Fonske

Re: Houding

we zijn maar mensen he? Mensen kibbelen, ook op forums. Ik vind eigenlijk dat het hier nog best meevalt als je soms de flames op andere forums leest. Wees gewoon wat verdraagzaam naar elkaar toe. Probeer niet te betweterig te zijn maar ook niet te snel gekrenkt. Dat is soms wel moeilijk als iets je persoonlijk raakt maar maak er gewoon geen vendetta van 8)

peace!
Franje

Re: Houding

KlaasP schreef:ja daar ben ik ook bang voor. Maar laat ik het nog eens zeggen, heel uitdrukkelijk: ik heb met helemaal niemand ruzie, noch heb ik met iemand iets uit te vechten. Franje, Jive, Louise, en echt iedereen vind ik gewoon heel erg leuke aardige forumdeelnemers. Niets heb ik gezegd om hun persoon mee te kwetsen. Wel heb ik hier en daar, puur zakelijk, een argumentatie gevoerd die wellicht met hun mening in conflict kwam, maar niet om iemand te kwetsen, of om iemand dwars te zitten of om negatief te doen. Gewoon omdat het onderwerp me aan het hart ging.

Je wel goed weten draait om waarheid...
Genoeg je zegte mij mee kwetst ook zelf je weet wel..
Nooit jou is bedoeling wel steeds dat gebeurd is...
Puur zakelijk argumentatie voerte..... onderwerp zo gaat me hart...
Waarheid niet....
Oplegt voelt ons wij... oplegt verslaaft...
Niet waarheid hij zegte dan doorgaat toch oplegt mening zelf hem...
Als vind aardig mij dan niet waarom reageert bericht mij gewoon?
Waarom mening ons trekt onderuit niet alleen topic deze bijna anders niet wij gewend gebeurte dat

Niet ruzie ik wilt
niet wedstrijd wilt wie beste weet
niet 'wetenschappelijk bewijs' nodig van mening ons schopte weg...
Jammer niet eigen mening hebt jij onderwerp zo je gaat aan hart...
Als foutje zegte ik ook zegte sorry niet gelijk ik wel jij gelijk hebt...
Niet gelijk ik belangrijkst...
Wel belangrijkst is niet veegt weg mij citaat andere iemand
Niet ontkent en verdraait alles anderen zegte....
Nou hoopt deze 'hetze' stopt keertje...
Louise

Re: Houding

Jive1 schreef:Maar wat ik zo interessant vind, is, dat jij hier duidelijk laat zien dat iemands redenering wel duidelijk anders is dan de mijne. En dan zeg ik niks daarover wiens mening goed of fout zou kunnen zijn, want, au fond, is een benadering, zelfs als ze anders is, niet per definitie goed of fout te noemen, ze is alleen anders...
Ha Jive,

Ik blijf het boeiend vinden, communicatie, en vooral op het net. Aan de ene kant is het makkelijker, aan de andere kant kan het moeilijker zijn.
Als ik naar mezelf kijk, dan merk ik soms dat ik reacties krijg, alsof het lijkt dat ik een bepaalde insteek heb, maar die ik zelf niet heb.
Iedereen heeft naast karaktertrekken e.d ook nog eens zijn eigen verhaal, levensverhaal, wat ook nog eens kan beinvloeden, maar wat hier niet altijd gezien wordt.
Ook strooi ik niet superveel met smileys, waardoor je eigenlijk ook moeilijker kunt aftasten, is iemand nu pissig of niet.
Alhoewel ik het niet perce nodig vind, om een toon te kunnen voelen. Of hoe het op mij overkomt.

Ook met het thema negeren heb ik ervaringen mee, die ik niet altijd zo positief vind.
In mijn leven buiten het forum, heb ik vaker met anderen in situaties gezeten die we dan zogenaamd gingen negeren en stranden in een onverschillige houding wat ook niet altijd even lekker voelde. Er bleef in die situaties iets broeien daardoor.
(want wat negeer je dan? jezelf met je hoofd denk ik)
Vaak was dit negeren, in de situaties die ik nu voor ogen hou, ook gebasseerd op angst.
Bang om tegengas te krijgen als je toch weer door ging met punten aanhalen, wat dan snel als zeuren bestempeld kan worden.

Hoe is jou redenering bijvoorbeeld?
Louise

Re: Houding

Met redenering bedoel ik trouwens wat jij belangrijk, los van anderen.

Was even aan het mijmeren over dat negeren:

Verschillende situaties:

1.Iemand zegt iets tegen me en het kan ook al zie ik het anders, goed/ok voelen. Hierop kan ik reageren of ik neem het voor lief aan.
Wanneer ik het voor lief aan neem, noem ik het eigenlijk niet negeren.
2.Iemand zegt iets tegen me, wat ik niet kan accepteren (begint te irriteren, ik wordt boos, verdrietig) en daardoor niet tollereren.
3.Iemand zegt iets tegen me, wat niet irriteerd maar waar ik rustig onder blijf, maar waar de tollerantiegrens vanuit mijn bril overschreden wordt

Bij 2 en 3, kun je jezelf een spiegel voorhouden, waarom vind ik dat, wat zegt dat nu over mij en je kunt kiezen, ik reageer of negeer.
In feite zeg je dan, met dat negeren, ik ben me ergens bewust van, ik merk iets bij mezelf en uit me daar niet in.
Negeren kan het voordeel hebben dat het gedrag van de ander veranderd, omdat het niet geprikkeld wordt.
Maar eigenlijk zeg je dan ook, uit je niet in wat je wil uiten.
Wanneer je kinderen negeert op het juiste moment, dan kan het ook ertoe leiden dat het geweten van een kind daardoor geprikkeld wordt, en daardoor zelf zijn gedrag aanpast. Eigenlijk wil je dan een kind ook helpen.
Bij volwassenen kan dit ook opgaan, maar vaker gebeurd negeren van volwassen ook puur om de ogen te sluiten.
Negeren kan ook fijn zijn om iemand de ruimte te geven, negeren kan echter op het verkeerde moment ook kwetsend zijn voor de ander.
Ik vind de ene situatie de andere ook niet, waar negeren positief is.

Je kunt op allerlei manieren op gedragingen reageren bijvoorbeeld;
-het gedrag willen gaan beheersen, alleen dat gedrag zien.
-de persoon of zijn achtergrond willen ontmoeten
-of het conflict aangaan
-Negeren vanuit een bepaalde insteek die verschillend kan zijn.

Ofzo..?
Jive1

Re: Houding

Hey! Louise,

Ja, hoe mijn redenering is, dat is voor mezelf wel vrij helder, maar hoe die bij jou overkomt, dat weet ik niet zo goed. Ik denk ook dat mijn redenering eenvoudiger werkt dan bijvoorbeeld bij jou, als ik zie hoe jij de dingen analyseert en tot in de details bekijkt. Ik ben ook een mens van weinig of geen problemen, ik vind dat ik weinig moeilijkheden tegenkom, waar ik niet overheen kan, leven en al wat er bij komt zien, is niet moeilijk voor me...

Ik sta eigenlijk voor alles open, voor mij is niets taboe, of alles kan en mag gezegd worden. Ik zeg zelf ook wat ik denk, nee, waarvan ik overtuigd ben eerder, een duidelijk freedom of speach in beide richtingen...

Ik heb het niet moeilijk met andere meningen, een van mijn meningen is, dat iedereen volledig vrij is te doen en te zeggen wat ie wil, en dat kan dus eigenlijk alles zijn. Wat ik daarbij echter wel erg onontbeerlijk zie en ook erg appreciëer, dat is, dat iemand die iets zegt of doet, dat die daar zelf dan ook achter staat, dat ie weet welke de draagwijdte is van wat ie deed of zei, en dat ie zelf daarnaar ook zijn verantwoordelijkheid neemt, als dat nodig is.
Het gaat bijvoorbeeld niet op voor mij, dat iemand zegt, dat ie me graag ziet, maar niet wil luisteren naar wat ik zeg of vraag, en er geen gevolg aan probeert te geven. Hij is daar wel vrij in van naar me te luisteren of niet, maar, als je iemand graag ziet, dan hou je rekening met die zijn reakties, zijn vragen en wensen, en als die niet overeenkomen met de jouwe, dan praat je daar met elkaar over, tot je beide een soort overeenkomst kan vinden over de oorspronkelijke meningsverschillen, en dan ga je bovendien achteraf toch niet nog eens anders doen of zeggen dan je overeengekomen was...

Zo denk ik ongeveer. Als je met iemand een relatie hebt, en dat hoeft niet alleen een huwelijksrelatie te zijn, dat kan ook een financiële of commerciële of een gespreksrelatie of elke andere relatie zijn, maar als die er is, dan hou je rekening met elkaar, en maak je regelmatig afspraken, en dan hou je je daaraan.

Verder zie ik wel wat komt in een gesprek, ik ben er doorgaans ook snel bij om iemands mening, als die juister lijkt dan de mijne, over te nemen, ik heb daar geen moeilijkheden mee. Ik ben ook maar een mens en weet ook niet alles, en sommigen weten bepaalde dingen beter dan ik. Ik luister dan naar hen...

Ik hou verder zelf ook van duidelijke taal, liefst met zo weing mogelijk fouten of dualiteiten erin. Ik probeer dat zelf ook aan te brengen, en zal bijvoorbeeld daarom mijn teksten steeds duidelijk in schijfjes aflijnen, dat is voor de ander ook duidelijker dan, en aangenamer om lezen.

Ik ben geen gekompliceerd mens, in niets... hehe!

Greetz
Jive1
Louise

Re: Houding

Ha Jive,

Leuk joh om zo een stukje "Jive" te lezen.
Ik herken je er wel in, en zie hier en daar ook overeenkomsten in wat jij zegt maar bij mij is het minder rechtlijnig zoals bij jou.
Bv het niet willen luisteren naar wat ik zeg of vraag, iets zeggen of vragen. Ik neem de moeite om terug te reageren en vervolgens krijg je geen respons als in mijn beleving net iets gestart wordt, zou ik zelf nog niet eens perce zo erg hoeven te vinden als dit keer op keer terugkomt, als ik het ook maar ergens een beetje kon begrijpen.
Dan zou ik me niet perce afgwezen hoeven te voelen, en de volgende keer gewoon weer wat zeggen.
Het zal mijn ervaringen wel zijn in de impact voor sommigen mensen als ze iemand vertrouwen, trekt aan, en op andere vlakken wordt je keihard afgestoten of niet serieus genomen.
Die kan gewoon erg pijnlijk zijn, en al is het er maar 1 wat ik dan merk, dan zal ik daar meestal niet zomaar aan voorbij gaan.
Zal wel zijn omdat, (en dan praat ik wel in diagnoses, wat ik eigenlijk liever niet doe, maar om te vergeduidelijken) omdat ik best wat mensen heb meegemaakt die in aanraking kwamen met iemand met de diagnose borderline waar dat vaak in meer of mindere mate een kenmerk van is.
Die zich geschaad erdoor voelde. Vertrouwen in je eigen, kan geheel naar de knoppe gaan zo.
Niet iedereen kan daar zomaar mee dealen, ook al lijkt het misschien overdreven wat ik zeg.
Maar dat gaat mij aan mijn hart en vind dat een stukje bewustwording dan wel op zijn plek is.
In het begin werd ik daar zelf ook totaal door overrompeld, omdat het gewoon erg pijnlijk kan zijn en ik ook kwetbaar kan zijn.
Had zoiets je wordt als mens omarmd en vervolgens ben je lucht.
Toen ik me er meer van bij kon voorstellen, kon ik het ook in een heel ander perpectief zien.

Als ik je zo lees, leef jij inderdaad lekker gemakkelijk.
Dat annalyseren van me, in wat mij net bezighoudt, verbanden proberen te leggen. Nadenken wat wordt nu eigenlijk etgen me gezegd, komt hier erg tot uiting.
Heb het heel erg gehad, dat ik er erg veel mee bezig was, om gek van te worden.
Hier zie ik het meer, op dit forum, om eens even tot mezelf te komen, blijkbaar heeft het dan aandacht nodig, tussen alle dagelijkse dingen door.

Ik ben in mijn dagelijks leven niet het type, wat continue opmerkingen loopt te geven.
Mijn grenzen liggen best hoog, maar als ik tegen mijn grens aanloop laat ik dat op een of andere manier niet zomaar waaien.
Daarnaast merk ik wel, dat ik eentje ben, die een beetje van diepgang hou, als ik me ergens in meng wat mij intereseert.
Een wisselwerking over en weer.

Nobody is perfect, ik ook niet...
Jive1

Re: Houding

Hey! Louise,

Ik denk dat je die dingen, het reageren op iets wat jij zegt, luisteren naar wat iemand zegt, al dan niet de moeite nemen om te antwoorden, en dergelijke, ik denk dat je dat allemaal moet relativeren, in die zin, dat niet iedereen direkt geïnteresseerd geraakt aan wat er gezegd wordt. Je mag daardoor echt je zelfvertrouwen niet verliezen. Het is naar mijn mening gewoon zo, dat iedereen zijn eigen interessegebied heeft, en waarschijnlijk niet steeds zo graag en/of gemakkelijk antwoordt of reageert op wat anderen zeggen, omdat ze er ook weinig van af weten.
Ook hebben niet alle mensen die inlevingsmogelijkheid, zich indenken in de situatie te vertoeven waarin hun gesprekspartner zich bevindt, dat is ook niet echt altijd gemakkelijk hé! Ikzelf, nu op dit moment, nu ik jouw tekst pas gelezen heb, ikzelf zie daar ook dingen staan waarop ik moeilijk wat kan zeggen, maar dat betekent niet dat ik zoiets negatief zou beoordelen of zo, nee, dat is gewoon iets wat in mij geen nood tot reageren oproept.

Bovendien zijn andere mensen ook soms heel kwetsbaar wanneer ze aangesproken worden, en ik of jij voelen dat niet aanstonds. Dat uit zich soms in het stoppen van de conversatie van die andere, tot verwondering van onszelf, en wij kunnen daardoor op ons beurt ons gekwetst voelen. Het is allemaal niet zo eenvoudig.

Jij bent een zeer gevoelig persoon op dat punt, ikzelf pas me meestal wel gemakkelijk wat aan, maar anderen zijn misschien ook heel gevoelig, of zelfs helemaal niet geïnteresseerd, en hebben, als ze ergens met een of ander woord zich wat geraakt voelen, meer zin om te stoppen dan om verder te paten.

Persoonlijk vind ik dat jij hier op het forum de dingen vrij nuchter ziet, af en toe wel eens laat horen dat je met iets niet akkoord gaat, maar ik zie niet direkt een probleem om met jou te converseren, hoewel ik het echt wel een beetje minder gemakkelijk heb met sommige zienswijzen van jou. Maar dat is natuurlijk ook zo met ziens- en zegswijzen van anderen op het forum. Niets dat mij echt moeilijk ligt dus...

We zijn allemaal mensen, hé, Louise, en allemaal verschillende mensen met verschillende karakters, en gevoelens en ook gevoeligheden, het is gewoon normaal, denk ik, dat je soms schijnbaar niet begrepen zou worden door anderen, en misschien is dat ook wel zo, maar dat hoeft niet persé te betekenen dat men je miskent, maar gewoon, dat die anderen het converseren over dat bepaald punt, of over die dingen, niet zo goed ligt, en zij haken dan liever af misschien...

Ik denk dat we best gewoon zijn wie we zijn, met onze woorden erbij. Ik vind het al heel goed, dat ik op dit forum wat mag en kan mee inbrengen, en dat er soms ook al eens op gereageerd wordt, ook al is dat lang niet op al wat ik zeg. Dat hoeft ook niet, maar men bekritiseert me niet te erg op wat ik zeg, en ik ben dus best tevreden.

En als men tevreden is, dan is het meeste wel in orde....

Greetz
Jive&
Louise

Re: Houding

Ha Jive,

Relativeren kan prima zijn, of naar je eigen gaan kijken, waarom het raakt.
Van een mug hoeft geen olifant gemaakt worden.
Vind zelf dat ik daar nog het meest ver mee kom.
Echter met een beetje inlevingsvermogen weet ik ook dat niet alles gelijk op het moment zomaar te relativeren valt.
Bij de een is het makkelijker dan bij de ander. Bij de een komt er een uiting die dieper zit dan bij de ander.

Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven, lijkt wel een soort van basisgevoel om ook proberen een beetje rekening met elkaar te houden, vanuit uitgangspunten van bv een groep, of een forum.
Ik vind ook niet dat je op alles zou moeten reageren, dat is niet te doen.
En als het niet lukt, allemaal niet erg, maar een bepaalde basishouding vind ik eigenlijk wel het minimale. En die lijn wordt ook hier uitgezet.
Als ik niet geintereseerd zou zijn in jouw mening, kan ik net zo goed mijn mond houden en jou niet aanspreken.
En als het de bedoeling is dat ik alleen een gesprrek met je kan voeren als ik je volg, kun je ook net zo goed stoppen.

Het klopt dat dit gevoelig ligt bij me.
Ik ben erg allergisch voor steeds terugkerend bazig gedrag als ik dat vaak tegenkom, hoe leuk iemand voor de rest ook kan zijn, en waar de ogen voor gesloten worden, zo van nee hoor dat doe ik niet.
Ik ben ook allergisch voor meningen opdringen, wanneer dat een constant iets is, bij verschil van mening en waar andermans mening miskent wordt, keer op keer op keer.

Kritiek geven/ontvangen is inderdaad niet altijd makkelijk...
Maar ik vind dat je ook naar je eigen mag kijken, als je herhaaldelijk kritiek krijgt, zonder perce die ander gelijk te hoeven geven.
Waar rook is is vuur, en als het vuurtje, lekker warm, steeds terugkeert, kun je daar misschien ook iets postiefs mee doen..

En dat balletje had ik op willen werpen hier..
Franje

Re: Houding

Helemaal eens wat opschrijft je hier...

Terug naar “Feedback en algemene informatie”