Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Aangezien die inspiratiekaartjes een mooie kijk maar soms ook een confronterende kijk op je kunnen hebben, heb ik er ook nog wel eentje. Ik heb deze ooit op school moeten doen.

Welke 4 kleuren betekenen het meest voor jou? Waarom juist die kleuren? Wat is de reden waarom je die kleuren zo mooi vindt en / of waarom trek je er naar toe? zit er een verhaal achter de keuzes? En is dat verhaal positief of negatief? Waarom zijn juist die kleuren in je leven zo belangrijk?

Eén van mijn kleuren die belangrijk is in mijn leven is de kleur zwart. Ook al is deze kleur 'negatief'. Het heeft me jaren geholpen om een beetje op de achtergrond te blijven en niet op te vallen. Ik droeg het vaak en was niet zo spetterend in de kleuren van mijn kleding waar zwart ook weer vaak in terugkwam. Soms heb ik nog wel eens de neiging om het extra vaak weer wat donker te zoeken, en dan vind ik het toch ook wel weer fijn om terug te vallen in zwart.
Ik was erg neutraal gekleed. Eigenlijk kon je wel zeggen dat het behoorlijk somber was. Als een grijze muis maar dan met zwarte tint.
Het heeft heel lang geduurd om het zwart meer en meer los te laten. Soms vind ik dat nog steeds erg moeilijk en vind ik veilig om toch daarvoor te kiezen. Zwart geeft ook mijn 'duistere' kant aan, om het zo maar even te noemen. De kleur zegt veel over mijn gevoel die regelmatig aanwezig is. Zelf ben ik ook vaak in gevecht ermee. Zwart staat voor dood en verderf, waar ik vooral jaren terug erg veel last van had.
Toch heeft zwart ook nog iets moois. Ik kan erg genieten van een sterrenhemel, waar de sterren in het donker opdoemen. Ondanks dat ik soms ook moeite heb met het donker, kan ik ook erg rustig worden van een 'zwarte nacht'.

De kleur paars staat voor mij voor spiritualiteit. Iets waar ik toch wel regelmatig mee bezig ben. Het is iets wat bij me past en het valt ook niet meer weg te denken. Ik neig altijd naar de kleur paars omdat het mij energie geeft, het geeft me rust en ook inzicht. Ik gebruik de kleur vaak als ik dingen in kleur of moet uitkiezen. Het staat voor mij ook wel een beetje voor open mind en open staan voor anderen. Paars staat voor mij voor mysterieus. In de goede zin van het woord. Ik ben niet iemand die gauw dingen prijsgeeft. Vanaf jongs af aan ben ik altijd afgegaan op paars of lila. Het maakte me vrolijk. Elke keer als ik de kleur zie voel ik me 'fris' en levendig. Zo gebruik ik de kleur paars ook vaak in boeketten bloemen om toch wat 'van mezelf' mee te geven. Dat is eigenlijk een gewoonte geworden.

De kleur rood ontbreekt bij mij niet. Het is de kleur van liefde en geborgenheid. Ik probeer altijd liefde te geven aan de mensen om me heen. Zo is dat ook wel te merken op het forum. De kleur brengt voor mij wat warms met zich mee. Rood hoeft overigens voor mij niet altijd positief te zijn, aangezien ik rood ook vaak als boosheid en bloed zag in het verleden. Ik heb het vaak gebruikt als ik eens ergens het niet mee eens was en ik heb ooit vellen papier vol gekrast met rode en niet te vergeten zwarte strepen. Dat slaat misschien nergens op, maar ik vond dat zwart en rood toendertijd een goede combi waren om me toch een beetje te uitten. Misschien is die combi nu nog wel niet ondenkbaar. Rood staat ook voor het vuur. Het past bij me omdat ik iets heb met het vuur en het eventuele vuurteken of vuurtekens. Het symboliseert ook een beetje mijn hart dat toch altijd voor iedereen klaar wil staan.

Als laatste kan natuurlijk wit bij mij niet ontbreken. Het is zuiver en puur. Wit zie ik als het 'goede'. Voor de mensen die dat begrijpen. De kleur staat voor kennis en wijsheid. Niet dat ik dat echt van mezelf vaak zeg, maar ik moet het wel eens aanhoren van anderen. Wit is rein. Persoonlijk vind ik wit een kleur die bij me past omdat ik ten alle tijde probeer het goede in mezelf naar boven te halen. Het doet me denken aan het strand en aan vrijheid.
Wat sommige misschien zullen verbazen is dat de witte duif ook een rol speelt in mijn leven. Om verschillende redenen maar ik houd altijd de vredesduif in gedachten. Op zoek naar vrijheid en een eigen beeld.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Leeuwtjuh

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Dat is een goeie :D

Ik ga er straks even de tijd voor nemen :nod:

Goed van je cheerqd5
Leeuwtjuh

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Ik hou van de regenboogkleuren ;) Heb je gelijk een stukje van alles, aangezien iedere kleur wel iets voor mij betekent op zijn eigen manier en ik eigenlijk over iedere kleur wel iets kan zeggen, omdat het allemaal iets voor me betekent. Toch zal ik er vier uitkiezen om er iets over te zeggen. En de mensen die me denken te kennen verwachten natuurlijk veel zwart. You're not going to get it. :tongue:

Geel - Geel was vroeger mijn lievelingskleur. Mijn babykamer was geel en voor mijn gevoel mijn persoonlijkheid toen ook. Stralend, als het zonnetje, vol levenslust. Altijd vrolijk, happy happy. Het is zo licht en sterk. Ik weet eigenlijk niet eens precies te verwoorden waarom ik geel zo mooi vind, maar dat is nou eenmaal zo. Het past bij mn karakter, vind ik zelf. Het valt zo lekker op, en voor mij is de zomer het allerbelangrijkst, als het gele zonnetje volop in de lucht staat te gloeien. Je ziet mij overigens ook bijna altijd geelgouden sieraden dragen. Cuz i am royalty. :tongue: Ik wil geel, en ik eis geel. En ik ben eigenlijk niemand verder een verklaring nodig 'waarom'. Ik kan het ook niet verklaren :lol: Als ik weer op mijn top ben en de negatieve associaties weg zijn die over de loop der jaren erover heen gekomen zijn, zal ik weer stralen en omringd worden door geeltinten. Ik geniet stiekem altijd van Pasen, als alle winkels weer geel worden. Het is gelijk zo vrolijk. It brightens up my spirit. Ik las trouwens net dat de kleur geel in Azië heilig is, en boeddhisten het als een spirituele kleur beschouwen.

Wit - Eigenlijk om dezelfde reden als Memories. Maar wil er nog even aan toevoegen: als de hele wereld omringd is met zwart en je zelf dreigt te verdrinken in de duisternis, is er maar 1 wit lichtpuntje nodig, die het donker kan verdrijven. Je schudt als het ware zo alles wat zwart is van je af, zoals een hond de regen van zich afschud. Weg ermee, zo door het gootsteenputje. Zelfs als de depressie komt en je alleen nog maar zwart kunt denken, is er wit aanwezig dat als een onuitputtelijke bron aanwezig blijft. Het gaat nooit helemaal weg. Soms zie je het gewoon even niet meer. Zwart is zo deprimerend en negatief, en mijn leven is ontelbaar keer ondergedompeld in die negativiteit, maar wit blijft beter. Wit en zwart zijn gewoon alle kleuren samengevoegd, het is de manier waarop het licht teruggekaatst wordt, dat het waardevol maakt. Wit kaatst het licht terug, terwijl je bij zwart onzichtbaar blijft tobben.

Roze - Jaja, i know. Slecht voor mn imago. Het is zo zacht en positief. Ook wel meisjesachtig, maar het werkt voor mij vooral rustgevend. Het is een kleur om bij weg te dromen en je gedachtes even te laten gaan en even niet meer realistisch blijven en gewoon weg te zweven in je eigen perfecte wereldje waarbij fantasie overuren draait.

Blauw - Blauw is een belangrijke kleur in mn leven omdat het zo neutraal is als de andere kleuren te opvallend zijn. Het straalt rust uit, werkt verzachtend en is een goeie afleiding. Op de één of andere manier straalt het voor mijn gevoel leiderschap uit. Daadkracht, onafhankelijkheid en actie! Voor sommige dingen kies ik blauw...

Gelukkig vind ik de andere kleuren ook heel erg belangrijk. Het gehele spectrum is voor mij heel wat waard en hoe meer kleuren, hoe beter. Mijn leven moet vol kleur zitten, ik weet hoe belangrijk dat voor me is. Niets is erger voor mij dan een leven geheel zwart of wit te moeten leven. Lijkt me ontzettend frustrerend en slopend.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Gelukkig vind ik de andere kleuren ook heel erg belangrijk. Het gehele spectrum is voor mij heel wat waard en hoe meer kleuren, hoe beter. Mijn leven moet vol kleur zitten, ik weet hoe belangrijk dat voor me is. Niets is erger voor mij dan een leven geheel zwart of wit te moeten leven. Lijkt me ontzettend frustrerend en slopend.

Doet me denken aan een nummer wat ik net te horen kreeg via Remco1978. Dit is het origineel. Ook wel bekend van Phil.
En het doet ons beide ook denken aan Eefje. Beetje speciaal voor Eef, en dat mag ook wel even gezegd worden. :)


http://www.youtube.com/watch?v=gZFbyEKBYNY
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Magic

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Welke 4 kleuren betekenen het meest voor jou? Waarom juist die kleuren? Wat is de reden waarom je die kleuren zo mooi vindt en / of waarom trek je er naar toe? zit er een verhaal achter de keuzes? En is dat verhaal positief of negatief? Waarom zijn juist die kleuren in je leven zo belangrijk?

De 4 kleuren : Zwart, Rood, blauw, Bruin

Zwart: Zwart is er voor mij altijd geweest eigenlijk, Ik vin het niet een super kleur om te dragen, al draag je altijd wel iets van zwart, niet elke dag maar toch ergens bij gaat het al snel zo. Ik heb me wel altijd zwart gevoeld, van binnen, wat niemand wist. Nu is het eigenlijk nog meer zo, ik voel me zwart, en ik zie alles zwart. Depressie, dat zie ik ook als echt zwart!

Rood: Rood is bij mij binnen gekomen als bloed. Bloed is rood en ik heb een hele tijd gehad dat ik bloed moest zien. En laatst gebeurde dat onbewust ook weer. Rood is ook de kleur van een litteken die ik heel erg haat. Rood is de kleur van een bepaald persoon. Maar rood is ook liefde. Wat ik zo graag wil en waar iedereen voor leeft.

Blauw: Blauw staat bij mij voor mooie dingen. Dit was vroeger mijn lievelingskleur. Van de lucht, de zee, dat zijn dingen waar ik uren naar kan kijken zonder me te vervelen! Blauw vind ik bijzonder, in de natuur zie je het nergens terug. Alleen maar de lucht. Blauw dragen doe ik niet, ja spijkerbroeken.. maar dat vind ik anders als echt blauw.

Bruin: Bruin vind ik een hele mooie kleur. Waarom weet ik eigenlijk niet zo goed. Mijn ogen zijn bruin, mijn haar is goudbruin, en ik draag best veel bruin. Het is ook geen opvallende kleur en dat vind ik er ook echt mooi aan. Ik wil absoluut niet in het middelpunt staan... Het is dus absoluut een belangrijke kleur voor mij... wat zou ik namelijk zonder deze kleur moeten dragen?

Liefssss!!!
Eefje

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Memories schreef:Gelukkig vind ik de andere kleuren ook heel erg belangrijk. Het gehele spectrum is voor mij heel wat waard en hoe meer kleuren, hoe beter. Mijn leven moet vol kleur zitten, ik weet hoe belangrijk dat voor me is. Niets is erger voor mij dan een leven geheel zwart of wit te moeten leven. Lijkt me ontzettend frustrerend en slopend.

Doet me denken aan een nummer wat ik net te horen kreeg via Remco1978. Dit is het origineel. Ook wel bekend van Phil.
En het doet ons beide ook denken aan Eefje. Beetje speciaal voor Eef, en dat mag ook wel even gezegd worden.
Lief van je, vooral dat nummer, Phil is mijn favouriet.

Wat Leeuw schreef is mooi zoals ze dat ziet, en ben er ook jalours op...'t wit dat 't zwart wegvaagd....bij mij vaagt 't zwart steeds 't wit weg...en dat doe ik niet expres...'t gebeurt steeds weer...ik heb nog steeds geen ''houvast'' aan 't wit...t'is niet sterk genoeg...zoals mijn therapeut zei, ik heb nog te weinig houvast aan ''fijne'' dingen, omdat ik die nog niet heb, en dat is niet omdat ik ze niet ''wil'' zien....er zit te veel 'zwarte'' onopgelostte brij in me.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Eefje schreef:
Memories schreef:Gelukkig vind ik de andere kleuren ook heel erg belangrijk. Het gehele spectrum is voor mij heel wat waard en hoe meer kleuren, hoe beter. Mijn leven moet vol kleur zitten, ik weet hoe belangrijk dat voor me is. Niets is erger voor mij dan een leven geheel zwart of wit te moeten leven. Lijkt me ontzettend frustrerend en slopend.

Doet me denken aan een nummer wat ik net te horen kreeg via Remco1978. Dit is het origineel. Ook wel bekend van Phil.
En het doet ons beide ook denken aan Eefje. Beetje speciaal voor Eef, en dat mag ook wel even gezegd worden.
Lief van je, vooral dat nummer, Phil is mijn favouriet.

Wat Leeuw schreef is mooi zoals ze dat ziet, en ben er ook jalours op...'t wit dat 't zwart wegvaagd....bij mij vaagt 't zwart steeds 't wit weg...en dat doe ik niet expres...'t gebeurt steeds weer...ik heb nog steeds geen ''houvast'' aan 't wit...t'is niet sterk genoeg...zoals mijn therapeut zei, ik heb nog te weinig houvast aan ''fijne'' dingen, omdat ik die nog niet heb, en dat is niet omdat ik ze niet ''wil'' zien....er zit te veel 'zwarte'' onopgelostte brij in me.
Ja, ik moest het nummer even plaatsen van hem, voor je. Dus een beetje van ons allebei.

Misschien kan je ( op den duur ) toch proberen om eens 4 kleuren die belangrijk in je leven zijn, te omschrijven? :) Ik denk dat het je wel kan helpen in je proces.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Blauw is voor mij altijd nummer 1 geweest. Ik hou van blauw. Als kind was ik gek op turquoise blauw.Dat is van dat groen blauw. Als ik een steen mocht uitzoeken op zo'n mineralenbeurs, koos ik ook altijd de turkoois. Samen met bergkristal (doorzichtig) was het mijn lievelingssteen. Ik had een turkoois hanger en een stukje bergkristal wat ik altijd bewaard heb.
Je ziet deze kleur ook terug in mijn avatar. Nog steeds heeft het mijn grote voorliefde.

Verder vind ik andere blauwtinten ook erg mooi. Met name kobaltblauw en paarsblauw, van dat diepe blauw waarvan je nooit weet of het nou paars is of blauw. Net er tussenin. Die kleur heeft duidelijk mijn voorkeur. Andere kleuren waar ik ook wel van hou zijn fel fuchsia roze, diep paars en zwart. Je ziet deze kleuren dan ook regelmatig in mijn kleding terug.

Vroeger als kind droeg ik ook regelmatig rood en bordeaux rood. Daar ben ik een beetje van afgestapt. Het een vind ik te fel, het ander te saai geworden.

Verder hou ik net als Leeuwtjuh heel erg van regenboogkleurtjes. Die lichte vrolijke kleurtjes die iets magisch lijken te hebben als ze zich verzamelen in een regenboog.
Inzicht als Uitweg..
viooltje

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

zwart

ik ben niet gothic, new age of hoe ze dat noemen, mijn peut noem het zen

de kleur die ik draag, zou een teken van rouw zijn, en afscheid nemen van een voorbije fase
het blijkt ook een soort bescherming te zijn, tegen nog meer pijn, zodat niemand je kan raken
die kleurentherapeut, vroeg me of ik wist vanaf wanneer ik alleen nog zwart begon te dragen, ja,
vanaf ik opgenomen werd en alles verloor tot mijn kinderen ook, en dat vond ze al heel belangrijk dat ik dat wist om verder te gaan

de dag dat ik terug kleur zal dragen, weet ik niet, maar heeft dat belang, ja, maar nu nog niet ;)

paars
was vroeger de belangrijkste kleur, nooit ging ik buiten zonder iets paars,
al mijn kouzen waren paars, ook was paars altijd te vinden in mijn tekening,
de kleur die ik nu mis in mijn kleurpotlodendoos, op de ene of andere manier is hij er niet bij, zo gekocht

blauw en bruin hoor bij mij in het interieur
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Memories schreef:Welke 4 kleuren betekenen het meest voor jou? Waarom juist die kleuren? Wat is de reden waarom je die kleuren zo mooi vindt en / of waarom trek je er naar toe? zit er een verhaal achter de keuzes? En is dat verhaal positief of negatief? Waarom zijn juist die kleuren in je leven zo belangrijk?


Blond. Gitaren moeten blond zijn. Ze moeten naturel afgewerkt en licht van kleur. Van de tien gitaren die ik thuis heb zijn er zes blond. Gitaren moeten bijvoorkeur een koffer hebben waarvan de binnenkant met rood pluche bekleed is. Van dat echte ordinaire Hoerenkast Rood. Een gitaar moet er in de koffer bij liggen als een blonde snol in een hemelbed die er om vraagt stevig gepakt te worden. :-P

Nichten Roze. Ik koop sommige attributen met opzet in voor mannen a-typsiche kleuren.
Een roze agenda, roze aansteker, roze hoesje voor mijn mobieltje. Gewoon om lekker dwars te zijn. Met het aanschaffen van roze agenda’s ben ik begonnen om een therapeut te plagen. Gewoon om te kijken of hij zijn werk wel goed deed en goed oplette. Ja hoor, een paar sessies later vroeg hij of er bepaalde reden was waarom ik een agenda in die kleur had gekocht. Therapeuten zijn duur genoeg, dus je moet wel even controleren of ze hun geld waard zijn. [027]

Gekkenhuis Wit. Ik wil niets anders dan witte muren in mijn huis. Van een gekleurde meur word ik onrustig. Net als van behang waarin je een patroon kunt herkennen, dan ga ik daar allerlei gezichten, honden- en drakenkoppen in zien. Muren moeten bij mij steriel en Gekkenhuis wit zijn.

Wit is in Indonesië ook de kleur van de dood. Dat heeft voor mijn gevoel ook een mooiere symboliek dan het zwart waarmee de dood vaak geassocieerd wordt. Wit betekent het licht instappen en niet de duisternis in.
Ik rijd in de laatste auto rond die mijn vader vlak voor zijn dood gekocht heeft. Die auto is wit, en ik weet bijna zeker dat mijn vader die kleur met opzet heeft gekozen.
Vlak nadat mijn vader was overleden en we langzaam het huis begonnen leeg te halen waar hij het laatst gewoond had, vonden we op de schouw, vlak naast het horloge dat mijn vader daar had laten liggen een witte vlinder. Toeval natuurlijk, maar wel een mooie symboliek.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Inspiratiekaartje 17: Kleurbekenning.

Toch wel weer een prachtig stuk van je, VH. Vooral dat laatste.
3some
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Inspiratiekaartjes”