Seraphine

Deja Vu?

01 mar 2011 16:21

Dag Mensen,

ik ben normaalgesproken niet iemand die graag met anderen over dit soort zaken gaat praten, ook niet met vrienden en familie. Maar er begint langzamerhand een gevoel in mij te groeien dat er iets echt "niet klopt".

Iedereen heeft wel eens het gevoel een scene in het dagelijks leven al eerder te hebben meegemaakt, niets abnormaals aan de hand, een "deja vu"... Ik heb vaak het gevoel dat ik stukken uit het dagelijks leven al eerder heb meegemaakt, in dromen, tenminste; dat is wat mijn geest mij probeert te vertellen. Ik maak dit regelmatig mee, maar heb het vaak net te laat door en kan daarom niet plaatsen waar ik alles al eens eerder heb gehoord. (Het gaat altijd om gesprekken).
Pas later heb ik het gevoel, of zelfs een bepaalde zekerheid, dat ik dit in een droom heb meegemaakt... vaak al maanden terug.
Maar nuchtern als ik mezelf zie, en ook graag gezien wil worden, laat ik het altijd naast me liggen als zijnde een 'deja vu'.

Tot vandaag... omdat ik dit heel vreemd vond:

Een nieuwe collega is vandaag op kantoor geintroduceerd, een man van relatief hoge leeftijd, die net zijn baan was verloren, en via het UVW weer bij ons aan de slag moet.... Een vriendelijke kerel, met een hoop te vertellen. Maar, tot vandaag een volledig onbekende.
Des te meer schrok ik ervan, dat ik vandaag 1:1 het hele dialoog van mijn collega en de 'nieuwe collega' wist te voorspellen.
Het dompe gevoel van 'Deja Vu' was vandaag toch een beetje zwaarder geworden...

Aangezien ik niet in para-psychologie geloof, wilde ik graag weten of iemand kan toelichten:

a.)wat liet mij geloven dat ik deze hele conversatie al kende...
b.)en waar kwam het gevoel vandaan, dat ik dit al eerder in een droom heb meegemaakt.

Want dit vind ik dan wel echt de uiterste vorm van deja vu!!

Gegroet,
Seraphine

JulianC

Re: Deja Vu?

01 mar 2011 16:33

Ooit gehoord van remote viewing? Misschien is dat wel een interessant onderwerp voor je om over te lezen. Heeft iig veel raakvlakken met wat je hier beschrijft. Het komt er een klein beetje op neer dat je in je dromen (of als je verstand op nul staat), tijd niet bestaat, en je beelden door kunt krijgen uit de toekomst. de mate waarop dit kan, ligt aan de persoon.

link
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."

volhoudertje
Moderator

01 mar 2011 16:36

Déjà vu is in veel gevallen niets anders dan een geheugenvervalsing. Daardoor lijkt het als of je iets al eerder hebt meegemaakt. Bij het ophalen van informatie uit de hersenen treden er kleine 'foutjes' op, of worden er elementen aan de herinnering of een gebeurtenis gekoppeld die er niet bij horen.
* Liebe Macht Frei *

Seraphine

01 mar 2011 16:51

@Julian

dit gaat dan wel weer een beetje heel erg de para-psychologie in :) Niet dat dit erg is, maar ik ben zelf niet echt met de overtuiging onderweg, dat de menselijke geest tot zulke fantastische zaken in staat zal/kan zijn.
Trouwens, ik zou een waardeloze 'remote viewer' zijn. Aangezien ik het altijd als 'maar een stomme droom' zie, en het pas maanden later anders ga zien.

Wel een interresant stukje op wikipedia, bedankt.

@volhoudertje

...ik noem het nog een deja vu, maar de echte omschrijving van een deje vu, zoals het ook al in het franse de betekenis al verraad: 'al meegemaakt'.
In mijn geval is het niet alleen het gevoel dat ik het 'al heb meegemaakt', maar het feit dat ik een conversatie tussen 2 collega's 1:1 heb kunnen voorspellen (nogmaals: voor mijn gevoel.)

Ik ben gewoon bang dat er bij mij nu iets niet helemaal goed schakelt in mijn hoofd... en dat dit misschien fysiek is (beschadiging)...
Want ik leef normaalgesproken niet dit soort 'waanideeen'...

Bedankt voor jullie snelle reacties, en belangstelling.

Seraphine

Memories
Moderator

01 mar 2011 17:34

Hoi Seraphine, welkom op het forum. :)

Als ik eerlijk ben vind ik dit absoluut geen 'waanideeën'.
Er zijn meer mensen die dit soort dingen meemaken en naar mijn idee heeft dat eigenlijk niets met een eventuele beschadiging te maken.
Ik denk dat je je onterecht zorgen maakt en van iets ergs uit gaat terwijl dat helemaal niet nodig is.

Zo zijn er ook mensen die bijvoorbeeld 2 of 4 gelijke cijfers op een digitale klok zien en dat (veel) vaker dan gemiddeld. Of er zijn mensen die inderdaad zoals jij beschrijft het gevoel hebben dat ze iets al eerder hebben meegemaakt. Dat soort dingen komen zeker voor en het kan zelfs verder gaan, maar dat is nu niet aan de orde. :)

3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

01 mar 2011 20:38

Ik vind het jammer dat je alles wat para psychologisch is meteen af doet als iets wat afkeurenswaardig is. Je hebt het al over waanideeen en gaat je gelijk zorgen maken over de werking van je hersenen.

Allereerst wil ik je zeggen dat de huidige wetenschap nog lang niet precies weet hoe onze hersenen werken. We kunnen er veel meer mee (onbewust) dan we ooit konden vermoeden en als je een down to earth boek er over wilt lezen, raad ik je aan om naar de bieb te gaan ofzo en het boek Het slimme onbewuste van Ab Dijksterhuis eens te lezen.

Daarbij komt nog dat veel para psychologisch onderzoek inmiddels wetenschappelijk heeft aangetoond dat remote viewing en andersoortige "paranormale" vaardigheden, bestaan zonder dat je iemand gelijk tot een persoon met waanideeen hoeft te bestempelen. Als iemand dat doet, klinkt dat meer als angst voor iets dan een gezonde open mind met een dosis nieuwsgierigheid en interesse.
Inzicht als Uitweg..

volhoudertje
Moderator

01 mar 2011 23:00

Mystica schreef:Ik vind het jammer dat je alles wat parapsychologisch is meteen af doet als iets wat afkeurenswaardig is. Je hebt het al over waanideeën en gaat je gelijk zorgen maken over de werking van je hersenen.
Ik wil hier de kanttekening bij plaatsen dat de term ‘parapsychologisch’ hier naar mijn smaak wel héél snel in de mond genomen wordt.
Wanneer iemand iets ervaart wat op het eerste gezicht onlogisch en onverklaarbaar lijkt, is het zinvoller om eerst te zoeken naar bekende oorzaken en er niet gelijk het label ‘parapsycholisch’ op te plakken.

Zoals ik in mijn reactie op Seraphine’s post al opmerkte kunnen veel op Déjà vu lijkende verschijnselen, buitenzintuiglijke waarnemingen etc. op een hele simpele wijze verklaard worden. In eerste instantie denk ik dan aan eenvoudige geheugens- of waarnemingsfalsificaties.

‘Down to earth’ blijven is inderdaad de meest logische en veilige houding. A priori het etiket ‘paranormaal’ aan een ervaring of illusie koppelen is iets wat bij mij veel weerzin oproept.
* Liebe Macht Frei *

Seraphine

02 mar 2011 00:31

Ik wil hier de kanttekening bij plaatsen dat de term ‘parapsychologisch’ hier naar mijn smaak wel héél snel in de mond genomen wordt.
Wanneer iemand iets ervaart wat op het eerste gezicht onlogisch en onverklaarbaar lijkt, is het zinvoller om eerst te zoeken naar bekende oorzaken en er niet gelijk het label ‘parapsycholisch’ op te plakken.

Zoals ik in mijn reactie op Seraphine’s post al opmerkte kunnen veel op Déjà vu lijkende verschijnselen, buitenzintuiglijke waarnemingen etc. op een hele simpele wijze verklaard worden. In eerste instantie denk ik dan aan eenvoudige geheugens- of waarnemingsfalsificaties.

‘Down to earth’ blijven is inderdaad de meest logische en veilige houding. A priori het etiket ‘paranormaal’ aan een ervaring of illusie koppelen is iets wat bij mij veel weerzin oproept.
Bedankt, ik wil niemand die in para-psychologische fenomeenen geloofd belachelijk maken. Maar het zit gewoon niet echt in mijn straatje. Het is niet dat het absoluut niet mijn interesse wekt, maar ik heb lang geleden afstand gedaan van religie, spiritualiteit en vooral de parapsychologie.
Ook ik weet dat de menselijke geest nog een onverkend gebied blijft, en dat nog vele vragen onbeantwoord zijn gebleven.

Mijn zoektocht gaat meer naar het verklaren van mijn, nogal heftige ervaring, met behulp van bekende ziektebeelden (als je dat zo mag noemen). En het delen van soortgelijke ervaringen met anderen.
Gewoon om de ergste brand, en mijn eventuele angsten gewoon gauw te sussen. En de eventuele eerste stap naar een psycholoog te vermakkelijken.... want ik vertrouw dit gewoonweg niet.
Ik voelde mezelf altijd 'te nuchtern' om dit mee te maken... en dit overtrofde gewone deja vu ervaring die een ieder wel eens mee heeft gemaakt dermate hard, dat de schrik er enorm in zit :S

Bedankt

volhoudertje
Moderator

02 mar 2011 00:49

Seraphine schreef:Mijn zoektocht gaat meer naar het verklaren van mijn, nogal heftige ervaring, met behulp van bekende ziektebeelden (als je dat zo mag noemen).
Ik denk niet dat je de verklaring moet zoeken in bekende ziektebeelden, Seraphine. De verklaring ligt waarschijnlijk veel dichter bij huis dan je denkt. Gevoelens van angst lijken me beslist niet nodig.
* Liebe Macht Frei *

Bonifacius78

02 mar 2011 17:01

Hoi Seraphine,

Als je buiten die déjà-vu ervaring verder geen psychische last of lijden ondervind (en dan ook echt niet he!) is er echt geen reden om op een hulpverlener af te stappen, een psycholoog kan niet veel met alleen de “klacht” heftige deja vu, aangezien een evaring zoals een déjà-vu an sich geen pathologie is, volgens mij is het binnen de huidige DSM zelfs niet eens een echt diagnostisch criterium voor andere psychopathologieen, maar daar zou ik me in kunnen vergissen.

Je hebt de deja vu ervaring als heel heftig ervaren, deze heftigheid is echter wel subjectief. Ik heb ook regelmatig dergelijke ervaringen gehad, ook zoals jij omschreef levensecht, en ook ik heb wel eens het gevoel gehad het vervolg van een conversatie te kunnen voorspellen..al doe je dat dan uiteindelijk niet..its your mind playing tricks. Iets incongruent, neurale overspraak, whatever..ik ben het dus met Volhoudertje eens dat het hier “gewoon” een déjà-vu ervaring betreft, verder niets spannends, niets om je druk om te maken.

Sander1986

02 mar 2011 22:18

Voor zover ik weet maak je bij een deja vu geen voorspellingen, terwijl Seraphine het wel heeft over een gesprek voorspellen. Het kan natuurlijk zijn dat je achteraf dacht dat je het gesprek voorspelde omdat je een sterke deja vu kreeg.

En over dat parapsychologie. Het is wel waar dat niet alles wetenschappelijk kan worden verklaard, maar als remote viewing echt inhoudt dat je de toekomst kunt voorspellen, denk ik dat het onzin is en dat je het niet serieus hoeft te nemen. Ik heb het dan natuurlijk niet over een goede analyse maken van wat er kan gebeuren door bijvoorbeeld op basis van lichaamstaal te voorspellen wat iemand gaat zeggen.

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

02 mar 2011 22:36

Das wel een grappige uitspraak van iemand die The Mentalist in zijn avatar heeft staan. ;)
Inzicht als Uitweg..

caerthje

03 mar 2011 14:34

Hoi,

Ik zou me zeker geen zorgen maken. Wat jij beschrijft heb ik vroeg ook vaak meegemaakt. Bij mij is dat voorbij gegaan door te leren in het hier en nu te staan. Niet weg te lopen voor wat je voelt, denkt ....

Ik heb deze voorvallen met een deskundige besproken, hij zei dat je dan even niet in het hier en nu bent. Dat je hersenen op dat moment niet werken zoals ze zouden moeten werken. Op dat moment moet je iets niet voelen, zien, denken .... Dus gaan je hersenen op een andere manier werken, om datgene dat jij niet te voelen, zien, denken .... te kunnen onderdrukken.

Ik vond dat heel verklaarbare uitleg. Als ik terug zie op die tijd, kan dat wel kloppen.

Sander1986

03 mar 2011 19:38

Mystica schreef:Das wel een grappige uitspraak van iemand die The Mentalist in zijn avatar heeft staan. ;)
Ja, had ik niet eens aan gedacht. Misschien doet dat slimme onbewuste van mij de mond overlopen waar het hart vol van is :)

Terug naar “Spiritualiteit”