TheEmperor85

Paranormaal of heel normaal?

Radius schreef: Dat de wereld meer omvat dan in een oogopslag te zien is moge duidelijk zijn.
Waarom dan? Ik wijs in beginsel ook niets van te voren af, maar waarom moge duidelijk zijn dat er meer is dan dat wij zien? Wat voor functie zou dat hebben, om maar even bij het wetenschappelijke te blijven (filosofie is immers ook een wetenschap).
Daar aan toevoegend: het is bekend dat radiogolven een vreemd verschijnsel is, als je tijdens een 'noorderlicht-storm' naar radioruis luistert hoor je wel eens echo's van een jaar geleden e.d,maar om nou te constateren dat dat iets paranormaals zou zijn..ik vind dat toch wel heel ver gaan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: EVP (Bandstemmen)

Radius schreef:Dat de wereld meer omvat dan in een oogopslag te zien is moge duidelijk zijn.
Tja, dat zal best. Ik wil hier niet zo zeer het 'paranormale' ter discussie stellen, want dan worden sommige forumleden waarschijnlijk heel erg boos ( 001_tongue ) maar wel het hobbymatig geklungel van een stel amateurtjes die er, gewapend met een gammel memorecordertje regelmatig op uittrekken om stemmen te vangen.

Dat beeld vind ik uiterst komisch. Deze hobby is ook behoorlijk laagdrempelig, want ik zag, zeer tot mijn vermaak, dat je zelfs 'EVP starterkits' op het internet kunt bestellen. [027]
Iets minder grappig wordt het als labiele personen en gevaarlijke psychopaten als Tristan van der V. zich met EVP gaan bezig houden. 001_rolleyes

EVP heeft totaal niets met het paranormale te maken, en ook absoluut niets met spiritualiteit.
Het heeft alles te maken met pareidolie.
Dat is een psychisch verschijnsel waarbij mensen de illusie hebben patronen of gezichten te kunnen te zien in o.a. wolken, koffiedrab of slachtafval.
In het geval van EVP gaat het dus om 'auditieve pareidolie'.

De moraal van dit verhaal? Als je geen betere hobby kan vinden, ga dan maar fijn stemmen van spookjes zoeken met je EVP recordertje,
zolang je maar geen winkelcentrum uitmoordt zoals Tristan hè?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: EVP (Bandstemmen)

Voor mij zijn er genoeg aanwijzingen voor het paranormale. Een man die een revolver met daarin een enkele kogel tegen zijn hoofd krijgt en kan vertellen hoe vaak degene die mikt de trekker kan overhalen vind ik daar een voorbeeld van. In mijn nabije omgeving was eens een vrouw spoorloos verdwenen. Een lokale paragnost wist haarfijn te vertellen waar ze was. Dan zijn er nog velen als Derek Ogilvie die contact hebben met overledenen. Veel van onze landgenoten zijn erg onder de indruk van Derek, en hij weet hen kennelijk dingen te vertellen die blijken te kloppen.

Dit roept vragen bij me op. Bewustzijn en geheugen zijn denk ik net als andere materie zaken die niet verdwijnen maar slechts van plaats veranderen. Bewustzijn bestaat niet uit atomen, maar eerder uit een prikkeling die zich tussen deze atomen verplaatst. Als onze lichamen uiteen vallen zou ik niet weten waarom deze prikkeling niet simpelweg overspringt naar een ander punt. Zoals een vonkje in een bougie van punt naar punt overspringt en tijdens zijn sprong fotonen verliest, zie ik niet waarom dit voor het menselijk bewustzijn anders zou zijn.

Paranormale verschijnselen zijn wonderbaarlijk en met de kennis van nu niet te bewijzen of verklaren. Juist doordat het de nieuwsgierigheid van mensen prikkelt, zijn zij bereid ervoor te betalen, wat ertoe leidt dat deze 'markt' interessant wordt voor oplichters. De opkomst van charlatans zorgt voor een vertroebeling van de waarheid. Dat is erg jammer, omdat daarmee de echte 'profeten' niet tot hun recht komen. Daarbij zorgen de bedriegers ervoor dat mensen het paranormale niet serieus nemen en er een nihilistisch en plat wereldbeeld op nahouden.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: EVP (Bandstemmen)

Radius schreef:Daarbij zorgen de bedriegers ervoor dat mensen het paranormale niet serieus nemen en er een nihilistisch en plat wereldbeeld op nahouden.
Een 'nihilistisch' wereldbeeld nog wel! Ik moet zeggen Radius, ik begin je met de dag amusanter te vinden. [027] Vooral omdat je in dit verband de naam van Derek Ogilvie laat vallen.
Kom nou zeg, als er iemand werkelijk niets met het paranormale te maken heeft dan is wel Ogilvie. Dat is entertainment en meer niet. Hij is zo doorzichtig dat je hem gelukkig niet eens een bedrieger hoeft te noemen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: EVP (Bandstemmen)

Fijn dat ik je in elk geval nog ietwat weet te vermaken. Over Ogilvie kan ik persoonlijk niets zeggen, behalve dat ik van anderen gehoord heb dat ze onder de indruk waren van wat hij ze kon vertellen. De andere twee gebeurtenissen, en overigens nog een aantal meer zijn voor mij overtuigend genoeg.

Ik besef dat dit onderwerp over EVP gaat. Toch vind ik dat je het verschijnsel van EVP in zijn bredere context moet plaatsen. Als je in hokjes denkt en redeneert wordt het moeilijk om een verschijnsel een plek te geven in het grotere geheel. Het verklaren en erkennen van voortbestaan van (fracties van) bewustzijn en geheugen (zoals dat ook gebeurt bij elektriciteit en andere vormen van energie) is de eerste stap in de zoektocht naar een verklaring voor dit soort verschijnselen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: EVP (Bandstemmen)

Radius schreef:Als je in hokjes denkt en redeneert wordt het moeilijk om een verschijnsel een plek te geven in het grotere geheel.
OMG … "In hokjes denken en redeneren," dat schijnt binnen bepaalde kringen toch wel 'The Ultimate No-no' te zijn. [027]
Maar goed, in hokjes denken of niet: ik zie absoluut niet waarom het erkennen van het voortbestaan van bewustzijn en geheugen een eerste stap in de verklaring van dit soort verschijnselen zou moeten zijn. Dat is verre van een zuivere manier van redeneren.

Je kunt het verschijnsel EVP, zeker als het vastleggen van dat soort audio signalen in de hobbymatige sfeer beoefend wordt, kenschetsen als amateuristisch gepruts.
Het is net zulk infantiel en nietszeggend vermaak als spelen met een Ouijabord.
EVP is vaak niets anders dan interferentie van radio, tv en andere moderne communicatie middelen. Bovendien leveren de goedkope radio ontvangertjes waar veel EVP amateurtjes mee werken ondeugdelijk bronmateriaal op.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Spiritualiteit”