iNkz

Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

Hallo , mezelf even voorstellen in het kort .. (weet niet zo goed waar begonnen) Ik ben 25jaar Man heb 2,5jaar bijna dagelijks cocaine gebruikt en nu zo'n 5maand clean. Ermee stoppen was niet zo moeilijk zolang ik weg bleef van bepaalde plaatsen , geen alcohol dronk , etc etc. Ik weet nog de eerste week dat ik clean was voelde ik me nog oké en dacht ik dat alles achter de rug was maar dat was niet zo.. Al snel werd ik behoorlijk depressief , kreeg ik paniek-angst aanvallen , steken in mn hart , druk op mn borst.. Mn lichaam kan niets meer verdragen geen medicatie , geen redbull zelf geen simpel kopje koffie. Ik ben er echt niet gerust in. Soms denk ik dat het opeens kan gedaan zijn met me (zo voelt het toch) Ik heb met een arts en psycholoog contact genomen maar heb de indruk dat ze daar niet zoveel van afweten ze praten altijd maar over het zelfde anti-depressiva medicatie (waar mn lichaam ook slecht op reageert)Dus durf ik die niet in te nemen.
Aangezien ik alleen woon en door de paniek-angst & depressie meer snachts begin te leven maak ik het mn eigen echt niet makkelijker.. Constant zit ik dingen op google optezoeken naar wat het allemaal zou kunnen zijn , wat ik eraan kan doen..

Iemand info , tips ? zou welkom zijn

Greets
TheEmperor85

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

'


Welkom op het forum :)

In (het verre duistere) verleden was ik een weed, hash,en als ik er geld voor had coke gebruiker, en je verhaal is zeer herkenbaar.
Ik ben, net als jij als ik dat goed begrepen heb, een cold-turkey stopper, zonder hulp van de ene op de andere dag niets meer (behalve nicotine dan).

En die steken in je hart lijken daar een bij-effect van te zijn. Het is voor mij al 6 jaar geleden maar ik heb het af en toe nogsteeds.
De angstaanvallen stoppen vanzelf,maar die steken/pijn blijft nog lang.
Toch denk ik dat je je daar niet al te druk over hoeft te maken; ik zit daarvoor en sindsdien aan allerlei anti-depressiva medicatie en ik leef nogsteeds. Het wordt ook niet erger van medicatie, sterker nog: je merkt er eigenlijk niets van. En aangezien a-d medicatie je emoties afvlakken heb je ook veel minder kans op een terugval.

Ik weet dat het eng is, zeker omdat jij je angstaanvallen nog niet voorbij bent, maar please,luister naar je arts en psych en ga die zooi gewoon slikken. Je overleefd het echt wel. En je wordt er alleen maar beter van.

..maar dat ga je zo 1 2 3 niet van me aannemen, want cultuursnuivers kunnen soms nogal paranoide zijn ;) :lol: (Stopt vanzelf hoor)
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

Al snel werd ik behoorlijk depressief , kreeg ik paniek-angst aanvallen , steken in mn hart , druk op mn borst.
Zeker kort na stoppen kunnen dit gewoon ontwenningsverschijnselen zijn. Ik heb zelf ook wel eens een stimulerend middel elke dag gebruikt (een maand of zo) en toen had ik daarna ook echt twee weken lang het gevoel dat ik iedere dag dood kon neervallen.

Je moet je voorstellen, drugs nemen de plek in van natuurlijke stoffen in je brein. En aangezien je je hersenen iedere keer overweldigt met grote hoeveelheden ervan, gaan ze zich aanpassen en worden ze steeds minder gevoelig voor zowel de drugs als natuurlijke stoffen (daarom heb je ook telkens meer drugs nodig om hetzelfde gevoel te ervaren). Nu je gestopt bent zal je brein langzaam aan herstellen en weer gewend raken aan de normale situatie. Maar dat je je ondertussen niet fijn voelt is logisch, aangezien drugs als cocaïne precies inwerken op de hersensystemen die je geluk laten ervaren.

Daarnaast ga raak je natuurlijk niet zo maar verslaafd aan iets (naast fysieke gewenning en groepsdruk dan), vaak is het juist omdat je je al niet gelukkig voelt en het je in staat stelt om dit te veranderen. Denk je dat er nog andere reden zijn dat je depressief bent?
ze praten altijd maar over het zelfde anti-depressiva medicatie (waar mn lichaam ook slecht op reageert
Wat gebeurde er dan precies? Ik heb ook slechte ervaringen met anti-depressiva helaas, maar toen ik dat uitlegde begrepen mijn begeleiders wel dat ik wilde stoppen.
iNkz

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

Reinaart schreef:
Al snel werd ik behoorlijk depressief , kreeg ik paniek-angst aanvallen , steken in mn hart , druk op mn borst.
Zeker kort na stoppen kunnen dit gewoon ontwenningsverschijnselen zijn. Ik heb zelf ook wel eens een stimulerend middel elke dag gebruikt (een maand of zo) en toen had ik daarna ook echt twee weken lang het gevoel dat ik iedere dag dood kon neervallen.

Je moet je voorstellen, drugs nemen de plek in van natuurlijke stoffen in je brein. En aangezien je je hersenen iedere keer overweldigt met grote hoeveelheden ervan, gaan ze zich aanpassen en worden ze steeds minder gevoelig voor zowel de drugs als natuurlijke stoffen (daarom heb je ook telkens meer drugs nodig om hetzelfde gevoel te ervaren). Nu je gestopt bent zal je brein langzaam aan herstellen en weer gewend raken aan de normale situatie. Maar dat je je ondertussen niet fijn voelt is logisch, aangezien drugs als cocaïne precies inwerken op de hersensystemen die je geluk laten ervaren.

Daarnaast ga raak je natuurlijk niet zo maar verslaafd aan iets (naast fysieke gewenning en groepsdruk dan), vaak is het juist omdat je je al niet gelukkig voelt en het je in staat stelt om dit te veranderen. Denk je dat er nog andere reden zijn dat je depressief bent?
ze praten altijd maar over het zelfde anti-depressiva medicatie (waar mn lichaam ook slecht op reageert
Wat gebeurde er dan precies? Ik heb ook slechte ervaringen met anti-depressiva helaas, maar toen ik dat uitlegde begrepen mijn begeleiders wel dat ik wilde stoppen.

Hartelijk dank voor het advies

Als ik het probeerde uit te leggen aan mn ouders en vriendin zeiden ze gewoon van ga werken en alles komt goed maar zo voelt het helemaal niet .. Mss dat ik steeds depressiever wordt door de druk die ze me opleggen. Vanaf ik iets in neem van anti-depresssiva of een slaappil begint mn hart keihard en zeer traag teslaan ontstaat er paniek , wordt ik draaiachtig .. een heel onprettig gevoel. Ik overweeg om ff in opname tegaan maar zie er enorm tegen op eerlijk gezegd :angry: Moesten die angst-paniek aanvallen al weggaan zou het al een mooie eerste stap zijn maar door constant binnen te zitten en me afteschermen van alles gaat het ook niet gaan denk ik.. Mn moeder zei me nog 'als je al een gaatje in je neus hebt door die vuile middelen tesnuiven , wat moet dat dan niet in je hoofd zijn' Die woorden hebben me echt bang gemaakt.
iNkz

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

TheEmperor85 schreef:'


Welkom op het forum :)

In (het verre duistere) verleden was ik een weed, hash,en als ik er geld voor had coke gebruiker, en je verhaal is zeer herkenbaar.
Ik ben, net als jij als ik dat goed begrepen heb, een cold-turkey stopper, zonder hulp van de ene op de andere dag niets meer (behalve nicotine dan).

En die steken in je hart lijken daar een bij-effect van te zijn. Het is voor mij al 6 jaar geleden maar ik heb het af en toe nogsteeds.
De angstaanvallen stoppen vanzelf,maar die steken/pijn blijft nog lang.
Toch denk ik dat je je daar niet al te druk over hoeft te maken; ik zit daarvoor en sindsdien aan allerlei anti-depressiva medicatie en ik leef nogsteeds. Het wordt ook niet erger van medicatie, sterker nog: je merkt er eigenlijk niets van. En aangezien a-d medicatie je emoties afvlakken heb je ook veel minder kans op een terugval.

Ik weet dat het eng is, zeker omdat jij je angstaanvallen nog niet voorbij bent, maar please,luister naar je arts en psych en ga die zooi gewoon slikken. Je overleefd het echt wel. En je wordt er alleen maar beter van.

..maar dat ga je zo 1 2 3 niet van me aannemen, want cultuursnuivers kunnen soms nogal paranoide zijn ;) :lol: (Stopt vanzelf hoor)
Bedankt voor het advies TheEmperor
Gebruikersavatar
Reinaart
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 mar 2013 04:40

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

iNkz schreef:Als ik het probeerde uit te leggen aan mn ouders en vriendin zeiden ze gewoon van ga werken en alles komt goed maar zo voelt het helemaal niet .. Mss dat ik steeds depressiever wordt door de druk die ze me opleggen. Vanaf ik iets in neem van anti-depresssiva of een slaappil begint mn hart keihard en zeer traag teslaan ontstaat er paniek , wordt ik draaiachtig .. een heel onprettig gevoel. Ik overweeg om ff in opname tegaan maar zie er enorm tegen op eerlijk gezegd :angry: Moesten die angst-paniek aanvallen al weggaan zou het al een mooie eerste stap zijn maar door constant binnen te zitten en me afteschermen van alles gaat het ook niet gaan denk ik.. Mn moeder zei me nog 'als je al een gaatje in je neus hebt door die vuile middelen tesnuiven , wat moet dat dan niet in je hoofd zijn' Die woorden hebben me echt bang gemaakt.
Als ik je zo hoor zijn het echte paniekaanvallen, dat is meer in je hoofd dan in je lijf (zeker aangezien je al 5 maanden geleden bent gestopt). Ik denk dat als het weer gebeurd je jezelf eraan moet herinneren dat het komt door je gedachten en waarschijnlijk niet omdat er echt wat mis is met je hart.

Cocaïne is een middel dat ook wel bij neusoperaties wordt gebruikt juist omdat het enorm goed lokaal de bloedtoevoer verminderd (wat er dus ook voor zorgt dat je een gaatje in je neus kan krijgen). Dat zegt verder niet zoveel over mogelijke schade die het in je hersenen kan veroorzaken. Misschien kan je wat boeken lezen van mensen die na een verslaving hun leven weer hebben opgepakt. Misschien dat dat je wat hoop geeft en herkenning van de situatie waarin je nu zit.
TheEmperor85

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

'


Eens met bovenstaande. Je moet het echt wel flink bont hebben gemaakt willen je hersens aangetast zijn door de coke.
En áls je het dan zo bont hebt gemaakt, dan is het vaak je motoriek die er onder gaat lijden, niet zozeer je vermogen tot denken/redeneren/spreken e.d

En nogmaals: er is niets mis met je hart :) Niet vanwege de coke iig.
Ibiza Cupra

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

Blijven volhouden! De steken worden minder en minder frequent, de paniekaanvallen leer je mee leven.
Ik heb wel jaren later nog steeds een erg vreemd gevoel in mijn hoofd etc maar ik hoop dat dat ook ooit zal verdwijnen.. cheerqd5
Roady

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

Goedenavond beste iNkz,

In de eerste plaats: het is ongelofelijk dapper dat je deze stap hebt gemaakt.
Je gaf je doodse leven op en ging op zoek naar wat beters.

Omdat verslaving mij ook niet onbekend is, wil ik er vanuit mijn eigen ervaring wat over delen.
Ik geloof dat elke verslaving een functie heeft. Bijvoorbeeld vluchten voor moeilijkheden, onderdrukken van (pijnlijke) emoties of verdriet, eenzaamheid, spanning etc.

Je hebt je systeem 2,5 jaar lang dagelijks geleerd dat er een makkelijkere manier was: een verdovend middel. Dat suste je emotionele leven.
Nu heb je je wilskracht ingeschakeld om het stoffelijke van de verslaving te stoppen. Dat is je gelukt. Maar wat er nu gaat gebeuren, is dat je emotionele leven aandacht gaat vragen. Dat heb je tenslotte 2,5 jaar weggestopt. Nu laat je het toe als het ware. Dus het is niet vreemd als dat nu met kracht misschien naar de oppervlakte komt.
Die steken in je borststreek kan duiden op spanningen die een weg zoeken.
Ik denk dat het verstandig is om door te zoeken naar een hulpverlener die het verslavingssysteem wel doorziet en begrijpt.
Het lijkt me erg zinvol als je leert je gevoelens onder woorden te brengen en die tot uiting te brengen. Daar kun je thuis zelf al mee starten door ze op te schrijven. Dat heeft mij vaak erg geholpen om dingen kwijt te raken.

Maar daarbij is het erg belangrijk om echte contacten te vinden. Ik hoop dan ook van harte dat je die zult vinden, hier op het forum, of in real life.

Ik wens je erg veel sterkte toe in je strijd.

Groet
Roady
mfreaky

Re: Afgekickt van cocainegebruik MAAR..

Ik ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen...

iig wil ik zelf kwijt dat ik ook erg last heb gehad van paniekaanvallen door drugsgebruik. Met het gebruik ben ik gestopt maar heb af en toe nog last van paniekaanvallen. Gelukkig is dit een stuk minder, helemaal nadat ik antidepressiva ben gaan slikken. Hier ben ik inmiddels gelukkig ook al 2 jaar vanaf. Het lijkt mij in jouw geval ook verstandig om hieraan te beginnen . Mij heeft het erg geholpen. Je kunt je er in het begin ook vreemd van voelen en er zitten ook zeker nadelen aan maar ik kan toch wel zeggen dat ik blij ben dat ik eraan ben begonnen, weet niet hoe het anders was gelopen

Terug naar “Obsessief gedrag/gedachten en verslavingsgedrag”