Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Vorige week zaterdag deed ik mee aan een wedstrijd voor filosofie. Ik heb niet gewonnen, maar een vriend. Ik ben echt heel erg blij voor hem, dat meen ik echt. Normaal ben ik juist niet blij dan, maar dit keer wel. Ik gun het die jongen heel erg... Het probleem is dat ik na bijna een week nog steeds niet de ''nederlaag'' uit mijn hoofd kan zetten... Ik schud nog steeds mijn hoofd (van 'nee') als ik eraan denk. Wat kan ik hieraan doen? Is dit gedrag eigenlijk normaal of stel ik me aan?

Ik weet niet waarom dit komt... Meestal ben ik de beste in alles... Iemand zei een keer dat mensen die slecht tegen verlies kunnen vroeger als kind altijd mochten winnen van de ouders.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Gabriel16 schreef:Wat kan ik hieraan doen? Is dit gedrag eigenlijk normaal of stel ik me aan?

Wat denk je zelf nou? Tuurlijk is dat niet normaal en heb je een veel te grote geldings- en prestatiedrang. Wen er maar vast aan voor later dat je niet altijd de beste kan zijn, dan sta je met een veel gezondere instelling in het leven. Bovendien zal je straks als je gaat studeren nog lelijk op je neus kijken als je door anderen gepasseerd wordt die, net als jij de beste van de klas waren, of wilden zijn.
Iemand zei een keer dat mensen die slecht tegen verlies kunnen vroeger als kind altijd mochten winnen van de ouders.


Lieten je ouders je vroeger als kind altijd winnen?
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Opvoeding zou best een rol kunnen spelen. Opgroeien doe je immers grotendeels in een afgeschermd klimaat, dus als je daar altijd mag winnen is er (meestal) geen grote boze moeder natuur die je komt corrigeren. In het wild daarentegen, kom je er snel genoeg achter dat je niet overal de beste in kan zijn. Je kan uitblinken in hetgene wat je doet, zoals een gazelle hard kan lopen en een kolibrie zijn vleugels snel kan bewegen, maar je kan niet in alles iedereen overtreffen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Wat kan ik hieraan doen? Is dit gedrag eigenlijk normaal of stel ik me aan?

Wat denk je zelf nou? Tuurlijk is dat niet normaal en heb je een veel te grote geldings- en prestatiedrang. Wen er maar vast aan voor later dat je niet altijd de beste kan zijn, dan sta je met een veel gezondere instelling in het leven. Bovendien zal je straks als je gaat studeren nog lelijk op je neus kijken als je door anderen gepasseerd wordt die, net als jij de beste van de klas waren, of wilden zijn.
Iemand zei een keer dat mensen die slecht tegen verlies kunnen vroeger als kind altijd mochten winnen van de ouders.


Lieten je ouders je vroeger als kind altijd winnen?
Hoezo wat denk je zelf nou?? Wat moet ik dan denken als dit mij nooit is geleerd? Mijn ouders kunnen geen kritiek geven op mij en mijn ouders kunnen niet eerlijk tegen me zijn. Ja, mijn ouders lieten mij altijd ''winnen'' met alles. Ik heb niet geleerd om met verlies om te gaan en wellicht ben ik daardoor een slechte verliezer in combinatie met mijn persoonlijkheid. Ik probeer mezelf te verbeteren, maar ik kom er gwn niet uit........ geïndoctrineerd sinds ik heel klein was, maar dit heeft niet helemaal gewerkt bij mij... ik heb een erg sterke persoonlijkheid hoor ik vaak. ik wil gwn mijn slechte eigenschappen verbeteren
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Gabriel16 schreef:Hoezo wat denk je zelf nou?? Wat moet ik dan denken als dit mij nooit is geleerd? Mijn ouders kunnen geen kritiek geven op mij en mijn ouders kunnen niet eerlijk tegen me zijn.
Ja ja, dat is het goedkoopste excuus die je maar kunt bedenken: "ik kan er niets aan doen, want het ligt aan mijn ouders!"
Voor iemand die prat gaat op zijn goede studie resultaten kom je met behoorlijk voor de hand liggende en weinig originele argumenten op de proppen.

Nee, als je van mij een hoog cijfer wilt krijgen zul je toch beter je best moeten doen. Voor dit antwoord krijg je een onvoldoende. Ook dit keer géén 1ste prijs! 001_tongue
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Opvoeding en aanmoediging (of dwang) spelen een grote rol .Maar waarom ga je ervan uit dat prestatiedrang en zelfkritisch perfectionisme zo een 'slechte 'eigenschappen zijn.?

Het zijn gewoon trekken van je persoonlijkheid. slecht of goed is de connotatie die je er zelf opplakt (of een ander)

Het altijd willen winnen kan je ver brengen want je legt de lat al hoog voor jezelf,en de balans tussen het 'yeahgevoel' en de 'nederlaagrealitycheck' vind je sowieso met leren dat het niet altijd mogelijk is altijd de beste te zijn... dat is gewoon de realiteit en soms een harde ,maar het is zo.

Vergelijken met anderen vind ik persoonlijk niet zo, je moet winnen voor jezelf, niet voor iemand anders ;)
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

momo schreef:Opvoeding en aanmoediging (of dwang) spelen een grote rol .Maar waarom ga je ervan uit dat prestatiedrang en zelfkritisch perfectionisme zo een 'slechte 'eigenschappen zijn.?

Het zijn gewoon trekken van je persoonlijkheid. slecht of goed is de connotatie die je er zelf opplakt (of een ander)

Het altijd willen winnen kan je ver brengen want je legt de lat al hoog voor jezelf,en de balans tussen het 'yeahgevoel' en de 'nederlaagrealitycheck' vind je sowieso met leren dat het niet altijd mogelijk is altijd de beste te zijn... dat is gewoon de realiteit en soms een harde ,maar het is zo.

Vergelijken met anderen vind ik persoonlijk niet zo, je moet winnen voor jezelf, niet voor iemand anders ;)
volhoudertje zei dat ik te veel prestatiedrang heb... met andere woorden dat het niet goed is. Ik ben niet een persoon die altijd anderen aanwijst als er iets niet goed gaat, maar ik spreek gewoon de waarheid: mijn ouders kunnen echt niet kritiek geven of eerlijk zijn tegen mij. Wat ik vervelend is is dat ik bij verlies nog maanden daarna mijn hoofd schud (van 'nee') als ik eraan denk/.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Prestatiedrang is niet erg, maar je moet wel het onderscheid leren maken tussen gezonde en ongezonde prestatiedrang. Als je er nog maanden last van hebt dat je niet gewonnen hebt lijkt het me raadzaam dat je daar beter mee leert om gaan. Er zijn tal van mogelijkheden om dat leerproces op gang te brengen. Als je niet bij je ouders terecht kunt, probeer het dan eens via je huisarts, of de decaan van je school.

Ik lees wel dat je het probleem onderkent, maar ik lees niet dat je daadwerkelijk stappen onderneemt
om verandering aan te brengen in deze voor jou zo vervelende situatie. Je zult toch ergens de knoop moet doorhakken en een initiatief durven nemen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Loesje1999
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 feb 2014 19:42

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Gabriel ik vond eerst datj behoorlijk brutaal was tegen volhoudertje enzow dus ik ging niet reageren, maar nu je wat normaler kunt doen.. Heb jij wel eens gesport? Elke jongen voetbalt wel eens toch. Want ik vroeg me af hoe je dan reageert als je met weetikhet, 5-0 ofzow achter komt te staan. Mensen die sporten leren te winnen, maar leren ook te verliezen. Als er een sport is die je leuk vind dan kun je dat misschien gaan doen. Sporten is goed voor je karakter echt waar. Zeker als het over prestatidranng gaat.
Gebruikersavatar
ImogenQ
Berichten: 708
Lid geworden op: 11 dec 2013 16:16

Re: Niet 1e geëindigd... TELEURSTELLING houdt aan

Gabriel16 schreef:Vorige week zaterdag deed ik mee aan een wedstrijd voor filosofie. Ik heb niet gewonnen, maar een vriend. Ik ben echt heel erg blij voor hem, dat meen ik echt. Normaal ben ik juist niet blij dan, maar dit keer wel. Ik gun het die jongen heel erg... Het probleem is dat ik na bijna een week nog steeds niet de ''nederlaag'' uit mijn hoofd kan zetten... Ik schud nog steeds mijn hoofd (van 'nee') als ik eraan denk. Wat kan ik hieraan doen? Is dit gedrag eigenlijk normaal of stel ik me aan?

Ik weet niet waarom dit komt... Meestal ben ik de beste in alles... Iemand zei een keer dat mensen die slecht tegen verlies kunnen vroeger als kind altijd mochten winnen van de ouders.

je wilde het zo graag ( mijn java doet het niet dus ik kan geen knuffel smiley geven)

dan maar een pré -smiley knuf ((((gabriel))) wel heel erg goed dat je je gevoel tracht te analyseren

en je mag zeker diep teleurgesteld zijn ( vind ik, is ook maar een mening van een leek, zelfs psychologen en psychiaters zitten er vaak naast in hun oordeel is mijn ervaring)en je mag zeker andermans oordeel in twijfel trekken...en flink van je afbijten...goed zo

verliezen doet pijn, maar zo leer je wel ook wel weer sportief te zijn;
als je altijd wint , lijkt me niet zo goed voor je ego, toch?

maar het blijft enorm pijnlijk...in het stof bijten, ik weet er alles van..

sterkte

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”