Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Oke, ik zal er rekening mee houden.
Aangezien ik hier als gast op jullie forum ben :)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Als je begrippen uit de psychiatrie/psychologie als massahysterie, indoctrinatie, kuddegeest, godcomplex, grootheidswaanzin en andere waanzin neemt zie ik nog enig verband tussen religie en de studie van de menselijke geest..

Verder is het verband me zoek.

Er zijn geen groter misdaden gepleegd dan 'uit de naam van 'God', of zijnde de menselijke interpretatie van een God.
In welke religie dan ook.
En liefde? Die vind ik even grappig als de evolutietheorie in vraag stellen.
Liefde is het enige wat de mens tot goede daden brengt, en het komt helemaal van hemzelf. Geen hoger wezen dat verordoneert tot liefhebben, want dan is het niet echt

Religie laat de mensen oogkleppen dragen, veroordelen en bind ze aan ketenen. Het enige wat je vrij maakt is je open stellen voor een wereld waarin iedereen een plek heeft. Noem me 1 religie die dat doet...
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Ik heb dit topic diagonaal gelezen, waar hier onder andere besproken werd is de belangrijkste kwestie waarmee godsdienstpsychologen mee bezig houden, het verschil namelijk tussen de waarde als universele agape-liefde, die in elke grote godsdienst verkondigd word, en de barbaarsheid die in de loop van de geschiedenis in de naam van God, door bijbel of de koran te zwaaien gepleegd zijn, tegen anders denkende, iemand met een andere seksuele voorkeur, een andere ideologie of huidskleur. Veel filosofen, psychologen en geschiedkundige concluderen daaruit dat religie een belangrijk product is van allerlei vooroordeel en intoleranties. Waar er een zekere toestand word aangetoond dat iemand die gelooft, ook intolerant is. Dat wil nog niet zeggen dat “iedereen” die gelooft, intolerant is, wetenschapsvijandig enz.

Veel heeft te maken met de manier waarop men gelooft. Gordon Allport, een grote bekende in de godsdienstpsychologische wereld, maakte vanuit zijn theorie van de persoonlijkheid een onderscheid tussen extrinsieke en intrinsieke gelovigen.

Intrinsiek betekent hier dat als iemand gelovig is, die werkelijk belang hechten aan de boodschap die zijn godsdienst verkondigt.
Extrinsiek betekent hier dat ook andere motieven dan religieuze meespelen zoals streven naar aanzien en macht.

Het punt is wel dat extrinsieke religieuzen veel talrijker zijn en daarom tot een intolerante drift in zich hebben. Bij intrinsieke godsdienstige mensen is dat niet het geval.

Of iemand al of niet gelooft vind ik persoonlijk weinig interessant. Veel boeiender vind ik de manier waarop mensen met de inhoud van zijn geloof of ongeloof omspringt. Dat betekent niet dat ik de inhoud van het geloof van iemand als onbelangrijk naast me neer leg, toch is dit geen goeie graadmeter om na te gaan wat er in het hoofd van een gelovige mensen afspeelt. Echt dat kan zeer erg verschillend zijn.
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

momo schreef: Religie laat de mensen oogkleppen dragen, veroordelen en bind ze aan ketenen. Het enige wat je vrij maakt is je open stellen voor een wereld waarin iedereen een plek heeft. Noem me 1 religie die dat doet...
Toch is het exact omgekeerd van wat ik beleef aan mijn geloof in Jezus.
Juist mijn ogen zijn opengegaan voor de werkelijkheid.
Wat ik geloof veroordeelt mij niet. Het maakt me juist vrij van oordeel.
Ik ben juist al mijn gebondenheden kwijt (en dat waren er VELE!!!)
Ik heb juist mijn plek gekregen.

Niet voor niets zegt Jezus: "Wie door de Zoon bevrijdt is, zal werkelijk vrij zijn".
Ik zeg dat dit waarheid is.

Nogmaals: ik heb niks met religie. Ik heb iets met relatie.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Wat ik geloof veroordeelt mij niet. Het maakt me juist vrij van oordeel.
Ik ben juist al mijn gebondenheden kwijt etc. etc.
Grappig is dat. Het is voor mij volslagen abracadabra wat hier staat. [027]
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar dat boeit ook helemaal niet.
Waarschijnlijk moet je ook een 'New Born Christian' zijn om dit nog te kunnen volgen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Niet voor niets zegt Jezus: "Wie door de Zoon bevrijdt is, zal werkelijk vrij zijn".
Ik zeg dat dit waarheid is.
Nee, dat is jouw persoonlijke mening die je voordoet als een feit. Je geeft aan dat jij het christelijk geloof op een bepaalde manier belijd. En dat je niets ophebt met religie. A) ik vraag mij af of Jezus (als hij ooit heeft bestaan) dat ooit heeft verteld, B) Je leest iets wat aansluit op jouw geloofsbeeld. En ik snap best dat je dit leuk vind of een argument waardig vind. Maar het is een persoonlijke mening en géén vaststaand feit.
Roady schreef:Toch is het exact omgekeerd van wat ik beleef aan mijn geloof in Jezus. Juist mijn ogen zijn opengegaan voor de werkelijkheid. Wat ik geloof veroordeelt mij niet. Het maakt me juist vrij van oordeel. Ik ben juist al mijn gebondenheden kwijt (en dat waren er VELE!!!) Ik heb juist mijn plek gekregen.
Hierbij geef je aan dat geloof een beleving is. En iedereen heeft weer een andere mening. Gelukkig wel, want anders zou het zo saai worden, op deze aardkloot. Ik vind het fijn dat jij dat zo gelooft als je daar waarde en verrijking uithaalt. En een ander ervaart dat weer anders. Karl Marx schreef ooit eens: "Religion is opium for the people". Sommige mensen zien dat zo, en andere mensen geloven in "iets".
volhoudertje schreef:Grappig is dat. Het is voor mij volslagen abracadabra wat hier staat. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar dat boeit ook helemaal niet.Waarschijnlijk moet je ook een 'New Born Christian' zijn om dit nog te kunnen volgen.
Echt begrijpen doe ik ook niet. Volgens mij moet je daarvoor de instelling hebben dat je in iets gelooft. Ik denk soms religie doet gekke dingen met mensen. Sommige mensen zijn zo blij dat ze iets geloven wat hun vreugde brengt, dat ze dit met je willen delen. Dat ze zelfs op pleinen staan hun geloof te verkondigen, of langs deuren gaan. Ach.. laat ze lekker.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Waar we in dit topic aanschouwelijk onderwijs van krijgen is een zeer “exclusivistische” houding waarmee sommige mensen het christendom verdedigen.

Het exclusivisme ,sluit bijv. de waarde van andere, vreemde godsdiensten/religies ‘uit’. Er zou immers slechts één ware godsdienst bestaan naast vele andere vormen van bijgeloof of afgoderij.

Denk aan de zo dikwijls misbruikte (en verkeerd begrepen) slogan: buiten de christelijke Kerk is er geen heil te vinden.

In deze visie is christendom geen eigenlijke ‘religie’ in de strikte zin van dit woord. Religies zijn in hun ogen immers ‘mensenmaaksels’: humane pogingen om op eigen krachten God te vinden. Het christendom daarentegen zou het resultaat zijn van een goddelijke openbaring.

Vermoedelijk is deze visie voor onze waarde heer Roady erkenbaar?
TheEmperor85

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Kyron schreef: In deze visie is christendom geen eigenlijke ‘religie’ in de strikte zin van dit woord. Religies zijn in hun ogen immers ‘mensenmaaksels’: humane pogingen om op eigen krachten God te vinden. Het christendom daarentegen zou het resultaat zijn van een goddelijke openbaring.
Dat is de essentie van religie juist. Noem eens één religie die zegt 'het is prima als je ons geloofd, maar als je in een andere god geloofd kom je er ook wel hoor'. Een religie die dat beweerd overleefd niet zolang.
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef: Waarschijnlijk moet je ook een 'New Born Christian' zijn om dit nog te kunnen volgen.
Ja ik denk het [027]
Koen0069 schreef: Nee, dat is jouw persoonlijke mening die je voordoet als een feit.
Wat is een feit? Kijk, ik kan dat wat ik geloof niet "bewijzen". Dat komt nog.
Er staan genoeg "profetieen" opgeschreven, dingen die "ooit gaan plaatsvinden".
Kan ik dat bewijzen? Nee, ik kan slechts geloven "dat dit gaat plaatsvinden". Maar daar maak ik me ook niet druk om. Ik vertrouw. Dat is alles.
Hierbij geef je aan dat geloof een beleving is.
Ja dat is waar. Een beleving bij iets waarin ik geloof en op vertrouw.
Kyron schreef: Het exclusivisme ,sluit bijv. de waarde van andere, vreemde godsdiensten/religies ‘uit’.
Dat ben ik niet met je eens. Voordat ik hetgene aannam wat ik nu geloof, heb ik in tal van religies gesnuffeld. Ik noem even new age, het bhoeddisme, het taoisme, het hindoeisme.
In deze visie is christendom geen eigenlijke ‘religie’ in de strikte zin van dit woord. Religies zijn in hun ogen immers ‘mensenmaaksels’: humane pogingen om op eigen krachten God te vinden. Het christendom daarentegen zou het resultaat zijn van een goddelijke openbaring.
Dat klopt: religie heeft weinig met "Gods-dienst" te maken en zodoende brengt het de mens die dit probeert weinig goeds ben ik bang. Dan wordt het een "ik probeer zo goed mogelijk te doen in de hoop dat "God" er blij mee zal zijn". Tenenloperij dus.

Wat God wil, is relatie. Een liefdesrelatie. Hij beweert liefde te zijn. Ik ben er inderdaad tegenaan gelopen als het ware, ik kon er niet meer omheen. En liefde, daaraan wil je je alleen maar overgeven. Iets dat ik in Jezus wel heb gevonden, en in de andere "gods-diensten" die ik "geprobeerd" heb niet. Ja, en daar word je blij van. Zo blij dat sommigen gezellig op de markt staan te evangeliseren 011

Maar dat is niet nieuw denk ik. Een moslim, jehova's getuige en een bhoedist delen ook graag van wat ze meemaken in "dat waar ze in geloven".
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Ja, en daar word je blij van. Zo blij dat sommigen gezellig op de markt staan te evangeliseren 011
Nou, wat je maar gezellig noemt.
Op mij komen dat soort figuren altijd over als enorme stumperds.
Om maar eens een vooroordeel te spuien: het zijn volgens mij allemaal kneusjes die behoorlijk met zich zelf overhoop lagen en hun heil uiteindelijk maar bij God hebben gezocht.
Ik gun het ze van harte dat ze uiteindelijk het geluk gevonden hebben, maar als ik dat soort mensen zie preken en evangeliseren krijg ik er plaatsvervangende schaamte van.
Waar is dat evangeliseren trouwens goed voor? God heeft toch geen reclame campagne nodig? [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

TheEmperor85 schreef:
Kyron schreef: In deze visie is christendom geen eigenlijke ‘religie’ in de strikte zin van dit woord. Religies zijn in hun ogen immers ‘mensenmaaksels’: humane pogingen om op eigen krachten God te vinden. Het christendom daarentegen zou het resultaat zijn van een goddelijke openbaring.
Dat is de essentie van religie juist. Noem eens één religie die zegt 'het is prima als je ons geloofd, maar als je in een andere god geloofd kom je er ook wel hoor'. Een religie die dat beweerd overleefd niet zolang.
Daar denk ik anders over edele Emperor, Het liberaal pluralisme bestaat bijv. langer dan de vorm van christendom die hier verdedigd wordt.

In deze visie zijn alle godsdiensten evenwaardig, en moeten en kunnen elkaar aanvullen. In het Hindoeïsme bijv. kom je dit denken tegen zoals het verhaal van Ramakrishna die ik hieronder even plaats. Het hindoeïsme bijv. bestaat toch al langer dan de “evangelische beweging”, als zijtak van het protestantisme aan het einde van de 19de eeuw ontstaan, die hier verdedigd word. (Het protestantisme in oorspronkelijke vorm in de 16de eeuw.)

“Vier blinden stappen langs de weg en komen een olifant tegen. De eerste blinde voelt aan de slurf en zegt: ‘De olifant is een dikke knuppel.’ De tweede blinde betast een poot en zegt: ‘De olifant is de stam van een palmboom.’ De derde blinde streelt over zijn buik en zegt: ‘De olifant heeft de vorm van een grote kruik’ - en de vierde pakt een oor vast en zegt: ‘De olifant is een zeef.’ En ze beginnen hardnekkig te redetwisten over het eigenlijke uitzicht van de olifant. Een wijze komt langs dezelfde weg en zegt: ‘Hoe kunnen jullie redetwisten? Geen van jullie heeft de ware olifant gezien. De olifant gelijkt niet op een knuppel of een pilaar of een kruik of een zeef. Hij is dat alles en nog veel meer.’ Op dezelfde wijze twisten al degenen over de almachtige God die slechts één enkel aspect van zijn Wezen hebben aanschouwd.”
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef: Waar is dat evangeliseren trouwens goed voor? God heeft toch geen reclame campagne nodig?
Geloof komt door het horen.
Alles wat jij weet en gelooft komt doordat iemand het aan je heeft vertelt of voor je heeft opgeschreven.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Geloof komt door het horen.
Alles wat jij weet en gelooft komt doordat iemand het aan je heeft vertelt of voor je heeft opgeschreven.
Ja slimmerik, dat snap ik ook wel.
Ik vroeg of God een reclame campagne nodig heeft. Ik dacht van niet.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef:
Roady schreef:Geloof komt door het horen.
Alles wat jij weet en gelooft komt doordat iemand het aan je heeft vertelt of voor je heeft opgeschreven.
Ja slimmerik, dat snap ik ook wel.
Ik vroeg of God een reclame campagne nodig heeft. Ik dacht van niet.
Ow ik vond het al zo'n rare vraag 022

Nee ik denk dat niet God er reclamecampagnes op nahoudt. Reclame is feitelijk een manipulatiemiddel om mensen te verleiden tot de aankoop of het verkrijgen van iets, of iemand. En God hoeft niet te manipuleren, lijkt me. En God hoeft ook niet te verleiden.

Ik denk dat dergelijke mensen veel om anderen geven. Het is hen veel waard om anderen hun boodschap te laten horen. Want door het horen..... komt eventueel het geloof. Dat bedoelde ik te zeggen.

Ik zou zeggen: de volgende keer dat je een paar van die stumperds ziet staan, leg dan je eigen hoogmoed 's af en stap 's op ze af. En vraag gewoon 's naar de reden waarom ze jou plaatsvervangende schaamte staan te bezorgen.

Maar volgens mij durf je dat gewoon niet 001_tongue
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Ik denk dat dergelijke mensen veel om anderen geven. Het is hen veel waard om anderen hun boodschap te laten horen.
Zo kun je alles wel goedpraten wat krom is. Het neemt niet weg dat mensen die op straat preken gewoon mega irritant zijn.
Ze vallen mensen ongevraagd lastig en berzorgen overlast.
Ze zijn net zo irritant als straatverkopers die proberen zoveel mogelijk mensen lid te maken van Greenpeace of het WNF.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef: Zo kun je alles wel goedpraten wat krom is. Het neemt niet weg dat mensen die op straat preken gewoon mega irritant zijn.
Ze vallen mensen ongevraagd lastig en berzorgen overlast.
Ze zijn net zo irritant als straatverkopers die proberen zoveel mogelijk mensen lid te maken van Greenpeace of het WNF.
Je bedoelt natuurlijk dat JIJ je lastiggevallen zou voelen.
En dat JIJ dingen irritant vindt.

Je verheft jouw mening tot algemeen aanvaardbare feiten zo te zien????

Ik heb nog nooit een ME-busje gezien om een groepje "over een bepaald onderwerp sprekende" mensen te verwijderen, vanwege de overlast. Wel om allerlei uit de hand gelopen feestjes op te ruimen.

En over krom en recht: wie bepaalt wat recht is? En hoe herken je het kromme daartegenover?
Kun je dat 's uitleggen?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Je verheft jouw mening tot algemeen aanvaardbare feiten zo te zien????


Straatverkopers die je proberen lid te maken van Greenpeace of het WNF zijn gewoon heel erg irritant, hoor. Daar is vrijwel iedereen het over eens.
Ze hoeven niet meteen met een ME busje afgevoerd te worden, we leven immers in een tolerant land, maar ze zijn weldegelijk een plaag, hoor. [027]
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef:
Roady schreef:Je verheft jouw mening tot algemeen aanvaardbare feiten zo te zien????


Straatverkopers die je proberen lid te maken van Greenpeace of het WNF zijn gewoon heel erg irritant, hoor. Daar is vrijwel iedereen het over eens.
Ze hoeven niet meteen met een ME busje afgevoerd te worden, we leven immers in een tolerant land, maar ze zijn weldegelijk een plaag, hoor. [027]
Ik lees nog steeds jouw mening.
:lol:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Ik lees nog steeds jouw mening. :lol:
Voer de zoekopdracht 'straatverkopers' maar eens in bij Google. 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef:
Roady schreef:Ik lees nog steeds jouw mening. :lol:
Voer de zoekopdracht 'straatverkopers' maar eens in bij Google. 001_tongue
Goed, er zijn blijkbaar een paar mensen die jouw mening delen :badgrin:
Ik vind dat juist een uitdaging. Kun je mooi oefenen in nee-zeggen enzo als er weer een krantenverkoper staat. "Hoe zeg ik nee zonder me schuldig te voelen" 011
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Ik vind dat juist een uitdaging. Kun je mooi oefenen in nee-zeggen enzo als er weer een krantenverkoper staat.
"Hoe zeg ik nee zonder me schuldig te voelen" 011
Schuldig voelen? Nee hoor, ik zou eerder zeggen dat het er om gaat 'nee' te zeggen zonder geïrriteerd te zijn.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef: Schuldig voelen? Nee hoor, ik zou eerder zeggen dat het er om gaat 'nee' te zeggen zonder geïrriteerd te zijn.
Dat kan ook een uitdaging zijn inderdaad :)
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

De religie word door deze straatbekeringsijver inderdaad als een eender welke menselijke activiteit, zoals de commerce, de politiek, waar de sluwste wint, maar niet altijd de meest eerlijke en gezondste.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Kyron schreef:De religie wordt door deze straatbekeringsijver inderdaad als een eender welke menselijke activiteit,
zoals de commercie, de politiek, waar de sluwste wint, maar niet altijd de meest eerlijke en gezondste.
Je zou ook kunnen stellen dat je een bepaalde psychische gesteldheid moet hebben om op straat te gaan preken.
Het fanatisme waarmee het geloof door dit soort mensen wordt verkondigd is een indicatie dat er in de bovenkamer waarschijnlijk iets niet helemaal in orde is.
Het zijn vaak kneusjes die een dreun in het leven gehad hebben en hun heil bij God zijn gaan zoeken.
Het zijn ook mensen die geen normaal referentiekader meer lijken te hebben.
Een eigenschap die ze gemeen met andere fanatici en mensen die er extreme opvattingen op na houden.

Op straat het geloof verkondigen valt in een geseculariseerde samenleving eigenlijk onder de noemer ‘asociaal gedrag ’.
En laten we vooral blij zijn dat het winkelende publiek slechts sporadisch wordt lastig gevallen door dit soort Farizeeërs.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef: Je zou ook kunnen stellen dat je een bepaalde psychische gesteldheid moet hebben om op straat te gaan preken.
Het fanatisme waarmee het geloof door dit soort mensen wordt verkondigd is een indicatie dat er in de bovenkamer waarschijnlijk iets niet helemaal in orde is.
Het zijn vaak kneusjes die een dreun in het leven gehad hebben en hun heil bij God zijn gaan zoeken.
Het zijn ook mensen die geen normaal referentiekader meer lijken te hebben.
Een eigenschap die ze gemeen met andere fanatici en mensen die er extreme opvattingen op na houden.

Op straat het geloof verkondigen valt in een geseculariseerde samenleving eigenlijk onder de noemer ‘asociaal gedrag ’.
En laten we vooral blij zijn dat het winkelende publiek slechts sporadisch wordt lastig gevallen door dit soort Farizeeërs.
Ik denk dat het weinig met een psychische gesteldheid heeft te maken. Wel met een geestelijke gesteldheid. Die mensen hebben een passie.

Dat je ze met Farizeeers vergelijkt, gaat een beetje mank.
Farizeeers waren juist uit op de ondergang van Jezus en probeerden hem waar ze konden maar vast te zetten, wat ze overigens niet lukte. Uiteindelijk waren zij het die Jezus gekruisigd hebben.

Jezus had geen probleem met Farizeeers. Andersom wel.
Dus wie had er nu een gezonder referentiekader? Die farizeeers? Of Jezus?

Terug naar “Spiritualiteit”