Passie

Mensen willen kwetsen

Hallo allemaal,

Ik ben een jonge(man) van 35 en heb 7 jaar een relatie gehad met een leuke en vooral slimme meid die zeer sterk in haar schoenen staat. Toch was het niet wat ik er van verwachtte, of was er misschien iets anders aan de hand?
Regelmatig wilde ik haar kwetsen met opmerkingen als zijnde, dat ze te dik was, beter snel terug kon gaan naar haar moeder, uitschelden voor van alles en nog wat als ik m'n dag niet helemaal had (heb ik nogal vaak helaas) en geheel uit het niets de sfeer ineens verpesten. Ik weet niet waarom ik dit nu deed maar ik weet wel dat ik er een goed gevoel van kreeg als zei verdrietig was, of haar wereld instortte als ik weer eens zei dat ik het uit ging maken. Elke keer als ze verdriet had voelde ik mij oppermachtig. Vroeger pestte ik mijn boertje ook vaak en ook dat gaf mij een soort gevoel van rust. Vind het sowieso wel leuk om mensen op de kast te krijgen met wat scherpe opmerkingen of een beetje af te zeiken, maar wat ik bij haar deed sloeg echt nergens op.

Het is nu 4,5 jaar uit (ze was me zat geloof ik);) en ik was nog zo arrogant om te denken dat ze de relatie toch nooit zou verbreken (had ze al veer eerder moeten doen, maar ok) Sinds een jaar heeft ze een vriend en mijn wereld is daarna ingestort, ben jaloers en elke dag denk ik uren aan haar. In die 4,5 jaar ben ik nooit meer zo'n vrouw tegen gekomen die altijd alles deed en zo goed als nooit zeurde (ja ze bestaan). Ik had de hoop dat het ooit nog goed zou komen. Maar gelukkig is zei zo slim geweest om er niet meer in te trappen, want ik weet werkelijk niet of ik nu wel normaal tegen haar zou gaan doen.

Maar waarom ik dit gedrag nu vertoon..? Heeft dit een naam, moet ik onder behandeling? Eigenlijk durf ik niet eens meer een relatie te beginnen.

In afwachting van jullie reactie/advies, alvast bedankt.
Leeuwtjuh

Re: Mensen willen kwetsen

Het heet in de gewone volksmond iets in de trant van het zijn van een mega-eikel, ookwel schoft, l*l of kl*otzak genoemd.
Ik weet niet precies hoe het in de psychologie heet; maar misschien kun je iets met mijn terminologie en kun je daarop voortborduren [045]

Sterkte :)
TheEmperor85

Re: Mensen willen kwetsen

Hallo Passie, welkom op het forum
Passie schreef:
Maar waarom ik dit gedrag nu vertoon..? Heeft dit een naam, moet ik onder behandeling? Eigenlijk durf ik niet eens meer een relatie te beginnen.

In afwachting van jullie reactie/advies, alvast bedankt.
De vraag is niet zozeer hoe het heet (anti-sociale persoonlijkheidsstoornis) maar eerder hoe je er vanaf komt. Het lijkt me voor jou zelf ook niet erg prettig om welbeschouwd je hele sociale leven kapot te maken.

Het goede nieuws is dat hier inderdaad prima behandelingen voor zijn.
Je huisarts zou je door kunnen sturen naar de lokale GGZ instelling, je kunt je ook zelf aanmelden, maar de praktijk leert dat de boel een stuk sneller gaat als je je huisarts voor een doorverwijzing vraagt.

Heeft dat je vraag redelijk beantwoord?
Roady

Re: Mensen willen kwetsen

Regelmatig wilde ik haar kwetsen met opmerkingen als zijnde, dat ze te dik was, beter snel terug kon gaan naar haar moeder, uitschelden voor van alles en nog wat als ik m'n dag niet helemaal had (heb ik nogal vaak helaas) en geheel uit het niets de sfeer ineens verpesten. Ik weet niet waarom ik dit nu deed maar ik weet wel dat ik er een goed gevoel van kreeg als zei verdrietig was, of haar wereld instortte als ik weer eens zei dat ik het uit ging maken. Elke keer als ze verdriet had voelde ik mij oppermachtig. Vroeger pestte ik mijn boertje ook vaak en ook dat gaf mij een soort gevoel van rust. Vind het sowieso wel leuk om mensen op de kast te krijgen met wat scherpe opmerkingen of een beetje af te zeiken, maar wat ik bij haar deed sloeg echt nergens op.
Je bent tenminste eerlijk. Dat is al heel wat. Was je dat nou ook maar naar je ex geweest....
Voor mij springt dit zinnetje eruit:
"Elke keer als ze verdriet had voelde ik mij oppermachtig."
Dat is dus de plek waar jij mensen wilt hebben: onder jou. Dan voel jij je machtig.
Dat heet: "schijn-veiligheid". En dat doe je met een goede reden.
Wat zou er gebeuren als het jou zou overkomen?? Als iemand macht over jou uitoefent?
Of is dat al eens gebeurt misschien en heb je dit gedrag jezelf aangeleerd om jezelf voor nogmaals hetzelfde rotgevoel te behoeden?

Goed dat je het voor jezelf doorhebt trouwens en ervan lijkt te willen. Je zou je met je honger naar machtsgevoel zomaar omhoog kunnen werken tot manager van het een of ander bedrijf. Ik heb een keer een baas gehad met ditzelfde gedrag, en die is heel, HEEL hard op z'n b#k gegaan. Blijkbaar houdt het geen stand.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Mensen willen kwetsen

Passie schreef: Maar waarom ik dit gedrag nu vertoon..? Heeft dit een naam, moet ik onder behandeling? Eigenlijk durf ik niet eens meer een relatie te beginnen.
Hallo Passie,
om met het laatste te beginnen wat jij schreef: of je in behandeling moet, tja: aan jou de keuze.
"Oma" heeft al zo'n 25 jaar een relatie met een totaal andere man (die zich akelig voelt als ik huil, bijvoorbeeld) en dat bevalt aan 2 kanten uitstekend.
Dus als je nog een keer een goede relatie wilt, die hopelijk wel is wat jij er van verwacht en waar je met je logische verstand niet hoeft te zeggen "ze heeft groot gelijk als ze bij mij weg gaat" - dan heeft een goede therapie beslist zin.

En idd: in aanvulling op wat Roady ook schreef: het zou zo leuk kunnen zijn, als jij ook rust kon voelen, zonder iemand te pesten.
Als je plezier kunt hebben, zonder de goede sfeer naar de mallemoer te helpen.
En waar je het "niet meer nodig hebt" om je oppermachtig te voelen - vooral niet: je oppermachtig willen voelen ten koste van een ander.

...en gosh, ergens liet je ook terloops vallen, dat je, ook toen het nog aan was, je "regelmatig niet je dag had". Heb je een idee, waar dat van weg kwam...?

Misschien heb je ergens in je (on)bwuste een zinnetje dat min of meer gaat van "laat ik maar zorgen, dat ik hier alles bepaal en dat IK de gene ben die de klappen uitdeelt, want anders ben ik degene die de klappen krijgt...!!!" Dat soort zinnetjes KAN je slopen - voordat zo'n zinnetje je hele leven gaat slopen.
Passie schreef: In die 4,5 jaar ben ik nooit meer zo'n vrouw tegen gekomen die altijd alles deed en zo goed als nooit zeurde (ja ze bestaan).
Ja hoor, bij bosjes.
(Maar zoals je ook gemerkt hebt, ze hebben ook benen en een eigen wil.)
Passie

Re: Mensen willen kwetsen

Allereerst bedankt voor jullie (snelle) reacties.

Dat ik een mega-eikel ben dat snap ik Leeuwtjuh, maar ben met deze terminologie nog niet direct in staat om een keuze te maken met hoe nu verder.

Voor wat betreft de GGZ waar TheEmperor op stuurde, kan ik zeggen dat ik er in het verleden al ben geweest, omdat ik nogal wat melancholisch van aard ben. Verveel mij snel en er is niet veel dat mij boeit, interesseert of bezighoud. Ik doe graag mijn eigen ding zonder al te veel mensen om mij heen. Heb hiervoor een 2 tal soort medicatie voor gekregen, maar werd daar niet vrolijker van. Alleen heel afgevlakt, wat mij helemaal niet beviel. Er is ADD geconstateerd en daar heb ik het dan ook maar bij laten zitten. Schouders eronder en gaan. Want mezelf de put in praten kan ik echt HEEl goed, terwijl ik weet dat ik het niet moet doen. Want ik heb een prima leven en leuke club vrienden om mij heen. Die mij trouwens echt niet zouden herkennen als in 'de' relatie.

Roady jij spreekt over 'schijn-veiligheid'. De reden waarom ik het doe is mij niet echt bekend, maar misschien heeft het wel te maken met als mensen te dichtbij komen ofzo. Of misschien omdat ik minder sterk in mijn schoenen sta en de ander voor mijn gevoel wel. Ben zelf ook nooit gekwetst of iets, zodat ik dit gedrag zou kunnen vertonen uit zelfbescherming. Op m;n bek gegaan ben ik wel, met het kwijtraken van iemand die achteraf zo'n beetje alles voor mij betekende.


De zin "laat ik maar zorgen, dat ik hier alles bepaal en dat IK de gene ben die de klappen uitdeelt, want anders ben ik degene die de klappen krijgt...!!!" Moet ik idd nog eens goed bekijken Janneke.


In ieder geval genoeg stof tot nadenken hier...
Roady

Re: Mensen willen kwetsen

Beste Passie,

Passie schreef:misschien heeft het wel te maken met als mensen te dichtbij komen ofzo.

Of misschien omdat ik minder sterk in mijn schoenen sta en de ander voor mijn gevoel wel.

Maak de zin maar af voor jezelf:

Als mensen te dichtbij komen dan.....
Als ik minder sterk in mijn schoenen sta dan de ander dan....

Gewoon, om over na te denken voor jezelf.

Groet
Roady
crypt0read

Re: Mensen willen kwetsen

HAHA ik herken je verhaal zeer goed :D Ook ik ga zo met mensen om, en heb al zoveel dingen voor mezelf verpest :lol:
Gebruikersavatar
Tiffany23
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 mar 2014 14:42

Re: Mensen willen kwetsen

Het is echt niet gezond in ieder geval.

Al helemaal niet als je het leuk vind en al helemaaal niet
Als het je niets doet.

Sorry maar dit heeft iets saddistisch.

:evil:
Bla bla bla

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”