Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Inspiratiekaartje 23. Beschrijf je kenniskant.

Het is de bedoeling van inspiratiekaartje 23, dat jij eens naar jezelf gaat kijken van welke onderdelen en vakken jij kennis in huis hebt en hoe jij dat in het dagelijks leven gebruikt. Wat vind jij leuk, wat vind jij interessant en wat boeit jou? Doe je er veel mee op leesgebied of ook in de praktijk? Kan jij jezelf positief benaderen hierin, als in dat jij goed kan benomen waar je "sterk" in bent?


Mijn kennis in de geschiedenis gaat ver. Mijn kast staat onder andere vol met geschiedenis boeken en voornamelijk de periode van de tweede wereldoorlog. Geschiedenis heeft mij vanaf jongs af aan al geboeid en dat heeft mij niet losgelaten. Het boeit mij nog steeds en dat is te zien aan mijn zoektocht naar antwoorden in geschiedenisstukken van over verschillende periodes. Naast de tweede wereldoorlog zijn dat voornamelijk de Middeleeuwen en de tijd van de Romeinen en de Germanen. Overigens vind ik het ook wel interessant om te lezen over hunebedden en vroegere veengebieden. Ik deins er bijvoorbeeld niet voor terug om hele oude begraafplaatsen en kerkhoven te bezoeken en als er de mogelijkheid voor is om een soort van opgravingen bij te wonen. Oudheid en hoe mensen vroeger leefden interesseert mij en musea wat te maken heeft met geschiedenis en alles omtrent bezoek ik graag als daar ruimte voor is. Ik vind het leuk om erover te leren en te lezen. Je ontdekt altijd nieuwe, bijzondere dingen dingen waar je dan automatisch over gaat zitten nadenken.

Ook aardrijkskunde staat mij nauw bij. In mijn kast staan behoorlijk grote, dikke atlassen van nu en van jaren geleden. Hele oude atlassen van jaartallen ver voor deze tijd. Ik vind het leuk om de veranderingen omtrent Nederland en de wereld letterlijk te zien als ik de atlassen naast elkaar kan leggen en dan ga vergelijken. Ik ben ook altijd goed in dit van geweest. Het is leuk om te leren en ik vond het zeer boeiend. Ook nu nog ken ik veel hoofdsteden van landen uit mijn hoofd en ik zoek regelmatig via internet of de boeken gebieden op. Heel interessant. Geografische kennis zit dus wel goed en ermee bezig zijn doe ik dan ook graag.

Alles omtrent de mens interesseert mij. Zo kan je dat ook lezen via mijn profiel. Het is te veel om hier zo maar even neer te zetten en het zit er dik in dat ik hierin veel ben vergeten. Wat dat betreft zie je ook in de praktijk dat bij mij terugkomen in mijn vrijwilligerswerk. Daar heb je hoe dan ook wel mensenkennis en kennis van de psychologie en alles daaromtrent nodig. Ondanks dat het hoofddoel daarin niet altijd daar ligt. Ik heb er genoeg informatie en boeken over over. Daar komt steeds meer over bij. De interesses liggen heel ruim en erg breed. Van pure psychologie tot het biologische aspect. Van rechten tot psychiatrie en al wat erbij hoort.

Zo heb ik natuurlijk nog wel meer interesses. Maar zoals ik het nu lees zijn dit wel wat hoofdinteresses en ik ben nu benieuwd naar jullie. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 23. Beschrijf je kenniskant.

Ik heb er een dagje over nagedacht hoe ik er op zou antwoorden.
Ik kan natuurlijk een opsomming geven in de trant van ‘mijn interesses zijn dit en dat en zus en zo’ maar daar zou ik zelf niet tevreden mee zijn.
Voor mij is de vraag relevant hoe een sociologie student muzikant wordt, vervolgens vertaler en DTP-er en uiteindelijk uitkomt bij het werken met verstandelijk beperkte mensen.
Daar lijkt niet echt een lijn of logica in te zitten. Of toch wel?

Eerst maar een tekeningetje hoe ik leren en toepassen van vaardigheden zie:
Als je een x, y stelsel tekent kun je ‘leren’ zien als verticaal stapelen langs de y-as en het ‘toepassen van je kennis’ op de horizontale x-as.
Altijd leuk zo'n tekeningetje. Ik zit gewoon gigantische flauwekul te verkopen, maar dat mag de pret niet drukken. [027]

Afbeelding

Het belangrijkste is dat je x+ = tijd in je voordeel laat werken. Hoe meer jaren je op de teller hebt, hoe meer voordeel je uiteindelijk hebt. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar het komt er toch in feite op neer.
Er is natuurlijk Y=max en X=max, maar daar denk ik liever niet teveel over na. ;-)

Als ik nu kijk naar de overeenkomsten die te maken hebben met sociale studie, musiceren, vertalen, drukwerk voorbereiden en activiteiten begeleiding kan ik een aantal zaken aanwijzen: taal, communicatie, observeren, regels afleiden, vormgeven.
Het plaatje is natuurlijk niet compleet, maar voor een kort gedachten experiment is het voldoende. En warempel, net een beetje moeite valt er nog een lijn in te ontdekken ook.

Je zou zo’n grafiekje ook kunnen toepassen op het maken van beslissingen. Inventariseer je inzichten, je vaardigheden en ervaring en maak de afweging.
Bijvoorbeeld:
Ik word gevraagd mee te gaan op een dagtochtje naar de Efteling, maar er zit een jongen bij die de neiging heeft te bijten. Je kunt ‘angst’ of ‘afkeer’ benoemen, maar je kunt ook denken: ach, ik trek een oud spijkerjackje aan, een mens is niet in staat zoveel kaakdruk te ontwikkelen als een pitbull en je kunt je spijkerjackje bij thuiskomst ook weer in de wasmachine doen. Wat boeit het? Dan maak ik dus de afweging: doen.

Het is maar een simpel voorbeeld, maar globaal gezien is dit ongeveer hoe ik de balans tussen leren, (leef)tijd en toepassen van ervaring zie.

Zo, wat kan ik ongelooflijk uit mijn nek zwammen, zeg! [027] Zou ik vanwege het warme weer al een fikse zonnesteek hebben opgelopen? 011

Slotvraag: meen ik dit nou serieus? Dat is voor jullie een vraag en voor mij en weet.
Ik heb op YouTube wel eens gekeken naar de prietpraat van duurbetaalde motivational speakers. Nou nou, wat zijn zijn ze
inspirerend, maar ze verkopen je in feite een hoop gebakken lucht. Met een beetje moeite kan iedere Jandoedel bij een whiteboard gaan staan en je mooie praatjes verkopen.

Mijn motto: wees je eigen motivational speaker, het scheelt je een hoop poen die je aan leukere dingen kunt besteden. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 23. Beschrijf je kenniskant.

Mooi verwoord volhoudertje. En zoals je weet: ik kan mij er wel in vinden. :)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Inspiratiekaartjes”