Gebruikersavatar
miss89
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2016 00:33

obsessief gedrag in een vriendschap

Een goede vriendin van mij heeft asperger. Nu is het zo dat ze mij dagenlijks vroeg hoe het met me is. Dit is uit de hand gelopen naar dat ik elk kwartier een app krijg met de vraag hoe is me voel. Als ik zeg goed dan lijkt het dat ze me jiet gelooft en vraagt ze..... zeker? Ook wilt ze me alles uit handen nemen en zegt ze 3 x per dag sorry dat ik niet een goed genoeg vriendinnetje voor je ben en ik zal beter mijn best doen. Als ik zeg dat ik het vervelend vind of dat ik denk dat ik het obsessief vind dan begrijpt ze het niet, of word boos. Ook gaat ze op mijn gevoel inspelen als ik contact wil minderen. Als ik niet direct terug app denkt ze dat ik boos ben. En mag hier al zeker niet met andere over praten. Ik vind het heel versrikkend en soms ook beangstigend. Heeft iemamd hier ervaring mee of tips?
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: obsessief gedrag in een vriendschap

Welkom op het forum, miss

Zowel simpel als ingewikkeld, maar de eerste en beste vraag die momenteel bij mij opkomt is: Heb je haar weleens gevraagd hoe het komt dat ze het zoveel vraagt, waar het vandaan komt, waar ze bang voor is, waar ze misschien onzeker door is (geworden)?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Tsoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 apr 2016 11:28

Re: obsessief gedrag in een vriendschap

Dag Miss,

Welkom in de wereld van asperger syndroom. Dit niet aflatend bezig zijn met 1 onderwerp in de conversatie , in casu blijkbaar jouw vriendschap met haar, is juist zo typisch bij mensen met deze aandoening.
Mag ik, gezien de diagnose gesteld is, er van uitgaan dat jouw vriendin ook al in behandeling is geweest ? Is dit onderwerp met haar bespreekbaar ?
Voelt ze bij zichzelf de nood om iets aan haar gedrag te doen ?

Behandeling is mogelijk en er vooral op gericht om deze stoornissen in de interpersoonlijke communicatie onder controle te krijgen. Dit is een lang en moeilijk proces, stapje per stapje, maar met redelijke slaagkansen.

Belangrijk is dat ze inziet dat ze hulp nodig heeft, want ze zal zeker al meegemaakt hebben dat mensen in haar omgeving afhaakten.
Zie je dat zitten om dit met haar bespreekbaar te maken ? Ik volg memories raad gedeeltelijk : waarom ze dit doet zal ze moeilijk kunnen toelichten, maar beseffen dat ze het doet en dat niet iedereen dit aangenaam vindt kan een begin van bewustvorming zijn. Het laat je nadien toe om iedere keer dat ze dit vervelende gedrag vertoond er haar op te wijzen : je bent weer bezig !

Dit kan dan hopelijk evolueren naar een bereidheid van haar om er iets aan te doen en maakt professionele hulp een kans.

Zie je dit haalbaar voor je zelf ? Dit is niet zo eenvoudig, neem dit van me aan.
Meestal wordt ook de omgeving betrokken bij de behandeling, net om die gedragsverandering te bewerkstelligen. Dus ook nadien kan jouw steun en hulp van groot belang zijn.

Maar first things first : eerst duidelijk maken dat dit gedrag niet gewenst is !

Succes

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”