Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Wat vind jij zinvol ?

We hebben het hier op het forum regelmatig over zingeving. Wat is het nut van iets ? Waarom doen we iets ? Wat drijft ons ? Waar kom je je bed voor uit ? Of juist niet ?

De vraag die ik nu stel heeft daarmee te maken: wat vind jij zinvol om te doen ? Waar haal jij je zingeving uit in je leven ? Wat doet dat voor jou ?
Inzicht als Uitweg..
Mickey~

Re: Wat vind jij zinvol ?

Ik vind iets wat andere mensen helpt zinvol om te doen. Iets waar je anderen een plezier mee doet of mee vooruit helpt, en waar je zelf ook plezier in hebt. Dan help je anderen en jezelf vooruit.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat vind jij zinvol ?

Mystica schreef:Wat vind jij zinvol om te doen ? Waar haal jij je zingeving uit in je leven ? Wat doet dat voor jou ?
Laat ik nou een gruwelijke hekel aan het woord 'zingeving' hebben. Ik vind dat woord gewoon niet stoer. Het antwoord op de vraag wat ik zinvol vind om te doen is waarschijnlijk net zo banaal: als ik er maar lol in heb. [027] Ha ha, ik ga nu een hoop onzin opschrijven, pas op. Waarschijnlijk heb ik al te veel gezopen. 011

Wat ik zinvol vind, en dan bedoel ik in eerste instantie werkgerelateerde situaties, moet aan een paar basisvoorwaarden voldoen. Ik moet niet met autoriteit te maken hebben, er mag niemand boven mij staan, dat pik gewoon niet.
Het werk met verstandelijk beperkte mensen is gewoon leuk, ik kan altijd duidelijk merken dat de activiteiten die met ze onderneem zin hebben en gewaardeerd worden. Dan ben ik al prima tevreden. Als de ander tevreden is dan ben ik het ook.
Ik ontleen er ook een vreemd gevoel van trots aan. Dat gevoel is het beste omschrijven als: “Hee klootzak, dat heb je goed gedaan. “ Dat vind ik het allerfijnste, mezelf een klootzak kunnen vinden maar toch voor anderen iets doen dat de moeite waard is. Ik wil altijd dat gevoel hebben om met de dingen die ik doe mijn reet af te kunnen vegen, of iets weg kunnen wuiven. Dat dubbele, waarbij je jezelf ook lekker naar beneden kunt halen, dat bevalt me wel.
Omdat ik waarschijnlijk niet goed tegen waardering kan. (Maar net zo min tegen kritiek, als ik heel eerlijk moet zijn.)

Op het persoonlijke vlak ligt dat niet veel anders. Ik ga in alles voor solistisch genot. Ik kook, vreet en zuip en maak muziek in mijn eentje. Als ik zin heb maak in een muziekfilmpje en dump dat op YouTube. Die nieuwe media zijn mooi. Je kunt bijna harteloos dingen op het internet dumpen en vermijden trots op jezelf te hoeven zijn.

Dat geldt ook voor mijn leefsituatie. Ik hoef niemand te dulden in mijn leven en hoef me aan niemand aan te passen. Ik hoef niet te accepteren dat iemand de slechte smaak heeft om van mij te houden. Wat wil ik eigenlijk nog meer? Wat is er mooier dan dat heerlijke gevoel van weemoedig lijden? Ik vraag me af of mensen kunnen begrijpen dat het 'lekkere pijn' is, omdat het gevoel van eenzaamheid me ook een gevoel trots oplevert en ook iets arrogants heeft. Het doet me glimlachen. Dat heerlijke gevoel van: "Maar niet met mij, mij zal niemand ooit te grazen nemen." Ik maak lekker mijn dagen vol tot ik er geen meer heb.
Het is zo heerlijk zinloos, maar het levert ook een gevoel van vrijheid op die ik niet kan beleven in het bijzijn van iemand anders. Je hoeft het niet te snappen, zo lang ik er maar tevreden mee ben en me niet hoef aan te passen aan de norm van iemand anders. Zo lang mensen mij dat toestaan ben ik tevreden. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat vind jij zinvol ?

Nou ik vind het eigenlijk heel zinvol VH wat je daar allemaal zegt. Iets voor een ander betekenen, genieten van de leuke dingen des levens en je eigen ding doen, trouw zijn aan jezelf.. Tevreden zijn met wat je doet. Dat klinkt allemaal wel goed zolang je er verder niemand schade mee toe brengt zie ik niet in waarom dat verkeerd zou zijn ?
Inzicht als Uitweg..
Thundersheep*

Re: Wat vind jij zinvol ?

Zingeving..
Een vraag die in de zorg vaak besproken word; 'Wat is de zin van het leven?'
Een andere vraag die je zou kunnen leven; 'Wat is kwaliteit van leven?'

Ik vind het zinvol om iets voor een ander te kunnen betekenen.
De kwaliteit van leven bevorderen, van iemand die het zelf niet meer kan, dat geeft me een goed gevoel.
Praten voor iemand die zelf niet in staat om te spreken, dat geeft me een goed gevoel.
Ik vind het zinvol om in de zorg te werken, het geeft me voldoening, het maakt me mens.

Ik vind het zinvol anderen 'mijn verhaal' te vertellen. Mijn levenservaringen, voor zover je het zo kunt noemen..
Ik vind het zinvol dit met anderen te delen, omdat een ander er iets van kan leren.

Ik vind het zinvol om me aan te passen aan anderen, zonder mijn eigen principes ermee opzij te schuiven.
Iets doen met elkaar, in familieverband of anders, gewoon omdat dat een goed gevoel geeft.
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij zinvol ?

Mystica schreef:Wat is het nut van iets ?


Dat hangt af van het 'iets' dat er bedoelt wordt. Meestal doe je dingen toch echt met een reden. Zelfs doelloos rondhangen doe ik met een reden. Soms is de reden: gewoon zomaar; omdat het kan, en soms zit er gewoon verveling achter of iets dergelijks. Echt nutteloze dingen doen, zijn soms zo nuttig voor mijn geestelijke gezondheid. Met name hersenloze spelletjes die je met je verstand op nul, blik op oneindig kunt zetten en op de achtergrond langzaam alle prikkels van de dag te verwerken. Ik kan heel kribbig worden, als ik soms gewoon niet even tijd heb om simpelweg voor me uit te staren. Nut? Zeker wel :nod:
Waarom doen we iets ?
Omdat het gedaan moest worden? Omdat het leuk is, omdat het minder leuk is en het moest, omdat het beter is, netter, gestructureerder of voordat je in de problemen komt. Soms doe je gewoon iets vanuit je gevoel of soms onbewust. En soms doe je niets 8) Ook heerlijk.
Wat drijft ons ? Waar kom je je bed voor uit ? Of juist niet ?
Ik kom mijn bed uit voor school en werk. En heus niet altijd omdat ik het leuk vind, maar meer om het einddoel te halen. (diploma/geld). Zodat ik straks lekker kan verder leren en me verder kan ontwikkelen. Te leren om goed te zijn in iets wat ik leuk vind en dat ook terzijnertijd gaan uitvoeren. En om te gaan en staan waar ik wil, wanneer ik dat wil en met wie ik dat wil, zonder daar verantwoording aan af te hoeven leggen. En als ik vrij ben kom ik mijn bed uit om leuke dingen te gaan doen, of het huishouden. Ik prefereer de leuke dingen natuurlijk. Voor leuke dingen bestaat zelfs de kans nog wel dat ik er voor wakker blijf of heel vroeg opsta. Voor het huishouden blijf ik het liefst zo lang mogelijk liggen, totdat ik echt zekersteweten uitgeslapen ben, om vervolgens in één ruk door het huishouden te doen en vervolgens wat leuks te gaan doen. (met of zonder iemand). En soms wil ik gewoon mn bed niet uitkomen maar dat ligt meer aan mijn dromen :lol:

De vraag die ik nu stel heeft daarmee te maken: wat vind jij zinvol om te doen ? Waar haal jij je zingeving uit in je leven ? Wat doet dat voor jou ?
Ik vind een heleboel dingen zinvol om te doen. Ik verveel me nooit langer dan een half uur tot een uur, anders ga ik wel slapen totdat ik het wel weet. :tongue: Ik vind het vooral zinvol om mijn leven te leven naar mijn eigen wensen, daarbij ook iets bij te dragen aan een ander, en gewoon een leuk leven te leven zonder al teveel moeilijk gedoe. Het is maar op welk moment ik me ergens mee bezig hou, ik kan niet eens zo 1,2,3 opnoemen wat. Ik vind het fijn om ergens bij te horen en om verbinding te maken met andere mensen en te helpen als ik dat kan. Dat is wel iets waar ik vrolijk van word. Dingen leren, open staan voor andere mensen en nieuwe ervaringen op doen. Ik wil tig hobby's en interesses hebben waar ik me volledig op kan storten.

Maar ik wil niet (meer) onzichtbaar worden of in hokjes gezet worden, dus wel mijn eigen identiteit behouden. En een beetje erkenning kan dan ook geen kwaad. Dat doet me ook bijzonder goed. Ookal heb ik vaak het gevoel dat ik in een compleet andere wereld leef waarbij het nét allemaal een beetje anders ligt dan bij de 'normale' mensen. Als ik merk dat ik teveel op de achtergrond raak, dan voel ik me al snel wat minder en haal ik de raarste fratsen uit, om van dat gevoel af te komen. Tot groot vermaak van anderen... Ik wil niet solo door het leven gaan, al voelt dat soms wel eens zo, maar ik wil ook niet overprikkeld raken en gestresst zijn, dus ik probeer daar een soort van balans in te vinden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat vind jij zinvol ?

Mystica schreef:Nou ik vind het eigenlijk heel zinvol VH wat je daar allemaal zegt. Iets voor een ander betekenen, genieten van de leuke dingen des levens en je eigen ding doen, trouw zijn aan jezelf.. Tevreden zijn met wat je doet. Dat klinkt allemaal wel goed zolang je er verder niemand schade mee toe brengt zie ik niet in waarom dat verkeerd zou zijn ?
Nou, gelukkig dat je er zo tegen aan kijkt. Je moest eens weten hoeveel therapeuten ik heb versleten die me om zo’n houding volledig begonnen door te zagen en elk woord van mij op een weegschaal legden. Van hen kreeg je altijd het volgende soort reacties:
“Ja, je denkt dat je tevreden bent, maar je bent nog steeds in verzet en staat jezelf geen vreugde toe, “ en meer van dat soort slap gewauwel.
Daarom heb ik een schurft hekel gekregen aan dat slag theelebberende, zachtsprekende zielknijpers. Wees blij dat je geen therapeut bent, anders zou ik je in bovengenoemde categorie moeten indelen. 011
Leeuwtjuh schreef:Lost Soul schreef:Mystica, de vrouwelijke variant op Dr Phil
Gatver, als ik iemand een darmkrampen bevorderend laxeermiddel vind dan is het wel Dr, Phil. puke
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat vind jij zinvol ?

Thundersheep* schreef:Zingeving..
Een vraag die in de zorg vaak besproken word; 'Wat is de zin van het leven?'
Een andere vraag die je zou kunnen leven; 'Wat is kwaliteit van leven?'

Ik vind het zinvol om iets voor een ander te kunnen betekenen.
De kwaliteit van leven bevorderen, van iemand die het zelf niet meer kan, dat geeft me een goed gevoel.
Praten voor iemand die zelf niet in staat om te spreken, dat geeft me een goed gevoel.
Ik vind het zinvol om in de zorg te werken, het geeft me voldoening, het maakt me mens.

Ik vind het zinvol anderen 'mijn verhaal' te vertellen. Mijn levenservaringen, voor zover je het zo kunt noemen..
Ik vind het zinvol dit met anderen te delen, omdat een ander er iets van kan leren.

Ik vind het zinvol om me aan te passen aan anderen, zonder mijn eigen principes ermee opzij te schuiven.
Iets doen met elkaar, in familieverband of anders, gewoon omdat dat een goed gevoel geeft.
Alles wat je daar beschrijft is dat wat je doet voor een ander.. jij haalt je zingeving dus heel erg uit het iets doen of betekenen voor een ander.

De vraag die dan bij mij opkomt is: wat doe je echt voor jezelf ? Of besta jij enkel in relatie tot een ander.. als dat laatste zo is, dan lijkt het me dat je heel ongelukkig kan worden als er even geen "ander" is om zinvol voor te zijn.

Hoe zinvol het voor een ander doen ook is (ik ben het daar volledig mee eens).. zou ik je willen vragen wat is zinvol voor jou als je alleen bent met jezelf ?
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat vind jij zinvol ?

Mooi beschreven Leeuw.. zo kan je alles wat je doet als zinvol ervaren en ergens is dat ook zo. Welke betekenis je ergens dan ook aan geeft. Eigenlijk zeg je dus: het is niet zozeer de activiteit die voor mij zinvol is maar meer datgene wat ik er aan waarde aan toe ken. Hoe ik het interpreteer bepaalt voor mij de zingeving van de handeling. Hiermee heb je vele sleutels tot je manier van denken en doen in handen.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat vind jij zinvol ?

Volhoudertje schreef:Wees blij dat je geen therapeut bent, anders zou ik je in bovengenoemde categorie moeten indelen.
Nou je spreekt jezelf een beetje tegen. Aan de ene kant zeg je, gelukkig redeneer je anders dan de therapeuten die vonden dat....
En dan zeg je wees maar blij dat je geen therapeut bent anders moest ik je indelen in bovengenoemde categorie, ondanks dat ik niet dezelfde denkwijze hanteer ?
Inzicht als Uitweg..
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij zinvol ?

Mystica schreef:Mooi beschreven Leeuw.. zo kan je alles wat je doet als zinvol ervaren en ergens is dat ook zo. Welke betekenis je ergens dan ook aan geeft. Eigenlijk zeg je dus: het is niet zozeer de activiteit die voor mij zinvol is maar meer datgene wat ik er aan waarde aan toe ken. Hoe ik het interpreteer bepaalt voor mij de zingeving van de handeling. Hiermee heb je vele sleutels tot je manier van denken en doen in handen.
Klopt. Dat zei ik inderdaad :nod: Maar dan iets uitgebreider :D En ik vind het prima zo [045]
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat vind jij zinvol ?

Mystica schreef:Nou je spreekt jezelf een beetje tegen. Aan de ene kant zeg je, gelukkig redeneer je anders dan de therapeuten die vonden dat.... En dan zeg je wees maar blij dat je geen therapeut bent anders moest ik je indelen in bovengenoemde categorie, ondanks dat ik niet dezelfde denkwijze hanteer ?
Nee hoor, ik spreek mezelf niet tegen. Therapeuten hebben er namelijk een handje van om op een kwallerige manier door te zaniken als iemand nadrukkelijk een vorm van spotlost en cynisme etaleert. Tja, logisch natuurlijk, want als zo iemand er wel mee zou instemmen hoefde je daarna niet meer bij ze terug te komen. Die 50 Euro per consult is voor zo'n zachtsprekende theelebberaar natuurlijk altijd mooi meegenomen. [027]
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij zinvol ?

volhoudertje schreef:Therapeuten hebben er namelijk een handje van om op een kwallerige manier door te zaniken als iemand nadrukkelijk een vorm van spotlost en cynisme etaleert.
Daarom heb ik een schurft hekel gekregen aan dat slag theelebberende, zachtsprekende zielknijpers. Wees blij dat je geen therapeut bent, anders zou ik je in bovengenoemde categorie moeten indelen.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat Mystica een manier van door zaniken heeft en een theelebberende zachtsprekende kwal is en dat het maar goed is, dat ze geen therapeut is, want anders had je pas écht een pesthekel aan haar?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wat vind jij zinvol ?

Hee ik drink ook regelmatig koffie hoor ! 001_tongue
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat vind jij zinvol ?

Leeuwtjuh schreef:Dus wat je eigenlijk zegt is dat Mystica een manier van door zaniken heeft en een theelebberende zachtsprekende kwal is en dat het maar goed is, dat ze geen therapeut is, want anders had je pas écht een pesthekel aan haar?
Als ik een paar woorden verander klopt de zin.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat Mystica een manier van door zaniken heeft maar gelukkig geen theelebberende zachtsprekende therapeut is en dat het maar goed is, want anders had je écht een pesthekel aan haar?

Ik heb trouwens geen hekel aan haar. [027]

Maar je kent dat soort weekdierachtige therapeuten toch wel die er alleen maar op uit zijn om iedere client om te toveren in een van gelukzaligheid stralende zombie die met grote glimmende Bambi oogjes de wereld in kijkt en heel de dag rondloopt met een kaakspierkramp verwekkende glimlach? 011
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij zinvol ?

Oh :D Nee, dan ben ik het volkomen met je eens :lol: !!!
volhoudertje schreef:Maar je kent dat soort weekdierachtige therapeuten toch wel die er alleen maar op uit zijn om iedere client om te toveren in een van gelukzaligheid stralende zombie die met grote glimmende Bambi oogjes de wereld in kijkt en heel de dag rondloopt met een kaakspierkramp verwekkende glimlach? 011
Nee, eigenlijk niet. Mijn ervaring met therapeuten zijn meestal dat het van die walvisreddende geitenwollensokken types zijn die veels te veel koffie drinken met biologische koffiebonen waarvoor eerlijk betaald is, achterover geleund op een ergonomische stoel met hun birckenstock-sandalen met sokken zittend 'hmm-mm' zeggen, en die zich afvragen of hun laptoptafeltje wel milieuvriendelijk is, en konijnenvoer eten i.p.v. normaal avondeten en jou daarom maar boos aankijken als je zegt van steak te houden, en verder je gehele complete manier van leven en denken proberen aan te passen, zodat je ineens aan een lidmaatschap van greenpeace vastzit en jezelf wilt vastketenen aan de kerncentrale in Borssele.

Schijnbaar krijg jij andere.
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat vind jij zinvol ?

Als ik een paar mensen kunnen raken heb ,dat ik ergens het verschil gemaakt heb door er te zijn.Door een woord, door een daad,door iets
Dan heeft het zin voor mij.Dat maakt het de moeite ...
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Wat vind jij zinvol ?

Ik moet dan altijd denken aan dat prachtige gedicht van Emily Dickinson: 'If I Can Stop One Heart From Breaking'

If I can stop one heart from breaking,
I shall not live in vain;
If I can ease one life the aching,
Or cool one pain,
Or help one fainting robin
Unto his nest again,
I shall not live in vain.


Ik vond het zo mooi dat ik het gedicht op muziek gezet heb.

De bladmuziek, voor wie er interesse in heeft ...
Spoiler:
Afbeelding
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Wat vind jij zinvol ?

en dat is wat ik bedoel :nod:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)

Terug naar “Vraag van de week”