Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef:Het hangt er uiteraard van af wat jij je bij zo’n discussie voorstelt, maar het lijkt mij dat forumdiscussies waarin de vraag 'Darwin of Schepping' of 'Oerknal of Het Boek Genesis' centraal staat van meet af aan gedoemd zijn te mislukken.
Deze vragen hebben ook weinig meer met psychologie te maken, lijkt me.
Door de kwestie zo te stellen (wat meestal ook gebeurt) krijgen mensen het idee van twee uitersten waartussen ze hebben te kiezen. Het zoeken naar een verband tussen de twee levert meer op dan zeggen dat de waarheid zich in het ene uiterste bevindt en dat het andere vol leugens is.

Van de algemene waarheidsbeleving is psychologie inderdaad slechts een klein onderdeel. Als we ons niet op de psychologie zouden fixeren, maar ook andere wetenschappen en religies zouden betrekken, zouden misschien meer mensen een zinnig woordje kunnen zeggen.
TheEmperor85 schreef:Either way, vind ik het wat sterk uitgedrukt dat er verlossing zal zijn.
Je mening is begrijpelijk, maar is niet elk leed eindig? Stel dat er na het leven niets is, dan betekent dat dat je bewustzijn verdwijnt en dus met het sterven verlost wordt van alle pijn.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
TheEmperor85

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Radius schreef:
TheEmperor85 schreef:Either way, vind ik het wat sterk uitgedrukt dat er verlossing zal zijn.
Je mening is begrijpelijk, maar is niet elk leed eindig? Stel dat er na het leven niets is, dan betekent dat dat je bewustzijn verdwijnt en dus met het sterven verlost wordt van alle pijn.
Ok, maar dan is het iets heel raars om tegen mensen in lichamelijke of psychisch ongemakken te zeggen. "Trek het je niet aan dat je elke dag pijn heb, als je dood ben gaat het vast stukken beter" ?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

TheEmperor85 schreef:Ok, maar dan is het iets heel raars om tegen mensen in lichamelijke of psychisch ongemakken te zeggen. "Trek het je niet aan dat je elke dag pijn hebt, als je dood ben gaat het vast stukken beter" ?
Ja, dat lijkt me inderdaad heel erg raar als iemand dat zou zeggen. Maar weet je nog merkwaardiger is?
Dat is precies wat de 'heilige' Moeder Theresa het grootste deel van haar leven deed.
Deze gelovige vrouw verkocht stervenden niets anders dan loze praatjes en onthield ze medische zorg
omdat het lijden hen dichter bij God zou brengen en hun zieltjes gewonnen konden worden.
Echt gedrag dat een Nobelprijs en heiligverklaring waardig is. En heldin in de naam van God.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Radius schreef: Bovendien zou een tweede discussie over de relatie tussen religie en wetenschap op een forum met gemengd publiek meer interessante perspectieven opleveren.
Wat houd je tegen? :lol:
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Goede Morgen Roady,
Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt. Ik hou ook van een goede discussie. Maar zoals ik al zei: het was niet mijn insteek om een discussie over "het christelijke geloof" te starten, aangezien dit voor mij geen discussiepunt meer is. Voor mij is Jezus waarheid. Punt.
Misschien open ik deze zelfde discussie nog 's op een christelijk forum. Ik denk dat er dan een heel andere discussie ontstaat. Wat dat betreft heb ik zelf veel geleerd van dit topic, uiteraard dankzij de reacties die erop kwamen. So: thanks hey
Ik vind het moedig in ieder geval van u, dat je uit het evangelisch getto(site) afdaalt, naar het dal van de mensen. Zo kom je makkelijker jouw blinde vlekken tegen, dan in clubs of sites waar de eenoog koning is.

Men kan namelijk zozeer vervuld zijn van het ongewone, in uw geval, God, Jezus Christus, dat er zich voor het normale een blinde vlek ontwikkelt. Nu, midden in die vlek ligt een brug; Bruggen gaan namelijk open voor alle boten.

Om het eens in een taal te zeggen die u meer vertrouwd is:

In de Bijbel komt men bijv. ook een referentie naar de blinde plek tegen: Jezus beschuldigt de farizeeërs dat zij wel letten op de splinter in het kijkers van de ander, maar de balk in eigen knikker niet zien. Hierbij worden persoonlijke gebreken en de neiging anderen makkelijker te beoordelen dan zichzelf verstaan.
Ik had juist de link naar de persoon Jezus willen leggen in dit topic. Juist omdat ik zelf niet afdoende had aan "psychologische" kennis of kunde om mijn eigen problemen aan te pakken. Juist in het "pastorale" (dat is het feitelijk, besef ik mij ineens sterk) heb ik de feitelijke oplossing gevonden. Geen lapmiddel, geen trucjes, geen kennis over mijn probleem, geen aanleren van technieken, nee, "oplossing". Zonder afhankelijkheid van welke therapeut dan ook.
Persoonlijk denk ik inderdaad dat voor sommige type gelovigen (meer bepaald christenen die een sola scriptura leer erop nahouden, dus meer de protestantse tak van het christendom) in sommige gevallen een pastorale aanpak meer effectief is, dan welke normale therapeutische therapie.

Een ervaring van hulpverleners is bijvoorbeeld dat protestanten minder makkelijk met herinneringen van oorlog voor de dag komen bijv. dan katholieken agnosten atheïsten of in het algemeen niet-protestanten. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de ‘vrolijke theologie’, die je bij sommige type gelovigen tegenkomt. Als je echt een kindje van God bent, denken veel protestantse christenen, dan hoef je niet verdrietig of bang te zijn.

Eventjes een voorbeeldje gegoocheld… Aanschouwelijk onderwijs is meer effectief (zie laatste alinea op de onderstaande site:)

http://www.gcvreugdenhil.nl/attachments ... v_2011.pdf

Voor andere protestanten is angst een taboe. In therapie vind men bijv die ‘vrolijke theologie’ terug, dat een obstakel kan vormen bij de verwerking van kwetsuren.

Dan kan het zelfs effectief zijn, om voor de behandeling met een soort “bijbelstudie” te starten. Voor velen is het bijv. een openbaring dat Jezus, als Zoonlief van God, toch ook gevoelens had. Hij werd razend in de tempel, was triest, aan het kruis klaagde hij. Het is een weinig gebruikelijke methode om eerst het beeld dat men van God gevormd heeft ter discussie voor te leggen en dan pas over te gaan tot een professionele therapie, maar vanuit intellectuele eerlijkheid dient gezegd te worden dat mensen die op deze manier werken, goede resultaten bereiken.
Dank je wel voor het aanbod
Het is ook een discussie tussen ons twee geworden valt me op
Zoals je merkt valt dat nogal mee. Als je te éénzijdig overkomt, dan is er de keizer en Volhoudertje als de kippen bij om je van nuancering (hoewel nuancering :tongue: ) te voorzien, gevolgd door Radius, die u een steuntje in de rug geeft. ;)
Oh is dat zo? Dan zijn er in elk geval meer lezers dan meediscussierende schrijvers

Bij mij rijst de nieuwsgierigheid of er ook christelijke lezers zijn die zich in mijn visie herkennen....
Ook misschien christenen die zich NIET in jouw visie herkennen. Zelfs binnen de kleine tak van het protestantisme: de evangelicals is het me toch opgevallen hoe groot de verdeeldheid tussen evangelicals onderling is, toen ik eens een evangelical site een tijdje observeerde.

Hoe groot de verdeeldheid daar heerst… Vijandelijkheden, ruzie, twisten enz. waarvan Paulus leerde dat het werken van het vlees zijn, in plaats van het werken van de Geest. ;)

Sommige blinde vlekken, beste Roady, zijn zeer zichtbaar voor anderen, maar niet voor zichzelf.

Groet,

Kyron
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef:
Radius schreef: Wellicht zou het helpen de discussie breder te trekken. Voor christenen is Jezus de verlosser, maar ook niet-christenen kunnen lijden en verlost worden.
Het zou de discussie inderdaad een stuk makkelijker maken als je de nadruk zou verleggen naar lijden en het verlangen naar verlossing. Die verlossing hoef je niet bij de aanvaarding van Jezus te leggen, dat is immers een strikt persoonlijke keuze.
De vraag is dan misschien wel meer: wat versta je onder verlossing?
Dat heeft m.i. alles te maken met "los-maken". En is dit mogelijk?
En kan een mens zichzelf ver-lossen of heeft hij hierbij iemand anders nodig?

Toch maar weer on-topic: Kan de kennis die de wetenschap "psychologie" de mens verlossen van?
(ja van wat eigenlijk....)
Het hangt er uiteraard van af wat jij je bij zo’n discussie voorstelt, maar het lijkt mij dat forumdiscussies waarin de vraag 'Darwin of Schepping' of 'Oerknal of Het Boek Genesis' centraal staat van meet af aan gedoemd zijn te mislukken.
Deze vragen hebben ook weinig meer met psychologie te maken, lijkt me.
Nee doe maar niet, die discussies heb ik al teveel gevoerd :lol:

Toch kunnen dit hele wezenlijke vragen zijn bij de beeldvorming van de wereld waarin we leven.
Het scheppingsverhaal geeft immers een heel ander beeld dan de evolutie-theorie, en ook een ander zelfbeeld, als je bepaalde dingen op jezelf gaat betrekken.
Met-God geeft een heel ander beeld dan zonder-God. Ikzelf geloof dat dit soort zaken een grote invloed heeft op het welzijn van de mens. En het verkrijgen van een zekere staat van welzijn is toch een vrij algemeen doel in de hulpverlening? Tenminste wel het doel van een hulpvrager...
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

TheEmperor85 schreef:Ok, maar dan is het iets heel raars om tegen mensen in lichamelijke of psychisch ongemakken te zeggen. "Trek het je niet aan dat je elke dag pijn heb, als je dood ben gaat het vast stukken beter" ?
Dat zou inderdaad een botte manier zijn om met mensen om te gaan, vooral als ze in nood zijn. In religie in het algemeen heeft naastenliefde een centrale rol, dus natuurlijk probeer je een medemens naar eigen vermogen van zijn leed af te helpen. Dat kan zijn door fysieke genezing of geestelijke ondersteuning.

Overigens heeft moeder Theresa zich haar levenlang belangeloos ingezet voor hen in nood. Ze mag dan geen arts zijn, ze heeft vele monden gevoed, lijven gekleed en onderdak gegeven en kinderen onderwijs geboden. Dat ze dit deed vanuit christelijk standpunt is misschien voor sommigen een reden tot veroordeling en helaas worden er ook onwaarheden over haar verkondigd. De prijs heeft ze overigens geweigerd en het bedrag is bij de armen terecht gekomen.
Roady schreef:De vraag is dan misschien wel meer: wat versta je onder verlossing?
Dat heeft m.i. alles te maken met "los-maken". En is dit mogelijk?
En kan een mens zichzelf ver-lossen of heeft hij hierbij iemand anders nodig?
Wat denk je van verlossing van het aardse lijden? Mijns inziens is dit tijdens het leven alleen mogelijk door te leren van anderen. De een leert daarin gemakkelijker dan de ander. Neem Boeddha als voorbeeld, voor hem was het zien van leed en ongelijkheid voldoende aanleiding om zelf op zoek te gaan naar diepere waarheden. Anderen horen de boodschap van dit soort meesters en besluiten deze nader te bestuderen. Het wiel hoeft tenslotte niet te worden heruitgevonden, maar er moet wel vraag zijn naar wielen, wil men zich bereid vinden de bestaande kennis te onderzoeken (of een nieuwe oplossing te bedenken).
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Radius schreef:Overigens heeft moeder Theresa zich haar levenlang belangeloos ingezet voor hen in nood. Ze mag dan geen arts zijn, ze heeft vele monden gevoed, lijven gekleed en onderdak gegeven en kinderen onderwijs geboden. Dat ze dit deed vanuit christelijk standpunt is misschien voor sommigen een reden tot veroordeling en helaas worden er ook onwaarheden over haar verkondigd. De prijs heeft ze overigens geweigerd en het bedrag is bij de armen terecht gekomen.
Mensen zijn doorgaans de hypocriete mening toegedaan dat er over de dode niets dan goeds te melden valt, maar
Moeder Theresa was alles behalve een heilige. Maar daar willen veel van haar 'fans' natuurlijk niets van weten.
Ze had de beschikking over miljoenen, maar bood stervenden geen enkele medische verzorging, maar gaf ze in plaats daarvan het woord van God
en de loze belofte dat ze in de hemel zouden komen als ze zich zouden bekeren.
Wat er dus gewoon op neerkomt dat ze mensen liet creperen. Dat zijn geen onwaarheden, dat zijn bewezen feiten.
Moeder Theresa heeft de Nobelprijs ook niet geweigerd, ze weigerde na het in ontvangst nemen van de prijs aan te schuiven aan het feestelijke banket,
omdat ze van mening was dat het geld dat daaraan uitgegeven was beter aan de armen geschonken had kunnen worden.

De handelwijze van Moeder Theresa en haar zusters kan niet anders dan wreed en harteloos genoemd worden. Deze vorm van ‘zorg’ bieden aan stervenden is de meest bedenkelijke en verwerpelijke manier om de boodschap van Jezus Christus te verspreiden.
Moeder Theresa was geen heilige, maar een heks.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Daarover zullen we het dan niet eens worden. De kritiek op moeder Theresa voor zover die aan mij bekend is, is voornamelijk afkomstig van Indiase landgenoten die niet konden waarderen dat de wantoestanden in hun land internationale aandacht kregen. Nu is dat een verschijnsel dat niet zozeer tot India beperkt is. Opmerkelijk is bijvoorbeeld ook hoe arme delen van Beijing in de aanloop naar de Olympische Spelen van 2008 werden dichtgetimmerd en afgezet, of zelfs geheel met de grond gelijk werden gemaakt. Dit ter bescherming van nationale trots, ten koste van arme burgers. Ook in de westerse samenleving is het niet ongewoon dat fouten worden afgedekt.

Daarbij kan geld maar eens worden uitgegeven. Als ik geef aan het Leger des Heils maar niet aan de Hartstichting, dan betekent dat niet dat ik mensen tekort doe. Theresa investeerde in onderdak, voedsel en onderwijs. Een prima zaak in mijn ogen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Radius schreef:Theresa investeerde in onderdak, voedsel en onderwijs. Een prima zaak in mijn ogen.
Zoals ik al zei, de 'fans' willen niets kwaads over haar horen.
Ook dat beeld hoort bij de relatie tussen pyschgologie en Jezus, mensen laten zich heel makelijk bij de neus nemen.
Je verwacht van een oud dametje dat het grootste deel van haar leven een katholieke zuster is geweest inderdaad niet dat ze haar hand op hield bij dictator Duvalier van Haïti, van haar miljoenen amper iets uitgaf aan de noodlijdenden en dat er in haar tehuizen onhygiënische toestanden heerstten.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef: De handelwijze van Moeder Theresa en haar zusters kan niet anders dan wreed en harteloos genoemd worden. Deze vorm van ‘zorg’ bieden aan stervenden is de meest bedenkelijke en verwerpelijke manier om de boodschap van Jezus Christus te verspreiden.
Moeder Theresa was geen heilige, maar een heks.
Ik ken haar slechts van horen zeggen en af en toe zien in nieuwsberichten.
Ze had "iets" met Jezus en zette zich blijkbaar in voor anderen.

Een heks is uit op controle en manipulatie. Ik zie de vergelijking met mevr. Theresa niet.

En als je jezelf vergelijkt met mevr. Theresa, wie doet het dan beter?
En hoe zou God dat zien? Ben jij beter in Gods ogen dan mevr. Theresa?
Zoals ik al zei, de 'fans' willen niets kwaads over haar horen.
Maar jij wilt niets goeds in haar zien. Ik weet zeker dat je ook iets goeds over haar kunt noemen.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:En hoe zou God dat zien? Ben jij beter in Gods ogen dan mevr. Theresa?
Hoe God dat zou zien zal me werkelijk een biet wezen.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Je durft er niet eens een mening over te hebben ....

:tongue:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Je durft er niet eens een mening over te hebben .... :tongue:
Oh jawel, hoor. 011
Roady schreef:En als je jezelf vergelijkt met mevr. Theresa, wie doet het dan beter?
Ik, want ik heb nooit de hand geschud van een dictator, ik heb nooit zieken onder valse voorwendselen een sterfhuis binnen gelokt. Ik heb nooit medicatie aan stervenden onthouden en ze niets anders aangeboden dan de valse belofte dat ze in de hemel zouden komen als ze zich zouden bekeren. Ik heb nooit miljoenen die voor de allerarmsten bestemd waren weggesluisd.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

volhoudertje schreef:
Roady schreef:Je durft er niet eens een mening over te hebben .... :tongue:
Oh jawel, hoor. 011
Nou toe dan?? Toe dan?? :D
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Nou toe dan?? Toe dan?? :D
Je hebt je antwoord al, hoor.

Merkwaardig eigenlijk, mensen worden nog steeds boos als je iets ten nadele van de 'heilige' Moeder Theresa durft te zeggen.
De krtische stemmen over haar 'nobele werk' gingen ruim twintig jaar geleden al op,
maar de mythe of het geloof in de oprechtheid en zuiverheid van deze katholieke 'engel des doods' is kennelijk hardnekkiger dan de pijnlijke waarheid.
* Liebe Macht Frei *
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Hmm niet echt antwoord op de vraag....

[zucht]
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Radius schreef:
TheEmperor85 schreef:Ok, maar dan is het iets heel raars om tegen mensen in lichamelijke of psychisch ongemakken te zeggen. "Trek het je niet aan dat je elke dag pijn heb, als je dood ben gaat het vast stukken beter" ?
Dat zou inderdaad een botte manier zijn om met mensen om te gaan, vooral als ze in nood zijn. In religie in het algemeen heeft naastenliefde een centrale rol, dus natuurlijk probeer je een medemens naar eigen vermogen van zijn leed af te helpen. Dat kan zijn door fysieke genezing of geestelijke ondersteuning.
Mooi woord “naastenliefde” Radius,

Is op zich ook een humanistisch ideaal, als een soort van, ja hoe zou ik het zeggen: “soort basisliefde”…

De al of niet authenticiteit ervan kun je merken aan:

- volledig missen van exclusiviteit.
- eenheid met alle mensenkinderen, mensdom als een eenheid
- eigenheid die op de eerste plaats ligt in het mens-zijn, die wij allemaal gemeen hebben
- proberen tot de kern door te stoten: Als ik een mens alleen globaal- oppervlakkig observeer, ontdek ik in hoofdzakelijk de verschillen die ons allen scheiden van elkaar. Maar stoot ik bij de ander door tot de hart, dan ontdek ik in hem onze gezamenlijke individualiteit, onze fundamentele verbondenheid als het ware.

Een godsdienst die deze basiskenmerken mist, mist voor mij in ieder geval ook overtuigingskracht.

Fundamentalisme bij moslims of christenen moslims misbruikt zijn religie. Het kenmerk van een authenticiteit is naastenliefde en vrede. Niet hoeveel er met bijbel of koran gezwaaid word.
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Hey Kyron,
Ik vind het moedig in ieder geval van u, dat je uit het evangelisch getto(site) afdaalt, naar het dal van de mensen. Zo kom je makkelijker jouw blinde vlekken tegen, dan in clubs of sites waar de eenoog koning is.
Och moedig... dat weet ik niet. Ik denk dat iedereen wel z'n getto heeft, die hoeft niet kerkelijk te zijn (als je dat bedoelde).
Men kan namelijk zozeer vervuld zijn van het ongewone, in uw geval, God, Jezus Christus, dat er zich voor het normale een blinde vlek ontwikkelt. Nu, midden in die vlek ligt een brug; Bruggen gaan namelijk open voor alle boten.
Het is maar wat je als normaal beschouwt toch?
In de Bijbel komt men bijv. ook een referentie naar de blinde plek tegen: Jezus beschuldigt de farizeeërs dat zij wel letten op de splinter in het kijkers van de ander, maar de balk in eigen knikker niet zien. Hierbij worden persoonlijke gebreken en de neiging anderen makkelijker te beoordelen dan zichzelf verstaan.
Yep. Helemaal mee eens.
Persoonlijk denk ik inderdaad dat voor sommige type gelovigen (meer bepaald christenen die een sola scriptura leer erop nahouden, dus meer de protestantse tak van het christendom) in sommige gevallen een pastorale aanpak meer effectief is, dan welke normale therapeutische therapie.
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
Ik weet wel dat ik mijn genezingen vrijwel altijd in gebed heb ontvangen, samen met anderen.
Dat heeft niet zozeer met de scripta te maken, maar wel met de Geest achter de scripta.
Die is het die uiteindelijk vrijmaakt en geneest. En daar mag ik gelukkig van meepraten.
Een ervaring van hulpverleners is bijvoorbeeld dat protestanten minder makkelijk met herinneringen van oorlog voor de dag komen bijv. dan katholieken agnosten atheïsten of in het algemeen niet-protestanten. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de ‘vrolijke theologie’, die je bij sommige type gelovigen tegenkomt. Als je echt een kindje van God bent, denken veel protestantse christenen, dan hoef je niet verdrietig of bang te zijn.
Het tralala-gehalte wat ik ook wel herken van sommige kerken, kan inderdaad afschrikkend werken en de indruk wekken dat er geen andere emoties aanwezig mogen zijn. Hier ben ik zelf gelukkig vrij van. Ik leer juist mezelf steeds meer te aanvaarden in wie ik ben, maar ook in het hele scala aan emoties dat ik kan ervaren. Alles mag er zijn.
Voor andere protestanten is angst een taboe. In therapie vind men bijv die ‘vrolijke theologie’ terug, dat een obstakel kan vormen bij de verwerking van kwetsuren.
Niet alleen voor protestanten. Mensen willen uberhaupt weinig over angst weten.
Maar er kunnen inderdaad dergelijke blokkades bestaan. Zo kan ik er nog veel meer bedenken :)
Ook misschien christenen die zich NIET in jouw visie herkennen. Zelfs binnen de kleine tak van het protestantisme: de evangelicals is het me toch opgevallen hoe groot de verdeeldheid tussen evangelicals onderling is, toen ik eens een evangelical site een tijdje observeerde.
Hoe groot de verdeeldheid daar heerst… Vijandelijkheden, ruzie, twisten enz. waarvan Paulus leerde dat het werken van het vlees zijn, in plaats van het werken van de Geest. ;)
Yep I know. Het zijn net mensen he 011
Heb aub niet de misvatting die ik had toen ik voor het eerst een kerk binnenwandelde.
Ik moest een aantal keren flink de neus stoten voordat ik erachterkwam dat er vooral doodnormale en lauwe mensen zitten. Dat was echt een tegenvaller voor me. Hoe naief was ik dus....

Over blinde vlekken gesproken....
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:Hmm niet echt antwoord op de vraag.... [zucht]
Niet tevreden met mijn antwoord? Wat was je vraag ook weer?
Ik lees 'Nou toe dan?'. Dat kan van alles zijn, hoor!
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Dag Roady,
Geen idee wat je hiermee bedoelt.
Ik bedoel daarmee dat de inhoud van de theologie van een gelovige soms een obstakel kan vormen voor genezing, daarom is het goed om op een respectvolle wijze deze te neutraliseren. Daar heb in de bijdrage waar je op reageerde een voorbeeld van gegeven.
Ik weet wel dat ik mijn genezingen vrijwel altijd in gebed heb ontvangen, samen met anderen.
Zoals dit bedoel je?:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... breda.html
Het tralala-gehalte wat ik ook wel herken van sommige kerken, kan inderdaad afschrikkend werken en de indruk wekken dat er geen andere emoties aanwezig mogen zijn. Hier ben ik zelf gelukkig vrij van. Ik leer juist mezelf steeds meer te aanvaarden in wie ik ben, maar ook in het hele scala aan emoties dat ik kan ervaren. Alles mag er zijn.
Fijns dat je liedjesrepertoire zich niet alleen tot “opwekkings-liedjes” beperkt, Roady… :)
Yep I know. Het zijn net mensen he
Juist ja, gelovige mensen kunnen om een voorbeeldje te geven ook psychotisch worden hé. Het enige verschil is dat men dan niet “de koning van Engeland” bent, maar “Mozes”, “God”, of “iemand die de bijbel geschreven heeft” …

Dit zuig ik niet uit mijn duim hoor. Deze beroemdheden heb ik mogen ontmoeten in mijn leven, of een naaste familielid ervan… :)

In wezen maken deze mensen achter dat masker, een diep lijden door, laten we dat niet vergeten.

Mijn schoonzus heeft bijv. ook schizofrenie, komt toevallig uit een evangelisch milieu. Zij hebben daar de benen van hun lijf gebeden, om haar te genezen. Ondanks de goede bedoelingen, blijft ze gewoon haar schizofrenie behouden.
Heb aub niet de misvatting die ik had toen ik voor het eerst een kerk binnenwandelde.
Ik moest een aantal keren flink de neus stoten voordat ik erachterkwam dat er vooral doodnormale en lauwe mensen zitten. Dat was echt een tegenvaller voor me. Hoe naief was ik dus....
Ik wil voor de duidelijkheid wel even melden, dat ik niemand op zal neerkijken dat ze gelovig of niet gewoon: “mens-zijn”… Het is dacht ik zelfs iets wezenlijke van het christendom waar het “woord toch “vlees” is geworden, nietwaar. In deze manier bekeken was Jezus ook niets menselijks vreemd.

Zich volledig bewustzijn van zijn menselijkheid betekent daarom te beseffen dat: Ik ben mens en niets menselijks is mij vreemd; dat dus een ieder als het ware de gehele mensheid in zich draagt, in elk van ons leeft de heilige net zo goed als de schurk; of zoals Goethe het zei, dat er geen misdaad te bedenken valt waarbij men zichzelf niet in de plaats van de bedrijver van die misdaad zou kunnen voorstellen. Als dat zo zou zijn dat in elk mens een heilige en een schurk zich bevinden, om het eens zeer zwart-wit te stellen: dan hangt het er vanaf wie het meeste voedsel krijgt, de heilige of de schurk, welke van de 2 op de voorgrond zal staat.

Nu is het natuurlijk niet zo zwart-wit hoor, de tinten zijn meestal gemengd; kortom de mens is humoristisch… Zo kunnen we lachen met elkaar, en zo is het wellicht goed. :)

Los daarvan is die verdeeldheid op die evangelische sites wat ik bespeurde wel begrijpelijk, iedereen legt de bijbel uit zoals hij denkt dat het een juiste interpretatie is, en ieder is natuurlijk ervan overtuigd dat zijn interpretatie juist is.

Ik krijg vaak de indruk dat zij het niet eens kunnen worden over de zotste onderwerpen: bijvoorbeeld de “slang” in de bijbel, en de “ezelin” in de bijbel…Sommige denken werkelijk dat deze beesten “werkelijk” gesproken hadden.

Tot de simpele conclusie komen: “slangen en ezels spreken niet” is bij de evangelische club weinig vanzelfsprekend. En dan heb ik het nog maar over iets heel zots. … Volledig onschadelijk gelukkig. Maar er zijn verdeeldheden die wel enorme schade kan aanrichten, en niet zo een beetje ook…

Dan denk ik is het misschien toch beter dat de evangelische mensen zichzelf eerst evangeliseren alvorens ze een stapje buiten wagen… Dat ze het toch minstens eens kunnen zijn over de basisgegevens…
Want ik dacht dat Jezus toch 1 troep wou in plaats van verdeeldheid, niet?
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Nee, dat bedoel ik niet.
Zich volledig bewustzijn van zijn menselijkheid betekent daarom te beseffen dat: Ik ben mens en niets menselijks is mij vreemd; dat dus een ieder als het ware de gehele mensheid in zich draagt, in elk van ons leeft de heilige net zo goed als de schurk; of zoals Goethe het zei, dat er geen misdaad te bedenken valt waarbij men zichzelf niet in de plaats van de bedrijver van die misdaad zou kunnen voorstellen. Als dat zo zou zijn dat in elk mens een heilige en een schurk zich bevinden, om het eens zeer zwart-wit te stellen: dan hangt het er vanaf wie het meeste voedsel krijgt, de heilige of de schurk, welke van de 2 op de voorgrond zal staat.
Hmm ik meen je te begrijpen.
Geloof jij dat Jezus' woorden waarheid zijn als Hij zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven"?
Ik krijg vaak de indruk dat zij het niet eens kunnen worden over de zotste onderwerpen: bijvoorbeeld de “slang” in de bijbel, en de “ezelin” in de bijbel…Sommige denken werkelijk dat deze beesten “werkelijk” gesproken hadden.
Mensen praten graag over bijzaken :)
Tot de simpele conclusie komen: “slangen en ezels spreken niet” is bij de evangelische club weinig vanzelfsprekend. En dan heb ik het nog maar over iets heel zots. … Volledig onschadelijk gelukkig. Maar er zijn verdeeldheden die wel enorme schade kan aanrichten, en niet zo een beetje ook…
Ik geloof wel dat God een ezel kan laten spreken. Dat is pas humor [027]
Want ik dacht dat Jezus toch 1 troep wou in plaats van verdeeldheid, niet?
In ware liefde IS eenheid...
Gebruikersavatar
Kyron
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 okt 2009 14:24

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Dag vurige Roady,
Hmm ik meen je te begrijpen.
Geloof jij dat Jezus' woorden waarheid zijn als Hij zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven"?
Dank je dat je zo vriendelijk wilt zijn om me de weg te wijzen. Kom ik zo over alsof ik de weg kwijt ben, schoonheid? :D

Mag ik je ook een paar vraagjes stellen dat relevant kan zijn voor dit topic psychologie versus Jezus (en in het algemeen…: bijv ook. biologie/evolutietheorie versus Jezus/creationisme, waarvan mensen op het nippertje zo een eindeloze discussie hebben voorkomen)?

- Probeert u het gat te dichten, bijvoorbeeld met een leer dat God de directe oorzaak van alles is – waardoor alles per definitie verklaarbaar is?
- Probeer je een inbraakvrije ruit in het gat te plaatsen – bijvoorbeeld door een levensbeschouwelijke theorie waarbij je veilig in uw eigen individuele zelf en uw vertrouwde wereld kan blijven en vandaar uit theoretiseren over wat er buiten te zien valt?
- Probeer je door het gat van onverklaarbaarheid heen te kruipen, durft u een onbekende wijde wereld te verkennen, met alle onzekerheid van dien?
Mensen praten graag over bijzaken
Als het alleen maar tot bijzaken beperkt zou blijven…. Je kan ook in de evangelische club ook diepgaande verschillen bespeuren, die werkelijk invloed hebben om het “handelen” van de gelovigen. Bijv. het al of niet geven van de zogenaamde “tienden”. Ik heb eens een voorganger gesproken die zag het als bedrog, om op deze manier geld in het laadje te krijgen, terwijl vele andere voorgangers of de meeste? juist extra nadruk leggen op die “tienden”.

Nog veel gevaarlijker is het concept: “genezing alleen door het geloof”… Er zijn pinkstergemeenteleden die bijv. wel eens een kind sterven door het niet inroepen van medische hulp wanneer het nodig was. Dat is de reden waarom hier in België de Pinksterbeweging/evangelische beweging als de gevaarlijkste sekte van België word beschouwd, en staat dus op de officiële sekte lijst. Waarbij de evangelische mensen alle moeite van de wereld doen, om de pinksterbeweging/evangelische beweging van de sektelijst af te krijgen.
In ware liefde IS eenheid...
ja, aan de vruchten herken je de boom

Groet,

Kyron
Roady

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Goedemorgen Kyron,
Dank je dat je zo vriendelijk wilt zijn om me de weg te wijzen. Kom ik zo over alsof ik de weg kwijt ben, schoonheid? :D
Kan ik hieruit constateren dat je het antwoord probeert te omzeilen met een kwinkslag?
TheEmperor85

Re: De relatie tussen psychologie en Jezus Christus.

Roady schreef:
Kan ik hieruit constateren dat je het antwoord probeert te omzeilen met een kwinkslag?
Jeuz..jij hebt ook echt totáál geen humor he? :P
(bijzaak,niet relevant, i know..het valt me gewoon op dat je nogal vaak 'kwinkslagen' mist)

Terug naar “Spiritualiteit”