Enno

Herkennen wat we niet kennen?

12 okt 2010 12:05

Ooit wel eens zo'n plaatje gezien waar van die zwart witte blokjes op staan en wat op het eerste gezicht op nergens op lijkt? En als je dan enkele seconden wacht zie je ineens een afbeelding van een huis o.i.d.. Die seconden hadden de hersenen nodig om een herkenning te 'berekenen'.
Ander voorbeeld zijn die gekleurde 3d plaatjes waarin je door op een bepaalde manier te kijken een 3d voorwerp afgebeeld kunt herkennen.
Nu is mijn vraag, en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, is het volgende:
stel ik zou een oerwoudbewoner uit het Amazonegebied vragen naar zo'n zwart/wit geblokt plaatje te kijken waar wij westerlingen na enkele seconden een auto in zien. Ziet dan deze Amazonebewoner ook de auto maar herkent het niet dus weet eigenlijk niet wat hij/zij ziet. Of zijn de hersenen niet in staat een beeld van een auto uit deze zwart/witte blokjes te construeren?

Mijn vraag is eigenlijk hoe de hersenen dat plaatje met die zwartwitte blokjes om weten te zetten naar een object. Rekenen de hersenen net zo lang door tot ze iets construeren wat we als vorm herkennen? Als we dan het object niet kennen zouden de hersenen blijven rekenen en zullen we uiteindelijk niets zien dan die zwart/wit geblokte plaatje.

Wie kan mij helpen met info hierover, onderzoeken e.d.?

Leeuwtjuh

Re: Herkennen wat we niet kennen?

12 okt 2010 15:01

Doet me denken aan dit stukje:
Toen in 1492 de Spaanse schepen voor de kust van Peru kwamen,
zagen de indianen de schepen wel, maar omdat ze geen schepen kenden dachten ze aan een of ander natuurverschijnsel en deden alsof het er niet was. Miljoenen indianen heeft dat het leven gekost.

http://www.hanskokhuis.nl/inleiding%20theorie.pdf
Dus waarschijnlijk zien ze het wel, maar snappen ze het niet.

Enno

13 okt 2010 12:05

Leeuwtjuh,
Bedankt voor de info. Leuk stuk van Hans Kokhuis. Helpt me deels verder.
Ik denk inmiddels al zo’n 25 jaar geleden las ik een psychologieboek en daarin stond een voorbeeld van zo’n zwart/wit geblokte afbeelding. Je moest er aandachtig naar kijken en dan verscheen er plots na zo’n 10 seconden staren een afbeelding van iets (bv een huis). Volgens de uitleg, wat ik me er nog van herinner, hadden de hersenen die 10 seconden rekentijd nodig om een plaatje te herkennen. Iets wat bijvoorbeeld een Google eigenlijk ook doet. Je tikt een niet bestaand woord in en vervolgens gaat Google zoeken/rekenen en geeft vervolgens suggesties terug van wat je mogelijk bedoelde. De hersenen zouden iets vergelijkbaars doen door net zo lang te zoeken tot er een meest logische suggestie gevonden wordt.
Mijn specifieke vraag is of in dit traject, van deze afbeelding (die ik 25 jaar geleden zag) tot en met herkennen van een object hierin, er al een object gevormd is voordat het herkend wordt.
Maar volgens mij heb ik hem al beantwoord door bovenstaande. De hersenen van de Amazonebewoner gaan ook aan het rekenen en koent mogelijk met een vergelijkbaar object. Alleen zal dan in het rijtje van meest logische suggestie niet de auto voorkomen maar een ander object wat er in de buurt komt. Bijvoorbeeld een aardvarken of een rotsblok.

Weet jij of iemand anders in welke hoek binnen de psychologie of welk boek hier specifiek op ingaat?

Leeuwtjuh

13 okt 2010 12:14

Sorry, daar kan ik je niet verder mee helpen.

volhoudertje
Moderator

13 okt 2010 13:20

Ik heb even in een paar oude studieboeken gebladerd. (Atkinson: Introduction to Psychology)
In hoofdstuk 5, Perception staat het volgende schema, wat misschien je vraag enigzins beantwoord.
Het zijn de stappen die het mensnelijk brein neemt bij waarneming en herkenning van een object.

1) Stimulus input
2) Generate hypothesis and retrieve related schema from memory
3) Extract features from stimulus input and compare with schema
4) Q: Is there a match?
A: Yes: Stimulus recognized
No: back to step 2

De Amazonebewoner zal dus een paar keer de cyclus van stap 2 naar 4 herhalen, tot hij het object denkt te
herkennen. Of hij denkt na een tijdje: je kunt me de boom in, wat is dit voor onzin. [027]
* Liebe Macht Frei *

Enno

14 okt 2010 13:05

@volhoudertje
thx! Atkinson..perceptie, ga ik op zoeken.

Terug naar “Spiritualiteit”