Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Bespreek hier het effect van kleuren en geuren op onze psyche. Op onze gemoedstoestand (van dat moment). Bespreek hier ook hoe je daar zelf tegenaan kijkt.
Welke kleuren eventueel effect hebben op jezelf en wat het effect dan is voor jou. Of geuren eventueel effectief zijn voor jou, welke geuren dat dan zijn en wat het teweeg brengt op dat moment of later.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Kleuren doen me helemaal niets (omdat je er per dag enkele tienduizenden ziet, waarschijnlijk) maar geuren kunnen inderdaad een enorme impact hebben. De 'geur van de herfst' (die zoete weeïge geur van de bomen) kan me instantly melancholiek maken. De geur van de lente daarentegen (geur van gras en bloemen in bloei) instantly over-vrolijk.

Als iemand dezelfde aftershave op heeft als die mijn vader altijd had (Amando) en me bijvoorbeeld voorbij loopt op het station..da's altijd een schrikmomentje.

Deo's, hetzelfde verhaal. Per 'levensfase' heb ik een favoriete deodorant, als ik deze jaren later ergens weer ruik, dan doet dat een hoop herinneringen boven komen.

Hm, nouja, zoiets :)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Hm, nouja, zoiets :)
Helemaal duidelijk! :nod: De geur van de herfst vind ik overigens een lekkere geur. Het kan je inderdaad melancholiek maken. Overigens vind ik de kleuren die er in de herfst zijn, helemaal bij de geuren passen (als je snapt wat ik bedoel) en ik vind de kleuren eigenlijk heel mooi.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

TheEmperor85 schreef:Kleuren doen me helemaal niets
Als je bij Google de zoekopdracht 'jaren 70 interieur' uitvoert kom je een paar voorbeelden tegen van kleur gebruik waar zelfs Emp het benauwd van moet krijgen, hoor! [027]

Afbeelding
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Bij sigarengeur denk ik altijd aan mijn opa. Die overleed toen ik vijf was. Dus daar pink ik wel een traantje bij weg. En verder heb ik niet zoveel met geuren.

Als het lente is en ik kijk naar het nieuwe blad wat is ontsproten in de bomen, dan wordt ik daar vrolijk van. De nieuwe natuur geeft energie. De zon die reflecteert in het gras of de zon door de bomen heen ook daar wordt ik vrolijk van.

Als de bladeren al wat beginnen te kleuren of als de bladeren op grond liggen en kraken onder mijn voeten weet geeft ook een apart gevoel. Een zonnige avond waarbij de zon schijnt geeft mij energie. In een kwakkelwinter (dus geen ijs en geen sneeuw) waarbij de lucht dagenlang grijs is dan wordt ik daar somber van, maar daar zal ik vast niet de enige in zijn ;). Van te weinig zonlicht en te lange donkerte wordt ik ook somber.

Van TL-licht krijg ik een koud gevoel alsook bij lichten die boven mijn hoofd bevinden. Bij spotjes of gele lampen gericht op mijn bureau krijg ik weer een warm gevoel.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Geuren zijn hele sterke triggers voor me ...in goede zin en soms anders

Ik kan met mijn ogen dicht en zonder dat ik weet waar ik ben elke plaats die een betekenis had/heeft voor me identificeren.

Elk huis dat ik ken heeft een andere geur,zelfs de bib, de supermarkt, auto's enz ik haal ze eruit als ik ze ken.

Ook wel een beetje met dieren en mensen. :lol: Sommige mensen ruiken gewoon yummie van zichzelf , bij anderen moet ik de kamer verlaten. Ik heb wel een heeeeele goeie neus, het is niet gezegd dat de meerderheid er zich aan zou storen. ;)

Sigaren is ook een mooi voorbeeld van hierboven dat dadelijk warme gevoelens oproept. Parfum daarentegen (het artificiële vrouwen ding dan) vind ik afstotend. Een vleugje zou soms nog kunnen gaan, al ben ik kieskeurig maar als je voorbijwandelt en na 10 min. het parfum nog in je neus zit krijg ik instant koppijn.Zweetgeur ga ik van over mijn nek.

Ook de natuur heeft heerlijke geuren, versgemaaid gras, onweer, zee ,ik kan het allemaal niet opnoemen.

Kleuren heb ik minder mee. Als trigger dan.
Warme kleuren vind ik mooi, rood de mooiste. Ik heb helemaal niks met wit en zwart. Dat vind ik allebei de
afwezigheid van kleur en bezieling.

Ik houd van mijn zintuigen , ze brengen me meer intens genot dan wat dan ook. Kan er geen missen cheerqd5
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Ik heb wel een heeeeele goeie neus
Herkenbaar! Net zoals mijn oren. :D
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Marco

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Eigenlijk is alles al gezegd in de posts hiervoor hoe ik het (ook) ervaar met kleuren en geuren.

Toch maar het effect van kleuren en geuren op mij. Kleuren, ja, soms zou ik wel een interieurstylist op onze woonkamer los willen laten met dit als resultaat:

Afbeelding

In dit geval doen de kleuren en de spots iets met mij. Het is voor mij een combi van strakheid en toch warmte. Hier zou ik eindeloos kunnen vertoeven. Dan zie ik mijn eigen woonkamer en denk ik: mmm, best tevreden :roll:
Ik heb het ook in kleding. Op de één of andere manier draag ik graag blauw. Het geeft mij de indruk dat het me afkleed, dat ik een wat zakelijker en tegelijkertijd toch benaderbaar persoon ben.

Geuren: roepen herinneringen op. Leuke ervaringen/ minder leuke ervaringen. Ook gedachten: positieve gedachten/ minder positieve gedachten. Een duur mannengeurtje: paar kleine drupjes, geeft mij als drager de illusie dat ik een galante man ben en geeft me een classy gevoel/ uitstraling. Een shawltje, elegant gedrapeerd.. Ben aan t dromen nu 8)
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Ben aan t dromen nu
Ga gerust verder met dromen, als je je daar goed bij voelt!
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
TheEmperor85

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Marco schreef:
Toch maar het effect van kleuren en geuren op mij. Kleuren, ja, soms zou ik wel een interieurstylist op onze woonkamer los willen laten met dit als resultaat:

Afbeelding
Ohhh wat een geld!
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

hihi :)
Understand: you been understood
Marco

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Ohhh wat een geld!
[zucht]
Dit is misschien eerder haalbaar :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Gaan "we" het nu alleen maar hebben over hoe iemand een huis inricht? :lol:
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
elgebak

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Dat droomhuis van Marco vind ik ook wel mooi, maar niet om in te wonen. Ik mis kleur en ik mis wit (en de verdieping is te hoog)

Geuren doen heel veel met me. Ik kwam er achter dat de geur in huis één van de vele oorzaken is die me regelmatig een down gevoel geeft. Het is geen vertrouwde geur. Als ik ergens binnen kom is de geur het eerste wat me opvalt, dus iets wat voor mij zó aanwezig is moet in mijn eigen huis goed zijn. Ik gebruik nu een ander schoonmaakmiddel voor de badkamer, wc en tegeltjes in de keuken. Ik vind dat een heel fijn geurtje en merk dat het kan bijdragen aan een beter gevoel. Ook gebruik ik nu wasverzachter. Mijn schoonmoeder had wat handdoeken van ons gewassen en ik merkte dat ik de geur heel erg fijn vond. Ik heb dat nu ook gekocht. Als op de overloop de was aan het rekje hangt, kan ik onderaan de trap al een heerlijke lavendelgeur ruiken, gecombineerd met mijn favoriete badkamer- en wc-wasmiddel. Het is natuurlijk niet allesbepalend voor mijn gemoedstoestand, maar het werkt wel mee.

Kleuren doen ook wat met me. Ik heb lange tijd moeite gehad met lichtgele muren, maar ik begin er nu langzaam aan te wennen. En er moet altijd ergens wit te zien zijn, maar te veel wit vind ik kil en maakt me somber. Te veel zwart kan ik ook niet tegen. Ik voel me vaak beter bij donkerrood en bruintinten. Groen heb ik vaak ook wel wat mee, als het maar niet te fel is.
Marco

Re: Het effect van kleuren en geuren op onze psyche.

Gaan "we" het nu alleen maar hebben over hoe iemand een huis inricht? :lol:
Ja, :badgrin:
En er moet altijd ergens wit te zien zijn, maar te veel wit vind ik kil en maakt me somber
Groen heb ik vaak ook wel wat mee, als het maar niet te fel is.
Wel grappig Elgebak, wij hebben heel veel wit in huis, dus ik denk dat je dat kil zou vinden en we hebben ook groen in de woonkamer (en het is niet te fel). De muren zijn vrij hoog en we hebben ook manshoge ramen. Ik geniet met volle teugen van ons huis, alleen heb ik toch het idee dat een interieurstylist het huis beter naar onze smaak in kan richten dan wijzelf. Dan zou ik het ook niet precies zoals op het plaatje in laten richten, maar de wensen van ik en mijn vriendin erin laten verwerken.

Terug naar “Geneeswijzen”