven. Dat geeft voor mij aan dat het toch een traumatische gebeurtenis was, het zal altijd opkomen met alle emoties die er toen bij waren. Een spver sprak al van een trauma, inmiddels denk ik dat het klopt omdat ik dus gemerkt heb dat die pijn nooit zal verdwijnen.
De klap in mijn gezicht die ik van een klant kreeg toen ik in een winkel werkte heeft ook invloed gehad. Heb een poos niet meer alleen in de winkel gestaan. Nu is dat over, heb ik er geen last meer van. Maar als iemand daardoor altijd bang blijft om alleen te werken, is het dan geen traumatische ervaring?
Pokemonk

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Een autoreis naar Tjechie
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Is het alleen een trauma als iemand zwaar mishandeld is of is het ook een trauma te noemen als iemand niet zwaar mishandeld maar "licht mishandeld" (klinkt een beetje stom maar als zwaar mishandeld bestaat, moet licht mishandeld toch ook bestaan?).
kan een objectief gezien lichte nare ervaring(en) ook traumatisch zijn?
Er zijn psychologen die in dit verband praten over "trauma met een kleine letter en trauma met een hoofdletter."
Net zoals in het lichamelijke: als je een stoofschotel in de oven maakt en je doet iets fout, en brandt je je aan de pan van 150 graden celsius, dan heb je een brandwond. (Klein wondje: 10 minuten onder de koude kraan - maar je halve onderarm: naar een arts!)
Maar zit je avond aan avond met een panty aan voor de kachel, dan verbrandt je huid op den duur ook.

Ofwel: allerlei op zichzelf kleine, akleige dingetjes kunne op den duur samen 1 grote klont ellende gaan vormen.
Ofwel: een x aantal kleine traumatjes samen kunnen een Trauma vormen.

Ooit stond er in de DSM iets van "een trauma treedt op na een gebeurtenis, die door vrijwel iedereen als schokkend en buiten de gewone orde der dingen wordt ervaren."
Die tekst is geschrapt.
Ten eerste, even de harde feiten: verkrachtingen komen helaas erg vaak voor - je zou kunnen zeggen dat ze horen tot de gewone orde der dingen. (Volstrekt onethisch, asociaal en tegen de wet, maar wel gewoon in de zin dat het niet - het is godgeklaagd - uitzonderlijk is.)
En ook bij bijv. gijzelingen blijt, dat ene deel van de gegijzelden wel psychische (of lichamelijke) klachten 'ontwikkelt' en een deel van de gegijzelden "gewoon" het gewone leven weer oppakt.

Denkbaar is 'verwerken' voor de ene mens makkelijker dan voor de andere mens...?
Denkbaar komt de stress van gegijzeld zijn bij de een harder binnen dan bij de ander...?

Voor mezelf hanteer ik simpelweg "het buikcriterium" als mijn buik te lang, te vaak dat nare, draaiende, angstige gevoel geeft, bel ik mijn emdr mevouw voor een bijspijkerronde.
(Af en toe eens een halve minuut dat gevoel - het zij zo. Ik constateer het en doe iets aan de situatie. Maar als het meer wordt en vooral als ik er 'beelden' bij krijg: psychisch aanpakken!)
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Vandaag las ik een stuk over slachtofferhulp (de jaarrapportage 2010) en daar sprak Jolande Hekhuis over de inflatie van het begrip trauma. Ik moest gelijk aan deze topic denken. Dat gaat er precies over. Een trauma is iets heel heftigs, iets waar je ernstig door geschokt wordt en dat doorgaans onder de categorie rampen valt.

Nou roepen mensen tegenwoordig ook al heel makkelijk dat iets een ramp is. O ik heb mijn trein gemist.. wat een ramp.. nou kom ik niet op tijd op mijn sollicitatiegesprek. Het is rampzalig. We hebben in Nederland wel de neiging om dingen schromelijk te overdrijven. Iemand in de hoorn van Afrika zou niet over een ramp spreken in zo'n geval. Daar gaan ze dood aan de honger of uitdroging of gebrek aan medische hulp. Dat valt meer onder de definitie van een ramp.

Men zegt ook wel: Nederland is aan het verweken. Daarmee wordt bedoeld dat we door gebrek aan echte narigheid tegenwoordig weinig meer kunnen hebben. We zijn van kleine dingen al snel volledig van de kaart en hebben hulp nodig om er uit te komen terwijl men vroeger de tweede wereldoorlog of de watersnoodramp moest zien te overleven.

Maar goed.. ik denk dat ik dat maar onder een nieuwe stelling of vraag ga plaatsen ;)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Helemaal mee eens. Mensen (Nederlanders) zijn sissy's. :D
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Liezel schreef:De klap in mijn gezicht die ik van een klant kreeg toen ik in een winkel werkte heeft ook invloed gehad. Heb een poos niet meer alleen in de winkel gestaan. Nu is dat over, heb ik er geen last meer van. Maar als iemand daardoor altijd bang blijft om alleen te werken, is het dan geen traumatische ervaring?
Het is voor die persoon misschien een traumatische ervaring maar het is daarmee geen trauma want dat is iets anders. Het feit dat iemand altijd bang blijft om alleen te werken heeft dan meer te maken met de verwerking van het incident van de klap in het gezicht en zegt meer over iemands herstelvermogen na een psychisch vervelende gebeurtenis.

Als iemand in een winkelstraat uitgescholden wordt door een willekeurige voorbijganger en daarna straatvrees ontwikkelt dan nog is het geen trauma of ramp. Het zegt meer van de psychische gezondheid van een persoon. Het is niet normaal om straatvrees te ontwikkelen na een scheldpartij.

Een abnormaal heftige reactie van iemand op een relatief kleine verstoring in een mensenleven is iets wat zeker wel aandacht behoeft want het is niet gezond en niet normaal maar het is daarmee nog niet gelijk een trauma.
Inzicht als Uitweg..
Thundersheep*

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Met kerst trof ik (voor de eerste keer) het levenloze lichaam van een van onze zorgvragers..
Wekenlang kon ik s' nachts niet slapen, lange tijd durfde ik niet zomaar een appartement binnen te stappen.
Ik moest dat verwerken, maar het was geen traumatische ervaring..

Trauma's zijn verkrachtingen, ontvoeringen, een ernstig (auto)ongeluk en ernstige bedreigingen..
Gebruikersavatar
survivor
Berichten: 635
Lid geworden op: 18 sep 2010 20:06

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Goh wat een hoop verschillende visies bij het woord 'trauma'. En in de ene visie heb ik wel een trauma en volgens de andere weer niet. Ik ben nooit van de stempeltjes. Ik zeg altijd dat die woordjes niet uit zouden moeten maken. Maar in dit geval houdt het me wel degelijk bezig. Want het woord geeft aan hoe serieus ik m'n problemen moet nemen. Ik heb geen traumatische ervaringen meegemaakt in de objectieve zin van het woord (grote dingen als mishandeling, verkrachting etc.), maar kleine dingen hebben zich wel geklonterd tot 1 klont ellende oftewel wel degelijk een trauma volgens Janneke. Als het geen trauma geweest is vroeger, wat is het dan wel? Mijn eerste ingeving: aanstellerij. Inderdaad het 'week worden van Nederland' waarvan ik de kroon span. Ik kan mezelf maar moeilijk serieus nemen als het niet erg is wat ik heb meegemaakt. Waardoor dat ene woordje 'trauma' dus toch in de weg zit. Stom he, dat 1 zo'n woordje je zo bezig kan houden...
Sander1986

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

survivor schreef:Goh wat een hoop verschillende visies bij het woord 'trauma'. En in de ene visie heb ik wel een trauma en volgens de andere weer niet. Ik ben nooit van de stempeltjes. Ik zeg altijd dat die woordjes niet uit zouden moeten maken. Maar in dit geval houdt het me wel degelijk bezig. Want het woord geeft aan hoe serieus ik m'n problemen moet nemen. Ik heb geen traumatische ervaringen meegemaakt in de objectieve zin van het woord (grote dingen als mishandeling, verkrachting etc.), maar kleine dingen hebben zich wel geklonterd tot 1 klont ellende oftewel wel degelijk een trauma volgens Janneke. Als het geen trauma geweest is vroeger, wat is het dan wel? Mijn eerste ingeving: aanstellerij. Inderdaad het 'week worden van Nederland' waarvan ik de kroon span. Ik kan mezelf maar moeilijk serieus nemen als het niet erg is wat ik heb meegemaakt. Waardoor dat ene woordje 'trauma' dus toch in de weg zit. Stom he, dat 1 zo'n woordje je zo bezig kan houden...
Blijkbaar houdt dat ene woordje meer mensen bezig. Als een reeks vervelende (maar geen traumatische) gebeurtenissen meemaken je ongelukkiger maakt dan een trauma zou hebben gedaan, kunnen mensen wel tegen je zeggen dat het geen trauma is, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Het begint dan een beetje op een woordspelletje te lijken. Lijden is lijden. Dat is niet minder erg als het niet door een traumatische ervaring is veroorzaakt. Dan is het misschien niet normaal om naar aanleiding van een scheldpartij straatvrees te ontwikkelen, maar de ervaring kan even heftig zijn als iets dat wel een trauma genoemd mag worden (hoewel onwaarschijnlijk). Er is een groot verschil tussen een gebeurtenis en de subjectieve uitwerking daarvan. Of iets wel of geen trauma genoemd mag worden is vaak irrelevant.
Mickey~

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

mijn tweedelijns psycholoog is voor mij een trauma geworden :P
Mickey~

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

oh, en trauma is ook een ander woord voor schoonmoeder.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Mickey~ schreef:oh, en trauma is ook een ander woord voor schoonmoeder.
:lol: Bij iedereen, joh?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Ik vind het onzin om het woordje trauma zo in een hokje te stoppen, en er voorwaarden aan te verbinden waaraan men dient te 'voldoen', anders mag je het geen trauma noemen. -.-

Hoewel het woord zelf een zware lading heeft blijf ik erbij dat dit hoogst persoonlijk is. Met psychologische definities als 'het moet per se x weken aanhouden'. 'Er moet sprake zijn geweest van mishandeling.' 'Wetsartikel xxxx en xx samen met xx moeten minstens van toepassing zijn' heb ik eigenlijk bar weinig gezien de hokjes-plaats-structuur naar mijn idee steeds meer in opmars is, en ik hier een hekel aan heb. :lol:
Sander1986

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Inderdaad. Mooi gezegd.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Hokje, stempeltje of niet.. kennelijk vindt iedereen het wel belangrijk om erkent te worden in wat men mankeert ? Anders zou men zich er niet zo druk over maken, welke naam het beestje krijgt. Men wilt kennelijk graag een zo zwaar mogelijke term opgeplakt krijgen omdat men zich anders druk maakt om het gebrek aan erkenning van de klachten ? Als het toch niets uitmaakt waarom maak iemand zich daar dan druk over.

Het topic leeft wel in ieder geval.. welk hokje, stempeltje of etiketje je er ook op plakt.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Tuurlijk, voor hulpverleners is het noodzakelijk om het stempeltje erop te drukken waarna een gerichte behandeling gestart kan worden. Dat is gewoon logisch, en ook nodig voor de hulpbehoevende. Anders zou een diagnose niet kunnen bestaan.
Ik denk echter dat juist door het opplakken van dergelijke termen (en niet alleen de term trauma) problemen zwaarder worden dan ze zijn. Dan krijg je het angst voor de angst idee, en alom drama die zichzelf blijft voeden. Mensen neigen zich naar hun gekregen etiket te willen 'conformeren' en gaan er zodoende vaak zelf nog meer in geloven dat er 'iets mis is'. Deze hele insteek vind ik fout, en dat vind ik fundamenteel mis met het systeem. (Al is dat een compleet andere discussie. Ik hou gewoon niet van het snel opdrukken van etiketten, uitzonderingen daargelaten.)
Liezel

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Ik ben het met je eens Matrix.

Volgens mij gaat het er inderdaad om dat je gaat kijken naar in hoeverre je last hebt van bepaalde gebeurtenissen, situaties of wat dan ook. En dan gaan kijken hoe je ermee om kunt gaan. Wat je kunt doen om er minder last van te hebben. Daarvoor maakt het niet uit of het 1 hele heftige ervaring is, 10000 minder heftige ervaringen bij elkaar of zelfs maar 1 ervaring die door 99% van de mensen niet als heftig wordt ervaren. Als je er last van hebt, dan 'moet' je uitzoeken hoe je er minder last van kunt hebben.
Karin63

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Ik denk dat het begrip 'trauma' voor iedereen verschillend is. Wat voor één persoon een trauma kan zijn, kan voor een ander een wijze levensles zijn nadat de trauma geheel of gedeeltelijk is verwerkt.
Chopra

Re: Wat is een trauma (voor jou) ?

Ben het ook met matrix eens,mensen willen trouwens dat hun psychische problemen serieus genomen worden,wellicht daarom al die typeringen.

Terug naar “Vraag van de week”