Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heaven & Hell

nordin schreef:Natuurlijk willen we allemaal graag onsterfelijk zijn,
Ik niet. :lol: :D
* Liebe Macht Frei *
De circusgeest

Re: Heaven & Hell

Ik wens dat het leven gebeurt zoals het nou eenmaal moet gebeuren. Als er hierna iets is, dan vind ik dat prima. Mocht er hierna een vrouw over mij gaan heersen, dan ben ik de eerste die grijpt naar de fles en nog meer het leven gaat verachten.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Heaven & Hell

nordin schreef:waar(mee) zou de mens een waarneming van (iets) kunnen hebben, wanneer er geen zintuigen noch enig ander onderdeel van ons psychisch apparaat meer zijn, de ogen niet meer fubnctioneren, het brein niet meer werkt enz
Een goede vraag.

Als je als mens samenvalt met je lichaam, je psyche samenvalt met je brein en je zintuigen, dan kan dat idd niet.

Boeddhisten etc. spreken over het vermogen, om gereincarneerde mensen terug te vinden - en dat het een keuze is, dat ze dat alleen met gestelijken doen. (Europes gesteld: je zou ook, als je wist hoe dat moest, kunnen zoeken naar de reincarnatie van Napoleon Bonaparte, en die goser dan maar weer meteen op de militaire academie pleuren. Of de wereld daarmee gediend zou zijn, is idd een grote vraag. Dus deden (... verleden tijd, Chinese overheersing maakt het onmogelijk...) ze dat in Tibet niet.
Hopeless

Re: Heaven & Hell

Ja ik geloof er in :D
Ik ben moslim :tongue:
Regenboog

Re: Heaven & Hell

Nee ik geloof er niet in en mij moeten ze echt geen tweede keer hebben.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Heaven & Hell

Ik bekijk alles het liefst rationeel en wetenschappelijk, omdat dit enige logica bevat.
Ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten, en heb genoten van de verhalen uit de bijbel. Deze verhalen willen je iets vertellen, en zijn symbolisch. Geschreven door mensen door de jaren heen.

Persoonlijk hoop ik dat er 'iets' is na de dood. Ik geloof echter niet dat dit zo is. Onsterfelijk zou ik ook niet willen zijn, en iets als eeuwig geluk is een utopie.

Wat betreft BDE. Is het niet mogelijk dat er bepaalde beelden gegenereerd worden 'vlak voor' het compleet wegvallen van de hersenactiviteit? Op het moment dat iemand dan bijgebracht wordt, zullen deze beelden blijven hangen als iets wat waargenomen werd op het moment van sterven.

Religie is voor mij een woord zonder lading. Ik vind het prima als mensen hier hoop uit putten. Bepaalde leden van mijn familie deden dit ook, en hier heb ik ook respect voor, ook al is het niet hoe ik het zie. Bepaalde geloven stammen uit een tijdperk waarin er nog lang niet zoveel dingen te verklaren waren als nu. Mensen zijn snel geneigd om iets wat niet te verklaren is toe te schrijven aan een hogere macht. Maar waarom de meest vergezochte verklaring zoeken voor dingen die op veel manieren logischer te verklaren zijn? Naar mijn inzicht is dit omdat mensen vaak geloven en zien wat ze WILLEN geloven en zien. Mensen zullen niet verder kunnen denken dan ze zelf kunnen bevatten. Ik sluit niet uit dat er meer is, maar persoonlijk denk ik van niet.
Geloof is in specifieke gevallen een bepaald extern 'groepsgedrag' wat overgedragen wordt van man tot man. (het is dan ook geen toeval dat soms gehele landen hetzelfde geloof hebben, daarom heet het ook geloof.) Ik vind het echter wel storend dat op grond van een ideologie oorlogen gevoerd worden. Een geloof/hypothese is naar mijn idee geen excuus om mensen te executeren, en geeft zeker niet het recht om dit te mogen op grond daarvan.
Ik ben wel bang dat ik een beetje off-topic raak.

Ik zeg altijd maar: Whatever rows your boat ;)
Vlinder*

Re: Heaven & Hell

Totally agree Matrix ;)
Mickey~

Re: Heaven & Hell

ook ik deel de mening van matrix.

ik zou wel willen dat er iets na de dood is, maar dat wil iedereen, daarom bestaan die verhalen ook. Ik vrees dat de mensheid die alleen maar bedacht heeft vanwege diens angst voor de dood....
Mickey~

Re: Heaven & Hell

gelinkt met de topics over zelfdoding enzo, zou het nu ook zo zijn dat mensen die niet geloven dat er een leven na de dood is, minder snel zelfmoord plegen als ze het niet meer zien zitten? Of zou het ze juist nog meer ertoe aanzetten?

Of, derde optie, maakt ze dat gewoon helemaal niets uit?
Ben ik wel benieuwd naar...
Drake

Re: Heaven & Hell

Ik hoop wel dat er zoiets is als een hemel of hiernamaals ja, al ben ik niet echt gelovig of zo.
Het zou mij en waarschijnlijk anderen ook heel veel goed doen om familieleden (als in opa's oma's en anderen verloren dierbaren) weer terug te zien. :knuffel:
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Heaven & Hell

Oh, ik zal zeker niet ontkennen dat ik dat ook wel zou willen. We zullen het ooit weten, maar naar mijn idee niet na kunnen vertellen. ;)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heaven & Hell

Drake schreef:Ik hoop wel dat er zoiets is als een hemel of hiernamaals ja, al ben ik niet echt gelovig of zo. Het zou mij en waarschijnlijk anderen ook heel veel goed doen om familieleden (als in opa's oma's en anderen verloren dierbaren) weer terug te zien. :knuffel:
Ik vind de rauwe schoonheid van het leven juist dat je ook definitief afschied moet leren
nemen van dierbaren. Ik wil niemand die me dierbaar is geweest en voorgoed
de ogen heeft gezien nog terug zien. Behalve op een foto of een film uiteraard.
* Liebe Macht Frei *
Drake

Re: Heaven & Hell

Maar het zou wel fijn zijn als je van te voren al kon weten of er n soort van hemel is.
zou sommige dingen wel makkelijker maken... :roll: :oops: :(
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heaven & Hell

Drake schreef:Maar het zou wel fijn zijn als je van te voren al kon weten of er n soort van hemel is.
zou sommige dingen wel makkelijker maken... :roll: :oops: :(
Die zekerheid hebben alleen gelovigen Drake. Gelukkig ben ik niet gelovig.
Als ik zeker zou weten dat er een hemel is zou ik me een gevangene voelen die
weet dat er geen keuze is. Zeker weten dat je eeuwig zult leven is voor mij de hel.
Wat zou ik me dan godsgruwelijk genaaid voelen, zeg.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Heaven & Hell

ik kan het alleen maar hopen.

En dat het beter is dan hier zonder angst en pijn.
En ik wil nog wel graag mensen terugzien die ik graag zag

ik heb mijn eigen hel al gehad dus nu graag... :nod:
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
MissM

Re: Heaven & Hell

Wat geloven betreft: dat is een kwestie die mij erg bezig houdt, ik heb verschillende dingen meegemaakt die mij sterk laten geloven dat er een 'god' moet zijn, maar die dingen kunnen ook toeval/geluk zijn. Ook zijn er dingen waardoor ik denk dat er geen 'god' zou kunnen zijn. Ik heb van mijn moeder een boek over 4 verschillende godsdiensten, Boeddhisme, Hindoeïsme, Christendom en Islam, gekregen. En bij al die verschillende godsdiensten lees ik dingen die mij aanspreken, of misschien wel gewoon wil geloven. maar ik ben er dus nog niet uit, ik zit midden in mijn zoektocht! en over een hemel/hel ben ik dus ook niet uit. Maar ik vind het een mooi idee dat er een hemel zou zijn, maar dan voornamelijk voor geliefden die overlijden.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Heaven & Hell

Mickey~ schreef:gelinkt met de topics over zelfdoding enzo, zou het nu ook zo zijn dat mensen die niet geloven dat er een leven na de dood is, minder snel zelfmoord plegen als ze het niet meer zien zitten? Of zou het ze juist nog meer ertoe aanzetten?

Of, derde optie, maakt ze dat gewoon helemaal niets uit?
Ben ik wel benieuwd naar...
Dit is inderdaad wel een interessante vraag. Ik vermoed dat de stap naar zelfdoding 'kleiner' is als men zeker zou weten dat er een hiernamaals is. Mensen zijn namelijk vaak bang voor het onbekende, en houden daarom vast een de zekere, controleerbare, huidige situatie (in dit geval het leven).
catgirl

Re: Heaven & Hell

in mijn optiek is er niets na de dood

mensen die dat wel geloven, of in derek ogilvie etc geloven, heb ik gewoon 2 woorden voor: james randi.
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Heaven & Hell

Klopt catgirl! :D
I love James Randi. Leuk, die discussies die hij voerde met Uri en Char.
Helemaal mijn mattie.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heaven & Hell

Yeah, James Randi rules! Schitterende kerel vind ik dat!

Glibberige typre als Ogilvie en Char(latan) zijn natuurlijk weer een ander verhaal.
Ik zou eigenlijk wel een moord op een helderziende willen plegen. Als het lukt weet je namelijk absoluut zeker dat het een bedrieger was. :lol:
* Liebe Macht Frei *
MissM

Re: Heaven & Hell

volhoudertje schreef: Ik zou eigenlijk wel een moord op een helderziende willen plegen. Als het lukt weet je namelijk absoluut zeker dat het een bedrieger was. :lol:
hahaha :lol: :lol: :lol: :lol:
angsthaasje

Re: Heaven & Hell

Drake

Waar breek jij hier op aarde nu je knappe hoofd toch om! "Het moment van de waarheid" komt echt wel hoor, voor ons allemaal, dat is ook meteen de enige zekerheid die we in dit aardse leven hebben!
Ik geloof rotsvast in een hiernamaals, maar hoe het eruit zal zien, dat zie ik dan wel, nu heb ik het druk met van iedere dag hier op aarde een waardevolle dag te maken, lukt niet altijd hoor maar ik doe mijn best en "foert", dat durf ik ook al eens te zeggen, weet niet of jullie dat woord in Nederland ook gebruiken, betekent, "alles zal me worst wezen" of zo iets in die aard!! ;)
Mickey~

Re: Heaven & Hell

MissM schreef:
volhoudertje schreef: Ik zou eigenlijk wel een moord op een helderziende willen plegen. Als het lukt weet je namelijk absoluut zeker dat het een bedrieger was. :lol:
hahaha :lol: :lol: :lol: :lol:

:confused: :shock: Volhoudertje bekend een moord te willen plegen en MissM lacht erom... :shock: :confused:

HELLUP! :tongue:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Heaven & Hell

Mickey~ schreef:
MissM schreef:
volhoudertje schreef: Ik zou eigenlijk wel een moord op een helderziende willen plegen. Als het lukt weet je namelijk absoluut zeker dat het een bedrieger was. :lol:
hahaha :lol: :lol: :lol: :lol:

:confused: :shock: Volhoudertje bekend een moord te willen plegen en MissM lacht erom... :shock: :confused:

HELLUP! :tongue:
Je hoeft je toch alleen zorgen te maken als je het van te voren voorspeld had Mickey? :lol:
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Heaven & Hell

zag ze vast niet aankomen 8)

Terug naar “Spiritualiteit”