Hega

Wie van jullie is vegetariër?

Zelf haal ik af en toe weleens vegetarische producten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel vis en kippenvlees eet.
Tevens eet ik ook weleens gehakt als ik ergens anders ben.
Toch probeer ik wel enigzins het eten van vlees in te perken, maar ik merk dat dit erg moeilijk is.
In mijn omgeving is er bijna niemand die vegetarisch eet en dat maakt het ook best wel lastig.
De laatste tijd is er bij mij echter een soort van weerstand ontstaan bij het eten van vlees; dit komt vooral door de ellende die de bio-industrie met zich meebrengt.
Okay; nou zou ik ook biologisch vlees kunnen eten, maar ik heb echt het gevoel dat de meeste mensen iets betaalbaars willen en dan al gauw het goedkopere vlees uit de supermarkt halen.
Tevens heb ik ook het gevoel dat veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.
Zelf koop ik dus regelmatig wel vegetarische producten.
Maar ergens heb ik het gevoel dat dit een druppel op de gloeiende plaat is.
Wie van jullie is eigenlijk vegetariër of eet weleens vegetarisch?
Noordzij

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Wat je zegt herken ik wel een beetje. Al heb ik wel vrienden/kennissen die vegetarisch of veganistisch zijn, wij koken dan ook altijd vegetarisch of veganistisch wanneer zij komen eten. Wat dat betreft, als je die keuze duidelijk maakt, zullen je vrienden daar vast wel rekening mee houden.
Inmiddels begin ik zelf ook wel op de biologische toer te gaan. Voornamelijk inderdaan vanwege de bio-industrie. Ik heb er helemaal niets op tegen om vlees of zuivel producten te eten, maar ik heb wel wat tegen de manier waarop. Zodoende vind ik het erg mooi dat er de optie is tot biologische producten. Alleen is er in mijn supermarkt (Plus) helemaal geen optie om biologisch vlees te kopen, wel melk en eieren. Momenteel doe ik het dus nog maar halfslachtig, wel biologische melk en eieren, maar geen biologisch vlees. Dat komt nog... Het is inderdaad ook duurder, maar dat is je eigen keuze. Wil je dat anderen niet opleggen, tja, dan kun je gewoon geen vlees eten daar. (Of negeren dat je dan wel een keer vlees eet van zielige diertjes.)
Uhm, ik weet niet meer of ik nu eigenlijk een punt had of niet... (met teveel dingen tegelijker tijd bezig...) Maar ik denk in elk geval dat jij die keuze voor jezelf moet maken. Dan is het maar een druppel op een gloeiende plaat, het is er toch weer eentje meer.
Leeuwtjuh

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Als ik vegetariërs op bezoek krijg, zal ik daar rekening mee houden. :nod: Respect voor een ieder enzo.

Afbeelding
Hega

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Tsja; van zo'n advertentie wordt je niet echt blij :(
Audrey

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Ik ben half - half vegatarier. Ik probeer zo min mogelijk vlees te eten, maar ik ontkom er toch niet aan. Als er ergens rulgehakt doorheen zit ofzo, ga ik het er niet tussenuit halen. Maar als er apart vlees word geserveert, sla ik af. Ik hou ook helemaal niet van de smaak van vlees. Ik hou wel van jus, maar vlees vind ik zo'n metaalsmaak hebben. En dan zal je denken --- die ouders van Robi kunnen ook niet koken, maar ik proef het in een restaurant net zo. En wat vis betreft... ik hou wel erg van vis, maar ook dat eet ik maar heel weinig. Mijn ouders vinden het trouwens maar niks dat ik zo weinig vlees eet, omdat ze denken dat ik dan een gebrek aan iets krijg (eiwitten dacht ik) maar ik merk nog niks aan mijn lichaam, dus het zal allemaal wel. Als dat zo is, heb ik ook een gebrek aan vezels omdat ik alleen maar witte broodjes eet, een gebrek aan vitaminen omdat ik bijna nooit fruit eet, en een gebrek aan calcium omdat ik amper zuivelproducten eet / drink. En dan zou ik intussen ook al in het ziekenhuis liggen omdat ik uitgedroogd ben, omdat ik te weinig drink. Dus of ik heb een heel taai lichaam, of het valt allemaal wel mee :nod:
sneeuwtje

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Ben geen vegetarier,maar heb soms periodes dat ik geen vlees eet. Vind het niet erg.
Ik eet altijd biologisch fruit,want ik kan niet tegen bespoten fruit en/of groentes.
Mijn vader is chefkok,jaren lang in de keuken gestaan. We gingen ooit naar een diner ten ere van mijn vader,daar hadden ze als hoofdgerecht kwartel geserveerd( dat is een vogeltje) Ik barstte in tranen uit aan tafel (was 12 ofzo)
Hoe konden ze nou zo'n klein diertje doden om zo mooi op je bord neer te leggen. Daarna heb ik jaren geen vlees gegeten. Zie dat beeld nog steeds van die kwartel. En soms heb ik periodes dat ik veel biefstuk,tartaar en entrecotes eet. Met goede vrijdag eet ik sowieso geen vlees en met pasen ook niet. Ik hoef geen kalkoen met kerstmis.
Leeuwtjuh

Re: Wie van jullie is vegetariër?

sneeuwtje schreef: Ik hoef geen kalkoen met kerstmis.
Ik hoef ook geen kalkoen met kerst.
Doe mij maar een lekker biefstukje.
-Judith-

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Ik eet eigenlijk bijna nooit vlees, omdat ik er geen behoefte aan heb...niet uit overtuiging of zo, maar gewoon omdat ik het niet 'nodig' heb....
Maar af en toe MOET ik gewoon even een biefstukje hebben, of wat filet américain, of een stukje rosbief of ossevlees. Ham eet ik wel regelmatig op mijn brood, maar da's geen vlees vind ik :lol:
RaXz

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Het word ook zo steriel mogelijk gehouden, mooie verpakkingen enzo. En het woord moord wordt vervangen met slacht, je zult nooit in de supermarkt vers vermoord zien staan. :lol:Of dat mensen het zielig vinden dat er in sommige landen hond op het menu staat, mij maakt het niet uit of het nou een hond of een koe is.

In elk geval, ik ben een principiële vegatarier, dus dan maar arme vermoorde plantjes eten. Ik kan ook niet zo goed tegen de bio industrie, ik vraag mij af of mensen weleens stil staan hoe sommige bedrijven zo goedkoop aan vlees komen. Zoals de aanbiedingen van Amerikaanse mega corporaties. Maar ja, uiteindelijk gaat alles toch om ons gerief, dat staat toch in de bijbel?

En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. ;)
angsthaasje

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Ik voel me zwak als ik niet bijna iedere dag mijn stukje vlees eet, vind vlees ook zeer lekker.
Met kerst eet ik ook geen kalkoen maar dat biefstukje komt ook van een dier, ik voel mij geen dierenbeul, in de natuur eten de dieren mekaar ook op en ik zorg zeer goed voor mijn autistische poes en voor mijn parkiet!!
Hega

Re: Wie van jullie is vegetariër?

RaXz schreef: In elk geval, ik ben een principiële vegatarier, dus dan maar arme vermoorde plantjes eten. Ik kan ook niet zo goed tegen de bio industrie, ik vraag mij af of mensen weleens stil staan hoe sommige bedrijven zo goedkoop aan vlees komen. Zoals de aanbiedingen van Amerikaanse mega corporaties.
Dat is nou het vreemde eraan.
Er wordt altijd enorm gediscusseerd over de bio-industrie, maar juist de bio-industrie lijkt voor dit goedkope vlees te zorgen.
Heel veel mensen willen graag dagelijks een stukje vlees eten en voor niet teveel geld.
Dan schiet het ook niet op.
Daardoor blijft de bio-industrie ook draaien.
Althans dat is mijn opvatting; mocht het niet kloppen dan verneem ik dit graag.
Hega

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Als ik bij mijn ouders eet, dan eet ik wel gewoon wat er klaargemaakt wordt.
Maar als ik bij mij thuis eet, dan gebruik ik toch vaak wel tofu of maak hamburgers op basis van soja.
Uit mezelf zou ik niet snel vlees gaan eten, tenzij ik daar echt behoefte aan heb.
Dan neem ik nog weleens vis.
RaXz

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Hega schreef:
RaXz schreef: In elk geval, ik ben een principiële vegatarier, dus dan maar arme vermoorde plantjes eten. Ik kan ook niet zo goed tegen de bio industrie, ik vraag mij af of mensen weleens stil staan hoe sommige bedrijven zo goedkoop aan vlees komen. Zoals de aanbiedingen van Amerikaanse mega corporaties.
Dat is nou het vreemde eraan.
Er wordt altijd enorm gediscusseerd over de bio-industrie, maar juist de bio-industrie lijkt voor dit goedkope vlees te zorgen.
Heel veel mensen willen graag dagelijks een stukje vlees eten en voor niet teveel geld.
Dan schiet het ook niet op.
Daardoor blijft de bio-industrie ook draaien.
Althans dat is mijn opvatting; mocht het niet kloppen dan verneem ik dit graag.
Klopt, geld is ook de cultuur van de wereld. En in feite moet alles wijken voor de menselijke welvaart, uiteindelijk wordt alles gezien om geconsumeert te worden. Dat is ook vaak de motivatie dat we vaak ingrijpen in de natuur, als de natuur reageert op iets doormiddel van een plaag of iets dergelijks dan verdelgen we. Of introduceren we zelfs een inheemse diersoort om het in balans te krijgen. En bedreigde diersoorten worden vaak beschermt met als motivatie dat de kinderen ze nog kunnen zien. En eigenlijk is het in principe precies hetzelfde wanneer iemand geen vlees eet uit schuld gevoel. :lol:
Hega

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Momenteel heb ik met mijn moeder discussies over vegetarisch eten.
Zij veronderstelt dat je daardoor niet genoeg stoffen binnenkrijgt (ijzers, B-vitaminen etc).
En biologisch vlees vind zij te duur.
Maar als ze aldoor vlees bij de Aldi en/of Lidl koopt, dan is het risico dus wel dat dit vlees is uit de bio-industrie.
En daar heb ik dus weer moeite mee.
En daardoor blijft het lastig dit onderwerp.
Betty

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Je hoeft ook niet elke dag vlees te eten toch? :) Op die manier krijg je echt genoeg voedingstoffen binnen,is jouw moeder ook tevreden.
Bibbertje

Re: Wie van jullie is vegetariër?

Ik ben geen vegetarier, ik ben gek op een stukkie vlees en daarbij.. als ik vegetarier zou zijn, dan mag ik ook niet meer mn tanden zetten in een lekkere vent ;) :lol: :nod:

Terug naar “Vraag van de week”