Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Energieën en aura's

volhoudertje schreef:
Black Rose schreef:Nee, dat is me niet onbekend en ik herinner me dat mijn homeopate met hoge verdunningen werkte maar helaas niet of het in die mate was of niet.
Ik acht dit ook niet onmogelijk dat het de energie van het water verandert, noch beweer ik dat het zo is.
Ik stel enkel vast dat veel mensen geholpen worden bv. met aandoeningen als allergieën ken ik verschillende mensen.
Black Rose schreef:Verder geloof ik ook niet dat alles wat niet wetenschappelijk te bewijzen valt niet mogelijk is. Maar wat homeopathie betreft komt het de farmaceuticabedrijven goed uit om dit te gebruiken/misbruiken.
Ik vind een wet op de niet-conventionele geneeswijzen op zich niet bezwaarlijk, of je daar de kwade hand van de farmaceutische industrie in wilt zien laat ik aan jou over.
Wettelijke regelingen zijn niet verkeerd, maar de belangen van patiënten moeten ook gediend worden.
Het zou inderdaad jammer zijn als mensen geen homeopathische behandeling zouden kunnen krijgen als zij dat wensen.

Maar dat laat onverlet dat de uitgangspunten van de homeopathie gebaseerd zijn op pseudo wetenschappelijke aannames. Het ‘similia-principe’ en de hoge verdunning, waar de homeopathie op gebaseerd is, is twijfelachtig. Als je vast stelt dat veel mensen er desondanks mee geholpen kunnen worden lijkt het me nog maar een kleine stap om te erkennen dat het effect van homeopathie alleen berust op het placebo effect. Het kan zijn dat dit bij sommige mensen emotionele bezwaren oplevert, de vraag is alleen of deze bezwaren logisch zijn.
Voor een patiënt telt toch alleen de uiteindelijke genenzing? Het lijkt me onzinnig om de stap te maken ook alle uitgangspunten en claims van de alternatieve behandelingsmethode te erkennen en te verdedigen. Wat maakt het uit of de genenzing
het gevolg is van het placebo effect?
Het is het resultaat dat telt, daar ga ik volledig mee akkoord.
Is er iemand geholpen door een middel die als placebo werkt, ook oké.
Ook in rusthuizen (o.a.) worden placebo's toegediend en soms werkt het.

Enkel dat homeopathie enkel werkt als placebo is kort door de bocht.
Veel mensen krijgen voor verschillende kwalen eerst een massa andere medicatie/therapieën voor ze bij een homeopaat behandelen : waarom hebben deze dan niet hun werking gedaan als placebo?
Mijn eigen ervaring is voor mij het grootste bewijs dat het geen placebo kon zijn.
Ook het feit dat het werkt bij dieren en kinderen/baby's :nod:

Terug naar “Geneeswijzen”