Adiorthwtos

Inspiratiekaartje 15: Stop met klagen

We verlangen allemaal naar geluk, zoeken het overal. Vaak kunnen we het niet vinden - of even en dan lijkt het ons weer te ontglippen. Toch is het vlakbij, geregeld binnen handbereik, want gelukkig zijn kun je leren. Het is hard werken, maar heb je deze levenskunst onder de knie, dan zien jouw dagen er heel anders uit.

Zoals ik hier al een stukje schreef, en men het ermee eens was dat Nederlanders teveel klagen, heb ik hier de volgende opdracht:

Draag een armbandje gedurende een maand, en bij iedere keer als je klaagt/moppert/roddelt/bekritiseert of negatief oordeelt over een ander, verplaats je het bandje van je ene pols naar je andere.

Het is een confronterende opdracht die je vast moeite of inspanning gaat kosten om het automatisme van 'klagen' af te leren. Je wordt je ervan bewust hoe vaak je wel niet klaagt. En hoe vanzelfsprekend die negatieve houding is geworden. Zeker in het begin verhuist het armbandje wel tientallen keren per dag van de ene naar de andere arm. Volgens Will Bowen doen we er zo'n zeven tot negen maanden over om 21 geheel 'klaagvrije' dagen te bereiken. Het gaat er niet om dat je je niet zou mogen uiten of je ongenoegen niet mag uitspreken, maar hou je aan de feiten. Het gaat om de manier waarop je jezelf uit. Klagen is niet constructief, het is gewoon een manier om aandacht of erkenning van anderen te vragen, terwijl het vaak juist weerstand en verdediging oproept. En door te mopperen verandert er sowieso helemaal niets aan de situatie. Als we klagen plaatsen we onbewust een bestelling voor nog meer dingen om over te klagen, waardoor we in een negatief spiraal terecht komen.

Als je drie weken lang met het bandje om dezelfde pols loopt, ben je waarschijnlijk al een heel ander mens geworden, met een beter humeur, een betere gezondheid en fijnere relaties.

Afbeelding


Succes love3 [045]
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Inspiratiekaartje 15: Stop met klagen

Okee.. nou ik ben benieuwd hoeveel mensen er mee doen ;)
Inzicht als Uitweg..
Adiorthwtos

Re: Inspiratiekaartje 15: Stop met klagen

Mystica schreef:Okee.. nou ik ben benieuwd hoeveel mensen er mee doen ;)
Nou; niet veel, obviously :lol:
Dat zegt eigenlijk wel iets over de mensen hier 001_tongue

Terug naar “Inspiratiekaartjes”