Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Mythes die echt zijn gebeurd?

Zijn er mythes die echt zijn gebeurd? Derhalve zijn het dan geen mythes meer...

Ik vraag me dit altijd af. Ik denk zelf niet dat er een vrouw met slangenharen bestond (Medusa), maar zou ze bestaan hebben en dat het verhaal ongeveer klopte maar overdreven werd met het stuk over de slangen? Zouden draken heel heel lang geleden niet hebben bestaan? Dit kan je eigenlijk nooit te weten komen (wat 3000/200000 jaar geleden gebeurd is), maar ben ik de enige die hierover nadenkt?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

Gabriël schreef:
Dit kan je eigenlijk nooit te weten komen (wat 3000/200000 jaar geleden gebeurd is)
Ik weet niet precies hoe je dit ziet, maar als daarmee je bedoeling was om aan te geven 3000 tot zoveel jaar geleden, 3000 jaar geleden en langer daar zijn veel dingen over bekend.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

Gabriel16 schreef:Zouden draken heel heel lang geleden niet hebben bestaan? Dit kan je eigenlijk nooit te weten komen (wat 3000/200.000 jaar geleden gebeurd is), maar ben ik de enige die hierover nadenkt?
Tja, wat zullen we daar van zeggen? Gezien het feit dat er nooit skeletten van draken zijn gevonden, lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat deze fabeldieren nooit bestaan hebben.
De Spanjaarden die op zoek gingen naar het legendarische El Dorado hebben deze mythische stad nooit gevonden, maar daar staat tegenover dat de Duitse archeoloog Heinrich Schliemann aan het eind van de 19de eeuw wel degelijk de resten van de stad Troje heeft gevonden, waarvan beweerd werd dat het nooit bestaan kon hebben.

Zo zie je maar, soms is het de moeite waard ergens in te geloven, je droom te volgen en op zoek te gaan naar die pot met goud die te vinden is aan het einde van de regenboog. Wie weet Gabriel, zul jij de wetenschap ooit eens verbazen door een skelet van een draak op te graven. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

De hele bijbel is één grote mythe als je mij het vraagt. Te vaak te letterlijk bekeken, komt niet veel goeds uit.

Behalve de 12 geboden. De rest mag eruit.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

koen0069 schreef:De hele bijbel is één grote mythe als je mij het vraagt. Te vaak te letterlijk bekeken, komt niet veel goeds uit.

Behalve de 12 geboden. De rest mag eruit.
De 10 geboden, bedoel je?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

Memories schreef:
koen0069 schreef:De hele bijbel is één grote mythe als je mij het vraagt. Te vaak te letterlijk bekeken, komt niet veel goeds uit.

Behalve de 12 geboden. De rest mag eruit.
De 10 geboden, bedoel je?
ow ja.
nr 11 = vergeet de tien geboden niet
nr 12 = reserve

011
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

koen0069 schreef:
Memories schreef:
koen0069 schreef:De hele bijbel is één grote mythe als je mij het vraagt. Te vaak te letterlijk bekeken, komt niet veel goeds uit.

Behalve de 12 geboden. De rest mag eruit.
De 10 geboden, bedoel je?
ow ja.
nr 11 = vergeet de tien geboden niet
nr 12 = reserve

011
Trouwens maar goed als je het mij vraagt dat "de rest" wat jij er graag uit zou willen hebben omdat jij vind dat er onder andere niet veel goeds uitkomt niet eruit zal worden gehaald.
Als je dat namelijk zou doen zou je een heilig boek vernielen die heel belangrijk is voor heel veel mensen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: Mythes die echt zijn gebeurd?

Ik kreeg dezelfde soort associatie als Koen, maar in plaats dat ik hier dieper op in ga, wil ik liever op de topic-starter zelf ingaan, want Griekenland, Griekse cultuur en Griekse mythologie was altijd een hobby van mij, hoewel ik nu meer in de Japanse cultuur verdiep…

Om de vraag te beantwoorden is het verstandig meen ik de oorsprong van de term “mythologie” na te gaan. Dat was “spraak”, later kreeg mythe de betekenis van “verslag van gebeurtenissen” of “verhaal.”

Nu de bekende geschiedschrijver Herodotus, die bekend staat dat hij over de oorlog tussen de Grieken en de Perzen schreef, gebruikte zelfs ook verhalen die als legenden of mythen kunnen worden beschouwd. Hij erkende wel dat het lang niet allemaal klopte, tevens was de betekenis ervan zo groot, dat men het gewoon niet kon ignoreren. De lezers moesten zelf maar bepalen wat ze wel of niet geloven, of konden geloven. Dat idee dat een mythe gewoon een verhaal is, eerder fictief dan feit, werd uitgewerkt door Plato, die zich vooral interesseerde in dingen die we kunnen aanvaarden en dingen dat we niet kunnen.

Toch hangen mythen en verhalen vaak wel samen met historie bijv. het is waarschijnlijk dat de Griekse Goden oorspronkelijk mensen waren die zo succesvol waren op de één of andere manier, dat het volk uit grote dankbaarheid hen een goddelijke status gaf.

Mijn persoonlijke interesse in Mythen heeft niet zozeer te maken met dat iets echt gebeurd is of niet, maar heeft een heel andere reden (meer een psychologische), Door de topicstarter vermelde Medusa is trouwens ook een zeer interessant figuur in dat opzicht.
Doordat dit niet het thema van dit topic beperk ik me tot het bovenstaande.

Groet,

Kyron

Terug naar “Spiritualiteit”