Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Dwanggedachte en angsten

Hallo,

Ik heb al sinds mijn jeugd last van dwangstoornis gehad endan in de zin van alles controleren. Dit is toen ik volwassen werd langzaam voorbij gegaan en had in die zin nergens meer last van.

Mijn ocd is zich gaan zoeken in dwanggedachtes, ik kreeg last met autorijden, als ik ergens gereden had en het niet bewust voor me kon halen dacht ik dat ik misschien wel iemand zou hebben kunnen aangereden, dus reed ik altijd terug naar de plek om te kijken of er niks was.

Toen mijn vriendin zwanger was begon pas de ellende echt! Het was 2018, in die tijd was er veel over het #metoo gebeuren, en in het begin van ze zwangerschap begon ik bij mijn zelf te denken, ik heb toch niks verkeerds in mijn leven gedaan waardoor ik straks in de gevangenis terecht kom en mijn gezin niet meer heb? En ja hoor daar kwam wat opgeplopt, ik herinnerde me mijn alle eerste keer seks met mijn ex viendinnetje, voor haar ook haar eerste keer, en wat in mijn op kwam was, ik weet het nog goed, toen wij seks hebben gehad, moest ze huilen, ze gaf me er toen geen duidelijke verklaring op.Ik begon me nu te bedenken, heb ik iets gedaan wat ze niet wilde? Ben ik te ver gegaan? Langzaam aan in de zwangerschap begon ik mijzelf af te vragen wat was er toch, en ik durfde haar het niet te vragen ik was bang dat ik haar misschien wel op ideeen zou brengen.

(oktober 2018)had ik een feestje, ik had enorm veel gedronken. Mijn vriendin was uitgerekend in december 2018. Ik ben naar huis gelopen en gaan slapen, tot dat ik de volgende ochtend wakker werd en dacht “ oke hoe ben ik hier beneden in de flat binnen gekomen zonder sleutel?”
Shit als ik dit niet meer weet wat heb ik dan onderweg uitgespookt? Ik begon me te bedenken, wat als ik iemand hier in de portiek heb aangeraakt (sexueel). Er kwamen al snel bekende beelden terug van het naar huis lopen, ik kon me gelukkig wel nog herinneren dat ik zo moe was en ergens wilde gaan zitten maar dit deed ik niet want ik had mijn werkkleding nog aan, en ik wist me nog te bedenken als mensen je in deze toestand aantreffen dan zullen ze je werk bellen met alle gevolgen van dien (ontslag geen geld niet kunnen zorgen voor je aankomende kindje).
Ik bleef me maar bedenken wat er had gebeurd kunnen zijn, tot ik het grootste nachtmerrie begon in te beelden, zou ik iemand aangerand hebben? Zou ik iemand verkracht hebben?

Vanaf dat moment is alles veranderd in mijn leven, ons kindje werd geboren, en alles werd erger en erger. Ik ging het stuk lopen keer op keer en de tijden bij houden. Ik wist het hoe laat ik de dronken avond ben gaan lopen via google tijdlijn, en ik wist ook hoe laat ik thuis was via google tijdlijn.
Zo probeerde ik te achterhalen of ik er langer over gelopen had in dronken toestand. Al met al zou ik in dronken toestand 1 minuut langer over het stuk gelopen hebben dan in nuchtere toestand. Wat heb ik gedaan in 1 minuut? Heb ik daadwerkelijk iemand verkracht? Waar is die minuut gebleven? Ik werd gek, en ben mijn gaan melden bij de wijkagent op het politiebureau, het verhaal gedaan en hij heeft gezocht naar mogelijke meldingen of aangiftes, er stond niks.

Tot op de dag van vandaag hebben wij nog steeds contact we praten veel, en hij wilt mij helpen. Toch ben ik erg bang dat ik nog steeds wat gedaan heb op die bewuste dronken avond. Ik ben enorm angstig als er vrouwen naar mijn kijken, de rillingen lopen dan over mijn rug want ik denk dan, zal ze me aankijken omdat ze herkent van die bewuste avond? Ik durf bijna niet meer over straat, het komt mij enorm goed uit dat we in een tijd leven van mondkapjes, onherkenbaar! Maar waar ik ook loop, ik ben bang, bang om herkent te worden, en zodra ik dan ook nog aangekeken word sla ik helemaal op hol en kan ik zo dagen met iemand bezig zijn in mijn hoofd. Soms lijken er dingen gewoon enorm te kloppen, en zie ik het niet meer als toeval.

Eind deze maand begin ik met een therapie, bij een dwang expertise centrum. Ik slik momenteel ook antidepressiva, en de psychiater wil mij laten starten met antipsychotica. Ik ben zo enorm bang dat ik wat gedaan heb in die 1e minuut tijdens dronken bui. Is mijn verhaal in mijn hoofd hoe het gegaan zou moeten zijn echt, of heb ik dit letterlijk gecreeerd. Ik vind het verschikkelijk!!!!!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 jan 2021 18:16 Eind deze maand begin ik met een therapie, bij een dwang expertise centrum. Ik slik momenteel ook antidepressiva, en de psychiater wil mij laten starten met antipsychotica. Ik ben zo enorm bang dat ik wat gedaan heb in die 1e minuut tijdens dronken bui. Is mijn verhaal in mijn hoofd hoe het gegaan zou moeten zijn echt, of heb ik dit letterlijk gecreeerd. Ik vind het verschikkelijk!!!!!
Ik denk dat het vrijwel uitgesloten is dat je in in die eerste minuut iets gedaan hebt.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Kon ik dat maar denken “volhoudertje”
Ik leef nu al bijna 2,5 jaar in angst, schuldgevoel, en weet ik het allemaal.
En 1e minuut moet eigelijk zijn een minuut die ik op de dronken avond langer er over gelopen heb.
In nuchtere toestand loop je het zeg maar in 17 minuten en op de dronken avond heb ik er achttien minuten minuten over gedaan.
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

18 minuten moet het zijn plaats dat boze poppetje
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Achtien minuten, sorry de app doet raar
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 jan 2021 23:13 Kon ik dat maar denken “volhoudertje” Ik leef nu al bijna 2,5 jaar in angst, schuldgevoel, en weet ik het allemaal. En 1e minuut moet eigelijk zijn een minuut die ik op de dronken avond langer er over gelopen heb. In nuchtere toestand loop je het zeg maar in 17 minuten en op de dronken avond heb ik er achttien minuten minuten over gedaan.
Toch denk ik dat je het rationeel moet bekijken, je hebt het bij de politie nagevraagd, ze hebben gekeken of er meldingen of aangiftes waren gedaan in die bewuste nacht, er is niks gevonden.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Probeer bij dit soort situaties altijd terug te gaan naar: Dwanggedachten en angsten. Dat is waar je dit bericht ook in hebt geplaatst, wat je beschrijft is een dwang gedachte en een niet realistische angst, met daarbij bewijs dat er niets is is misgegaan.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Het is erg moeilijk om te beseffen dat dit dwanggedachtes zijn. Voor mij voelt het als een werkelijke gebeurtenis.

Ik heb er ook een soort beeld bij, en ik weet totaal niet of ik eens er over gedroomd heb, waardoor ik een beeld heb gekregen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 17 jan 2021 17:41 Het is erg moeilijk om te beseffen dat dit dwanggedachtes zijn. Voor mij voelt het als een werkelijke gebeurtenis.

Ik heb er ook een soort beeld bij, en ik weet totaal niet of ik eens er over gedroomd heb, waardoor ik een beeld heb gekregen.
Maar je plaatst het in het gedeelte obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag. Dus ergens weet je het wel.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Beste memories,

Dat klopt, grappig dat je dit trouwens zegt mijn psychiater zei van de week ook al van ja maar je noemt het zelf dwanggedachtes dus je weet dat je daar last van heb dus.

En daar had ik ook mijn antwoord uiteraard op endat is ja ik noem en in dit geval zet ik het in deze topic, omdat ik mijn verhaal daar ook gedaan heb en het dus de term ocd kreeg en ook nog eens dwanggedachtes.
Het is namelijk niet zo dat ik daar zelf mee ben gekomen nee dat “labeltje” is er aan gehangen, zo doende dat ik het ook hier neer zet.
En dat ik ocd heb ja dat weet ik wel, maar ik heb het altijd in de vorm gehad van lichten controleren gas checken enz enz.
Voor mij is het echt gissen of het dwanggedachtes zijn en geen realiteit.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 17 jan 2021 22:12 Beste memories,

Dat klopt, grappig dat je dit trouwens zegt mijn psychiater zei van de week ook al van ja maar je noemt het zelf dwanggedachtes dus je weet dat je daar last van heb dus.

En daar had ik ook mijn antwoord uiteraard op endat is ja ik noem en in dit geval zet ik het in deze topic, omdat ik mijn verhaal daar ook gedaan heb en het dus de term ocd kreeg en ook nog eens dwanggedachtes.
Het is namelijk niet zo dat ik daar zelf mee ben gekomen nee dat “labeltje” is er aan gehangen, zo doende dat ik het ook hier neer zet.
En dat ik ocd heb ja dat weet ik wel, maar ik heb het altijd in de vorm gehad van lichten controleren gas checken enz enz.
Voor mij is het echt gissen of het dwanggedachtes zijn en geen realiteit.
Maar het is geen realiteit, die antwoorden heb je in ieder geval, nagezocht en al, gekregen. ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Een andere vraag erbij,

Waarom heb ik als er vrouwen naar mij kijken jong en oud toch het gevoel van ze herkennen mij als de dader?
Endan bedoel ik ze kijken een keer, en bijvoorbeeld 3 stappen verder nog een keer?
Ik ben niet bepaald een spetter ofzo om te zien, gewoon normaal.
Ik durf hierdoor ook bijna niet de straat meer op.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 19 jan 2021 13:53 Een andere vraag erbij,

Waarom heb ik als er vrouwen naar mij kijken jong en oud toch het gevoel van ze herkennen mij als de dader?
Endan bedoel ik ze kijken een keer, en bijvoorbeeld 3 stappen verder nog een keer?
Ik ben niet bepaald een spetter ofzo om te zien, gewoon normaal.
Ik durf hierdoor ook bijna niet de straat meer op.
Omdat JIJ dat in die vrouwen ziet. JIJ denkt dat ze dat denken. En die gedachte is nergens op gebaseerd.
Mensen hebben het vaak in de gaten als andere mensen wat bang of schuchter zijn, dat valt op. En daarnaast kijken mensen gewoon om te kijken zonder bijbedoelingen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Memories, fijn dat je reageert op mij, en dat bedoel ik in positieve zin.

Ik kan ook ergens wel heel goed begrijpen dat als je iemand aankijkt iemand ook jou aankijkt, maar gister had ik dan een persoon die nog net niet haar nek verrekt met kijken, en daar word ik als persoon echt heel onzeker over, en nee niet omdat ik denk ik zie er raar uit of iets nee inderdaad, ik denk dan gelijk ja ze kijkt omdat ze mij als haar dader ziet. Ik heb dit dus echt dagelijks, en zit hier dan dagen mee tot ik het een soort van vergeet tot ik dus de volgende week zo tegen kom.
Het voelt voor mij niet alsof ik ocd heb, ik ben ook echt enorm bang als ik aan mijn dwang traject ga beginnen dat dit allemaal voor niks is want ik ben een verschrikkelijk persoon die iets ergs gedaan heb en ik word hierdoor toch een keer op gepakt.
Ik leef nu echt al 2 jaar en 3 maanden mee dat ik gedaan heb wat ik denk gedaan te hebben.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Het voelt voor mij niet alsof ik ocd heb, ik ben ook echt enorm bang als ik aan mijn dwang traject ga beginnen dat dit allemaal voor niks is want ik ben een verschrikkelijk persoon die iets ergs gedaan heb en ik word hierdoor toch een keer op gepakt.
Het voelt niet als OCD, maar dat het is het wel degelijk. En natuurlijk ben je geen verschrikkelijk persoon die iets ergs gedaan heeft en zal worden opgepakt, dat zijn onrealistische dwanggedachten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Is het normaal dat mensen zoveel naar je kijken op straat? Ik heb letterlijk het idee en ik zie het ook dat elke vrouw mij aankijkt op straat of als ik in de auto zit en de vrouw op straat loopt.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 26 jan 2021 19:09 Is het normaal dat mensen zoveel naar je kijken op straat? Ik heb letterlijk het idee en ik zie het ook dat elke vrouw mij aankijkt op straat of als ik in de auto zit en de vrouw op straat loopt.
Dit lijkt me echt iets wat jij denkt te zien, maar het komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Het is een hersenspinsel.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar ik zie toch dat ik aangekeken word? Zoals vandaag ook had ik dus een jonge dame die op straat liep en ik ree haar tegemoet, ze keek me wel degelijk aan met een half verdraaide nek. En dan is het voor mij weer een avond vol stres en angst!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 26 jan 2021 20:52 Maar ik zie toch dat ik aangekeken word? Zoals vandaag ook had ik dus een jonge dame die op straat liep en ik ree haar tegemoet, ze keek me wel degelijk aan met een half verdraaide nek. En dan is het voor mij weer een avond vol stres en angst!
Je interpreteert de gebeurtenissen op de verkeerde manier. Er is niks aan de hand als mensen je even aankijken. De stress en angst die het je naderhand oplevert is nergens op gebaseerd, dat kun je gewoon uitsluiten. Mijn advies aan jou is om deze terugkerende terugkerende dwanggedachte met je psychiater te bespreken, want je blijft in dezelfde cirkel ronddraaien.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Volgende week gaan we een behandelplan maken, en de doelen die ik wil bereiken.
Mijn gevoel is er goed over, alleen ben ik erg bang dat ik geholpen word terwijl er toch meer aan de hand is, dat ik toch iets gedaan heb endat alles voor niks zal wezen!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15116
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 03 feb 2021 15:47 Volgende week gaan we een behandelplan maken, en de doelen die ik wil bereiken.
Mijn gevoel is er goed over, alleen ben ik erg bang dat ik geholpen word terwijl er toch meer aan de hand is, dat ik toch iets gedaan heb endat alles voor niks zal wezen!
Wat de opbrengst ook zal zijn, het zal absoluut niet verloren moeite en voor niets zijn geweest. Je hebt er een goed gevoel over, dat is al een goed begin. Ik wens je veel succes met de doelen die je wilt bereiken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Zizitop
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2021 21:06

Re: Dwanggedachte en angsten

Hallo anoniempje,

Het lijkt me zinvol om in te zien dat dergelijke gedachten berusten op onwaarheden en dat je op die manier met een vertekende bril naar de realiteit kijkt. Verder lijkt het me ook zinvol je de vraag te stellen waarom die gedachten (Ik ben schuldig) zich zo sterk opdringen wanneer je met bepaalde situaties wordt geconfronteerd (vrouwen die kijken).

Vaak zijn dergelijke gedachten een houvast om jezelf te beschermen tegen dieperliggende emotionele pijn. Indien je bvb als baby of als kind traumatische ervaringen hebt moeten ondergaan wordt de pijn ervan verdrongen. Misschien heb je in latere fasen van jouw kind zijn, puberteit, jongvolwassene.. van familieleden vaak het verwijt of het gevoel gekregen schuldig te zijn, verantwoordelijk voor wat er fout liep enz..
En gebruik je het in jouw hoofd keren in de vorm van deze gedachten onbewust als een houvast om niet geconfronteerd te worden met emoties en pijnen die veel dieper liggen
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Zizitop,

Bedankt voor je reactie.
Ik zou echt niet weten wat er in het verleden gebeurd zou moeten zijn.
Ik weet wel dat mijn vader enorm streng was en ik daar flink tegen op keek.
Zelf heb ik deze klachten sinds ik zelf wist dat ik vader ging worden.
Het denken van ik ben schuldig zit zo diep, omdat ik ook echt zo denk dat ik dat gedaan heb.
Zoals ik al zei de wijkagent daar heb ik nog al goed contact mee en die heeft menige uren tijd in mij gestoken.
Ik ben zo wantrouwend dat ik denk dat hij mij ook aan het lijntje houd, dat er wel degelijk wat is en hij zo enorm aardig doet tegen mij om informatie in te winnen.
Ik leef echt in een hele moeilijke tijd momenteel, als ik maar een beetje licht in de tunnel zag zou ik blij wezen, maar nee.
Gebruikersavatar
Zizitop
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2021 21:06

Re: Dwanggedachte en angsten

Misschien weet je niet zo goed wat er gebeurd zou kunnen zijn omdat het om verdrongen herinneringen gaat. Ergens heb ik het gevoel dat jouw vaderschap iets van vroeger moet triggeren van de tijd toen je zelf baby of kind was. Dat kan om vele, ogenschijnlijk banale dingen gaan, bvb als baby wenen om de liefde van jouw mama maar tegelijkertijd geconfronteerd worden met een strenge papa.. of als een strenge opvoeding tout cours zich gaat vertalen in het feit dat je jezelf schuldig gaat voelen als een vorm van loyale houvast om hoe dan ook de band met jouw ouders niet te verbreken en/of hiermee (kinderlijke) emotionele pijnen niet te hoeven voelen

Als je zegt dat je weinig licht aan het eind van de tunnel ziet kan dat erg moeilijk zijn. Weet dat er altijd mogelijkheden zijn en dat dit niet voor de rest van jouw leven is.

Het feit dat je zo gelooft in elke gedachte die in jouw hoofd opkomt betekent dat jouw aandacht volledig door jouw hoofd of door jouw verstand is opgeëist. Een lichtpuntje of eerste stap kan zijn dat je jezelf niet langer kent als de denker of de gedachten maar als het bewustzijn of de observerende stille aanwezigheid achter het alsmaar taterende verstand (die jou voorhoudt dat wat je denkt ook waar is). Neem een bewuste ademhaling en kan je jouw gedachten observeren die op dit moment in jouw hoofd opkomen? Probeer er geen invloed op uit te oefenen, observeer gewoon. Indien je dat kan heb je jezelf voor even niet geïdentificeerd met jouw verstand en dat kan al een verademing zijn
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Zizitop, bedankt voor je berichtje.

Ik weet niet waarom ik alle vrouwen die me aankijken ziet als mogelijke slachtoffers.
Het is heel naar om bijna niet de straat op te durven omdat je dus bijna altijd wel eens te lang word aangekeken.
Ik snap heel goed dat mensen elkaar aankijken, maar te lang aangekeken worden is me te naar!

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”