Gebruikersavatar
misombra
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 10:50

moedervlekken

Als ik mensen zie met duidelijke moedervlekken o.i.d. in hun gezicht of nek ga ik daarnaar zitten kijken. Het leidt me heel erg af. Ik hoor dan wel wat die persoon zegt, maar kijk eerder naar de vlekken dan naar hun ogen/gezichtsuitdrukking. Ondertussen vraag ik me dan af of ze zich zelf niet bewust zijn dat ze die kenmerken hebben, of ze zich er niet voor schamen, waarom ze ze niet hebben laten weghalen, etc.
Voor zover ik weet heb ik dit altijd gehad, mijn moeder had van alles in haar hals aan skintags enzo (ik geloof dat je dat zo noemt: geen platte moedervlekken maar bobbels en uitsteeksels.) Ik weet nog dat ik daar altijd naar zat te kijken.
In persoonlijk contact probeer ik niet te staren, omdat dat op zou vallen, maar van bekende personen die ik veel op tv zie kan ik een aantal mensen noemen waarvan ik nooit naar het gezicht kijk, enkel naar de moedervlekken e.d. die ze hebben: Paulien Cornelissen, Jorien ter Mors, Ireen Wust, Enrique Iglesias, Daphne Deckers (de laatste 2 hebben ze gelukkig wel laten weghalen)

Het wordt een schoonheidskenmerk genoemd als iemand bijvoorbeeld een moedervlek op de bovenlip heeft. Ik begrijp dat echt niet. Dus Cindy Crawford vind ik echt niet mooi, evenals andere modellen die zoiets hebben. Het ontsiert de huid, het is voor mij vergelijkbaar met een vlek in een kledingstuk, die je eruit wilt wassen. Het is zo bepalend voor iemands uiterlijk dat ik er niet omheen kan kijken. Vroeger had ik zelf ook een paar grote moedervlekken in mijn hals, die heb ik zelf weggehaald omdat ik me er lelijk door voelde.

Omdat ik nergens terug kan vinden of er nog andere mensen zijn die hier zo over denken heb ik me hier maar eens aangemeld. Het is niet echt een obsessie, meer iets waar ik heel erg op focus. Ik zal het verder altijd voor mezelf houden, nooit iemand rechtstreeks vertellen dat ik hiernaar kijk. Want ik weet dat het nergens op slaat. Ik kan er alleen niet mee ophouden.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moedervlekken

misombra schreef: 25 sep 2018 11:24 Vroeger had ik zelf ook een paar grote moedervlekken in mijn hals, die heb ik zelf weggehaald omdat ik me er lelijk door voelde.
Je had, net als jouw moeder, een paar moedervlekken in je hals, op precies dezelfde plek. Het kan bijna niet anders dat jouw obsessie voor moedevlekken daar vandaan komt. Hoewel je het zelf geen obsessie noemt, ben je er wel in extreme mate mee bezig. Het is dat jij het zegt, maar van alle bekende mensen die jij hier noemt, zou het me nooit opgevallen zijn dat ze ergens een moedervlek in het gezicht hebben.

Ik heb gekeken of er zoiets als 'Melanomaphobie' bestaat. Het bestaat wel, maar het is een phobie die zich richt op de gezondheidsaspecten rondom moedervlekken en de kans dat een moedervlek zich tot een kankergezwel zou kunnen ontwikkelen. Het is dus meer een vorm van hypochondrie en geen fixatie op het schoonheidsaspect, zoals dat bij jou het geval is.

Je kunt oud worden met zo'n obsessie en er verder niets aan doen, het hangt er van af of jij het als een last ervaart.
Er zijn behandelingsmethoden voor dwangmatigheden en dwangmatig gedrag. Je zou bij je huisarts hiernaar kunnen informeren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
misombra
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 10:50

Re: moedervlekken

volhoudertje schreef: 25 sep 2018 11:47
misombra schreef: 25 sep 2018 11:24 Vroeger had ik zelf ook een paar grote moedervlekken in mijn hals, die heb ik zelf weggehaald omdat ik me er lelijk door voelde.
Je had, net als jouw moeder, een paar moedervlekken in je hals, op precies dezelfde plek. Het kan bijna niet anders dat jouw obsessie voor moedevlekken daar vandaan komt. Hoewel je het zelf geen obsessie noemt, ben je er wel in extreme mate mee bezig. Het is dat jij het zegt, maar van alle bekende mensen die jij hier noemt, zou het me nooit opgevallen zijn dat ze ergens een moedervlek in het gezicht hebben.

Het was niet precies op dezelfde plek en ze hadden ook niet dezelfde structuur en kleur. Misschien dat het er toch mee te maken heeft, maar het lijkt meer iets te zijn waar ik vanuit mezelf altijd op heb gefocust.
Het zal dan ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat als je naar Paulien Cornelissen kijkt, dat je dan niet opvalt dat ze een paar grote vlekken in haar hals heeft. Of je daar nou op focust of niet, ze vallen toch op?

Ik heb gekeken of er zoiets als 'Melanomaphobie' bestaat. Het bestaat wel, maar het is een phobie die zich richt op de gezondheidsaspecten rondom moedervlekken en de kans dat een moedervlek zich tot een kankergezwel zou kunnen ontwikkelen. Het is dus meer een vorm van hypochondrie en geen fixatie op het schoonheidsaspect, zoals dat bij jou het geval is.

Inderdaad, het heeft verder niks te maken met het gezondheidsaspect ervan. Blijkbaar heb ik zelfs een risico gelopen door mijn eigen moedervlekken met mijn nagels weg te halen. Gewoon net zolang krabben en daarna steeds de korstjes weghalen tot ze weg bleven. Ik had toen nog geen idee dat je daarmee kwaadaardige cellen zou kunnen creeren.

Je kunt oud worden met zo'n obsessie en er verder niets aan doen, het hangt er van af of jij het als een last ervaart.
Er zijn behandelingsmethoden voor dwangmatigheden en dwangmatig gedrag. Je zou bij je huisarts hiernaar kunnen informeren.

Het is meer dat ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben. Het lijkt alsof het verder niemand iets uitmaakt, ik zou graag met iemand praten die het herkent.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moedervlekken

misombra schreef: 25 sep 2018 12:06 Het zal dan ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat als je naar Paulien Cornelisse kijkt, dat je dan niet opvalt dat ze een paar grote vlekken in haar hals heeft. Of je daar nou op focust of niet, ze vallen toch op?
Nee, de moedervlekken van Paulien Cornelisse zijn me werkelijk nooit opgevallen. Ik geloof dat jij echt een van de weinige mensen bent die daar nadrukkelijk op let. Sterker nog, ik heb even een paar afbeelding van Paulien bekeken via Google, ik zie ze niet eens!

Ik wens je veel succes bij je zoektocht naar mensen die een dergelijke fixatie op moedervlekken met jou gemeen hebben.
Misschien kun je daar via het internet contact mee leggen. De kans dat je via dit forum een lotgenoot zult treffen, acht ik niet zo heel erg groot. Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: moedervlekken

Ik krijg een beetje het gevoel dat jij je eigen angsten en onzekerheden verplaatst naar anderen. 'Omdat ik daar en daar last van heb, begrijp ik niet dat anderen daar geen last van hebben'. 'Ik snap niet waarom anderen het niet weghalen'. 'Ik vind die en die persoon niet mooi'. Om nog even op het laatste in te gaan, lijkt het erop dat jij dus problemen hebt met je eigen moedervlekken, met jezelf in het algemeen maar het deels verplaatst naar anderen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: moedervlekken

En dan vind ik het eerlijk gezegd toch wel wat obsessief.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
misombra
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 10:50

Re: moedervlekken

Oke, misschien is het dan wel obsessief. Ik heb nagedacht over dat ik het zou projecteren. Het klopt in zoverre dat ik het gewoon niet mooi vind en het mij stoort en afleidt, zowel bij mezelf als bij anderen. Deel van de reden dat ik mijn eigen moedervlekken heb weggehaald is ook omdat ik er niet mee gezien wilde worden door anderen. Het idee, ik vind het niet mooi dus dat zullen anderen ook vinden, was daarbij zeker aanwezig.

Het klopt wel dat ik moeite heb me voor te stellen dat anderen totaal niet bezig zijn met iets wat mij juist heel erg bezig houdt.

Wat ik nu vooral niet begrijp is dat ik de enige lijk te zijn die hiermee bezig is. Normaal gesproken vind je overal info over op internet maar ik vind hierover helemaal niks en niemand. Nu heb ik vaak dat ik afwijk van "de rest" qua meningen en gedachtes over dingen. Het is frustrerend als je zo vaak geen herkenning vindt in iemand anders.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: moedervlekken

misombra schreef: 25 sep 2018 13:28 Het is frustrerend als je zo vaak geen herkenning vindt in iemand anders.
Dat is volledig te begrijpen. Misschien moet je ook niet specifiek naar mensen zoeken die een zelfde obsessie met moedervlekken hebben, maar kijken naar de gemeenschappelijke factoren. Dan denk ik eerder aan
Body Dysmorphic Disorder (BDD).

BDD is een vorm van ingebeelde lelijkheid, die de kenmerken van dwangstoornis heeft aangenomen.
Als je daar op verder zoekt, kom je misschien een eind verder.
Hieronder is een voorbeeld van een artikel dat je op het internet kunt aantreffen:

https://www.psyq.nl/somatiek-psyche/ing ... lelijkheid
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: moedervlekken

Beste misombra, je schreef dat je moeder het ook had. Heeft zij het weg laten halen, of leeft zij niet meer? Kan het daarmee te maken hebben?
Zowel ik als mijn moeder hebben die dingetjes ook en laten ze nu en dan weghalen. Helaas komt er altijd iets terug.

Groet

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”