Gebruikersavatar
Pybesm
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2015 15:14

Slik Probleem? Help!

Hallo,
Ik ben Pybe (15 Jaar).
Ik heb een soort probleem waardoor ik slecht ik slaap kom en ook heel slecht presentaties geven op school.

Het is niet echt een simpel probleem (vind ik dan), ik zal het goed proberen uit te leggen zodat jullie het goed kunnen begrijpen en misschien ook tips hebben voor mij?

(sorry als het raar klinkt) In de avond krijg ik een soort gevoel en dan 'moet' ik slikken, dat klinkt niet erg, maar na een paar keer slikken (er zit namelijk ook veel lucht tussen het spuug) moet ik gaan boeren (het lucht er weer uit laten), maar als je ligt in je bed kan je jammer genoeg niet goed boeren..
Dus dan ga je kokhalsen... en op die manier bouwt mijn stress zich op in de avond, zo kom ik dus slecht in slaap.
Maar dat 'gevoel' om te moeten slikken zit gewoon in mijn hoofd, dus het 'moet' niet echt. Maar toch kan ik er niet veel aan doen :(

Ik probeer nu elke avond rustig te worden, maar ik durf nu niet echt meer mijn spuug in te slikken..

Het probleem met presenteren is dat ik dus weer ga stressen, dan komt dat "slik probleem" weer terug, tijdens het presenteren moet ik dus opeens slikken... en dat gaat echt niet fijn samen.

Bedankt voor het lezen! ik hoop dat je er wat van begrijpt.
Als je Tips hebt hoor ik het graag!

Gr.
Pybe
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Gedachten Probleem

Speeksel doorslikken is een gewone handeling waarbij geen lucht in je luchtpijp terecht hoort te komen, ook niet in liggende houding. Vooral in zijdelingse ligging moet het slikken en het laten van boeren geen probleem op leveren, baby’s drinken immers in die houding en laten zo ook boertjes.

Probeer eens een paar ademhalingsoefeningen voor het slapen gaan, je gedachten vrij te maken en aan andere dingen te denken die geen stress opleveren.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
wolfgirl
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 nov 2013 23:47

Re: Gedachten Probleem

Hoi Pybe, als er schuim in je speeksel zit, dat kan ook door stress, dan zou ik je aanraden i.d.d. ontspanningsoefeningen te doen, en minimaal een glas water te nemen of bij je bed te zetten, en af en toe een slok nemen.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Slik Probleem? Help!

Hoi Pybe.
Welkom op dit forum.
Het is niet echt een simpel probleem (vind ik dan)
Dat mag je vinden. Jij hebt het probleem, een ander niet.
(sorry als het raar klinkt) In de avond krijg ik een soort gevoel en dan 'moet' ik slikken, dat klinkt niet erg, maar na een paar keer slikken (er zit namelijk ook veel lucht tussen het spuug) moet ik gaan boeren (het lucht er weer uit laten), maar als je ligt in je bed kan je jammer genoeg niet goed boeren..
Dus dan ga je kokhalsen... en op die manier bouwd mijn stress zich op in de avond, zo kom ik dus slecht in slaap.
Maar dat 'gevoel' om te moeten slikken zit gewoon in mijn hoofd, dus het 'moet' niet echt. Maar tog kan ik er niet veel aan doen :(
Krijg je ook tijdens dat boeren maagzuur mee? Voel je dan een pijn bij je keel?
En krijg je dit gevoel na het (avond) eten? Proef je dan ook nog wat je hebt gegeten als je boert?

Wellicht is het beste om dit te overleggen met de huisarts.
Het probleem met presenteren is dat ik dus weer ga stressen, dan komt dat "slik probleem" weer terug, tijdens het presenteren moet ik dus opeens slikken... en dat gaat echt niet fijn samen.
Dus een oorzaak kan zijn het gestress om het presteren. Is daar iets wat je dwars in zit? Bijvoorbeeld bang dat je examen of huiswerk niet af kan krijgen? Wellicht is er dus meer aan de hand dan dat wat je schrijft.
Understand: you been understood

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”