Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Wat ga jij voortaan anders doen ?

Ik kreeg een aantal vragen op het werk in het kader van een training. En het zette me wel aan het denken. Een van de vragen is : wat ga jij voortaan anders doen ?

Daarmee werd bedoeld, met welk gedrag ga je stoppen en hoe pak je het vanaf morgen aan ? Het is dan wel de bedoeling dat je er mee start. Enkel goede voornemens dat mocht niet. Het moest echt iets concreets zijn wat je voortaan dus anders zou gaan doen omdat het beter is voor jezelf of de situatie waar je in zit.

Ik heb me voorgenomen om minder te gaan mailen op het werk en vaker bij mensen langs te lopen omdat het veel beter werkt als je dingen persoonlijk bespreekt. De mailcultuur maakt dat je elkaar minder ziet en dingen makkelijker verkeerd of negatiever worden uitgelegd. Dus ik loop liever binnen bij iemand dan dat ik veel rond ga mailen als ik iets wil bespreken.

Dat ben ik dus ook anders gaan doen.

En wat ga jij voortaan anders doen ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Mystica schreef:En wat ga jij voortaan anders doen ?
Is dat een serieuze vraag op een forum waar mensen zitten die hardnekkig kunnen vasthouden aan bepaald gedrag? [027]

Maar even serieus, één van de dingen die ik op mijn werk moet gaan doen is duidelijker en directer zijn als het nodig is en andere afwegingen te maken.
Eergisteren vond ik het moeilijk om iemand de keuken uit te sturen en te zeggen dat hij vanwege zijn lichamelijk gebrek niet geschikt is om te assisteren bij voedselbereiding. Het ging om een verstandelijk beperkte man die suikerpatiënt is en graag in de keuken wilde helpen met het snijden van groente.
Ik zag na een tijdje dat het niet goed ging, omdat hij al snel overvloedig begon te transpireren.
Dat was hygiënisch gezien gewoon niet verantwoord. Ik had even geen andere oplossing paraat dan te improviseren en hem een andere taak te geven. Ik heb hem toen maar minder inspannender en makkelijker dingen laten doen, zoals bestek en borden klaar leggen.
Hij wil een volgende keer weer graag meehelpen in de keuken, maar ik vind dat het vanwege die zweetbuien niet verantwoord is. In zulk gevallen moet je duidelijker zijn, maar je moet ook voorkomen zo iemand te kwetsen. Op dat moment vond ik dat een moeilijke afweging. Goed gehandeld of niet, vraag ik me dan af. Mijn twijfel over mijn capaciteiten komt dan natuurlijk ook
weer om de hoek kijken, hoewel dat waarschijlijk best zal meevallen.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Op m'n werk? Tjonge..
* Ga niet meer in discussie met de CEO (Hij zegt 'nee' tegen een idee en komt een half jaar later met hetzelfde idee, pretenderend dat het van hem is)
* Ga nog maximaal 2x per maand 'ja' tegen overwerk zeggen
* Ga stoppen met het motiveren van uitzendkrachten die er van tevoren al geen zin in hadden
* Ga stoppen met het rekening houden met allerlei religieuze verplichtingen en normen ; ga me niet meer in alle bochten wringen om precies pauzes te plannen wanneer iemand die graag het suikerfeest houd dat uitkomt.
Als iemand suikerfeest wil vieren,kom dan niet werken. Kom je wel werken ; dan ook niet zeuren over zonsopkomsten en ondergangen.

Zo. glare
Pokemonk

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

@ TheEmperor85 : Wat komen me bepaalde dingen die je noemt toch bekent voor . Volgens mij is dat bij elk werk wel zo .
Leeuwtjuh

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Mystica schreef:En wat ga jij voortaan anders doen ?
Dat weet ik niet aangezien meerendeel van mijn omgeving stellig zegt dat alles goed gaat. (en dat wil ik graag zo houden). Om hierover na te denken, moet ik dus eerst gaan bedenken wát er verkeerd gaat en hier een oplossing voor vinden. Dat is iets waar ik 75% van mijn vrije tijd al tijdens het piekeren/nadenken over situaties aan besteed. En dat is juist hetgeen wat me afgeraden wordt om te doen.

Verder ben ik zo'n iemand die veel onbewust doet en dat zo perfectionistisch mogelijk probeert te doen, en als ik ineens dingen bewust moet gaan veranderen, laat ik verder alles uit mn handen vallen en ga ik er eerst 3 maanden over zitten tobben wil het weer onbewust gedrag worden. Even simpelweg iets veranderen of corrigeren is funest voor mn overige prestaties. Dus...!

Ik ga lekker (nog) niets anders dan anders doen.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

* Ga stoppen met het rekening houden met allerlei religieuze verplichtingen en normen ; ga me niet meer in alle bochten wringen om precies pauzes te plannen wanneer iemand die graag het suikerfeest houd dat uitkomt.
Als iemand suikerfeest wil vieren,kom dan niet werken. Kom je wel werken ; dan ook niet zeuren over zonsopkomsten en ondergangen.
Dit punt is mij welbekend na 3 jaar werken als leidinggevende in een supermarkt. Een aantal kassameisjes waren Moslima's, en moesten dan om een specifieke tijd eten. Het is lastig om hier rekening mee te houden wanneer er een gigantische rij voor de kassa's staat. Ik vind niet dat je van een bedrijf kunt verwachten dat het daar tot in de volledige lengte rekening mee kan en wil houden. Het is in dat geval (in mijn ogen) wérken, of thuisblijven.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Oe dit is typisch.. alleen de mannen antwoorden met concrete voorbeelden. De vrouwen zijn of stil of beginnen er niet aan. Dat is wel grappig om te zien. Zeker als je weet dat mannen inderdaad bekend staan als doeners en meer oplossingsgericht zijn en vrouwen meer bekend staan als denkers en minder oplossingsgericht.

Het hoeft trouwens niet alleen maar over je werk te gaan. Het mag ook in elke andere situatie of ding waar je tegen aan loopt. Ik heb enkel een voorbeeld van het werk gezegd omdat de vraag ook via een training op mijn werk kwam.
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Misschien is dat omdat vrouwen van nature al aan zelfreflectie doen en zichzelf proberen te verbeteren ;)
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Over het algemeen doen mannen dat ook, dat wil nog niet zeggen dat je het niet in dit topic kunt posten. 8) Het is ook denk ik niet het geval dat de mannen hier pas over deze situaties na gingen denken na het lezen van dit topic.

Uiteraard hebben zowel mannen als vrouwen 'gemiddeld' gezien (dit is zeer moeilijk samen te vatten gezien er enorm veel uitzonderingen op de regel zijn, persoonlijk heb ik eigenlijk een hekel aan sekse gerichte vooroordelen zowel aangaande mannen als vrouwen) elk hun eigen uitblinkende persoonskenmerken.

Er zijn werkelijk teveel dingen om op te noemen die ik recent anders ben gaan doen omdat ik inzag dat de mijn huidige manier van doen minder resultaat had dan de nieuwe manier van doen. Een concreet voorbeeld hiervan is mijn gokgedrag. Hoe moeilijk het ook is, ik probeer het anders te doen in de zin van niet meer doen. Nog een voorbeeld is dat ik recent een agenda heb aangeschaft om mijn afspraken beter in kaart te brengen. Voorheen onthield ik het, of ik zette tekstbestandjes op mijn bureaublad met als titel hetgeen wat ik op een bepaalde dag moet doen. Helaas merkte ik dat er te vaak afspraken bij in schoten. 8)
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

volhoudertje schreef: Goed gehandeld of niet, vraag ik me dan af. Mijn twijfel over mijn capaciteiten komt dan natuurlijk ook
weer om de hoek kijken, hoewel dat waarschijnlijk best zal meevallen.
Ik denk juist dat je goed gehandeld hebt in het belang van de groep, goede hygiene bewaken. Alleen heb jij blijkbaar moeite met het geven van negatieve feedback. Hoe vertel je iemand dat die niet geschikt is voor werk wat hij graag wil doen. Daar zijn cursussen en/of tips voor. Zoek eens op "slecht nieuws gesprekken".
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

SomsPijn schreef:Ik denk juist dat je goed gehandeld hebt in het belang van de groep, goede hygiëne bewaken. Alleen heb jij blijkbaar moeite met het geven van negatieve feedback.
Negatieve feedback geven aan mensen met een verstandelijke beperking is natuurlijk weer een verhaal apart, omdat die mensen heel kwetsbaar kunnen zijn. Ik speelde het niet klaar om die man de werkelijke reden te vertellen waarom ik hem een andere taak had gegeven. Misschien had ik dat beter wel kunnen doen, maar ik kreeg het niet over mijn hart om te zeggen: "Je transpireert te veel, dat komt door je suikerziekte, ik denk dat ik je daarom beter geen groente kan laten snijden."
Ik vind dat lastige afwegingen, omdat duidelijkheid en eerlijkheid belangrijke factoren zijn in het werk met LVG-ers.
* Liebe Macht Frei *
Pokemonk

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Daar komt dus die EHEC van vandaan .
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

volhoudertje schreef:
SomsPijn schreef:Ik denk juist dat je goed gehandeld hebt in het belang van de groep, goede hygiëne bewaken. Alleen heb jij blijkbaar moeite met het geven van negatieve feedback.
Negatieve feedback geven aan mensen met een verstandelijke beperking is natuurlijk weer een verhaal apart, omdat die mensen heel kwetsbaar kunnen zijn. Ik speelde het niet klaar om die man de werkelijke reden te vertellen waarom ik hem een andere taak had gegeven. Misschien had ik dat beter wel kunnen doen, maar ik kreeg het niet over mijn hart om te zeggen: "Je transpireert te veel, dat komt door je suikerziekte, ik denk dat ik je daarom beter geen groente kan laten snijden."
Ik vind dat lastige afwegingen, omdat duidelijkheid en eerlijkheid belangrijke factoren zijn in het werk met LVG-ers.
Misschien kan je eens met anderen mee kijken hoe zij zoiets aanpakken ? Zo leer je er vaak wel van en wordt het ook makkelijker om het zelf te gaan doen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
GeenPijn
Berichten: 5314
Lid geworden op: 18 feb 2011 00:51

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Oh nu zie ik het, ik las de eerste keer lichamelijke handicap. Dan gaan de standaard regels niet op. Als je tegelijk ook nog eens vooral eerlijk moet zijn bij deze mensen ....

Dan was wat je deed denk ik wel het best haalbare, hem zeggen dat je hem harder nodig hebt op een andere plek. Want je wilt en mag hem ook niet kwetsen.
volhoudertje schreef:Negatieve feedback geven aan mensen met een verstandelijke beperking is natuurlijk weer een verhaal apart, omdat die mensen heel kwetsbaar kunnen zijn. Ik speelde het niet klaar om die man de werkelijke reden te vertellen waarom ik hem een andere taak had gegeven. Misschien had ik dat beter wel kunnen doen, maar ik kreeg het niet over mijn hart om te zeggen: "Je transpireert te veel, dat komt door je suikerziekte, ik denk dat ik je daarom beter geen groente kan laten snijden."
Ik vind dat lastige afwegingen, omdat duidelijkheid en eerlijkheid belangrijke factoren zijn in het werk met LVG-ers.
Als je verwacht dat de wereld eerlijk tegen jou is, omdat jij eerlijk bent tegenover de wereld.

Dan hou je jezelf voor gek.

Dat is verwachten dat de leeuw jou niet opeet omdat jij hem niet opeet.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Mystica schreef:Misschien kan je eens met anderen mee kijken hoe zij zoiets aanpakken? Zo leer je er vaak wel van en wordt het ook makkelijker om het zelf te gaan doen.
Ik ga er van uit dat de meesten het wel ongeveer op deze manier zouden hebben aangepakt. Als je wilt vermijden een LVG-er in zo’n geval te kwetsen, kan het ook nauwelijks anders. Maar ik bespeur bij mezelf altijd een aarzeling. Ik neem op zich wel de juiste beslissingen, maar ik ben altijd bang dat die onzekerheid zichtbaar is. Ik neem aan dat het een groter probleem voor mezelf is dan voor de ander, maar het gevoel net niet zeker genoeg van jezelf te zijn (wat ik in veel situaties heb) speelt toch vaak op. Je hebt het er wel eens over gehad dat de innerlijke criticus vaak heel sterk op de voor grond treedt bij mij, dit is er een klassiek voorbeeld van. Eerst denken : oh jee, ik sta weer te stuntelen, terwijl het eigenlijk best goed gaat. Het voelt alleen niet zo. Die eerste reflex, om jezelf naar beneden halen, is nog altijd moeilijk te onderdrukken.
Moeilijk is dat om de knop om te zetten en te denken: "dat heb je goed gedaan."
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Proberen om sneller mijn mond open te trekken als ik me rot voel, en er over te praten.
Esterre

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Leren om mij in bepaalde situaties, waarbij echt nodig, mij emotioneel uit te checken.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Zeg ik er wat van of niet? Het blijft altijd een vraag.

Gisteren was er een BBQ bij een van de activiteitencentra waar ik werk. Tot mijn grote schrik zag ik dat de looproute die was uitgezet betekende dat mensen huzarensalade konden pakken en tegelijkertijd rauw vlees wat ze daarna op de BBQ konden leggen.
Rauw vlees op hetzelfde bord in contact laten komen met bewerkt voedsel? Uit oogpunt van voedselhygiëne en vooral bij ruim dertig graden buitentemperatuur leek me dat niet zo’n bijster goed idee ...
Ik had de BBQ niet mee helpen organiseren en had er ook de leiding niet van, dus waarom zou ik er eigenlijk wat van zeggen?
Ik weet toch wel wat het antwoord zal zijn: "Is niet zo erg, het komt wel goed."

Ik weet dat ik gelijk heb, maar laat ze verder maar begaan, terwijl ik diep in mijn hart graag even de persoon zou willen zijn die heel autoritair de boel ter plekke reorganiseert. Zo iemand ben ik niet, maar vind van mezelf dat ik die dominante opstelling soms beter wel zou kunnen hebben ...
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Je hoeft niet dominant te zijn om iets bespreekbaar te maken of te veranderen VH. Zeker als het gaat om de gezondheid en het belang van mensen die zelf geen stem of weet hebben van zoiets. Ik vind het jammer dat je er niets mee doet. Voor zo'n oude rebel als jij ben je behoorlijk tammetjes en timide.

De topic hier is trouwens: wat ga jij voortaan anders doen ? Niet : wat deed je niet wat je wel had moeten doen. Misschien is dat een nieuwe topic waard ;)
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Mystica schreef:Misschien is dat een nieuwe topic waard ;)
:lol: Ik overheers dat topic wss :tongue:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Leeuwtjuh schreef:
Mystica schreef:Misschien is dat een nieuwe topic waard ;)
:lol: Ik overheers dat topic wss :tongue:
Nou open 'm .. wat let je ;) ? Wie weet lucht het op of krijg je nog bruikbare tips van anderen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Esterre23 schreef:Leren om mij in bepaalde situaties, waarbij echt nodig, mij emotioneel uit te checken.
Wat bedoel je met emotioneel uit checken ?

Ik begrijp eerlijk gezegd niets van wat je daar schrijft.
Inzicht als Uitweg..
Esterre

Re: Wat ga jij voortaan anders doen ?

Mystica schreef:
Esterre23 schreef:Leren om mij in bepaalde situaties, waarbij echt nodig, mij emotioneel uit te checken.
Wat bedoel je met emotioneel uit checken ?

Ik begrijp eerlijk gezegd niets van wat je daar schrijft.
Emotioneel er niet bij te betrekken, in hoeverre dat kan, maar objectiever naar dingen kijken

Terug naar “Vraag van de week”