Gebruikersavatar
aviosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2014 11:20

Hoe sporten met plezier

Hallo,

Ik heb altijd aan topsport gedaan. Ik raakte helaas overtraind en nu 3 jaar later, nu ik fysiek ik orde ben, ben ik nog steeds mijn plezier in sporten kwijt. In welke sport dan ook. Ik wil ontzettend graag weer sporten maar dat heeft telkens nog die negatieve bijsmaak. Als mensen mij vragen om bijvoorbeeld morgen te sporten lijkt dat mij hartstikke leuk, maar ervaar ik dat nog steeds als moeten, waardoor sporten nooit ontspanning voor mij is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen. Ik weet dat ik mijzelf geen druk op moet leggen en doelen etc moet stellen, alleen met die tips ben ik nooit verder gekomen helaas. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Hoe sporten met plezier

Vervelend dat je geen plezier meer beleeft aan wat ooit je passie was. Wat motiveerde je destijds om meer te doen dan je aankon en hoeveel was teveel? Wat waren precies je klachten? Heb je nu weleens momenten dat je je heel erg energiek voelt en direct in beweging wil komen?
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
aviosa
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2014 11:20

Re: Hoe sporten met plezier

Bedankt voor de reactie. De reden dat ik meer deed dat ik aankon, was omdat ik me schuldig / een aansteller voelde wanneer ik me niet aan me trainingsschema hield.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Hoe sporten met plezier

Dat komt veel voor in de topsport. Voor sommige sporters pakt het goed uit, voor anderen niet. Ben je ergens bang dat als je weer begint, je weer naar de top wil streven?
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
tantejan
Berichten: 819
Lid geworden op: 28 nov 2014 17:28

Re: Hoe sporten met plezier

Is het een idee om een sport te doen die je nog niet eerder hebt gedaan?
Dan is het misschien mogelijk jezelf toe te staan om niet op topniveau te sporten.

Groet van tantejan
Gebruikersavatar
ImogenQ
Berichten: 708
Lid geworden op: 11 dec 2013 16:16

Re: Hoe sporten met plezier

wat lijkt je leuk om uit te proberen? mss een proefles van alles wat je leukt lijkt?
wat is er allemaal? individueel of teamsport?
van paardrijden, hiken ( lange wandelingen in de natuur, in een groep of individueel) tot zwemmen, tennis, volleybal etc etc etc...
sterkte met kiezen...en ...
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hoe sporten met plezier

aviosa schreef:Hallo,

Ik heb altijd aan topsport gedaan. Ik raakte helaas overtraind en nu 3 jaar later, nu ik fysiek ik orde ben, ben ik nog steeds mijn plezier in sporten kwijt. In welke sport dan ook. Ik wil ontzettend graag weer sporten maar dat heeft telkens nog die negatieve bijsmaak. Als mensen mij vragen om bijvoorbeeld morgen te sporten lijkt dat mij hartstikke leuk, maar ervaar ik dat nog steeds als moeten, waardoor sporten nooit ontspanning voor mij is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen. Ik weet dat ik mijzelf geen druk op moet leggen en doelen etc moet stellen, alleen met die tips ben ik nooit verder gekomen helaas. Alvast bedankt.
Hoi Aviosa,
Op zich is het een zinnige tip : leg jezelf geen druk op. Net zoals: respecteer je grenzen.
Nou de rest nog.....
Wat zou je nodig hebben om je grenzen te kunnen voelen; hoe is het voor jou om ze ook te respecteren, ZONDER jezelf schuldig te voelen, of uit te schelden voor slapjanus of wat dan ook.
Wellicht betekende "goed presteren" zoiets als 'dan ben ik een goed mens', of 'de moeite en aandacht van anderen waard' - of wat dan ook.
Het kan zin hebben om te kijken of dit zo is voor jou - en om er andere ""zinnetjes"" voor in in de plaats te zetten. "Ik ben een goed mens, de moeite en aandacht waard - en ik wandel omdat ik het een fijn gevoel vind om mijn spieren af te stoffen", bijvoorbeeld.

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”