Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

zelfkennis

hoe ver kan zelfkennis gaan?

kan je jezelf ooit echt helemaal kennen?
op voorhand kunnen uitmaken hoe je bv zou reageren in enorme stress situatie, tijdens trauma's of ingrijpende gebeurtenissen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 24 apr 2017 10:59 hoe ver kan zelfkennis gaan?

kan je jezelf ooit echt helemaal kennen?
op voorhand kunnen uitmaken hoe je bv zou reageren in enorme stress situatie, tijdens trauma's of ingrijpende gebeurtenissen?
Honderd procent is perfectie, daar geloof ik niet in.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

Kan jeomtrend zelfkennis spreken over perfectie?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 24 apr 2017 11:29 Kan jeomtrend zelfkennis spreken over perfectie?
In dit geval bedoel ik niemand kent zichzelf 100 % en gelukkig maar.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

Waarom zou te grote zelfkennis negatief zijn volgens jou?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 24 apr 2017 11:41 Waarom zou te grote zelfkennis negatief zijn volgens jou?
Dat staat er niet. Er staat dat mensen zichzelf nooit 100% kunnen kennen. Niet dat grote zelfkennis negatief zou zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

'En gelukkig maar' , wat bedoel je daar dan mee?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 24 apr 2017 10:59Op voorhand kunnen uitmaken hoe je bv zou reageren in enorme stress situatie, tijdens trauma's of ingrijpende gebeurtenissen?
Kunnen anticiperen op je eigen gedrag in stress situaties, bij trauma’s of ingrijpende gebeurtenissen kan heel handig zijn. Het is helaas is het zo dat hier de regel 'al doende leert men' geldt. Het lijkt me een illusie dat je bij dat soort situaties precies kunt voorspellen hoe je zult reageren. Je kunt er hooguit een ruwe inschatting van maken. De vraag lijkt me ingegeven door angst voor het onbekende. Misschien is het beter om die angst te laten varen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 24 apr 2017 11:55 'En gelukkig maar' , wat bedoel je daar dan mee?
Ik bedoel daarmee dat ieder mens bijleert... dingen ontdekt... nooit is uitgegroeid. Het zou saai zijn als iemand zichzelf voor de volle 100% kent en ik geloof ook niet dat het leven ervoor bedoelt is om jezelf op een gegeven moment 100% te kennen. Zelfs hoge Lama´s... en Boeddha en welk persoon dan ook in het heilig der heilige spectrum leert bij en blijft ontdekken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

@Memories,hun leren en ontdekken idd nog dagelijks bij,maar volgens mij ligt dit eerder in kennis,ervaringen en inzichten (licht) bijschaven.
Ik denk niet dat bv een lama na 50 jaar nog nieuwe dingen van zichzelf ontdekt.
Op een bepaald moment komen ze in een persoonlijk evenwicht,die met de jaren alleen maar sterker wordt,en die op den duur door weinig of niets nog uit evenwicht gebracht kunnen worden.
Zoiets wijst op enorm veel zelfkennis,anders ben je zo stabiel niet.

@Volhoudertje,de basis van deze vraag ligt totaal niet bij angst,verre van zelfs.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 24 apr 2017 15:21 Ik denk niet dat bv een lama na 50 jaar nog nieuwe dingen van zichzelf ontdekt.
Dat denk ik juist wel. En ik mag het eerlijk gezegd hopen van wel.
Ik zie niet zo'n verband tussen zelfkennis en stabiliteit. Stabiliteit heeft namelijk met met meerder factoren te maken.
@Volhoudertje,de basis van deze vraag ligt totaal niet bij angst,verre van zelfs.
Tja, het is en blijft een psychologie forum, daarom ga ik al snel denken dat een vraag iets zegt over de persoon zelf.
Maar vertel eens, wat is de basis van je vraag dan? Je verwijst immers nadrukkelijk naar trauma's en ingrijpende gebeurtenissen in iemands leven.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

Hog,ik denk dat zelfkennis en stabiliteit net heel nauw samenliggen.

Zolang je jezelf niet voldoende kent,kan je moeilijk stabiel zijn in je hoofd,je denken,je doen.
Hoe bewuster je bezig bent met jezelf,wat je wil,wie je bent en waar je heen wil,hoe stabieler je acties en reacties zullen zijn.

Tuurlijk is voor stabiliteit over het algemeen meer nodig dan zelfkennis,maar zonder die zelfkennis kan je nooit een stabiel persoon worden denk ik. Is de basis.


Ik denk dat er een verschil is tss evolueren als mens en totaal nieuwe dingen ontdekken uit je persoonlijkheid.
Je blijft je leven lang evolueren,maar ik denk wel dat elke mens op een bepaald moment zichzelf wel kent,incl alle kantjes en hoekjes,die wat moeilijker en minder mooi zijn (toch als je daar intens mee bezig bent, menig mens heeft er ook geen interesse in natuurlijk).


Waarom ik het heb over trauma's,net omdat dat de dingen zijn waarbij je jezelf niet dagelijks kan tegenkomen,de momenten waarop je bv wel versteld(of net niet) kan staan tov je eigen persoon.

Het is niet omdat dit een psy forum is,dat er daarom achter alles een probleem gezocht moet worden,het kan ook gewoon puur uit interesse zijn,interesse in de gedachten van andere mensen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

Maar dan blijft de conclusie voor mij staan dat niemand zich 100% kent.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

ik hoop het eigenlijk wel....
is een doel voor mezelf die ik ooit hoop te bereiken....

is het haalbaar?geen idee.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 25 apr 2017 09:38 ik hoop het eigenlijk wel....
is een doel voor mezelf die ik ooit hoop te bereiken....

is het haalbaar?geen idee.
Nee, dat is niet haalbaar. Niet om je te laten schrikken, maar het lijkt mij een onmogelijk doel. Je zou de allereerste zijn.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 25 apr 2017 09:38 is het haalbaar?geen idee.
Ik sluit me bij Memories aan, het is absoluut onmogelijk dat iemand 100% zelfkennis zou kunnen bezitten.
Waarom zou je dat zo graag willen? Wat is de meerwaarde daarvan?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

waarom?

het lijkt me,eens je oud bent,een perfecte afsluiter van het leven.

zo oud,'wijs',en je weet perfect wie of wat je bent.
dan is het tijd om vredig te kunnen sterven.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

Is dat voor jou de enige reden dat je vredig zou kunnen sterven? Alleen dan? Wat houdt voor jou het leven dan in?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 25 apr 2017 13:09 zo oud, 'wijs', en je weet perfect wie of wat je bent.
dan is het tijd om vredig te kunnen sterven.
Ik wil niet cynisch zijn, maar die 'uiltieme wijsheid' kun je maar beter na een lang leven bereiken. :-)
Maar de crux is dat je daar dus helemaal geen moer aan hebt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

tuurlijk niet,maar ik zou bv niet graag onrustig sterven of bv in een fase van je leven die nog niet afgesloten is.

wat voor mij het leven is,is een heel complex antwoord.

sowieso is het mooi.(los van het feit dat daarom niet alles mooi is die voorbij komt natuurlijk)

je wordt geboren en ik geloof dat je einddoel ergens vastligt.
het pad daarnaartoe kan je min of meer zelf invullen,maar bepaalde gebeurtenissen liggen ook gewoon vast.
het enige wat je daar zelf in te kiezen hebt is de manier hoe je ermee omgaat.

nu,de invulling van je leven is natuurlijk ook je eigen keuze,en dat is net het boeiendste van het leven(voor mij dan)
dagelijks erg op zoek naar meer en dieper en intenser,naar gevoel,echtheid en confrontatie.

net doordat je dan dagelijks ook voor de spiegel komt te staan me jezelf vraag ik me af of je dit ooit af kan krijgen....

wat houdt voor jullie het leven dan in?wat is zelfkennis in jullie ogen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 25 apr 2017 13:23 tuurlijk niet,maar ik zou bv niet graag onrustig sterven of bv in een fase van je leven die nog niet afgesloten is.

wat voor mij het leven is,is een heel complex antwoord.

sowieso is het mooi.(los van het feit dat daarom niet alles mooi is die voorbij komt natuurlijk)

je wordt geboren en ik geloof dat je einddoel ergens vastligt.
het pad daarnaartoe kan je min of meer zelf invullen,maar bepaalde gebeurtenissen liggen ook gewoon vast.
het enige wat je daar zelf in te kiezen hebt is de manier hoe je ermee omgaat.

nu,de invulling van je leven is natuurlijk ook je eigen keuze,en dat is net het boeiendste van het leven(voor mij dan)
dagelijks erg op zoek naar meer en dieper en intenser,naar gevoel,echtheid en confrontatie.

net doordat je dan dagelijks ook voor de spiegel komt te staan me jezelf vraag ik me af of je dit ooit af kan krijgen....

wat houdt voor jullie het leven dan in?wat is zelfkennis in jullie ogen?
Persoonlijk geloof ik dat het leven een cyclus is met eventueel kans op reincarnatie. Het stopt voor mij niet bij de dood, de dood hoort bij het leven en de dood is je levende fase op aarde altijd te slim af, want de dood komt heel vaak op een moment dat je het niet kan gebruiken. Natuurlijk is het goed om jezelf te kennen, maar ik heb lang niet alle wijsheid in pacht, niet over mezelf en niet over anderen. Het is ook zeer goed om met diepgang te leven, om zoals gezegd te groeien. Het enige wat ik weet is dat ik niets weet zeg ik weleens voor de grap. En je kan wel denken in fases te komen dat je alles weet van jezelf, maar er komen altijd momenten dat je daar op terug moet komen. Natuurlijk, het is heel fijn om jezelf erg goed te kennen, dat heb ik ook, maar het is een grote illusie dat je jezelf voor 100% kent of gaat kennen. Hoge geestelijken kennen zichzelf ook niet 100%. En waarom zou je dat willen= Het begint dan op een dwang te lijken... ik moet en ik zou mezelf voor de 100% leren kennen! Het lijkt wel wat op controlfreak gedrag. Ik kan je zeggen, dat ga je echt niet volhouden. Je bent geen robot. En zelfs robots gaan weleens op de hobbel. De Dalai Lama is nog altijd verrast over bepaalde dingen van hemzelf. Nelson Mandela gaf geloof ik aan dat je voorzichtig moet zijn met de bewering jezelf 100% te kennen, gelijk heeft hij. Want het onverwachte is er altijd. Voor iedereen.

Waarom zou het jou wel lukken en al die mensen, plus hoge, allemaal niet?

Ik geloof erin dat we spirituele wezens zijn. Het is goed om jezelf steeds beter te leren kennen. Maar het is ook goed om te zien en te beleven, dat je dat nooit in z'n geheel zou kunnen. Dat is het mysterieuze eraan. En je word ook echt niet gelukkig ervan, als je alles zou weten van jezelf of een ander. Misschien geloof je nu nog dat je vredig kan sterven dan, maar je vergeet dat je ook nog uiteindelijk als oude dame zou kunnen denken, wat jammer, dat ik eigenlijk veel te intensief en veel te veel tijd heb besteed aan mezelf 100% willen kennen en voelen, daardoor heb ik ook veel gemist en ook gemist dat het goed is om nog regelmatig, versteld te staan van jezelf.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: zelfkennis

tengeltje schreef: 25 apr 2017 13:23Wat houdt voor jullie het leven dan in? Wat is zelfkennis in jullie ogen?
Het is de bedoeling om zo veel mogelijk van het leven te genieten en te doen wat binnen je mogelijkheden ligt. Als je daarbij ook nog een beetje rekening houdt met anderen is dat heel prettig. Ik ben een overtuigd Hedonist. [027]

Zelfrespect is veel belangrijker dan zelfkennis.

Ben je tevreden met dit antwoord?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

Zelfrespect is veel belangrijker dan zelfkennis.
En ja... hier ga ik in mee
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
tengeltje
Berichten: 81
Lid geworden op: 23 feb 2016 14:18

Re: zelfkennis

het gaat erniet om of ik met een antwoord tevreden ben,het gaat erom volgens mij meer om dat je zelf tevreden bent met hoe jij in je eigen leven staat.

komt zelfrespect niet na zelfkennis?
kan je zonder zelfkennis zelfrespect hebben?

zelf geloof ik ook zeker niet dat het leven stopt na de dood hier op aarde,maar ik geloof wel dat je je ziel meeneemt naar 'verder'.

om het in extremen uit te drukken,iemand rijdt dronken een persoon dood,pleegt vluchtmisdrijf,knalt zelf tegen een boom en sterft.
die ziel kan niet rustig gestorven zijn,en ik geloof dat je die ziel meeneemt naar een volgend leven.
(los van alles geloof ik ook dat je ergens weet en voelt dat je gaat sterven)

teveel met jezelf bezig zijn.
dubbel.
het wordt egoisme genoemd.

maar daar tegenover moet je ook eerst gelukkig leren zijn met jezelf en op jezelf alvoor je gelukkig kan worden met anderen.

als ik de vraag naar mezelf stel: ben ik egoistisch?
ik geloof het niet.
sociaal zou ik mezelf zeker niet noemen,heb ook geen nood aan 101 (oppervlakkige) contacten en mensen rondom me,maar er zijn toch genoeg mensen waar ik,indien ze het nodig hebben,alles voor laat vallen om ze te helpen(en visa versa)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: zelfkennis

komt zelfrespect niet na zelfkennis?
kan je zonder zelfkennis zelfrespect hebben?
Misschien, maar daarvoor is voldoende zelfkennis hebben meer dan genoeg.
teveel met jezelf bezig zijn.
dubbel.
het wordt egoisme genoemd.
Hoeft het zeker niet te zijn, maar vind erin balans.
maar daar tegenover moet je ook eerst gelukkig leren zijn met jezelf en op jezelf alvoor je gelukkig kan worden met anderen.
Kan ik in mee gaan.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Spiritualiteit”