Arcadia

Ecodorp

15 jun 2010 22:22

weten jullie wat een ecodorp is en zou je
in zo'n dorp willen wonen ..?
ja of nee? waarom? wat lijken je de voor en nadelen , heb je zelf tussenoplossingen(woongemeenschappen) in je hoofd waarin je wel zou willen wonen?
mij lijkt het wel okay...maar dan niet helemaal zelfvoorzienend en niet te grootschalig en niet
te super-ecologisch , denk daar ik daar teveel consument voor ben , maar consuminderen ben i
ik altijd wel voor te porren..

Melizzy

Re: Ecodorp

16 jun 2010 05:13

Ik vind het een goed initiatief, maar zou er zelf niet in willen wonen.. Ben teveel gehecht aan mijn levensstijl nu en die is niet echt edodorp-waardig ;) Maar op een aantal dingen letten, kan natuurlijk altijd..

volhoudertje
Moderator

16 jun 2010 10:07

Nee, dat is niets voor mij. Ik heb het niet zo op woon- of leefgemeenschappen, daar ben ik een veel te grote individualist voor en te zeer gehecht aan persoonlijke vrijheid.
Ik heb ook weinig op met spirituele leefgemeenschappen, het spookbeeld van een sekte zie ik al heel snel opdoemen.
Verder hou ik er ook geen milieubewuste leefstijl op na. Aan gescheiden afval doe ik bijvoorbeeld niet, ik kieper voedselresten gewoon in de groene vuilniszak, dat boeit me gewoon niet.
* Liebe Macht Frei *

Leeuwtjuh

16 jun 2010 10:30

Ik ben onbewust ontzettend zuinig en milieubewust...
Een ecodorp lijkt me niets omdat ik wel een grootgebruiker van stroom ben!

Trout Mask Replica

16 jun 2010 11:29

kun je in het kort aangeven wat een eco-dorp inhoudt? Gaat het om een woongemeenschap? Komt er geen stroom van buiten af? Word je met de nek aangekeken als je voor je werk een auto rijdt?

Arcadia

16 jun 2010 11:40

ai .. trout...het verschilt per ecodorp, als je zou willen... google dan even op ecodorp,
sommigen zijn heel ambitieus en anderen zijn dat weer minder, hangt gewoon van het concept af.
zelfvoorzienend is wel vaak een wens, zo veel als mogelijk ,dus zelf groenten verbouwen en
koeien houden...stroom kan je zoveel als je wil gebruiken , als het maar groen is bijvoorbeeld
of ze hebben zonnepanelen etc..
het dorp bepaalt zelf hoever ze willen gaan...en de gemeente heeft natuurlijk ook inspraak bij zaken als veiligheid..

ik ben zelf niet zo bekend ermee , begin me er nu pas een beetje in te verdiepen...
en mensen te leren kennen die ermee te maken hebben...
03 julie is er een bijeenkomst van "solidair" hoorde ik,
waar mensne die dat soort initiatieven nemen en er wonen bijelkaar komen...
ergens in Houten..
ik baal omdat ik niet kan...heb dan een cursus..maar vind het wel reuze interessant..

Trout Mask Replica

16 jun 2010 16:18

het streven om zo groen mogelijk te gaan ondersteun ik van harte. In mijn wijk gaat de woningbouwvereniging ons (als het goed is) ondersteunen hierin. We denken onder andere aan zonneboilers, een secundair watersysteem etc.

Terug naar “Spiritualiteit”