Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

En hoe bedoel je fout gemaakt?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 11:08 En hoe bedoel je fout gemaakt?
Lees even deze tekst na die je gisteren geplaatst hebt. Je benoemt hier allemaal situaties waarin je bang bent een fout te maken en bang bent voor de eventuele consequenties. Bang zijn fouten te maken lijkt een rode draad.
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik in de zwangerschap periode ook enorm bezig was met dat ik mijn baan niet mocht verliezen, want dan zou ik mijn gezin niet kunnen onderhouden...... En op deze enorm dronken avond was ik mij hier ook nog mee bezig omdat ik in mijn werkkleding naar huis liep en dat dus nog wel kan herinneren dat ik beslist niet ergens mocht gaan zitten om te rusten, dan zou ik in slaap gevallen zijn en mensen mij getroffen hebben in mijn werkkleding met als gevolg een telefoontje naar mijn werkgever met alle gevolgen van dien.
Ook maakte ik mij nog druk omdat ik door rood liep en er in de verte een auto aan kwam rijden die misschien wel het bedrijfsnaam op mijn rug kon lezen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Ja oke angsten om fouten gemaakt te hebben. Maar ik las het meer dat je zei je heb fouten gemaakt, onzorgvuldig geweest.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 11:38 Ja oke angsten om fouten gemaakt te hebben. Maar ik las het meer dat je zei je heb fouten gemaakt, onzorgvuldig geweest.
Je leest alleen maar wat je wilt lezen, dat stond er duidelijk niet.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

volhoudertje schreef: 14 feb 2021 10:18
Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 09:52 *volhoudertje,

Wat zou het eigelijk inhouden je zelf bestraffen?
Als ik je vorige post bekijk waarin je bepaalde situaties schetst, zie ik daar telkens hetzelfde element opduiken: je bent onzorgvuldig geweest, je hebt een fout gemaakt, waardoor er misschien wel zus en zo had kunnen gebeuren. Het is alsof je op zoek bent naar straf voor je onzorgvuldigheden, althans, zo interpreteer ik het.
Sorry memories dat vind ik een rare reactie wat je geeft met je wilt alleen lezen wat je wilt lezen, ik bedoelde dit stukje, daar staat in je hebt een fout gemaakt, en dit is niet aanvallend bedoeld hoor maar het is meer de vraag wat is de fout....
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar ik vat hem al, de vraag is waarom ben ik zo bang, wist ik dat maar.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 14:34
volhoudertje schreef: 14 feb 2021 10:18
Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 09:52 *volhoudertje,

Wat zou het eigelijk inhouden je zelf bestraffen?
Als ik je vorige post bekijk waarin je bepaalde situaties schetst, zie ik daar telkens hetzelfde element opduiken: je bent onzorgvuldig geweest, je hebt een fout gemaakt, waardoor er misschien wel zus en zo had kunnen gebeuren. Het is alsof je op zoek bent naar straf voor je onzorgvuldigheden, althans, zo interpreteer ik het.
Sorry memories dat vind ik een rare reactie wat je geeft met je wilt alleen lezen wat je wilt lezen, ik bedoelde dit stukje, daar staat in je hebt een fout gemaakt, en dit is niet aanvallend bedoeld hoor maar het is meer de vraag wat is de fout....
Volhoudertje schetst wat jij telkens schrijft. Van mijn kant dus geen rare reactie.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 14:45 Maar ik vat hem al, de vraag is waarom ben ik zo bang, wist ik dat maar.
Misschien omdat, als je de dingen die je wel opgebouwd hebt kwijt raakt, niet weet wie je zelf eigenlijk bent? ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Misschien ben ik heel stom hoor maar zou je dit kunnen uitleggen?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 15:10 Misschien ben ik heel stom hoor maar zou je dit kunnen uitleggen?
Er zijn mensen die leven door alles wat ze naast zich en bij zich hebben opgebouwd. Als dat dan wegvalt, komen ze er soms achter dat ze niet goed weten wie ze zelf zijn, omdat ze eigenlijk niet echt een eigen leven hebben en nooit echt voor zichzelf hebben geleefd.
Misschien is jou angst, dat je alles dus kwijt raakt en dan niet weet hoe je verder moet?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Daar zou wel eens wat in kunnen zitten wat je zegt memories!

Alleen staat zoiets dan in verband met mijn angst waar ik nu bang voor ben?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 17:06 Daar zou wel eens wat in kunnen zitten wat je zegt memories!

Alleen staat zoiets dan in verband met mijn angst waar ik nu bang voor ben?
Dat kan. Maar misschien is de vraag eerder, wie ben jij zonder die angst?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Ocd had ik altijd al, maar deze angsten zijn begonnen sinds ik wist dat ik papa werd.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 17:20 Ocd had ik altijd al, maar deze angsten zijn begonnen sinds ik wist dat ik papa werd.
Aha, ben je dus niet gewoon bang dat je iets verkeerd doet bij je kinderen? Je dochters? Je zoons? ;)
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Nee daar heb ik dus helemaal geen last van, wat ik wel weet met ocd dat er mensen zijn die daar dus wel last van kunnen hebben.
Nee bij mij draait het momenteel puur alleen om die bewuste dronken avond, en dat begon toen mijn vriendin denk 12 weken zwanger was.
Toen begonnen bij mij eerst de gedachtes over mijn ex vriendin of ik haar niet gedwongen had omdat ze moest huilen bij de eerste keer, ik voelde me met de week slechter worden en ik zag mij zelf als een misbruiker, en nu zal je je afvragen waarom denk je aan je ex vriendin, dat kwam omdat ik op een werkdag (vrachtwagenchauffeur) bij me zelf ging af vragen ik heb toch niks verkeerds gedaan in mijn leven? en bij ongeveer 30 weken zwanger had ik de dronken avond waar mijn leven nu helemaal van op zijn kop ligt.
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

En die ochtend toen ik wakker werd kwamen ook precies zulke vragen in mijn op zoals, hoe ben ik gelopen? Hoe ben ik binnen gekomen? Wat heb ik onderweg gedaan? Ik heb toch niet iets ongepast gedaan? Heb ik niet iemand aangeraakt of erger nog?
En vanaf dat moment schoot ik in de stres.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Maar je hebt niets gedaan en niets gebeurd, Anoniem. Dat is je ook al duidelijk geworden.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 14 feb 2021 18:50 ... ik voelde me met de week slechter worden en ik zag mij zelf als een misbruiker, en nu zal je je afvragen waarom denk je aan je ex vriendin?
Ik zal het een laatste keer proberen uit te leggen: je bent bang datgene te verliezen wat je het dierbaarste is, je gezin en je werk, je veilige haven en zekerheid. Waardoor zou dat kunnen gebeuren? Omdat je datgene hebt gedaan wat je het meest verafschuwt, dat je een man bent die zich misdraagt tegenover vrouwen, ze lastig valt en zich aan hen vergrijpt. Dat is kern van de dwangmatige gedachte die jij hebt ontwikkeld.

Je bent bang dat jij je levensgeluk niet verdient omdat je diep van binnen een slecht mens bent. Die angst heeft zich vastgezet in je gedachtes en is je gaan beheersen. Je wilt het niet, maar onbewust haal je juist datgene dichterbij waar je zo bang voor bent. Het is een samenspel van angst, destructief gedrag, waangedachtes en zoeken naar bestraffing.

Om een lange discussie kort te houden en te voorkomen dat dit een eindeloos lang topic wordt: Het is duidelijk dat het je niet lukt om in je eentje deze cirkel van dwanggedachtes te doorbreken, daar heb je hulp bij nodig van je psychiater, ook medicatie kan je daarbij helpen. Het is voor jou van belang om niet te denken OF jij je in een dronken bui zou hebben misdragen, maar WAAROM je in dit soort destructieve gedachten bent gaan geloven. Belangrijk is dat je beseft dat het absoluut onmogelijk is dat jij je ergens schuldig aan hebt gemaakt.

Je moet er aan werken om die dwanggedachte te leren bestrijden en onder controle te krijgen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Duidelijk antwoord volhoudertje dankjewel voor je tijd!
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Volhoudertje, wat ik een cruciaal puntje is wat ik niet verteld heb is, dat ik in 2010 ben opgepakt voor een vechtpartij en daar 3 dagen voor op het politie bureau heb gezeten, wat enorm veel gedaan heeft met mij.
Sinds die tijd heb ik een angst voor gevangenissen en tbs klinieken.
Zou ik hier een trauma aan over gehouden hebben?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Dwanggedachte en angsten

Het is heel goed mogelijk dat de angst voor gevangenisstraf je dusdanig is gaan beheersen dat je er niet meer van kunt loskomen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

De angst is momenteel weer heel hevig, pas in het nieuws was er een bericht dat ze enorm veel zedenzaken achter lopen, dit baart mij enorme zorgen.
Bang dat mijn zaak ook nog op de plank ligt te wachten.
Zo naar gevoel is dit
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 12:18 De angst is momenteel weer heel hevig, pas in het nieuws was er een bericht dat ze enorm veel zedenzaken achter lopen, dit baart mij enorme zorgen.
Bang dat mijn zaak ook nog op de plank ligt te wachten.
Zo naar gevoel is dit
Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Zou het je een klein beetje rust geven als je het één en ander hier opnieuw van je afschrijft?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Anoniempje1988
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 jan 2021 18:15

Re: Dwanggedachte en angsten

Hoi memories,

Ik ben benieuwd hoe buitenstaanders naar dit verhaal kijken, denk ik gewoon gek? Is het mogelijk in 1 minuut, kan het zo wezen dat je je eigen gedachtes gaat geloven en denken dat ze waar zijn?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Dwanggedachte en angsten

Anoniempje1988 schreef: 05 sep 2021 17:01 Hoi memories,

Ik ben benieuwd hoe buitenstaanders naar dit verhaal kijken, denk ik gewoon gek? Is het mogelijk in 1 minuut, kan het zo wezen dat je je eigen gedachtes gaat geloven en denken dat ze waar zijn?
Wat is precies mogelijk in één minuut?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”