nordin

laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

'Hersenactiviteit piekt vlak voor dood'

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat de hersenactiviteit van terminale patiënten sterk toeneemt vlak voordat de dood intreedt.

De onderzoekers van George Washington University brachten de hersengolven in kaart van zeven mensen die stierven aan ernstige aandoeningen, zoals kanker en hartaanvallen.

Vlak voordat de dood intrad, bleek de hersenactiviteit van alle patiënten te pieken. Hun hersengolven namen op ongeveer hetzelfde moment met dezelfde sterkte toe.


De wetenschappers vermoeden dat die stijging van hersenactiviteit kan verklaren waarom mensen die een bijna-doodervaring hebben meegemaakt vaak bijzondere verschijnselen rapporteren. Meestal beweren ze een wit licht te hebben gezien, of herinneren ze zich dat ze uit hun lichaam zijn getreden.


Zuurstof

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Palliative Medicine.

Volgens de onderzoekers wordt de toenemende hersenactiviteit van stervende mensen mogelijk veroorzaakt door zenuwcellen die op hetzelfde moment worden afgesneden van zuurstoftoevoer door het wegvallen van de bloeddruk.


Vuren

“Alle zenuwcellen in de hersenen zijn met elkaar verbonden en wanneer ze geen zuurstof meer krijgen, verliezen ze hun vermogen om stroompjes te produceren”, zo verklaart hoofdonderzoeker Lakhmir Chawla op Discovery News.

“Als de stroming van het bloed helemaal stopt, vuren alle zenuwcellen nog één keer op bijna hetzelfde moment. Je krijgt een soort domino-effect. Dat zou de piek in hersenactiviteit kunnen verklaren”, aldus Chawla.


Herinnering

Het wegvallen van de zuurstoftoevoer aan de hersenen zou volgens de wetenschappers een grote impact kunnen hebben op het geheugen van mensen die een bijna-doodervaring beleven.

“Het is niet zo dat iedereen dezelfde ervaring rapporteert”, aldus Chawla. “De meeste mensen houden er in algemene zin gewoon een heel levendige herinnering aan over.”

De onderzoekers benadrukken overigens dat de hersengolven van veel meer terminale patiënten in kaart moeten worden gebracht om verdere conclusies te kunnen trekken uit de studie.

© NU.nl/Dennis Rijnvis
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Eindelijk bevestiging van speculaties... :nod:
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik vind het een onvolledig bericht want bijvoorbeeld kankerpatienten krijgen zware medicatie zoals een hoge dosis morfine tegen de helse pijnen, chemokuren tegen hun tumor(en) en wie weet zijn er daardoor de pieken te zien, ook hartpatienten krijgen medicatie
Er zijn 7 mensen daarop onderzocht, 7 ernstig zieke mensen, hoe zit het dan met de mensen die gezond zijn en een ongeluk krijgen en ternauwernood aan de dood ontsnappen en later dan een bijna doodervaring zeggen te hebben gehad, daar staat niets over vermeld er staat zelfs letterlijk vermeld dat ze meer onderzoek willen naar pieken in de hersenen van TERMINALE patienten..
Waar is de andere kant van het onderzoek..
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Denk dat ze bij het beschouwen van de resultaten wel rekening houden met dit soort bijkomstigheden. Het zijn geen leken oid die een dergelijk onderzoek uitvoeren.
Het is natuurlijk lastig om een niet-terminale patiënt te testen op een bijna-dood ervaring. Het gaat natuurlijk om wat er op dat moment in de hersenen gebeurt, en hierbij wordt naar mijn mening zeker wel rekening gehouden met de effecten van eventuele medicatie.
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Dat andere onderzoek is wel heel lastig idd maar het zou wel noodzakelijk zijn om erachter te komen of het nou echt bijna doodervaringen zijn of dat het eventueel hallucinaties zijn door de medicatie
Zij zijn zeker geen leken, ben ik volledig met je eens maar zo n onderzoek als dit kan mij niet vertellen of een bijna doodervaring nou wel of niet bestaat omdat de rest van het onderzoek zoals jij terecht opmerkt gewoon onhaalbaar is
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ja ik begrijp wat je bedoelt, en mooi dat je mij ook snapt ;)

Het lijkt mij echter wel zeer toevallig als al die geteste patiënten precies dezelfde 'pieken' vertonen alleen omdat ze medicatie nemen (er wordt niet verteld of iedereen dezelfde medicatie gebruikte).

Dat een bijna-dood-ervaring bestaat is voor mij wel een feit. De vraag voor mij is; is het nou iets bovennatuurlijks of simpelweg de hersenen die op hol slaan door interne complicaties.

Ik neig uiteraard naar het tweede omdat ik van mening ben dat vrijwel alles wetenschappelijk te verklaren is. Ik vind dat er soms te snel gewezen wordt naar een hogere macht alleen omdat wij niet in staat zijn het logisch te verklaren. :roll:
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik weet niet of dat echt bestaat, het zou best kunnen bestaan maar je leest best veel identieke verhalen en dan ga ik toch aan een soort 'massahysterie' denken ner als dat veel mensen dezelfde ufo en alienontvoeringsverhalen vertellen
Misschien denk ik helemaal verkeerd maar het is wel wat ik ervan vind..
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Dat ben ik wel met je eens. Ik heb hier en daar het gevoel dat mensen op het moment van sterven 'zien' wat ze verwachten te zien, of wat ze geloven dat ze gaan zien, beïnvloed door vergaarde info uit hun leven tot dusver.

Vraag: Zou deze persoon dezelfde dingen zien als deze zijn hele leven opgesloten had gezeten in een donkere kamer zonder gesprekken? (ethisch onverantwoord, ik weet :lol: ) Anders zou het wijzen op een externe invloed, en niet op een goddelijkheid. Gewoon een beeld ingeprent door de werkelijkheid. Bij dit hele verhaal kom je echter vaak weer uit op de algehele definitie en redenen voor geloof.

Mijn mening is echter; Als mensen serieus denken god te zien op moment van sterven; God, en de verhalen daarbij zijn overgedragen en vorm gegeven door de mens. Om op het voorbeeld "opgesloten in donkere kamer" terug te komen. Als het daadwerkelijk goddelijk zou zijn, zou iemand die opgesloten zit daadwerkelijk ditzelfde fenomeen moeten zien, als iemand die beïnvloed is door de realiteit.

Persoonlijk denk ik gewoon dat een bijna-dood-ervaring wetenschappelijk te verklaren is met bovenstaand artikel als back-up.

Vind dat wel interessant :) Groepsgedrag werkt vaak overheersend.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Matrix schreef: Ik vind dat er soms te snel gewezen wordt naar een hogere macht alleen omdat wij niet in staat zijn het logisch te verklaren. :roll:
Dat is precies de lijn van denken die ik ook altijd heb. Ook de herinnering aan het euforische gevoel dat sommige mensen met een BDE beschrijven kan daardoor voor mij verklaard worden.

Ik probeer me overigens ook voor te stellen hoe zo’n testsituatie er precies uit ziet en wat er aan voor af gaat. Ik weet niet of ik ‘ja’ zou zeggen tegen een onderzoeker als ik terminaal in mijn ziekenhuis bedje lig.
‘Gaat u gang professor, sluit de electroden maar aan en registreert u de piekjes in mijn hersenactiviteit als ik de pijp uit ga.’ :lol:
Misschien piekt de hersenactiviteit van alle primaten of grotere zoogdieren op het moment dat het organisme gaat sterven. Dierproeven zouden dat kunnen uitwijzen, maar dan worden de aanhangers van de Partij van de Dieren natuurlijk weer boos.
*Franje schreef:Je leest best veel identieke verhalen en dan ga ik toch aan een soort 'massahysterie' denken net als dat veel mensen dezelfde ufo en alien ontvoeringsverhalen vertellen.
De verhalen over alien abductions kunnen wat mij betreft ook naar het rijk der fabelen verwezen worden. Het gaat gewoon om een vorm van slaapparalyse. Bovendien heeft de angst voor het ‘onbekende’ bij veel westerse mensen een andere vorm gekregen. In vroeger eeuwen geloofde men nog in spoken of demonen, maar die plaats is mede door de invloed science-fiction films ingenomen door buitenaardse wezens.
* Liebe Macht Frei *
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Zo zijn er dus ook films en docus over BDE dus ja, mensen die beinvloed worden door de realiteit en dan vraag ik me af, welke realiteit
Kun je verhalen van mensen die niet na te trekken zijn echt realiteit gaan noemen vtaag ik me dan af..
Het is voor mij pas realiteit als het bewezen is of dat ik het zelf heb meegemaakt en zolang dat niet zo is blijf ik sceptisch want ik vraag me af waarom ze dit nou zo graag willen weten, is dat om te bewijzen dat er leven na de dood is of is dat om te bewijzen dat een stervend iemand uit z n lichaam komt om nog even rond te kijken of wat is het nut hiervan
Ik denk da het hallucinaties zijn die veroorzaakt worden door zuurstof tekort of door zware medicatie en dat mensen dan als ze het dan toch overleven een BDE noemen wánt wat ze zagen was een veel feller en helderder licht, ze zag eerder overleden familieleden en ja een kind hoort al uitspraken die bedoelt zijn om het leed te verzachten zoals, het is wel heel verdrietig dat oma nu dood is maar oma is nu weer bij opa waar ze gelukkig is en zo denk ik dat mensen dan gaan vertellen dat ze familie 'zagen'
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Dat zou best wel eens kunnen Cis.
Ik weet niet zeker of je mijn stukje over 'invloed van realiteit' begrepen hebt op de manier zoals ik het bedoelde :)
Ik bedoel dat een mens op een bepaalde manier 'gevoed' moet worden om bepaalde dingen te kunnen zien of te hallucineren. Zonder de middelen of mogelijkheid om bepaalde dingen in te beelden, kun je je ze ook niet voorstellen. (zoals iemand die blind geboren is ook niet weet wat hij waarbij precies moet voorstellen.)
Op het moment dat iemand in zijn leven dus opgesloten zou zitten in een donker hok, zou deze persoon dan andere dingen 'zien' op het moment van overlijden?

Heel kort door de bocht: Ziet hij/zij wel andere dingen of niets; Wetenschap is bewezen. (en dan doel ik op meer dan alleen een wit licht.)

Ziet hij zij engelen zonder ook maar te weten wat dit is; zou bewijzen dat god kan bestaan.

:lol:
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Oh, en ik zie het ook zoals jij zegt Volhoudertje. love3
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Matrix ik snap wel hoe jij het bedoelt, jij bedoelt dat iemand niks kan herkennen wat hij nooit zag maar ik zei als voorbeeld van eerder overleden familie 'zien' soms zeggen mensen wel, toen ik bijna dood was trok bv je cader aan mij hij wilde dat ik meekwam
Ik denk idd dat als iemand daar niets over weet en gehoord heeft dat zo iemand niet zulke verhalen zou vertellen maar dan zal vertellen dat hij niets heeft ervaren..
Ik denk echt dat wat men BDE ervaringen noemt, hallucinaties zijn én anderen vertellen het, zo denk ik erover, omdat het interessant is want anderen vertellen het toch ook en dus hebben mensen het ook maar 'meegemaakt'
In het artikel staat mooi beschreven hoe wetenschappers denken dat het kan komen maar er staat om maar iets e noemen weer niet bij wat de onderzochte terminale patoenten hadden 'ervaren' en dat bedoel ik met dat ik het artikel onvolledig vind..
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Ik moet ineens denken aan de film 'Flatliners'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flatliners
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Die had ik verdorie nog niet eens gezien. Ga ik even 'kopen' ;)
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Hier dus ook weer een fantasieverhaal dat dan de 'realiteit' van de mensen beinvloedt..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Wil je echt een goed boek lezen hierover dan raad ik je het boek Eindeloos Bewustzijn van cardioloog Pim van Lommel aan. Hij heeft hier veel onderzoek naar gedaan.

Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Vind het maar wat moeilijk te slikken wat deze beste meneer vertelt :roll:
Leeuwtjuh

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

nordin schreef:

pardon? :)
Lees jij nooit?

Een boek; met bladzijdes, en een begin en een eind. Dat was vroeger, voordat er computers waren, nog populair.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

Matrix schreef:Vind het maar wat moeilijk te slikken wat deze beste meneer vertelt :roll:
Ik twijfel er niet aan dat mensen met een BDE de illusie van uitreding kunnen ervaren, maar de veronderstelling dat bewustzijn ook buiten het lichaam ervaren kan worden gaat me ook wat te ver.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

nordin schreef:
een goed boek

pardon? :)
Het hoeft natuurlijk niet per se waarheid te zijn wat erin staat, of overeen te komen met je eigen visie. Het kan ook een goed boek zijn omdat het je een bepaalde visie laat zien, toch? :)
Faker

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

nordin schreef:
een goed boek

pardon? :)
Ik ga dat boek wel lezen en ja... het is natuurlijk een ingewikkeld onderwerp maar dat wil nog niet zeggen dat het geen goed boek is he?
angsthaasje

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

De eerste keer dat ik deze topic open en het is even schrikken om zoveel ongeloof, alleen Mystica vernoemt Pim van Lommel, die inderdaad actief meewerkt aan het onderzoek ivm BDE.
Zelf had ik een BDE in 1994, ik weet dus dat het geen inbeelding of hallucinatie is van de persoon in kwestie. Ik vertel hier zelden iets over omdat ik deze BDE beschouw als een geschenk van God en daarmee loop je niet te koop.
Dat je alleen maar een verlichte tunnel en engelen ziet klopt niet, je hebt ook "negatieve BDE" waarin enge wezens je slaan e.d., zo was mijn BDE, maar feit is wel dat de gevolgen van een "negatieve BDE" even positief zijn dan die van een "positieve BDE" waarmee je dus God zou ontmoeten of weet ik veel. Je wordt na een BDE nooit meer de persoon die je daarvoor was, geloof wordt ontzettend belangrijk voor je, je hart staat open voor alles wat leeft, je verafschuwt geweld en ruzie maar denk niet dat je meteen een engeltje wordt, als iemand mij een kaakslag geeft dan krijgt ie meteen er twee terug.
Na een BDE loop je een tijdje op wolkjes, je zweeft een beetje, ik werd lid van "Limen", de groep rond alles wat met BDE te maken heeft.
Na enige jaren ben ik daar uit gestapt, terug stevig met de twee voetjes op de grond en je realiseren dat je hier op aarde leeft en dat het leven na de dood (waar ik rotsvast in geloof) nog niet voor direct is. Het leven spaart je ook niet na een BDE, de uitdagingen en moeilijkheden blijven een onderdeel van het aardse leven.
Ik had de grote eer een hele tijd te corresponderen met Dr.Raymond Moody, een pionier op het vlak van BDE, van hem leerde ik heel veel omtrent dit fenomeem.
De boeken van deze psychiater zijn een aanrader, eveneens de boeken van Ken Wilber, enig een blik te kunnen werpen naar "de overkant".
Ik respecteer ieders mening en aanvaard dat mensen een BDE "hallicuneren" noemen maar voor mij is een BDE het grootste geschenk dat God je bij leven kan geven.

Literatuur:

•Raymond A. Moody, Life after Life: The Investigation of a Phenomenon - Survival of Bodily Death, Bantam, New York, 1975. Nederlandse vertaling: Leven na dit leven, Strengholt, Naarden, 1986.
•Elisabeth Kübler-Ross, Over de dood en het leven daarna, Ambo/Anthos, Amsterdam, 1985.
•Anja Opdebeeck, Bijna dood. Leven met bijna-doodervaringen, Lannoo, Tielt, 2001.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: laatste nieuws rondom 'bijna dood ervaringen'

The mind is like a parachute..it only functions when it is open.

Mooi beschreven Angsthaasje. Ik heb een aantal boeken van Raymond Moody en Elisabeth Kupler Ross gelezen. De derde naam die je noemt ken ik niet. Jouw beleving is herkenbaar met hetgeen daar ook in verteld wordt over bijna dood ervaringen.

Het is jammer dat veel mensen zo gesloten zijn als het om ervaringen als deze gaat en ze enkel af willen doen als hallucinaties terwijl er medisch aantoonbaar veel meer aan de hand is omdat er juist ten tijde van de ervaring geen hersenactiviteit meer gemeten werd en er juist daarom een klinische dood reeds was vastgesteld.

Het feit ook dat mensen na zo'n ervaring kunnen vertellen wat er ten tijde van dit klinisch dood zijn (zonder hart of hersenactiviteit) zich afgespeeld heeft in de ruimte waar hun lichaam zich bevond en wie daar waren en wat er gezegd werd, draagt enkel bij aan het feit dat er dus geen sprake kan zijn van een hallucinatie.

Een hallucinatie geeft immers juist wel hersenactiviteit en dan ook zou het geheugen in tact moeten zijn om e.e.a. van deze ervaring op te kunnen slaan en te reproduceren nadat men teruggehaald wordt. De vraag is echter hoe het geheugen dit kan reproduceren terwijl de hersenen "uit" waren. Het enige antwoord wat hierop mogelijk is.. is dat er meer is dan alleen de hersenen..namelijk bewustzijn.

En dat het bewustzijn een geheugenfunctie heeft, een hele sterke trouwens omdat na een BDE vaak verteld wordt dat men het leven als een film aan zich voorbij ziet trekken.

De leuke nadenker hieraan is: wij denken wel dat wij onze hersenen zijn.. maar zijn de hersenen niet gewoon een fysiek ontvang en zendstation van ons bewustzijn..onze ziel of onze geest (of hoe je het ook wilt noemen). Die vraag stelt Pim van Lommel ook in het interview. En ik vond het de beste vraag die je je kan stellen.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Spiritualiteit”