Hega

Wat vind jij ideaal wonen?

De laatste jaren heb ik gemerkt dat ik zelf er gesteld ben op een groene omgeving.
Tevens botst het bij mij vaak ook wel tussen het landelijke en het stedelijke wonen.
Opzicht mag ik best graag in de stad wonen (zoals ik nu doe); mits ik maar wat ruimte en groen om me heen heb en niet zo bovenop op anderen zit en in een betonnen omgeving moet zitten.
Daarbij komt dat het mij best leuk lijkt om in bepaalde dorpen/plaatsen te wonen, mits er wel redelijke voorzieningen zijn (winkels etc).
Tuingericht wonen is sowieso wel mooi, maar is in steden toch vaak wel lastig.
Zelf ben ik sowieso wel gevoelig voor omgevingen (natuur, landschappen etc).

Ben nu dus wel benieuwd naar jullie meningen; wat en waar vind jij het ideaal wonen?
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Ik vind het ideaal in de grote stad. Op de eerste plaats zijn er zo ontzettend veel mensen, dat echt werkelijk alles langs je heen leeft. Je kunt gewoon onzichtbaar zijn, geen hond die je opmerkt. Je kunt lekker een laag profiel houden. Je hoeft nooit bekenden tegen te komen en gedwongen praatjes maken en sociaal contact is eigenlijk helemaal niet nodig. Wat dat betreft ben ik best wel contactgestoord en ben ik alleen sociaal wanneer mij dat uitkomt. Ik ben ook met de gedachte om te verdwijnen in de massa, naar Amsterdam gekomen. Nou, en dat is gelukt. Ik kan hier gewoon mezelf zijn, zonder dat het opvalt want volgens mij is iedereen hier zo vrijgevochten, koppig en ronduit vreemd. Daar voel ik me wel in thuis, nobody cares.

In een klein dorpje zou iedereen met scheefgetrokken smoel beledigd doen omdat je in de supermarkt geen tijd had om te praten over onzin. Ik kom uit een kleine gemeenschap waarin het echt als verstikkend voelde, die sociale controle. Daar heb ik zo'n hekel aan gekregen. Ik bepaal zelf wel met wat voor mensen ik me wil omringen en met wie ik het fijn vind om contact te hebben, daarbij interesseert het me eigenlijk niet echt wie mijn buren zijn. Ik heb af en toe een sociaal praatje 1x per 4 maanden en dan bespreken we globale dingen zoals gezondheid, woonplezier en evt. overlast. (ze zijn net zo op hun rust gesteld als wij) Geen nieuws, goed nieuws! Nouja, en die oude man op de hoek die al halfdood is, met hem maak ik welles een praatje. Ik heb overigens wel vriendelijke buren, gereedschap van de ene buurman lenen, kruidnagel en laurierbladeren lenen van de marokkaanse buurvrouw, pakketjes voor elkaar aannemen. Ik zit dus wel in een betonnen woning, waarin geluidsoverlast totaal niet aan de orde is. Je hebt echt nooit ergens last van... Nouja, dat is niet helemaal waar. Spitsuur in de lift, tussen 8 en 9. Dan kun je tien minuten wachten op de lift. Maar daar hou je gewoon rekening mee... Geen probleem. De winkels zijn maar tien minuutjes fietsen en internetcafe 2 min. Ik zou het wel wat prettiger vinden als de pinautomaat dichterbij was, maar goed, je kunt niet alles hebben. Ik doe niets met tuinen, ik vind het schitterend om naar te kijken en van te genieten, maar ik ben geen type om er zelf wat aan te doen, dus geef mij maar een balkonnetje met een paar plantjes en ik ben happy.

Toch zijn er buren waar je niet mee om wil gaan. Zoals de buurman die zich nooit doucht, de buurman van 80 die vol met piercings, tattoo's en leren kleding loopt, en de huismeester die altijd agressief doet :lol: Verder vind ik het een prettig idee als ik heel erg tussen de mensen woon, als in: wij zijn een hele grote stevige flat van 600 woningen en je weet lekker toch niet welke voordeur ik heb want ik ben anoniem. Ik zit hoog, kan goed om me heen kijken, heb genoeg uitgangen, veel groen (voor Amsterdamse principes)

Waar ik nu woon ben ik echt gelukkig momenteel. Het is erg klein, ontzettend pestpokkeduur, maar het is wel van mij love3
Ik zie me hier overigens niet mijn kinderen opvoeden of iets dergelijks. Ik wil over vijftienhonderdjaar wel verhuizen naar een iets minder rustig gedeelte van de stad, waar de sociale controle iets hoger ligt. (wgm)
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Nou Leeuw, dan kom je maar tegen die tijd naar hier met je welpjes, hier hebben ze alle rust en ruimte :lol:

Ik zit hier in een gehucht, nog niet eens een echt dorp maar van beklemmende sociale controle merk ik hier niks, met langslopen een heey of iets en dat was het..
Het is hier ruim, stil en groen, om me heen hier zijn weilanden met daarin paarden, pony' s een ezel en een paar schapen, verderop is een ongerept bos en de andere kant op zijn maisvelden dus je kan je we voorstellen dat het hier rustig is, muisstil zelfs en dat is heerlijk
Hier word ik gewekt door de vogeltjes en verder is er niets te horen dan de wind...
Winkels zijn hier 10 minuten met de auto vandaan, hier in de buurt is niet, totaal stil dus, echt heerlijk..
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Zeggen mensen bij jou hallo? Dat zou hier ook wel tof zijn... Soms zeg ik uit mezelf al goeiemorgen of hallo, maar meerendeel krijg je iets wat lijkt op gegrom en een mondhoek die iets omhoog trekt of een chagarijnige knik. Maar aan de andere kant; als iemand hallo tegen mij zegt sochtends vroeg, word ik daar ook niet vrolijk van. (WAT MOET JE VERDORIE? :angry: Ja, wat hallo? Mot je ruzie? Wat moet je? waar haal je het vandaan om mij aan te spreken gruwelijk vroeg...) Vooral de huismeester reageert zo.

In de lift glimlach ik gewoon :nod:
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Hier zegt men hallo of een groet met een handgebaar en een knikje en dn doe je dat gewoon terug, de mensen hier zijn heel vriendelijk en gemoedelijk maar niet zoals je verwacht in zo'n gehucht heel nieuwschierig of kletserig, mij hebben ze nog nooit aangehouden voor een praatje, ook niet in de 'buurt' super..
Ik zit in deze omgeving echt ideaal!
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Er is trouwens ook een man die heel raar doet, als je hem hallo zegt, zegtie: waarom zeg je nou tegen mij hallo? Is het omdat ik blank ben? Denk je dan dat je meteen een "band" met iemand hebt? Wat hem mankeert weet ik niet precies, misschien identiteitscrisis ofzo.
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Die arme man, hij weet niet wat beleefdheid en of vriendelijkheid is... triest dat hij zegt: is dat omdat ik blank ben..
Hier zijn trouwens en dat is heel opvallend alleen blanke mensen, verderop heb je wel hele 'turkse en marokkaanse wijken' maar hier in dit gehucht niet..
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Wij zijn een tweelingflat, tegenover onze flat staat de gespiegelde versie van onze flat, waarin veel afrikanen wonen... In onze flat wonen over in onze strang vooral blanken gestoorde mensen, de 1 nog gekker dan de ander. Maar ik vind het heerlijk multicultureel verder. Dan staat de buurvrouw van verderop iets exotisch te koken en dan krijg ik spontaan honger :lol: Alleen vind ik de surinaamse tantes een beetje brutaal, die beginnen een gesprek met je of je er nou op zit te wachten of niet. There is no escape. En dan duurt het best lang in zo'n lift. :lol: :lol: :lol: Dat heb ik overigens met de rechteruitgang, dus ik ga meestal links eruit.
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Dat buitenlandse eten dat vind ik ook altijd zo lekker ruiken en idd dan krijg je echt spontaan honger..
Als ik weleens in Houthalen loop bijvoorbeeld, jammie hoor al die lekkere etensgeuren..
Ik woon ook in een 'huis' waar gestoorden wonen maar ja, daar ben ik er ook één van en het is best een voordeel, zelf val je dan weer amper op he? :lol: :lol:
Leeuwtjuh

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Je moet er natuurlijk wel eerst een inburgeringscursus voor doen, want je moet het wel graag willen. :nod:










MissM

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

heerlijk om anoniem te kunnen zijn!! maar te veel drukte vind k niet fijn
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

uitelenooielijne hee..


Ben ik nu geslaagd?

Anders kunnen ze me de bout hachelen hoor.. :lol:
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

In Amsterdam kanne se alles make, teening hee niet nomaal hee, ze flikkeren de sooi daar in de kast, vreten alles self op, snaaie kenne se wel daaro hele sakke fol, vrete meh je platte bakkes..
Smak nie so porum opmekaar houen..


A jij nou ff regelen ken dadik slaag beje een tof wijf

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hega

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

*Franje schreef: Ik zit hier in een gehucht, nog niet eens een echt dorp maar van beklemmende sociale controle merk ik hier niks, met langslopen een heey of iets en dat was het..
Het is hier ruim, stil en groen, om me heen hier zijn weilanden met daarin paarden, pony' s een ezel en een paar schapen, verderop is een ongerept bos en de andere kant op zijn maisvelden dus je kan je we voorstellen dat het hier rustig is, muisstil zelfs en dat is heerlijk
Hier word ik gewekt door de vogeltjes en verder is er niets te horen dan de wind..
Winkels zijn hier 10 minuten met de auto vandaan, hier in de buurt is niet, totaal stil dus, echt heerlijk..
Dat klinkt echt zalig :lol:
Waar woon je eigenlijk zo ongeveer?
Hega

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Leeuwtjuh schreef:Ik vind het ideaal in de grote stad. Op de eerste plaats zijn er zo ontzettend veel mensen, dat echt werkelijk alles langs je heen leeft. Je kunt gewoon onzichtbaar zijn, geen hond die je opmerkt. Je kunt lekker een laag profiel houden. Je hoeft nooit bekenden tegen te komen en gedwongen praatjes maken en sociaal contact is eigenlijk helemaal niet nodig. Wat dat betreft ben ik best wel contactgestoord en ben ik alleen sociaal wanneer mij dat uitkomt. Ik ben ook met de gedachte om te verdwijnen in de massa, naar Amsterdam gekomen. Nou, en dat is gelukt. Ik kan hier gewoon mezelf zijn, zonder dat het opvalt want volgens mij is iedereen hier zo vrijgevochten, koppig en ronduit vreemd. Daar voel ik me wel in thuis, nobody cares.

In een klein dorpje zou iedereen met scheefgetrokken smoel beledigd doen omdat je in de supermarkt geen tijd had om te praten over onzin. Ik kom uit een kleine gemeenschap waarin het echt als verstikkend voelde, die sociale controle. Daar heb ik zo'n hekel aan gekregen. Ik bepaal zelf wel met wat voor mensen ik me wil omringen en met wie ik het fijn vind om contact te hebben, daarbij interesseert het me eigenlijk niet echt wie mijn buren zijn.
Ik zit er zelf een beetje tussenin in Groningen.
Opzicht is het een redelijke stad hoor, maar op sommige momenten (vooral de zaterdag) kom je bepaalde mensen zo vaak tegen (op bepaalde plekken) dat het je helemaal gaat tegenstaan.
En dan heb ik het niet over leuke mensen, maar echt mensen die je NIET wilt tegenkomen.
Dat is het gekke hierzo; ergens zit je in een stad, maar je krijgt soms echt dat dorpsgevoel hierzo.
En toch lijkt in een dorp (landelijk) wonen mij niet eens zo gek, maar het hangt er ook vanaf waar je zit.
Als je in zo'n strenge gemeenschap zit, dan heb je de kans dat mensen daar op je gaan letten en dat je met de nek wordt aangekeken.
Anderzijds zijn er ook gewoon genoeg kleine plaatsjes (wat Franje ook schrijft) waar men wel gewoon gemoedelijk is en je met rust laat.
MissM

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

ik zou zó graag in Groningen willen wonen, vind t echt een heerlijke stad!! maar t is zo ver van alles (iniedergeval van alles waar ik nu zit) ben er wel afgelope weekend nog ff geweest:) altijd gezellig daar
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Hega schreef:
*Franje schreef: Ik zit hier in een gehucht, nog niet eens een echt dorp maar van beklemmende sociale controle merk ik hier niks, met langslopen een heey of iets en dat was het..
Het is hier ruim, stil en groen, om me heen hier zijn weilanden met daarin paarden, pony' s een ezel en een paar schapen, verderop is een ongerept bos en de andere kant op zijn maisvelden dus je kan je we voorstellen dat het hier rustig is, muisstil zelfs en dat is heerlijk
Hier word ik gewekt door de vogeltjes en verder is er niets te horen dan de wind..
Winkels zijn hier 10 minuten met de auto vandaan, hier in de buurt is niet, totaal stil dus, echt heerlijk..
Dat klinkt echt zalig :lol:
Waar woon je eigenlijk zo ongeveer?
Ik zit in Belgisch Limburg, het is hier werkelijk zalig..
-Judith-

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Binnenkort staan de bloesems open Cis, moet je echt naar gaan kijken....al die bloesems van de fruitbomen en zo....vraag er maar eens naar bij de leiding....of je daar samen naartoe kunt gaan...het is niet zo ver van bij jou en het is er ronduit prachtig dan !!!
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Dat is hier idd niet ver vandaan en dat zou ik zeker mooi vinden om te zien, ik denk dat ik dat straks gelijk even ga vragen ik moet toch nog iemand spreken zo dan zorg ik gelijk dat dat even geregeld wordt :lol:

Bedankt voor de tip love3
Hega

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Nu het weer steeds beter begint te worden, krijg ik steeds meer de behoefte weer om stukken te gaan fietsen en vooral de provincies in te trekken.
Tevens maakt het bij mij toch ook wel een idyllisch gevoel los.
De stad vind ik qua voorzieningen en activiteiten nog wel interessant, maar toch krijg ik altijd een weemoedig gevoel erbij (ondanks dat ik zelf prima woon in de stad).
Toch blijft er een (onvervuld) verlangen naar rust, ruimte en natuur.
De laatste jaren botsen deze gevoelens regelmatig bij mij; het blijft wel een gevoel van tegengestelden.

Wat voor afweging zou je eigenlijk zoal kunnen maken met landelijk (en ruimtelijk) wonen en stedelijk wonen (voorzieningen etc)?
En wat voor gevoelens en ervaringen hebben jullie eigenlijk daarbij?
Hega

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Hopelijk ben ik wel duidelijk in mijn formuleringen in dit topic.
Zou het jammer vinden als het de vage kant opgaat en dat de meesten van jullie niet weten wat je ermee aan moet.
Het gaat mij niet alleen om het wel of niet wonen in een stad of daarbuiten, maar ook om het gevoel en emotie die je erbij hebt.
Ik probeer dit wat te peilen in deze topic, maar ik merk dat dit wat lastig is.
Vind het sowieso wat lastig om mij via een forum echt te kunnen verplaatsen in anderen, maar ik zal mijn uiterste best doen....
Wolf

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Afbeelding

Gezellig samen met hertogin Wolvin.
Hega

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Haha vind het wel humor hoor en origineel ook nog :lol:
Opa Black

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Ik wil ver weg..... in een blokhut in de bergen van Canada.
Wie wil er met mij mee........ :roll:
Faker

Re: Wat vind jij ideaal wonen?

Ver weg van hier... doe ik, wanneer ga je,vanavond nog? :badgrin: :badgrin:

Terug naar “Spiritualiteit”