Gebruikersavatar
RM19
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2021 22:20

Zelfonderzoek borsten

Hoi allemaal

Vorig jaar ging ik regelmatig mijn borsten controleren op eventuele knobbels. Toen ik er werkelijk een vond en na onderzoek dit een goedaardige tumor bleek te zijn, ben ik hierin blijven hangen. Ik doe zeer vaak (meerdere keren per dag) onderzoek en voel altijd wel wat. Ik weet dat naar de huisarts gaan mij tijdelijk gerust kan stellen, maar dan komt er wel weer een nieuw knobbeltje. Ik krijg momenteel cognitieve gedragstherapie. Het gaat wel wat beter maar er zijn dagen dat ik weer overtuigd ben van een knobbeltje wat mogelijk kanker kan zijn en dan blijf ik voelen. Ik heb een mammografie gehad maar deze kan ik ook weer in twijfel trekken omdat ik overal lees dat op mijn leeftijd (25) een mammografie minder betrouwbaar is. Ik twijfel dan of ze iets toch niet over het hoofd hebben gezien...

Heeft iemand nog tips hoe hiermee om te gaan? Hoe kan ik dit naast de therapie gaan doorbreken?
Gebruikersavatar
RM19
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2021 22:20

Re: Zelfonderzoek borsten

Aanvulling; daarnaast Google ik ook regelmatig op narigheid...
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zelfonderzoek borsten

RM19 schreef: 04 mei 2021 22:47 Aanvulling; daarnaast Google ik ook regelmatig op narigheid...
Meerdere keren per dag je borsten onderzoeken is onnodig vaak, in de regel is 1x per maand voldoende. Het lijkt of je een dwangstoornis aan het ontwikkelen bent die zich niet alleen richt op ziekte, maar ook op allerlei andere ellende en narigheid. Het is goed dat je dit voor de volledigheid er bij hebt vermeld.

Bij een dwangstoornis is het zaak om te achterhalen hoe dit kan zijn ontstaan. Het is belangrijk je angst te leren herkennen en te beredeneren en negatieve gedachtes te vervangen door positieve en geleidelijk aan te zorgen dat de positieve gedachtes blijven overheersen. Met jezelf afspreken niet meer op Google te zoeken naar nare zaken kan een goed begin zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
RM19
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2021 22:20

Re: Zelfonderzoek borsten

Dank voor je reactie. Die narigheid gaat dan wel specifiek over borstkanker.

Ik weet ook dat het geen zin heeft om bij ieder knobbeltje naar de huisarts te gaan maar trek dan de onderzoeken die zijn gedaan in twijfel. Dat vind ik op dit moment het meest lastige. Ik ben 25 en lees dat een mammografie minder betrouwbaar is op die leeftijd... dan trek ik dus de diagnose in twijfel (dat alles goed is behalve die goedaardige tumor).
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Zelfonderzoek borsten

RM19 schreef: 05 mei 2021 12:58 Dank voor je reactie. Die narigheid gaat dan wel specifiek over borstkanker.

Ik weet ook dat het geen zin heeft om bij ieder knobbeltje naar de huisarts te gaan maar trek dan de onderzoeken die zijn gedaan in twijfel. Dat vind ik op dit moment het meest lastige. Ik ben 25 en lees dat een mammografie minder betrouwbaar is op die leeftijd... dan trek ik dus de diagnose in twijfel (dat alles goed is behalve die goedaardige tumor).
Als je zoiets hebt meegemaakt als borstkanker, is het natuurlijk nooit een fijne gedachte dat er een mogelijkheid is tot kanker. Maar omdat jij er zo op gefocust bent, ga je op een gegeven moment sowieso van alles voelen. Daar zit het verschil in. Doordat je er zo mee bezig bent, ga je regelmatig meer voelen dan dat er mogelijk daadwerkelijk zit. Meerdere keren per dag voelen of 'alles nog goed is' lijkt veilig, maar uiteindelijk word het dwangmatig en is het schijnveiligheid. Dan gaat de geest meer mee spelen dan dat er lichamelijk aan de hand is.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Zelfonderzoek borsten

RM19 schreef: 05 mei 2021 12:58 Ik weet ook dat het geen zin heeft om bij ieder knobbeltje naar de huisarts te gaan maar trek dan de onderzoeken die zijn gedaan in twijfel.
Je angst voor borstkanker heeft zich ontwikkeld tot een obsessieve compulsieve stoornis, dat blijkt uit het feit dat je niet alleen de onderzoeken in twijfel trekt, maar dat jij je borsten meerdere keren per dag onderzoekt. Het is hypochondrie, of ziektevrees.

Het kan gelukkig geen kwaad om meerdere keren per dag je borsten aan te raken of te onderzoeken, Een obsessieve compulsieve stoornis neemt veel energie en tijd in beslag. Gelukkig ben je ook in therapie en heb je cognitieve gedragstherapie.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
RM19
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2021 22:20

Re: Zelfonderzoek borsten

Memories schreef: 05 mei 2021 14:23
RM19 schreef: 05 mei 2021 12:58 Dank voor je reactie. Die narigheid gaat dan wel specifiek over borstkanker.

Ik weet ook dat het geen zin heeft om bij ieder knobbeltje naar de huisarts te gaan maar trek dan de onderzoeken die zijn gedaan in twijfel. Dat vind ik op dit moment het meest lastige. Ik ben 25 en lees dat een mammografie minder betrouwbaar is op die leeftijd... dan trek ik dus de diagnose in twijfel (dat alles goed is behalve die goedaardige tumor).
Als je zoiets hebt meegemaakt als borstkanker, is het natuurlijk nooit een fijne gedachte dat er een mogelijkheid is tot kanker. Maar omdat jij er zo op gefocust bent, ga je op een gegeven moment sowieso van alles voelen. Daar zit het verschil in. Doordat je er zo mee bezig bent, ga je regelmatig meer voelen dan dat er mogelijk daadwerkelijk zit. Meerdere keren per dag voelen of 'alles nog goed is' lijkt veilig, maar uiteindelijk word het dwangmatig en is het schijnveiligheid. Dan gaat de geest meer mee spelen dan dat er lichamelijk aan de hand is.
Dat klopt zeker. Je kunt geen onderscheid meer maken tot een "echte" knobbel of gewoon klierweefsel... iets wat gewoon in je borst hoort. Ik merk ook dat soms het klierweefsel veranderd doordat ik er zo vaak aan zit te voelen.
Heb je nog tips hoe ik bv het voelen uit kan stellen?

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”